inapoi________inapoi la cuprins________inainte

 

 

 

 

Pentru o perspectivă tradiţională în abordarea simbolurilor

 

Alexandru NANCU

 

 

 

 

«Şi toate cele câte s-au dat fiinţelor cereşti mai presus de lume, nouă ni s-au dat în chip simbolic. »

(Sf. Dionisie Areopagitul, Despre Ierarhia Cerească, I, 3)

 

 

 

Astăzi se vorbeşte foarte des despre „societatea informaţională” şi de impactul ei benefic asupra viitorului umanităţii. Ne-am putea aştepta în acest context ca, odată cu masiva dezvoltare a suporturilor formale şi a mijloacelor tehnice, să sesizăm o aprofundare pe măsură a substanţei acestui act, respectiv a comunicării inter-umane. Că este departe ca lucrurile să fie aşa în realitate, nu este nevoie să demonstrăm aici. Îngrijorător este faptul că asistăm la conturarea treptată a unui raport mai degrabă invers-proporţional: cu cât mijloacele şi formele se extind şi se diversifică, cu atât conţinutul discursului se subţiază şi se goleşte de substanţă, alienarea individului câştigând tot mai mult teren, în dauna comuniunii. În sfera artelor, a culturii în general – domeniu prin excelenţă al comunicării şi dialogului – acest raport răsturnat se manifestă parcă cu şi mai multă acuitate.

Nu va părea astfel surprinzător că unul dintre subiectele pe care ni le-am propus spre dezbatere în cadrul simpozioanelor «Tradiţie şi postmodernitate» este şi cel despre comunicarea artistică şi mijloacele ei specifice. Nu ne-am propus să abordăm în acest text, nici măcar în treacăt, multitudinea de limbaje şi suporturi folosite în arte. O vor face colegii şi invitaţii noştri în paginile acestei publicaţii. Ne vom opri însă asupra simbolurilor culturale a căror reconsiderare şi folosire corectă credem că ar fi o soluţie viabilă pentru a recupera limpezimea pierdută a discursului artistic modern. Vom încerca pentru aceasta să propunem o abordare diferită asupra domeniului şi să punem în lumină unele aspecte mai puţin discutate astăzi.

 

 

Câteva precizări

Termenul de simbol a căpătat în timp o sumedenie de sensuri, tot mai vagi. Pe lângă cele filosofice şi teologice bine conturate încă din antichitate, în ultimele secole s-au adăugat numeroase conotaţii profane, îndeosebi în domeniul literar-artistic, romantismul în secolul al XVIII-lea şi al XIX-lea, apoi existenţialismul şi simbolismul în secolul al XX-lea contribuind decisiv Ia această evoluţie. În consecinţă, simbolul este astăzi definit doar ca un obiect sau o imagine care reprezintă indirect şi în mod convenţional un obiect, o fiinţă, o idee, un sentiment etc. Modernii reuşesc astfel să ignore esenţialul, adică rădăcina acestui termen care la origine purta semnificaţii spiritual-intelectuale mult mai precise şi totodată mai profunde.

Amintim că termenul grecesc symbolon, apărut se pare în antichitatea greacă timpurie, desemna literal obiectul rupt în două părţi ce servea ca semn de recunoaştere pentru două familii aflate în relaţii de ospitalitate şi care, transmise din generaţie în generaţie, perpetuau legătura care-i lega pe posesorii lor. Semnificaţia pe care i-o dădeau filozofii şi teologii antichităţii şi, mai târziu, cei ai Evului mediu nu se îndepărta câtuşi de puţin de sensul originar al termenului. Astfel vom observa, în primul rând, că în gândirea tradiţională simbolul se caracterizează prin calitatea sa de mijloc dual şi de interfaţă de comunicare. Fiind alcătuit obligatoriu din două jumătăţi ale căror provenienţă din acelaşi întreg era presupusă, un simbol autentic era conceput ca indisolubil şi coerent la nivelul elementelor sale componente – interne (substanţă, conţinut) şi externe (formă, limbaj) – fiecare parte semnificând-o astfel implicit pe cealaltă. In al doilea rând, trebuie să avem în vedere faptul că datorită acestui înţeles originar, în doctrinele tradiţionale simbolul are că fundament analogia dintre două jumătăţi ale unui singur adevăr, respectiv între Adevărul divin şi imaginea Sa oglindită în lume sub forma adevărurilor revelate omului de divinitate.

