inapoi _________inapoi la cuprins__________ inainte
Radu FLORESCU
Intrarea (porta
pretoria) în castelul Saalburg; reconstituire. |
Rândurile
care urmează nu reprezintă expunerea sistematică a teoriei
centrale – postulate fundamentale şi principii metodologice – asupra
acestei ştiinţe atât de la modă în perioada contemporană
şi nici nu se doreşte a fi un „discurs despre metodă” deşi
informaţii importante privind metoda arheologică sunt cuprinse, ci nu constituie altceva decât o
schiţă de curs, adresat mai puţin studenţilor de
specialitate cât mai ales oamenilor de cultură, în general, care deşi
au o informaţie generală despre problemă nu izbutesc să o
ordoneze suficient. Nu au fost evitaţi termenii de specialitate – şi
nici nu s-a dorit aceasta – ci s-a urmărit mai ales explicarea
principalelor sintagme de acest tip. Nu s-a intrat în toate
subtilităţile exegezei arheologice, după cum nu s-a discutat
despre fineţurile stratigrafiei şi tipologiei; despre caracterul
pluridisciplinar pe care arheologia îl capătă în ultima vreme s-a
discutat doar sumar. Dacă testul ce urmează a izbutit să
deştepte curiozitatea, în rândul cetitorilor faţă de aventura din
trecutul omenirii ca şi despre arta de a descifra puţinele
informaţii – concretizate de obicei în bunuri materiale – ce ne-au
rămas de pe urma acestei aventuri, el şi-a îndeplinit misiunea.
Săpătură în grilă de profile stratigrafice. Poarta de est a castelului Maiden, Dorset, Anglia. Săpături în suprafaţă la Portway, Andover, Hampshire (Anglia). Planul unei săpături în Williamsburg, Virginia (SUA), unde a fost aplicată săpătura în grilă de profile. Se poate observa cum multe structuri şi interdependenţe stratigrafice rămân ocultate sub profile. Graficul măsurătorilor de rezistivitate de-a lungul unui zid, cu ordonare paralelă (a - stânga) şi perpendiculară (b - dreapta) a electrozilor în raport cu direcţia zidului. După cum se vede, electrorezistivitatea solului deasupra zidului este mai înaltă decât pe ambele laturi ale acestuia. |
INTRODUCERE
1.1
Precursorii.
1.1.1
căutătorii de comori
1.1.2
etruscologii antici – împăratul Claudius
1.1.3
cultul relicvelor în Evul Mediu
1.1.4
Renaşterea şi apariţia arheologiei ştiinţifice
-
Rafael şi Ulisse Aldovrandi
-
Alcubierre şi Pompei
1.1.5
iluminismul şi apariţia preistoriei – Boucher de la Perthe
1.1.6
perioada contemporană
-
marile săpături din Orient, Grecia şi Italia
-
apariţia arheologiilor naţionale
-
apariţia arheologiilor exotice
-
pluridisciplinaritatea
-
ştiinţele pozitive
ź
ştiinţele naturale
ź
antropologia
1.2 Definiţii
ARHEOLOGIA
este disciplina istorică ce se ocupă cu studierea vestigiilor societăţilor
din trecut.
ARHEOLOGIA
este disciplina ce se ocupă de studiul – analiza, remodelarea şi
generalizarea – culturilor din trecutul omenirii; ea face parte atât din sfera
disciplinelor istorice cât şi din cea a disciplinelor antropologice
şi are legături foarte strânse cu etnologia.
În
cadrul cercetării arheologice distingem o fază de teren în
cadrul căreia se urmăreşte strângerea datelor primare, constând
din descoperiri – artefacte vechi îngropate în sol – şi observaţii cu
privire la condiţiile în care aceste descoperiri zăceau în sol
şi o fază de laborator în cadrul căreia se stabilesc
relaţii între diferitele artefacte precum şi între artefacte şi
condiţiile de descoperire, remodelându-se asamblaje ale acestora de
diferite niveluri şi în acest fel transformându-se informaţia
arheologică în informaţie istorică.
1.3 Arheologia
de teren
Vestigiile
vechilor culturi se află, în general, în sol, împreună cu o
serie de subproduşi - dărâmături, cenuşă,
cărbuni, resturi menajere - proveniţi din distrugerea structurilor
construite în care se aflau, constituind ansambluri de vestigii denumite în
general staţiuni. În vederea recuperării vechilor artefacte
precum şi a facilitării observaţiilor privind la condiţiile
de zăcere în sol a artefactelor se folosesc diferite tehnici şi
proceduri de investigaţie.
1.3.1
Topografia arheologică.
Prima
fază metodologică a cercetării arheologice este cea
topografică. Ea constă în localizarea pe suprafaţa solului a
grupurilor de vestigii arheologice – artefacte, mobile sau imobile, şi
produşi ai distrugerii acestora – adică a staţiunilor
arheologice. Aceasta se realizează cu ajutorul mărcilor de teren: mici
neregularităţi ale suprafeţei solului, respectiv ale reliefului
– movile, valuri, gropi, şanţuri de diferite forme – sau ale
aspectului solului – schimbări ale tipului de sol, sau existenţa în
sol a unor cantităţi mai mari sau mai mici a unor produşi
antropic – cenuşă, piatră, acumulări de oxizi metalici (ca
rezultat al unor procese de reducere a minereurilor) sau de zguri (argile
vitrificate în urma influenţei unor temperaturi foarte ridicate). În
general toate acesta pot fi observate cu ochiul liber şi localizate în
teren prin pichetarea petelor astfel determinate.
A.
