inapoi________inapoi la cuprins_________
inainte
Expoziţia
“Simbol şi comunicare în artele plastice contemporane”
Luiza BARCAN
Expoziţia « Simbol
şi comunicare în artele plastice contemporane». În prim-plan lucrarea Turn
a sculptorului Vlad Ciobanu. |
Douăzeci
de artişti contemporani au expus la Muzeul Satului Vâlcean, cu ocazia
ediţiei a patra a simpozionului Tradiţie şi Postmodernitate
spre a face dovada că se mai poate comunica prin artă şi că
mai pot comunica chiar şi lucrările de artă contemporană
între ele, în contextul mai general al alienării discursurilor vizuale.
Am folosit,
pentru o expunere neconvenţională, spaţiile din incinta muzeului
(curţile, pridvoarele şi interioarele caselor tradiţionale).
Urmărind punerea în dialog a obiectelor artistice prezentate cu locul de
expunere, am avut plăcuta surpriză să constatăm că s-a
creat, ca şi în alte ocazii de acest fel, o “concurenţă”
benefică între lucrări şi spaţiile exploatate.
Experimente de
acest tip se încearcă de câţiva ani şi la Muzeul Satului din
Bucureşti (expoziţiile Manifest pentru setea pământului şi
Starea crucii), însă rezultatele sunt neconvingătoare
datorită lipsei unei idei directoare şi a coerenţei în
criteriile de selectare a lucrărilor. Nu vrem să punem în
evidenţă că cei deştepţi suntem noi ci că, pentru
a asigura reuşita unei astfel de expuneri, nu e suficient doar un titlu
frumos, nesusţinut prin discursul plastic propriu-zis. Prin urmare, i-am
solicitat să expună la Bujoreni pe acei artişti contemporani ale
căror lucrări conţin şi reuşesc să transmită
un mesaj limpede, aceasta presupunând folosirea corectă şi
susţinută ideatic a simbolurilor.
Lucrări de Ion
Atanasiu Delamare şi Cristian Bedivan (dreapta). Lucrări de Vlad Ciobanu şi Mihai Coman
(dreapta). |
Am
alăturat moduri diferite de exprimare vizuală, de la pictura de
icoane şi până la instalaţie (bucuroşi că am
găsit, în sfârşit, o lucrare de acest tip, inteligent
concepută). Sculptura, pictura şi grafica, oglindind variate şi
complexe personalităţi artistice s-au întâlnit în incinta muzeului în
aer liber contrariindu-i pe spectatorii (nu puţini) neobişnuiţi
cu o astfel de expunere. În esenţă, fiecare dintre lucrările
prezentate, indiferent de generaţia căreia îi aparţine autorul
ei, s-a făcut cu uşurinţă remarcată datorită
felului în care a fost exploatat simbolul.
Sculptura a
fost reprezentată prin lucrările unor artişti din toate generaţiile,
de la Cătălin Udrea şi Ionel Stoicescu şi până la
Alexandru Călinescu-Arghira. Din generaţia de mijloc au fost
prezenţi Cristian Bedivan, Vlad Ciobanu, Gheorghe Marcu, Alexandru Nancu.
Subliniez că delimitarea aceasta pe generaţii e pur
convenţională, un principiu oarecare de ordonare a artiştilor,
mai ales că moduri clasice de abordare întâlnim, paradoxal, la foarte
tânărul sculptor Cătălin Udrea ( un splendid cal de bronz
realizat de el a tronat pe pajiştea din faţa hanului), în timp ce
artişti cu multă experienţă ca Vlad Ciobanu sau Gheorghe
Marcu au disponibilitatea de a încerca expresivitatea unor materiale
neconvenţionale ( “noi” media) în lucrări de tip obiect
şi instalaţie.
Materiale de
ultimă oră sunt folosite şi de Ionel Stoicescu în lucrările
sale profund neliniştitoare, înrudite conceptual cu cele ale profesorului
său, Gheorghe Marcu.
Vlad Ciobanu a
utilizat lemn policrom, carton pictat şi nuiele de lemn în obiectele
sculpturale expuse afară, diversificându-şi astfel aria de
investigaţii artistice. Pătulul original din patrimoniul muzeului a
intrat în dialog cu obiectul- citat din lumea tradiţională (un fel de
ladă de zestre din lemn şi nuiele), ele fiind alăturate în
expunere.
Lemn policrom a folosit şi Alexandru
Nancu în lucrarea sa de mari dimensiuni: un personaj aflat în poziţie
orizontală ( în “levitaţie”) care a comunicat pe registre diverse
foarte bine cu personajul culcat, din răşină sintetică
şi fibră de sticlă al lui Ionel Stoicescu. Intitulată Visul
lui Iona, sculptura lui Alexandru Nancu este o aluzie la episodul biblic
celebru care prefigurează în Vechiul Testament moartea sacrificială a
lui Hristos şi Învierea Lui. Lucrarea comprimă mai multe planuri
şi mai multe simboluri, încercând să sugereze şi incinta (chitul)
în care este închis Iona şi mediul acvatic-iniţiatic în care se
săvârşeşte transformarea personajului ales de Dumnezeu să-I
poarte spre omenire mesajul soteriologic.