 

*

Pentru a vorbi în continuare despre simbolica autentică, tradiţională, este necesar să ne apropiem cât mai mult cu putinţă de esenţele spirituale care, în întreaga cultură veche, determină şi dau coerenţă învelişului formal al reprezentărilor. Încercând să privim lucrurile de la cauză la efect, vom stabili ca punct de plecare al drumului nostru identificarea motivaţiilor profunde, introducând astfel, alături de unele metode contemporane pe care le considerăm utile demersului nostru, un unghi de vedere tradiţional. Pentru aceasta, vom proceda la o abordare calitativă întemeiată pe o ierarhie conceptuală în măsură să pună înaintea aspectelor fizice (sensibile şi inteligibile) cauzalitatea lor fondatoare, metafizică. Pentru a fi mai limpezi, precizăm că folosim termenul metafizic în sensul său cel mai „tare” pentru a ne delimita, chiar cu riscul de a da discursului un aspect didactic, de folosirea sa de cele mai multe ori nepotrivită, uneori chiar abuzivă. Cuvântul metaphysicos (gr.) provenind din meta=dincolo, peste şi physicos=natură semnifica în gândirea antică grecească ceea ce este dincolo de ceea ce există în natură presupunând o totală exterioritate a lucrului plasat în domeniul metafizicului în raport cu lumea fizică, naturală. Aristotel bunăoară, aşeza fizicul pe un loc secund, considerându-l o consecinţă în planul naturii a unor principii aflate mai presus de natură. Trei secole mai târziu, în lucrarea sa cea mai importantă, Teologia Mistică, Sf. Dionisie Areopagitul conturează metafizicul drept ceva mai presus de orice posibilitate de cuprindere intelectuală, experienţă cognitivă sau chiar de exprimare: «Treime mai presus de fiinţă, Supradumnezeule (s.n.), îndreptează-ne spre vârful mai presus de cunoaştere şi de exprimare [...]». Astfel privite lucrurile, planul metafizic, aparţinând divinului, scapă chiar şi celor mai ascuţite plăsmuiri ale minţii umane care nu pot fi plasate în ultimă instanţă decât abuziv dincolo de planul fizic, natural.

Fiind fundamentul şi substanţa simbolicii tradiţionale, esenţele spirituale de care aminteam nu trebuie căutate pornind de la multitudinea aparenţelor formale prin care le vedem manifestate în arte şi diversele ei genuri. O asemenea abordare nu ar fi utilă, din motivul că ar pune problema dintr-o direcţie exterioară, chiar de la început. Ne-am situa în felul acesta în aceiaşi postură în care se află cercetarea umanistă contemporană care, asumându-şi poziţiile epistemologice materialist-evoluţioniste, atribuie societăţilor din vechime raţionamente şi prejudecăţi specifice zilelor noastre. Nu trebuie uitat că, în ansamblul ei, cercetarea antropologică a culturii rămâne tributară gândirii carteziene, în ciuda erodării ideilor progresiste în nihilismul radical al modernităţii, proces devenit evident în ultimele decenii ale secolului al XX-lea. Inoculând în conştiinţa publică iluzia unei continue evoluţii pozitive – de la „frica şi foamea” care ar fi guvernat preistoria şi trecând prin emanciparea de „întunericul ignoranţei medievale” pentru a ajunge triumfătoare la „societatea dreptăţii şi bunăstării” de astăzi – ideolo­giile moderne au operat o inversare a perspectivelor mentale asupra lumii, în raport cu modul cum era ea percepută şi ierarhizată în societăţile tradiţionale (una dintre cele mai aprofundate critici ale modernităţii – făcută chiar cu uneltele acesteia şi ale gândirii liberale în general – este ultima carte a lui H.R. Patapievici, Omul recent din care vom cita în susţinerea demersului nostru: «Modernitatea (...) s-a înstăpânit peste minţile şi sufletele noastre nu fără o sumă de falsificări, unele deja împlinite şi, ca să spun aşa, inamovibile, iar altele în curs de naturalizare. In ordine istorică, prima falsificare majoră a fost aceea prin care opinia publică europeană, fireşte cea luminată, a ajuns să fie convinsă că viaţa omului era inadmisibilă şi intolerabilă – poore, nasty, brutish, and short – în oricare din societăţile care au precedat modernitatea.» Şi continuă citându-l pe J. Rawls – influent filozof al politicii secolului XX – din A Theory of justice: «Noi, modernii, ştim mai bine; abia noi am înţeles cu adevărat despre ce este vorba»). Începând în epoca Renaşterii şi apoi continuând în cea a Reformei, relaţia om–Dumnezeu şi, în consecinţă, întreaga spiritualitate a vremii s-a redus treptat la determinări ţinând exclusiv de aspectele morale şi practice, pentru ca în secolul al XIX-lea ideologia marxistă să ajungă la proclamarea tezei, de-a dreptul hilare, conform căreia „spiritul este o alcătuire superioară a materiei”. Disoluţia spirituală, odată pornită, nu a încetat să se accelereze în secolul al XX-lea. Atitudinea „realist-critică” şi „pragmatică” (W. James, The Pragmatism, 1907: «... ideile sunt concrete, adevărate doar dacă au valoare practică sau consecinţe fructuase»), instituită astăzi în cercurile intelectuale asemenea unei adevărate dogme, a adâncit prejudecata după care tot ceea nu poate fi măsurat sau relaţionat cantitativ, adică tot ceea ce scapă experienţei materiale imediate ori raţionamentelor deduse din aceasta, este de neconceput ori nedemn de a fi luat în seamă. Rezultatul acestui proces îl vedem astăzi în toată amploarea sa, când dezvoltarea societăţilor modeme spre un orizont exclusiv material a împins dimensiunea transcendentă a existenţei umane într-un plan secund, mergând chiar până la a şterge din conştiinţa oamenilor orice amintire a sa.