Procedee de localizare a staţiunilor arheologice. Cel mai simplu şi mai uşor
accesibil astfel de procedeu constă în parcurgerea cu pasul a terenului
şi observarea atentă a suprafeţei lui. Desigur în stabilirea
traseelor de parcurs se ţine seama de anumite considerente cum ar fi
condiţionarea oricărei locuiri omeneşti de existenţa unei
surse de apă; de faptul că în vechime cursurile de apă serveau
drept drumuri; de toponimia tradiţională care prin toponime specifice
– cetate, grădişte, movile, curgane, jidovi, uriaşi -
păstrează amintirea unor locuiri de altădată sau
semnalează existenţa unor lucruri neobişnuite. De asemenea,
parcurgerea traseelor se realizează cu harta în mână şi
descoperirile se localizează sumar, în funcţie de repere vizibile
în teren şi identificabile pe hartă. Orice asemenea cercetare de
suprafaţă, denumită în jargonul arheologilor periegheză,
generează o întreagă documentaţie din care nu trebuie să
lipsească jurnalul de periegheză, harta şi fotografiile
de staţiuni (sau situri). În principiu, din asemenea cercetări de
suprafaţă se adună şi vestigii arheologice – mai ales
ceramică fragmentară – care ajută la precizarea caracterului
şi la datarea staţiunii.
Alt
procedeu de localizare a staţiunilor arheologice este observaţia
şi fotografia aeriană. În principiu aceasta se bazează pe
reperarea mărcilor de teren din avion, de unde se văd mai concentrate
şi prin aceasta mai semnificative, şi reportarea lor pe hartă.
De la această operaţie relativ simplă s-a ajuns, pe de o parte,
prin folosirea aerofotgramelor (fotografiei din avion) la localizarea, identificarea
şi cartarea pe bază de aerofotogramă a staţiunilor
arheologice reperabile din aer pe teren. Aceasta a fost posibil în primul rând
datorită punerii la punct a unor proceduri optice de interpretare
metrică a aerofotogramelor (evident realizate cu reper metric în teren),
ulterior întreaga procedură fiind digitalizată şi apoi
datorită creării unei baze de date prin care formele pe care
mărcile de teren le determină capătă o semnificaţie
arheologică, aşa încât pot fi recunoscute diferenţiat necropole
tumulare, cetăţi de pământ, castre romane sau oraşe romane
– sau medievale – etc., etc. Digitalizarea şi automatizarea merg atât de
departe încât programul de interpretare a aerofotogramelor cuprinde şi
cartarea staţiunilor arheologice, ori după caz generarea unui
aerofotoplan al obiectivului.
Castelul Saalburg şi vicus militari (200 d.Chr); plan de situaţie (stânga) şi reconstituire grafică (dreapta) |
Dezvoltarea
ştiinţelor fizice a pus la îndemâna arheologiei şi alte procedee
de identificare şi localizare a vestigiilor arheologice din sol. Unul
dintre primele asemenea procedee a fost cel de măsurare a
rezistivităţii electrice a solului. Acest procedeu se bazează pe
faptul că într-un sol relativ omogen un curent electric va parcurge
distanţa dintre două puncte (respectiv doi electrozi) cu o
viteză relativ constantă. Dacă în acest mediu relativ omogen va
interveni un corp străin (un bloc de piatră sau un zid, sau
dimpotrivă o groapă cu umplutură mai afânată), cu
electrorezistivitate mai mare sau mai
mică, viteza curentului va varia în plus sau în minus (depinde de
variaţia pozitivă sau negativă a electrorezistivităţii
obiectului dat) exact pe locul şi distanţa unde este situat obiectul
eterogen. În felul acesta se poate identifica planul unui edificiu încă
nedescoperit. Şi în acest caz, încă de timpuriu procedura a fost
digitalizată aşa încât şi aici se pot obţine rezultate –
adică cartări şi planuri a unor staţiuni arheologice
îngropate - automat.
Tot
din câmpul ştiinţelor fizice face parte şi magnetometria cu
protoni. Ea se bazează pe faptul că orice material – lut,
piatră, metal, sticlă sau material organic – are propriul său
câmp magnetic, diferit de al celorlalte. Aşadar dacă într-un sol
oarecare – să zicem loess – este îngropat un şir de blocuri de
piatră – să zicem calcar numulitic – la o măsurătoare
adecvată va apărea variaţia specifică de câmpuri magnetice,
ce, ca şi în cazul rezistivităţii electrice, va permite
localizarea anomaliei şi chiar determinarea formei acesteia –
platformă, zid, şir de pietre cu altă destinaţie.
Ţinând seama de aceste consideraţii s-a putut genera – pe baza perfecţionării
aparaturii şi tehnicii de măsurare, dar şi pe aceea a
constituirii unei baze de date – un program de măsurare şi cartare
digitală cu ajutorul magnetometriei cu protoni.
Prospecţia magnetometrică şi săpătura aceluiaşi obiectiv: Castelul South Cadbury (Anglia). |
Ultima
noutate în acest domeniu este georadarul care permite un fel de
radiografie a solului cu identificarea obiectelor eterogene conţinute
şi chiar cu determinarea formei acestora. Ca şi la celelalte proceduri
şi aceasta este digitizată.