Lucrările
din lemn şi metal, de mai mici dimensiuni, ale lui Alexandru
Călinescu-Arghira folosesc explicit simbolurile fundamentale, iar cele ale
lui Cristian Bedivan sunt ingenioase alcătuiri de forme din “moduli”
detaşabili, comunicând bucuria de a lucra lemnul şi spiritul ludic al
autorului. Cele două lucrări semnate Gheorghe Marcu, realizate din
piatră cu intarsii metalice (semne înscrise în materia densă a
marmurei) şi boabe de porumb au interpretat stilizat şi geometric
forme anatomice, obiectele alcătuind o compoziţie cu un personaj în
poziţie verticală şi o formă abstractă, un fel de
incintă deschisă, orizontală. Metaforele plastice ale lui
Gheorghe Marcu trimit întotdeauna către relaţia tensionată
dintre natură şi cultură, dintre timpii aurorali şi epoca
supertehnologizată care ne modifică reflexele, viziunea şi
percepţia asupra realităţii.
Lucrări de Gheorghe Marcu, Cristina Miron şi Valeriu Pantilimon. Lucrări de Lidia Nancuischi şi
Alexandru Rădvan. Lucrări de Ionel Stoicescu, Alexandru Călinescu Arghira şi Velici Peti. |
Pictura s-a remarcat şi ea prin lucrările
pline de forţă ale tinerilor artişti Suzana Dan (portrete
idealizate ale prietenilor) şi Alexandru Rădvan (lucrări din
ciclul Eroilor). Ambii pictori sunt exponenţi ai întoarcerii la
exprimarea figurativă. Figura umană, abordată în două
viziuni personale care au totuşi în comun tendinţa spre stilizare
şi investire cu valori simbolice a personajelor create, a însufleţit
pridvoarele a două case ţărăneşti din secolul trecut.
Mai decorative şi în general abstracte, lucrările
de pictură şi grafică semnate Valeriu Pantilimon, Velici Petti,
Maria Gaghel, au fost expuse tot în spaţiile exterioare muzeului,
desfăşurate vertical, asemeni unor bannere.
Tot pictură au expus, în interioarele caselor
tradiţionale, artişti ca Lidia Nancuischi, Ion Atanasiu
Delamare, Natalia Şerban, Ion Cornea, Maria Gaghel, Camelia Popa, Ioan
Popa şi Mihai Coman. S-a creat astfel un dialog incitant între natura
statică cu obiecte desprinse din universul familial şi reinvestite
semantic a Lidiei Nancuischi şi icoana pe lemn sau sticlă
realizată de tinerii iconari Ioan Popa, Camelia Popa şi Mihai Coman
pe care i-am invitat să expună tocmai pentru că fac efortul de a
reda icoanei demnitatea şi puritatea pierdute la începutul secolului al
XIX-lea.
O notă aparte a făcut pictura lui Mihai
Coman. Folosindu-se de tehnica icoanei pe lemn şi de motivele prezente în
pictura bizantină, precum şi de tipul de stilizare sau de perspectiva
inversă specifice icoanei, el a realizat compoziţii cu temă
religioasă, eliberate de canonul propriu-zis: interioare de chilii în care
sfinţii se roagă sau visează, primind în somn revelaţia.
Spaţiile imaginate de Mihai Coman sunt întretăieri ale lumii profane
cu transcendentul. Simbolurile sacre operează în aceste spaţii ca
vectori ai mesajului creştin şi ai unei ordini spirituale clare,
lipsite de ambiguităţi.
Lucrări de Alexandru Nancu şi Suzana Dan
Sculptură de Cătălin Udrea. În dreapta instalaţie de Sorana Ţăruş (detaliu). Lucrări de Maria Gaghel şi Ion Cornea. |
Universul pitoresc-fantastic al graficii lui Ion
Atanasiu Delamare s-a constituit într-o imagine vizuală complementară
icoanelor şi compoziţiilor cu simboluri sacre ale lui Mihai Coman.
Pictura, sculptura şi grafica expuse la Muzeul
Satului de la Bujoreni, toate expresii ale viziunilor şi
sensibilităţii artiştilor contemporani au demonstrat că se
poate vorbi oricând despre ruperea graniţelor între genuri, despre
interferenţa limbajelor artistice, despre alungarea
prejudecăţilor legate de spaţiul de expunere, cu condiţia
ca artistul să comunice într-adevăr un mesaj articulat.
Singura instalaţie propriu-zisă din
expoziţie, cea a tinerei artiste Sorana Ţăruş a abordat tot
motivul comunicării, mai precis al tipurilor de comunicare interumană
prin scrisoare. Obiectul expus a pus în relaţie de discontinuitate
computerul, suport al mesajelor electronice care anulează intimitatea
scrisului şi cutia poştală, spaţiul protector al mesajelor
private, exprimând o evidentă nostalgie faţă de cel din
urmă. O dată cu mijloacele electronice care o facilitează,
comunicarea are totuşi tendinţa să se dezumanizeze.
Expoziţia de artă contemporană de la
Muzeul Satului Vâlcean şi-a propus, în cele din urmă, să redeschidă
nişte drumuri, să demonstreze că dialogul este posibil şi
necesar, mai necesar ca oricând pentru creatorii de artă, pentru
teoreticieni şi pentru istorici. O dată refăcută comunicare
în şi prin artă, ea se poate deschide din nou către public, refăcând
funcţia ei iniţială: cea de limbaj specific uman.
inapoi________inapoi la cuprins_________ inainte