Şi în cazul termenului transcendent, pe care de asemenea îl dorim a fi înţeles în sensul său cel mai profund, am simţit nevoia unor precizări. Gândirea tradiţională a dat acestui cuvânt semnificaţii precise (transcendo, lat.=a trece dincolo, a urca dincolo, a urca deasupra, semnifică acel lucru care, aflat dincolo de limitele sensibile ale realităţii, în suprasensibil, este inaccesibil cunoaşterii experimentale). Noţiunea de transcendenţă (în greceşte hyperousía=dincolo de fiinţă, dincolo de existenţă) semnifica la Parmenide un existent dincolo de fiinţă, caracterizat doar prin unicitatea sa, pentru ca la Platon, acest Unu să se caracterizeze prin faptul că «nu se poate afirma despre el nici cel puţin că „este”». Mai târziu, la începuturile creştinismului, Philon şi apoi Plotin definesc noţiunea de logos transcendent sau transcendenţă divină (doctrina Unu-lui ca „izvor a tot ceea ce există”).

 

*

Una dintre perspectivele de abordare ale simbolicii care a adus grave distorsiuni în înţelegerea spiritualităţilor tradiţionale este cea psihanalitică. La fel de „exotica” cum a fost şi cea a Orientului, redescoperirea de către psihanalişti, la începutul secolului al XX-lea, a simbolicii tradiţionale nu s-a constituit însă într-o veritabilă restituire a sensurilor şi a valorii ei cognitive. Dimpotrivă, ei au produs o şi mai accentuată îndepărtare de sensurile originare, plasând problematica în vecinătatea patologiei medicale. Astăzi, cu puţine excepţii, mediile ştiinţifice dedicate studiului religiilor şi tradiţiilor sunt tributare psihologiei şi psihiatriei fondate la sfârşitul secolului al XIX-lea de S. Freud şi extinse câteva decenii mai târziu de C.G. Jung în sfera culturii. În fapt, cu teza «inconştientului colectiv» – care ar fi depozitarul şi vehicolul miturilor şi al reprezentărilor primordiale (Wandlungen und Symbole der Libido, 1912 şi Instinkt und Unbewusstes, 1917) – Jung coboară şi mai jos originea şi motivaţia simbolurilor decât o făcuse predecesorul său, definindu-le drept emanaţii ale unor nebuloase procese psihice. Fixarea acestei teze în conştiinţa cercurilor ştiinţifice a împins cercetarea religiilor, dar şi pe cea din domeniile istoriei artei şi etnologiei, în confuzia dintre spiritual şi psihologic. Cazul cel mai evident este problema perpetuării tradiţiei rurale căreia etnologii nu prididesc a-i căuta motivaţia într-un aşa zis „subconştient colectiv”. Ei atribuie astfel omului tradiţional exclusiv aspiraţii inferioare, fără a sesiza că este vorba mai degrabă de un supra-conştient sau, cum preciza R. Guénon (Symboles de la science sacrée), de o «memorie colectivă analogă memoriei cosmice» care şi-a dovedit viabilitatea prin faptul că a perpetuat nu doar simple mentalităţi ori obiceiuri, ci şi străvechi şi autentice forme de spiritualitate.

La fel de deformante sunt şi metodele care derivă din gândirea fenomenologică, ele nefiind altceva decât o prelungire a raţionalismului cartezian, rafinat în exersările ideologice materialiste ale secolului al XIX-lea şi osifi­cat în pragmatismul antimetafizic care domină filozofia şi politicile secolu­lui al XX-lea.