Deschiderea
spaţiului extraterestru zborurilor de explorare ale oamenilor, a avut
propriul feed-back în arheologie. Folosirea în diferite scopuri –
strategice-militare sau economice – a prilejuit descoperirea faptului că
fiecare corp are un câmp caloric specific, care apare pe fotografiile
făcute din satelit în spectru infra-roşu. Descoperirea are
aplicaţie şi în arheologie unde toate depunerile constituite din
vestigii ale culturilor trecute constituie corpi străini în mediul relativ
omogen al solului terestru. Pe aceste baze s-a ajuns şi la teledetecţia
staţiunilor arheologice, procedură complet digitizată, ale
cărei rezultate sunt localizarea depunerilor arheologice şi cartarea
lor, precum şi în multe cazuri, determinarea planurilor structurilor
stabile cuprinse în aceste depuneri.
B.Procedee
de relevare şi cartare a staţiunilor arheologice. Orice
cercetare arheologică în teren are nevoie de o bază solidă
geo-topografică, în funcţie de care să înregistreze
descoperirile şi observaţiile. Evenimentele şi procesele care
stau la originea artefactelor pe care arheologul le descoperă în teren au
avut loc într-un spaţiu geografic concret şi precis şi au
rămas, ca depunere arheologică, într-un asemenea spaţiu. Tocmai
pentru aceste motive arheologul are nevoie să se raporteze la un asemenea
spaţiu, dar acesta determinat în forme matematice, adică topografiat.
In această ordine de idei, staţiunile arheologice trebuie să
apară pe hărţile strategice (1:100000 – 1:250000), şi
trebuie redate în termeni cantitativi şi pe hărţile (planurile)
cadastrale (1:2000 – 1:10000) ale localităţilor şi teritoriului,
pentru a fi protejate conform prevederilor legale, pe care toate
ţările civilizate le cuprind în legislaţia lor.
Cartarea
staţiunilor arheologice nu prezintă probleme deosebite, releveul
topografic realizându-se după aceleaşi metode şi tehnici ca
şi în cazurile curente. Doar unele mici deosebiri pot interveni pentru a
ajuta la marcarea detaliilor de teren semnificative. Astfel, pe
hărţile şi planurile arheologice echidistanţa curbelor de
nivel poate fi de 0,50 – 0,10 m.; intersecţiile coordonatelor fizice pot
fi cotate. În cazul în care planul urmează să constituie baza
topografică a unei săpături, coordonatele fizice se pot
multiplica până la generarea unui caroiaj cu latura de 5 sau 10 m. care
să constituie sistemul de bază de referinţă
topografică a întregii săpături. În tehnica zilelor noastre se
folosesc teodolite cu laser, cu inserţie în computer şi cu program
digitizat de cartografiere, pe staţie grafică, a datelor ridicate în
teren.
1.3.2
Săpăturile arheologice.
Descoperirea
atât a structurilor stabile, rămăşiţe a construcţiilor
de odinioară, cât şi artefactelor mobile – obiecte utile sau
simbolice ale oamenilor care populaseră construcţiile amintite mai
sus – se realizează prin îndepărtarea pământului care le
acoperă, operaţie care cere în
egală măsură forţă şi abilitate în lucrările
de terasament precum şi delicateţă şi fineţe a
manipulării descoperirilor. Denumirea de săpătură, tot atât
de veche ca şi arheologia şi, în bună măsură,
confundându-se cu ea este aşa dar propriu şi în cazul arheologiei,
indică o tehnică ştiinţifică de recuperare a datelor
primare specifice, tehnică ce pe lângă o degajare cât mai lejeră
a descoperirilor trebuie să permită şi efectuarea aproape
continuă de observaţii pertinente asupra felului în care obiectele
zac în pământ, în ce raporturi reciproce şi în ce raporturi cu alte
obiecte, de cele mai multe ori complet dispărute şi despre a
căror existenţă doar poziţiile ciudate ale obiectelor care
au rezistat mai oferă umbra unei informaţii.
Dacă
la începuturile arheologiei ştiinţifice – în aşa numitele
vremuri eroice – prima problemă cu care se confrunta arheologul era aceea
a amplasării săpăturii, aşa încât să ofere ocazia unui
număr cât mai mare de observaţii care să se integreze coerent,
astăzi situaţia a devenit mult mai complexă. În primul rând
observarea în repetate rânduri a unor suprapuneri de ansambluri diferite de
vestigii din diferite epoci, iar apoi observarea unor raporturi încă mai
complexe decât simpla suprapunere a dus la integrarea conceptelor de strat,
stratificaţie şi stratigrafie din ştiinţa geologiei şi
la prevalenţa preocupărilor şi observaţiilor stratigrafice
în executarea săpăturii, în măsura în care acestea
condiţionau situarea cronologică a descoperirilor. Aceste
amplificări a laturii abstracte a arheologiei a dus la apariţia proiectului
de săpătură.
Arheologie aeriană.
În partea de sus: conformaţie arătată de diferenţele de creştere (crop
marks)a vegetalelor, aşezare din Epoca fierului, All Saints, Dorset,
Anglia (după Webster 1971). În
mijloc, fotografia aeriană lasă să se distingă, prin
diferenţele de creştere (crop marks), modelul de linii
şi puncte. Jos, vedere aeriană a aceluiaşi sit în timpul
săpăturilor arheologice. |
A.
Proiectul de săpătură. Acesta este un document scris
şi desenat în care arheologul îşi expune – pe cât posibil în termeni
cantitativi - concepţia sa despre săpătură: obiectivele
săpăturii, mijloacele tehnice, dar şi intelectuale, prin care
obiectivele vor fi abordate, modul de valorificare a rezultatelor. Documentele
de bază ale proiectului sunt: a. planul topografic al săpăturii
la o scară convenabilă şi cu o redare a nivelmentului
adecvată; b. sistemul de referinţă topografică – caroiaj cu
latura de 5-10 m. integrat coordonatelor fizice, reperabil prin G.P.S. şi
siglat alfanumeric (ca la tabla de şah); b. codurile de descoperiri –
coduri alfanumerice cuprinzând numele prescurtat al staţiunii şi anul
campaniei, numele siglat al detaliului de arhitectură indicat şi
coordonatele fizice; adâncimea relativă a descoperirii. Pe trama de
bază a releveului topo cu sistemul de referinţă se
amplasează săpăturile. Acestea se prezintă ca nişte
suprafeţe geometrice – arii patrulatere de cel puţin 10 m latura
şi secţiuni (tranşee) de cel puţin 2 m. lăţime –
asamblate în sisteme urmărind identificarea şi descoperirea unor
structuri coerente şi în acelaşi timp, cu ajutorul pereţilor
laterali, denumiţi profile stratigrafice, înregistrarea modului în
care depunerile arheologice se stratifică. Pe baza acestei amplasări
a săpăturilor se face evaluarea duratei – în campanii de 2-3 luni pe
an – precum şi necesarul de tehnică şi forţă de
muncă – atât specializată (înalt şi mediu) cât şi
necalificată - pentru fiecare campanie şi în total şi, pe această
bază, se stabileşte costul săpăturii. Se stabilesc, de
asemenea, măsurile de conservare a descoperirilor atât imobile – structuri
stabile – cât şi obiecte precum şi cele de valorificare – prin
expunere in situ sau în expoziţii de muzeu sau prin
publicaţii.
În
România aceste proiecte trebuie aprobate de Comisia Naţională
Arheologică de pe lângă Ministerul Culturii şi Cultelor.
Odată aprobate şi finanţarea asigurată se trece la
executarea săpăturii, pentru care sunt preferate anotimpurile calde
şi puţin umede din raţiuni de facilitate a săpăturii
şi de posibilitatea sporită de observare a descoperirilor. Prima
operaţie este aceea de trasare a săpăturii care se execută
cu aparate şi tehnici topometrice. Adâncirea şi îndepărtarea
pământului se face totdeauna în tranşe fine orizontale; nici o
dată nu se procedează la săparea pe tranşe verticale sau
oblice. Se folosesc unelte fine de obicei şpacluri şi spatule, în
unele cazuri şi săpăligi. Fragmentele de structuri, obiectele
sau scheletele descoperite se curăţă atent cu şpaclul sau
briceagul şi măturica sau pensula. Descoperirile – toate, chiar
fragmentare, de orice natură ar fi, dar străine de ambientul natural
în care se află - se colectează integral pe unităţi
topografice (carouri) sau arhitecturale-planimetrice (încăperi) şi pe
adâncimi Pe măsură ce sunt colectate se iau măsuri de marcare
(cu codul corespunzător) de conservare preventivă provizorie şi
de ambalare sau depozitare. În paralel cu săpătura se redactează
un jurnal de săpătură în care se consemnează
observaţiile curente privind descoperirile şi stratigrafia precum
şi desfăşurarea săpăturii. Pentru descrierea
structurilor stabile – chiar fragmentare – şi a obiectelor descoperite se
întocmesc fişe analitice. De asemenea se ridică planul acestor
structuri stabile adesea şi cu consemnarea obiectelor mobile corelative, precum
şi relevee ale profilelor stratigrafice. Situaţiile mai semnificative
se fotografiază de obicei cu martor metric sau digitizat cu posibilitate
de redresare metrică. Toată această documentare se
recopiază digital la baza de cercetare şi se constituie într-o (parte
de) bază de date. Ori de câte ori este posibil, descoperirile mobile se
curăţă (spală) pe şantier şi de asemenea se
încearcă întregirea celor fragmentare. Operaţiile de restaurare mai
pretenţioase se lasă pentru un laborator muzeal. De asemenea,
după curăţire şi întregire descoperirile se desenează
metric şi se fotografiază. Desenele şi fotografiile
capătă un cod care le corelează la fişele analitice şi
la teren. În general fiecare campanie trebuie să încheie un segment
coerent de săpătură şi nu se permite lăsarea de
restanţe – de exemplu în colectarea descoperirilor mobile – de pe un an pe
altul.
1.4.
Arheologia de laborator – exegeza arheologică.
1.4.1
Introducere.
De
la datele primare – descoperiri de obiecte şi de vestigii de structuri construite
stabile, precum şi observaţii asupra modului în care toate acestea
zăceau în sol şi asupra raporturilor dintre ele – şi până la reconstituirea evenimentelor şi
proceselor istorice care le-au dat naştere sau le-au afectat în vreun fel
oarecare, sau a structurilor vii, implicate în aceste evenimente şi
procese este încă o lungă cale. Această cale este aceea a
integrării conceptuale a descoperirilor arheologice. În adevăr,
descoperirile constau din obiecte, de forme şi dimensiuni diferite,
sesizabile prin simţuri – în primul rând prin văz – multe dintre ele
având chiar proprietatea de a induce stări emoţionale la privitor, cu
alte cuvinte având valoare culturală. În general, aceste obiecte
prezintă asemănări şi deosebiri semnificative, care
reprezintă şi criterii de grupare a acestora. Cu alte cuvinte
principalul instrument logic cu care lucrăm în domeniul descoperirilor
arheologice este raţionamentul prin comparaţie. Acesta din urmă,
însă, trebuie întemeiat pe o analiză formală riguroasă
şi de acelaşi nivel. Mai mult principiul comparaţiei se
aplică diferit după cum două descoperiri sunt diferite
cronologic sau aparţin aceluiaşi nivel de timp istoric.
|
1.4.2
Metode de datare.