Am considerat necesar aici să punem alături două afirmaţii care defi­nesc prin opoziţie două moduri generale de a fi şi a gândi. Prima, aparţinând Sf. Augustin De Doctrina Christiana: «în măsura în care exis­tăm, suntem buni» iar a doua lui R. Descartes Discours de la Méthode: «„sunt”, „exist” este cu necesitate adevărat ori de câte ori rostesc asta sau o gândesc în sinea mea». In secolul al IV-lea, Sf. Augustin vedea ca indisolubilă legătura dintre bunătate şi existentă. Aşa cum pentru Dumnezeu a fi înseamnă a fi bun (bunătatea lui Dumnezeu este perfecţiunea Sa care rezidă în simplitatea actului Său de a exista), tot aşa noi oamenii, care suntem un rezultat al faptului că Dumnezeu există, suntem buni (viabili)ca o consecinţă a faptului că existăm. In viziunea carteziană însă (secolul al XVII-lea), existenţa umană este determinată exclusiv de experienţa dedusă din capacitatea individului de a raţiona singur, fără a mai fi astfel o prelungire a existenţei divine. Şi aşa cum aspectele materiale sunt propice explorării raţionale tot aşa, ideologii materialişti, care aveau să desăvârşească în secolul al XIX-lea reducerea spiritului la materie, şi-au găsit în Descartes cel mai important precursor.

 

Revenind, trebuie amintit că, în ciuda faptului că metoda fenomenologică a introspecţiei conştiinţei s-a distanţat de explorarea subconştientului practicată de psihanalişti, ea a continuat să disocieze fiinţa umană de transcendent prin punerea „între paranteze” a determinărilor ei spirituale. În acest fel, fiinţei umane îi sunt refuzate orice alte experienţe cognitive decât cele situate în limitele adevărurilor particulare, deduse în ultimă instanţă tot prin procesele mentale discursive ori din percepţiile senzoriale directe (E. Husserl, Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie, 1936). Fenomenologia şi apoi existenţialismul care i-a urmat la scurt timp au imprimat gândirii moderne o viziune şi mai exterioară asupra transcendenţei decât cea hegeliană care, cu mai bine de un secol înainte, sub influenţa raţionalismului iluminist (G.W.F Hegel publică Die Phänomenologie des Geistes în 1807), îl redusese deja pe Dumnezeu (Absolutul) la un „principiu limită”, considerându-L a fi «capătul posibilităţilor cognitive».

Spre deosebire de aceste viziuni reducţioniste, doctrinele tradiţionale consolidate (Creştinismul, Islamul, Iudaismul, Budismul, Hinduismul, Taoismul – doctrine care au un sistem coerent de raportare a existenţei omului la problemele originii şi devenirii sale) consideră transcendenţa a fi cu adevărat dincolo şi deasupra oricăror posibile sau imaginabile instrumentalizări raţionale. Cunoaşterea Adevărului este posibilă prin contemplaţie mistică sau/şi prin intuiţie intelectuală. Trebuie precizat aici că în vechime intuiţia intelectuală sau cunoaşterea prin inimă era conside­rată a fi prin excelenţă o cunoaştere supra-raţională. Cunoaşterea prin inimă – asociată simbolic luminii solare – este considerată a fi cea directă, aparţinând intelectului pur, în timp ce, cunoaşterea raţională – asociată luminii lunii pe care aceasta o primeşte de la soare – este văzută ca indirectă şi discursivă. Gândirea umană se raportează, cum spunea Aristotel în De anima, la noűs-ul cosmic (noűs=minte, spirit, intelect, gând, gr.), în sensul că atât omul cât şi Dumnezeu posedă această funcţie. În doctrinele abrahamice (iudaică, creştină şi musulmană). Gândirea omului este văzută drept o consecinţă directă sau o imagine (eikon) a noűs-ului divin, intelectul uman fiind cu neputinţă de despărţit de Marele Intelect. Intuiţia intelectuală nu trebuie confundată cu cea de natură psihologică pe care şi-a întemeiat H. Bergson teoria intuiţionismului (L‘evolution créatrice, 1911) şi care, căutând „impulsul creator” (l‘élan vital) în zona infra-raţionalului a înceţoşat şi mai mult percepţia contemporanilor săi asupra adevăratei forţe cognitive umane. Confuza semănată astfel, împreună cu trufaşa idee a autonomizării intelectului uman în raport cu sursa sa transcendentă, are astăzi drept consecinţă apariţia unor utopii hilare şi folosirea improprie a unor termeni, aşa cum vedem în cibernetică, unde se vorbeşte abuziv de „maşini dotate cu inteligenţă artificială”.