Aşadar,
înainte de orice operaţie logică cu descoperirile, acestea trebuie
datate, de la epocă la epocă mai larg sau mai strâns, dar de fiecare
dată cât mai riguros posibil. Săpăturile însele şi
observaţiile stratigrafice efectuate pe durata acestora permit construirea
unor cronologii relative. Principiul iniţial al acestor cronologii este
acela după care obiectele găsite la mai mare adâncime sunt mai vechi,
iar cele de la adâncime mai mică sunt mai noi. Au apărut însă,
şi destule cazuri în care principiul acesta era complet răsturnat
ordinea firească a descoperirilor fiind dacă nu
răsturnată, cel puţin
modificată. Oricum, pe acest principiu a fost construit sistemul
cronologic tripartit – piatră, bronz, fier – valabil până astăzi
în toate arheologiile. Cronologiile arheologice se împart în cronologii
relative – care se mulţumesc să înregistreze doar ordinea
cronologică a diferitelor subunităţi de măsurarea timpului,
şi cronologiile absolute care ancorează astronomic diferitele
unităţi cronologice şi le determină durata. În general, se
începe prin stabilirea unei cronologii relative şi apoi se ancorează
această cronologie astronomic, prin diferite proceduri. Pentru civilizaţiile
aparţinând antichităţii clasice procedura se bazează pe
monede, care, relativ precis datate, permit o ancorare destul de precisă
şi de detaliată. În alte civilizaţii există alte repere de
cronologie absolută: sigiliile, a căror formă variază de la
dinastie la dinastie în Orientul mijlociu, cartuşele cu numele faraonilor
în Egipt. Tot în Egipt menţionarea răsăritului sothiac al
soarelui (soarele răsare simultan cu steaua Sothis [Sirius în astronomia
noastră]) în câteva inscripţii a permis ancorarea sothiacă a
cronologiei pe dinastii şi ajustarea la valori reale a duratei istoriei
Egiptului. Altă tehnică cronologică este aceea a cronologiei
de contact. Aceasta constă în datarea unui ansamblu de tipuri cu
ajutorul unei piese care se mai regăseşte în alte ansamble datate
prin monede (sau alte repere de cronologie absolută). În acest domeniu
sunt preţioase diferitele tehnici de tipul cronologiei de contact – precum
şi altele pe care le vom parcurge mai jos – radiocarbon, termoluminiscenţă,
câmp magnetic terestru. Datarea cu Radiocarbon este o tehnică fizică
ce se bazează pe proprietatea elementului Carbon [C14] originar radioactiv
de a-şi înjumătăţi radioactivitatea la scurgerea unei
perioade de 5000 ani. Termoluminiscenţa este proprietatea ceramicei de a
emite lumină la încălzire. Puterea emisiunii luminoase este direct
proporţională cu vechimea piesei ceramice, şi prin
măsurarea adecvată a acesteia din urmă se ajunge la datarea
ceramicei. În sfârşit, măsurarea câmpului magnetic se referă tot
la teracote (ceramică, cărămidă) care au proprietatea de a
lua câmpul magnetic al locului în care s-au răcit. O teracotă
nederanjată din locul de răcire – un cuptor, o sobă, un perete
de pământ şi lemn trecut prin incendiu – va avea valorile de câmp
magnetic ale locului în care s-a răcit, câmpul magnetic terestru variind
secular. Pe baza tabelelor de variaţie seculară a câmpului magnetic
al locului de răcire, teracota respectivă poate fi datată secular.
Compararea
diferitelor cronologii a dus la un sistem de clasificare a civilizaţiilor
în funcţie de situarea acestora în timpul astronomic şi de durata lor
– periodizările. În cadrul
acestora se operează cu o serie de concepte ierarhizate precum eră,
epocă, perioadă, fază, etapă.
Pragul dintre unităţile de periodizare este totdeauna desemnat de
schimbări socio-culturale de amploare, mai profunde sau mai superficiale
în raport de nivelul ierarhic al unităţii.
1.4.3.
Periodizarea istoriei şi periodizarea preistoriei
Periodizarea istoriei universale europene
1.
Preistoria 2.000.000–circa 800 î.Chr.
2.
Protoistoria circa 800 î.Chr.–circa 650 î.Chr.
3.
Antichitatea 650 î. Chr–476 d.Chr.
Grecia
- ep. homerică 1150–720 î. Chr
- arhaic 720–490 î.Chr.
- Clasic 490 –332 î.Chr.
- elenistic 332–146 î.Chr.
Roma
- regatul 753–510 î.Chr.
- republica 510–30 î.Chr.
- principatul 30 î. Chr–284 d. Chr
- dominatul 284–476 d.Chr.
4. Evul
mediu 476-1453
Imperiul bizantin
- perioada de aur 474–726
- criza iconoclastă 726–843
- renaşterea macedoneană
843–1204
- criza latină 1204–1261
- renaşterea paleologă
1261–1453
Occidentul creştin
- perioada micilor regate germanice
476–800
- Sfântul Imperiu roman de naţiune
germanică 800–919
- Statele medievale ale Europei
occidentale 919–1453
Islamul
- Islamul ofensiv 622–661
- dinastia Umeyyadă 661–750
- dinastia Abassidă 750–1258
- statele islamice locale 1258–1453
5. Epoca
modernă 1453–1789
- Renaşterea 1453–1582
- Formarea statelor moderne 1582–1659
- Hegemonia Franţei 1659–1713
- Secolul luminilor 1713–1789
6. Epoca
contemporană 1789–2002
- Revoluţia franceză
1789–1794
Periodizarea preistoriei şi protoistoriei europene
1. Preistoria
1.1 Paleoliticul 2 000 000–10
000 î.Chr.
Inferior 2 000 000–150 000
î.Chr.
Mijlociu 150 000–35 000 î.Chr.
Superior 35 000–10 000 î.Chr.
1.2 Mezoliticul
(Epipaleoliticul) 10 000–6500 î.Chr.
1.3 Neoliticul 6500–4000 î.Chr.
1.4 Eneoliticul 4000–3000 î.Chr.
1.5 Epoca Bronzului 3000–1000
î.Chr.
a. Perioada de trecere
de la neolitic la epoca bronzului
3000–2000 î.Chr.
b. Faza timpurie a
epocii bronzului 2000 –1600 î.Chr.
c. Faza mijlocie a
epocii bronzului 1600–1300 î.Chr.
d. Faza târzie a epocii
bronzului 1300 –1000 î.Chr.
1.6 Epoca Fierului 1000
î.Chr.–101 d.Chr.
A. Prima epocă a fierului
1000 –450 î.Chr.
a. Faza timpurie a
primei epoci a fierului 1100–800 î.Chr.
2.
Protoistoria
2.1 Epoca Fierului 1000 î.Chr.–101
d.Chr.
B. Prima epocă a fierului
1000 –450 î.Chr.
a. Faza timpurie a
primei epoci a fierului 1100–800 î.Chr.
b. Faza mijlocie a
primei epoci a fierului 800–600 î.Chr.
c. Faza târzie a primei
epoci a fierului 600–450 î.Chr.
C. A doua epocă a fierului
(La Tčne) 450 î.Chr.–cucerirea romană
Periodizarea arheologică a României
1.
Preistoria
1.1. Paleoliticul 2 000 000/1
800 000–13000 BP1
A. inferior 2 000 000/1 800
000–100 000 B.P.
a. Abbevillian 850
000–650 000 B.P.
b. Acheuleean 650
000–350 000 B.P.
B. mijlociu 100 000–30 000 B.P.
C. superior 30 000–13 000 B.P.
1.2. Epipaleolitic/Mezolitic 13
000–6600 î.Chr.
A. Faza epipaleolitică 13
000–11 200 î.Chr.
B. Faza mezolitică 11
200–9000 î.Chr.
C. Faza de trecere la neolitic
9000 –6600 î.Chr.
1.3. Neo-eneolitic 6600–4500
î.Chr.
A. Vechi 6600–5000 î.Chr.
- cultura Cârcea-Gura
Baciului
- cultura
Criş-cultura Banatului
- cultura Balomir
- cultura Iernut
- cultura Ciumeşti
- cultura
Pişcolţ
- cultura Dudeşti
B. Mijlociu 5000–4500 î.Chr.
- cultura Vinča
- cultura ceramicii
lineare
- cultura cardială
(Hamangia)
- cultura Vădastra
- cultura Boian
- cultura Turdaş
- cultura Precucuteni
- cultura Tisa
D. Eneolitic 4500–3800/3700
î.Chr.
- cultura
Gumelniţa
- cultura
Sălcuţa
- cultura Tisa
- cultura Petreşti
- cultura Cucuteni
1.4. Epoca Bronzului 3800–1100
î.Chr.
A. Perioada de trecere de la
neolitic la Epoca Bronzului 3800–2300/2200 î.Chr.
a. cultura
Cernavodă I
b. cultura
Horodiştea
c. cultura
Folteşti
d. cultura
Cernavodă III-Boleraz
e. cultura
Cernavodă II
f. cultura Baden
g. cultura
Coţofeni
h. cultura mormintelor
tumulare
i. cultura amforelor
sferice
B. Faza timpurie 2200–1800
î.Chr.
a. culturile Odaia
Turcului, Năeni, Monteoru IC4,
Orlea, Gorneşti,
Glina III–în teritoriul extracarpatic
b. culturile
Roşiţa, Nir, Otomani–în Crişana şi
Maramureşul
exterior
c. culturile
Schneckenberg, Jigodin, Copăceni,
Livezile, Wietenberg –
în teritoriul intracarpatic
d. culturile Mako,
Periam, Pecica–în Banat
C. Faza mijlocie 1800–1350
î.Chr.
a. cultura Otomani–în
N-NV
b. cultura Pecica -
N-NE Banat; cultura Vattina–S
Banat; cultura Verbicioara–Estul
Banatului şi
Olteniei; cultura
Cruceni-Belegiş–Banat; cultura
Cârna-Gârla
Mare–Oltenia
c. cultura Tei–Muntenia
şi Dobrogea
d. cultura Monteoru
(sud); cultura Costişa (centru şi
nord)–în Moldova
D. Faza târzie 1350–1100 î.Chr.
a. cultura
Noua–Moldova, Nordul Munteniei,
Transilvania de est
şi centrală
b. cultura
Coslogeni–sudul Munteniei şi Dobrogea
c. cultura Suciul de
Sus–Transilvania de Vest
d. cultura Otomani
târzie–Crişana şi Maramureş
e. cultura Lăpuş–Maramureş
f. cultura Vârtop–Banat
şi Oltenia
E. Hallstatt A 1100–1000 î.Chr.
a. ceramica cu decor
canelat culturile Igriţa
(Crişana), Gava
(Crişana şi Maramureş), Bobda-
Susani (Banat), Reci,
Mediaş I, Teleac
(centrul Transilvaniei)
şi Lăpuş I
b. ceramica cu decor
imprimat culturile Insula
Banului (Oltenia,
Muntenia), Babadag (Dobrogea),
Tămăoani
(Moldova)
Hallstatt B 1000–850 î.