 

 

Originea transcendentă a simbolurilor

Originea reprezentărilor simbolice poate fi explicată aplicând în principal două modele: unul, după care ele au apărut odată cu formarea unor modalităţi culturale de adaptare la mediu a omului primitiv – aşa cum susţin unele dintre cele mai recente teorii antropologice (Ian Tattersall, Eric Delson, Encyclopedia of Human Evolution and Prehistory, 1999), iar altul, după care simbolurile sunt de inspiraţie divină, având origine metafizică, altfel spus, «non-umană» (R. Guénon), fiind urmarea unor hierofanii – aşa cum afirmă hermeneuţii spiritualităţilor tradiţionale (termenul hierofanie, folosit de M. Eliade în Sacrul şi profanul, ni se pare adecvat pentru a contura generic actul de manifestare a sacrului în lumea sensibilă nu şi pentru a desemna sacrul în necuprinderea sa transcendentă, cum adesea se obişnuieşte: «S-ar putea spune că istoria religiilor, de la cele mai primitive pînă la cele mai elaborate, este alcătuită dintr-o acumulare de hierofanii, din manifestările realităţilor sacre. De la hierofania cea mai elementară, ca de pildă, manifestarea sacrului într-un lucru oarecare, o piatră ori un co­pac, pînă la hierofania supremă care este, pentru un creştin, întruparea lui Dumnezeu în Iisus Cristos, nu există ruptură. Este mereu aceeaşi taină: ma­nifestarea a ceva care este ,,altfel”, a unei realităţi care nu aparţine lumii noastre, în lucruri care fac parte integrantă din lumea noastră „naturală”, „profană”»).

Primul model, corespunzând perspectivei evoluţioniste, susţine că reprezentările simbolice au apărut cândva, la începuturile umanităţii, într-un anume moment al evoluţiei biologice a omului primitiv, aceste reprezentări devenind apoi obiectul unui continuu proces de diversificare a formelor şi semnificaţiilor. Acest model are în principal două handicapuri majore. În primul rând, pentru a fi consecventă propriei logici, gândirea evoluţionistă nu poate presupune existenţa unui „moment iniţial” al apariţiei omului cultural (dotat cu capacităţi intelectuale care îi dau posibilitatea de a alcătui şi folosi simboluri) fie şi pentru simplul motiv că, acceptarea acestui ipotetic punct de plecare – t0 –‚ ar însemna implicit limitarea sau respingerea tezei devenirii infinite a materiei, fapt ce ar submina de la rădăcină evoluţionismul însuşi. La rândul ei, teza devenirii infinite poate fi luată în considerare aici doar în măsura în care se acceptă ideea, cu totul arbitrară de altfel, că lumea materială, în ansamblul ei, se caracterizează printr-o evoluţie liniară sau, altfel spus, materia este la infinit (în spaţiu şi timp) egală cu ea însăşi. Dacă mai adăugăm aici problema neliniarităţii timpului (A. Einstein, Reiativity: The Special and General Theory, 1920) şi, în consecinţă, imposibilitatea determinării unei constante temporale în ecuaţia devenirii infinite, atunci putem constata totala neputinţă a logicii evoluţioniste de a plasa în termeni obiectivi chestiunea apariţiei omului cultural. În al doilea rând, dacă dăm crezare oamenilor de ştiinţă care susţin că ultima modificare genetică, de altfel minoră în raport cu cele precedente, dar care ar fi constituit „uriaşul salt” de la precedentul homo sapiens („arhaic”) la actualul homo sapiens sapiens (numit şi „the symbol maker and user”) a avut loc de abia în urmă cu 150.000–200.000 de ani – salt care a deschis calea spre civilizaţia umană aşa cum o vedem astăzi –‚atunci avem de-a face cu o contradicţie evidentă. Ori evoluţia omului din antropoide şi, în consecinţă, istoria naturală sunt considerabil mai lungi, şi, în acest caz modul de a măsura şi periodiza timpul e fundamental greşit, ori modelul evoluţiei prin adaptare este întemeiat pe o gravă eroare de logică (în 1989 cercetătorii de la Universitatea din California au afirmat că, în urma studierii fosilelor dar şi a unui număr mare de indivizi contemporani, au putut identifica „Eva mitocondrială” care ar fi trăit cu cca. 150.000–200.000 de ani în urmă. „Amprenta cromozomială” a acestei ipotetice mame a tuturor oamenilor actuali ar fi identică cu cea a omului modem, deci neschimbată până astăzi).

Nici asocierea în acest context a teoriei materialist-istorice a acu­mulărilor cantitative nu duce la un răspuns convingător, posibilitatea de a soluţiona problema prin această optică îndepărtându-se pe măsură ce îi aplicăm cu mai multă consecvenţă regulile. Aici se pune o întrebare care ţine până la urmă de logica elementară: cum poate fi acceptată apariţia ex nihilo, într-un sistem coerent, a unor calităţi care s-ar naşte în momentul producerii salturilor calitative, altfel decât dacă aceste calităţi ar fi însoţit dintotdeauna cantităţile în procesul lor de acumulare? Stabilirea momentului saltului se reduce astfel la instrumentalizări contingente sau convenabile ideologic, dar tocmai de aceea pur arbitrare, sau la problema de a sesiza sau nu, în spatele cantităţilor, calităţile implicite (merită menţionată aici şi teoria big bang-ului – Stephen Hawking, A Brief History of Time: From the Big Bang to the Black Holes, 1975 – care presupune o cosmogonie hibridă adaptată mentalităţilor modeme, în ultimă instanţă tot o formare ex nihilo şi care nu poate oferi nici minţilor pozitiviste mai puţin sfredelitoare o explicaţie suficientă, chiar şi numai din pricina presupunerii unei primordiale unicităţi, idee de neacceptat în viziunea fragmentaristă contemporană).

În fapt, plasând problema în contextul autonomizat al devenirii infinite a naturii, toate modelele mentale care încearcă să închipuie de pe poziţii evoluţioniste (mai grosiere sau mai rafinate) apariţia şi cauzele existenţei omului cultural se află într-o dublă dilemă: ori omul este aşa din negura începuturilor, moştenind capacităţi de adaptare culturală de la întreaga lume vie (nimic nu ar putea astfel opri extrapolarea la toată realitatea materială şi ne punem astfel întrebarea ce este la urma urmei cultura?), ori germenele (cauza) acestei capacităţi de adaptare vine din afara sistemului fizic (natural), deci este de origine metafizică (modelul accidentului ori al intervenţiei extraterestre – în sens ufologic – ar relativiza problema până la absurd).

 

Cel de-al doilea model, cel al originii transcendente a simbolurilor – corespunzând perspectivei tradiţionale asupra lumii – ni se pare mai adecvat, fie doar şi pentru faptul că, fără a folosi artificii sofiste şi a silui logica, îşi asumă din capul locului limita facultăţilor noastre cognitive (logice şi intuitive), în sensul imposibilităţii lor de a accede prin obiectivare la ceea ce este dincolo de fiinţa umană. Chiar dacă privim lucrurile printr-o prismă contaminată de unele nuanţe carteziene – pornind de la ideea imperfecţiunii umane (imperfecţiune care există doar în măsura raportării ei la un model perfect!) şi, totodată cea a unei minime distincţii calitative (ge­neral/particular, principal/secundar) – tot trebuie să acceptăm existenţa unei cauze generatoare aflată în afara sferei imperfecţiunii umane şi tot astfel, o descendenţă a generalului în particular în care principalul numeşte, sau, altfel spus dă semnificaţie secundarului şi niciodată invers.

Este important să amintim aici un aspect comun spiritualităţilor din vechime, şi anume că, spre deosebire de concepţiile modeme care consideră drept obiective doar lucrurile finite ori cuantificabile, doctrinele tradiţionale văd obiectivitatea absolută tocmai în infinitatea transcendenţei divine şi în permanenta raportare la aceasta. Lumea, căzută prin acţiunea umană din perfecţiunea infinităţii în imperfecţiunea ei finită, este chemată a se desăvârşi tocmai prin recâştigarea de către om a infinităţii spirituale transcendente. În această ordine de idei, omul este dator să se obiectiveze în raport cu Dumnezeu pentru a-şi da sieşi dar şi lumii – al cărei exponent activ şi conştient este – o calitate ontologică. Consecinţa acestui lucru este că realul există cu adevărat doar în măsura în care se obiectivează în infinitatea Realităţii absolute a lui Dumnezeu. Cu alte cuvinte, lumea cu toate aspectele ei sensibile şi inteligibile nu poate exista în sine, autonom, ci numai ca rezultat al existenţei Principiului său generator şi al afirmării voinţei Sale de a fi. In doctrina hindusă, de exemplu, Brahma, divinitatea supremă – Fiinţa absolută, Sufletul universal, Marele creator, Marele magician – visează sau, altfel spus, închipuie existenţa universului care, în afara realităţii Sale, nu este decât o iluzie (MŞyŞ). Arătându-se sub diferite întruchipări, fără a înceta să fie una şi aceiaşi, MŞyŞ face ca lumea să capete consistenţa existenţei ei, părând astfel că există. Dar această virtualitate nu se opreşte aici, lanţul iluziilor extinzându-se şi asupra iluziei înseşi, asemenea unei oglindiri repetate la infinit. Cauza devine la rându-i efect, astfel că MŞyŞ este pentru sine posibilitatea Infinitului (Brahma) de a se delimita pe Sine-însuşi, fără ca astfel să îşi limiteze infinitatea sau caracterul său unitar şi unic. „Să ştii că natura nu e altceva decât MŞyŞ [Iluzie] şi că BrahmŞn [Fiinţa absolută] este stăpânul [mânuitorul] Iluziei. Întreaga lume este umplută de existenţe care sunt părţi ale Lui” (Svetavatara Upanişad, IV, 10).