Chr – la culturile de mai sus se
adaugă:
a. cultura Mediaş
II
cultura Teleac II (Transilvania)
b. cultura Teleac
III
c. cultura
Saharna-Solonceni (Moldova)
d. cultura Cozia
2.
Protoistoria
2.1. Epoca Fierului 850–circa
125 î.Chr.
2.1.1. Prima epocă a
Fierului (Hallstatt) 850–450 î.Chr.
A. Hallstatt C 850–625
î.Chr.
a. cultura Basarabi
(întreg teritoriul României cu
excepţia
Sud-Estului)
c. cultura Babadag
II (Sud-Estul României)
B. Hallstatt D
625–450/400 î.Chr.
a. cultura Ferigele-
Bârseşti a’. coloniile
greceşti
b.
grupul Ciumbrud b’.
grupul scitic de Vest
c. cultura Babadag
III c’.
penetraţiile ilirice
2.1.2. A doua epocă a
fierului (La Tčne) 450/400–125 î.Chr.
2.1.3. Cultura dacică 125
î.Chr.–106 d.Chr.
A. faza de tranziţie
de la cultura La Tčne la cultura etnică
dacică 125–44 î.Chr.
B. faza arhaică a
culturii dacice 44 î.Chr.–106 d.Chr.
3.
Arheologia istorică
3.1. Cultura provincial romană
în Dacia
A. faza de tranziţie
de la cultura dacică la cea
provincial-romană
106–117 d.Chr.
B. faza arhaică a
culturii provincial romane în Dacia 117 –168
C. faza clasică a
culturii provincial romane în Dacia 168–265
D. faza post-clasică
a culturii provincial romane în Dacia
265 –273
3.2. Evul Mediu
A. cultura
daco-romană 273–608
a.
cultura daco-romană 273–608
b. cultura
romană târzie (Dobrogea şi malul Dunării)
273–450
c. cultura Sântana
de Mureş-Cerneahov 300–350
d. cultura
Cireşanu 273- 350
e. cultura
Brateiu-Moreşti sec. IV–VI
f. cultura
Ipoteşti-Cândeşti sec. VII
g. cultura
paleo-bizantină în Scithya 491–608
B. cultura romaniilor
populare 608–963
C. cultura
mediobizantină 963–1204
D. culturile vechi
româneşti provincial bizantine 1204–1504
E. culturile vechi
româneşti postbizantine 1504–1821
*
În
expunerea teoretică despre cronologii precum şi în construcţia
periodizărilor au fost folosite concepte relativ noi precum cultură,
tip, fază ce aparţin domeniului analizei arheologice
şi urmează să fie prezentate de acum înainte. În adevăr,
exegeza arheologică, folosind datări bazate pe analiza formală
şi-a construit o serie de concepte generale adecvate, având interesante
raporturi cu cele ale antropologiei. Nu avem răgazul să
prezentăm toată această problematică, aşa încât ne vom
mulţumi cu definirea principalelor asemenea concepte şi a
principalelor organigrame şi scheme logice în care acestea îşi
găsesc locul.
Prima
organigramă de care urmează să ne ocupăm este tocmai cea a
cercetării arheologice, pentru că, deşi are un caracter marcat
empiric, această cercetare ascultă totuşi de o schemă
logică. Trebuie făcută precizarea că fazele cercetării
sunt faze logice, nu cronologice, chiar dacă în linii mari succesiunea
logică are la bază tocmai succesiunea cronologică. În cursul
unei cercetări, tocmai datorată numărului mare de interacţiuni
directe şi inverse între faze, pot fi anticipate rezultate şi
descoperiri ce în mod logic ar trebui să aparţină altora.
O
ultimă observaţie este aceea că organigrama alăturată
este aproape identică – cu diferenţa câtorva detalii – cu cele ale
celorlalte discipline socio-umane – antropologie, etnologie, lingvistică
ş.a.
*
În
arheologie, datele primare, menţionate în prima fază a
organigramei, sunt de fapt artefacte. Prin acest termen, preluat din limba
engleză, unde însă are o etimologie latină (arte-factum=
făcut cu meşteşug) se înţeleg toate acele bunuri materiale
făurite de om (d.e. un ciocan, sau o sabie, sau o icoană), sau
preluate din natură şi modificate de om (d.e. o măciucă).
Aceste artefacte prezintă o mare diversitate formală şi
dimensională, totuşi cum ele trebuie să răspundă unor
funcţii utilitare sau simbolice, sunt relativ standardizate, prezentând un
număr mai mare sau mai mic de asemănări. Aceasta permite
gruparea artefactelor pe tipuri. Asemănarea se stabileşte în
funcţie de numărul de atribute de acelaşi fel pe care fiecare
artefact le posedă. Prin atribut se înţelege o proprietate elementară ireductibilă
în cadrul aceluiaşi nivel de analiză cum ar fi culoarea, forma etc.
Specialiştii sunt de acord să grupeze toate atributele sub câteva
mari categorii:
1.
materialul
1.1 materia primă
1.2 mod de pregătire
2. tehnica
2.1 de formare
2.2 de transformare
3. forma
3.1 generală
3.2 pe membre
3.3 detalii de formă
4.
mărimea
5. decorul
5.1 tehnica decorativă
5.2 formele decorului
A. motive
B. asamblaje
C. compoziţii
Ţinând
seama de această schemă conceptuală se obţin descrieri
analitice ale artefactelor de nivel omogen şi comparabile între ele, chiar
dacă întrucâtva seci ca redacţie literară. De asemenea, în
această optică se poate defini tipul drept o populaţie de artefacte având
multe atribute asemănătoare. Definiţia are două corolare:
fiecare atribut asemănător nu se întâlneşte la toate
artefactele, şi al doilea: fiecare artefact nu este caracterizat prin
toate atributele asemănătoare.
Plecând de la diversitatea artefactelor din cadrul unui tip,
raportată la scara timpului se poate trasa traiectoria evoluţiei tipului.
Din studiul frecvenţei tipului raportată la scara timpului se pot
trage concluzii privind geneza tipului şi procesele de invenţie
culturală şi împrumut cultural pe care tipul le-a suferit.
Aceeaşi frecvenţă raportată la spaţiul de difuziune al
tipului permite precizarea nucleului de invenţie (sau de împrumut). În
realitatea terenului artefactele nu se întâlnesc niciodată singure,
izolate, ci în asociere, între ele sau şi cu alte genuri de vestigii.
Aceste asocieri, denumite asamblaje, pot fi semnificative fie din punct de
vedere al destinaţiei funcţionale a artefactelor, fie din cel al
raporturilor artefactelor cu prezumata comunitate care le-a folosit, fie din
cel al implicării artefactelor în procesul de distrugere. Studiul atent,
analitic şi critic al asamblajelor dă, aşa dar informaţii
cu privire la procesele de remodelare. De asemenea, specialiştii au ajuns
la concluzia că acelaşi studiu, ce ia în considerare numărul de
asamblaje raportat la scara timpului, precum şi numărul de tipuri, de
asemenea raportat la scara timpului, poate servi drept bază pentru periodizarea
fiecărei culturi. Înainte de a studia modelul de periodizare pe care
consideraţiile mai sus menţionate îl temeinicesc, este încă
necesar de a observa că ansamblul culturilor poate fi împărţit
în două mari niveluri: culturi de subzistenţă (sau de supravieţuire)
şi culturi de optimizare (sau culturi cu climax). Primele sunt
caracterizate de reproducerea simplă a societăţii şi
culturii în timp ce culturile din al doilea nivel sunt caracterizate de
reproducere lărgită şi de atingerea unui apogeu (climax).
Analiza comparativă ne arată tot o dată că culturile de
optimizare sunt toate caracterizate de câteva trăsături:
cunoaşterea scrisului, locuirea urbană şi organizarea de stat.
Antropologia culturală numeşte aceste culturi, care cunosc scrierea,
habitatul urban şi organizarea de stat – civilizaţii.
Acest
model de periodizare poate fi adaptat şi la alte discipline care se
ocupă cu cultura în general sau cu aspecte ale acesteia (d.e. la etnologie
sau la Istoria artei), dar criteriile trebuie modificate adecvat. El are
avantajul că se bazează pe criterii obiective, cantitative, dar
aplicarea lor trebuie făcută critic şi numai pe baza unei
analize riguroase şi aprofundate. Astfel, sunt cunoscute culturi care nu
au parcurs întreaga traiectorie descrisă ci dezvoltarea lor a fost
oprită la un anumit nivel al traiectoriei (v. în periodizarea arheologiei
în România, cazul culturii dacice). De asemenea este cunoscut cazul unor
culturi de subzistenţă care într-o anumită fază devin
culturi cu climax (acelaşi caz al culturii dacice care nu este decât
dezvoltarea la un nivel superior al unei culturi de subzistenţă – La
Tčne). În sfârşit o atenţie specială trebuie acordată
fazelor de tranziţie, care în afară de relativa sărăcie de
forme sunt caracterizate de o mare mobilitate precum şi de oarecare
instabilitate a formelor.
|
*
Arheologia a ajuns departe de vânătorii de comori, fie aceştia din sec. XVI-XVII sau cei de pe ecranele filmelor americane. Complexitatea ei ca ştiinţă nu poate fi decât întrevăzută dintr-o expunere fugară ca aceasta. Interesul ei, din punct de vedre metodologic constă din faptul că aruncă o lumină nouă asupra cunoaşterii istorice însăşi. Astfel, o problemă ce cade sub puterea oricărui om instruit la nivel mediu este aceea a raportului dintre formaţiile etnice şi culturile arheologice. Principala caracteristică a formaţiilor etnice o constituie limbajul. Altă caracteristică la fel de importantă, dar mai greu de definit/determinat în termeni obiectivi este suportul biologic al etniei, deşi acesta a fost resimţit cu putere chiar de diferitele etnii încă din cele mai vechi timpuri. Un rol important în definirea etniei îl joacă şi religia cu diferitele ei aspecte – atitudinea faţă de morţi, contaminarea cu magia etc. Toate acestea sunt mai mult sau mai puţin sesizabile prin intermediul mărturiilor arheologice. Dar afirmaţia că fiecare etnie corespunde unei culturi ar fi hazardată cu atât mai mult cu cât ştim că există şi cazul mai multor etnii care au aceeaşi cultură, precum şi cazul unei etnii purtând două culturi diferite. La aceasta trebuie adăogată considerarea proceselor de împrumut cultural şi de difuziune culturală cu toată complexitatea şi diversitatea acestora. O viziune lineară, conform căreia copii moştenesc automat limba, cultura şi caracterele biologice ale părinţilor este tot atât de falsă ca şi aceea potrivit căreia nimeni nu moşteneşte nimic şi fiecare generaţie reface drumul greu al aculturării. Fără îndoială arheologia va câştiga mult atât în acest domeniu cât şi în acela al remodelării prin integrarea ei în marea familie a disciplinelor antropologice.
inapoi _________inapoi la cuprins__________ inainte