Este astfel limpede că originea şi existenţa simbolurilor tradiţionale autentice nu pot fi puse pe seama unor convenţii mai mult sau mai puţin arbitrare, stabilite la un moment dat în decursul timpurilor. O consecinţă a acestui nefericit unghi de vedere este asimilarea simbolurilor tradiţionale cu ceea ce numim astăzi „limbaje de comunicare culturală”, fără a se sesiza că, în realitate, este vorba de un proces invers, de degenerare a simbolicii iniţiale de origine transcendentă, în elemente de limbaj conjunctural. La fel de eronat este a considera simbolurile drept emanaţii ale subiectivismului şi fanteziilor poetice ori drept întruchipări ale aspiraţiilor psihice individuale sau colective care, treptat, ar fi constituit, prin succesive adăugări, adaptări şi revizuiri, ţesătura de semnificaţii pe care o observăm astăzi. Dimpotrivă, nu este greu de constat că profunzimea şi forţa intelectuală pe care le sesizăm acum au existat încă de la origine ca expresie a analogiei riguroase dintre supra-naturalul – cauză şi naturalul – efect care a operat şi în cazul constituirii simbolurilor. Astfel, simbolica tradiţională în ansamblul ei poate fi lesne asemuită cu o oglindă care reflectă cu limpezime realitatea transcendentă, fiind în fapt o manifestare formală a unei realităţi supra-formale în care, din punctul uman de vedere, naturalul are rolul de a semnifica supra-naturalul. Trebuie subliniat aici faptul că întreaga Creaţie – alt fel spus, toată lumea sensibilă şi inteligibilă creată de Dumnezeu – este considerată în doctrinele tradiţionale a fi o în-corporare (o coborâre în corp sau în formă, o întrupare) a Fiinţei divine, lumea în ansamblul ei fiind o reprezentare simbolică a Realităţii metafizice aflată „mai presus de cunoaştere şi exprimare”. Din aceste motive, în artele sacre autentice, indiferent unde şi când s-au manifestat ele, simbolul a avut prin însăşi raţiunea sa de a fi rolul de intercesor între reprezentabil şi ne-reprezentabil. El a dat omului posibilitatea de a cunoaşte un lucru inaccesibil altfel simţurilor şi intelectului său, fapt care evidenţiază cu prisosinţă tocmai forţa intelectual-cognitivă şi comunicativă a simbolului, de care vorbeam mai înainte, dar şi rolul său de suport pentru contemplaţia mistică şi „cunoaşterea prin inima in actul comuniunii spirituale cu Dumnezeu.

 

 

Descendenţa unică simbolurilor

Trebuie să avem în vedere faptul că motivele şi reprezentările simbolice prezente în artele tradiţionale şi, cu atât mai mult, semnificaţiile lor spirituale nu pot fi privite printr-o optică fragmentaristă, viziune contemporană care le-ar caracteriza exclusiv ca un lanţ de fenomene cauzat de procese acumulative ori de influenţe conjuncturale de factură istorică sau geografică. Desigur, acest din urmă aspect nu poate fi omis, însă ar fi greşit să-i atribuim o determinare esenţială. Împrumuturile şi influenţele reciproce au asigurat uneori supravieţuirea reprezentărilor simbolice străvechi, dar tot ele au cauzat diluarea conţinutului precum şi schimbări de sens care au dus la bizare inversări sau chiar la o totală „înceţoşare” a semnificaţiilor originare.

Nu de puţine ori, suntem surprinşi de multitudinea sensurilor simboluri­lor, de forţa intelectuală, de vechimea, ubicuitatea şi puterea lor de supravieţuire. Astăzi, când avem tot mai multe date istorice care fac posi­bilă întregirea unei viziuni globale asupra civilizaţiei şi culturii umane, sim­bolurile ni se arată ca într-un gigantic vas comunicant, în cele mai neaşteptate timpuri şi locuri. Considerabilele diferenţe de timp şi distanţe care despart culturile cărora le aparţin aceste reprezentări contrazic încă o dată modelele aplicate în cercetarea de specialitate care, de regulă, aşa cum am mai spus, consideră aceste reprezentări drept un rezultat al unor cauze preponderent conjuncturale.

 

              

 

 

            

 

Fig. 1 a  Reprezentări ale mişcării cosmice: swastika sau crucea frântă şi una dintre reprezentările derivate din aceasta prezentă în tradiţia hindusă: cakrá (kalacakrá, sanşcr.) cu douăsprezece braţe. Aceste reprezentări sunt atestate în India în mileniul al II-lea Î,Hr. dar şi în Sumer cu 2.000 de ani mai devreme; fund de vas ceramic din Hăbăşeşti cultura Cucuteni, România, 3700 Î.Hr.; aplica de argint din China, sec. al VIII-lea î.Hr.; ornament pe ceramică anatoliană, Turcia, sec. al III-lea; rozetă de pe lespedea mormântului atribuit lui Vladislav I de la Curtea de Argeş, Ţara Românească, sec. al XIV-lea; rozetă de pe faţada moscheii Masjid-i-Jami din Kerman, Iran mijlocul sec. al XIV-lea, ornament pe un cufăr ţărănesc din Schleswig/Holstein, Germania, sec. al XVIII-lea.

 

              

 

             

 

Fig. 1 b Câteva simboluri solare: hieroglifa egipteană pentru silaba (=soare) şi acelaşi semn căruia i se adaugă elemente radiale pentru a exprima sintagma „strălucirea soarelui” (cele mai vechi texte egiptene datează din jurul anului 3.100 î.Hr); simboluri solare pe o lespede de piatră din Kilmartin-Argyll, Scoţia, cca. 3000 î.Hr.; simbolul zeului solar Shamash, detaliu al unei stele de la Susa, aprox. 2000 î.Hr.; zgraffiti rupestru precolumbian de la Sierra-San Francisco, Mexic, cca. 1500 î.Hr.; roată a carului solar, templul din Konark, India sec. al XII-lea; motiv solar pe o broderie ţărănească din Marburg/Lahn, Germania, sec. al XVIII-­lea; decoreţie pe o farfurie de la Vlădeşti – Vâlcea, România, începutul sec. al XX-lea.

 

Este adevărat că adesea semnificaţiile originare ale simbolurilor sunt dificil de desluşit, ele apărându-ne la prima vedere umbrite de cel mai tainic mister. La acest lucru contribuie, pe lângă starea fragmentată sub care percepem astăzi simbolurile – rod al ultimelor trei secole de gândire pozitivistă – şi lipsa puterii de a înţelege spiritualităţile tradiţionale, de care fac dovadă majoritatea oamenilor de cultură moderni. Chiar dacă privim lucrurile statistic, cantitativ, atât larga răspândire geografică şi istorică a reprezentărilor, cât şi similitudinea lor de înţelesuri, fac evident faptul că, în spatele aspectului de mozaic lacunar sub care se prezintă astăzi ansamblul simbolicii tradiţionale, există totuşi un substrat spiritual unitar a cărui coerenţă pune în evidenţă tocmai existenţa unei descendenţe unice a acestor reprezentări. Se poate inventaria, cu siguranţă, un set de simboluri fundamentale şi, desigur, o serie mai amplă derivate din acestea, pe care le regăsim la toate civilizaţiile importante şi care, din punct de vedere al semnificaţiei spirituale, mărturisesc o provenienţă comună (fig. 1, 2 şi 3).

Nu mai trebuie demonstrat că ceea ce vedem astăzi în domeniul reprezentărilor din artele vizuale nu este rezultatul unei evoluţii ascendente, de construcţie şi rafinare a formelor ajunse astfel la esenţializare. Mai degrabă putem constata urmările unei degradări, a unui proces de deconstrucţie, cu alte cuvinte, o mişcare de la unicitate la multiplicitate, de diluare şi pierdere a esenţialului într-o sumedenie de particularităţi. Reprezentările simbolice nu şi-au îmbogăţit sau diversificat sensurile, cum adesea suntem „învăţaţi” ci, mai degrabă, le-au diluat sau pierdut pe cele iniţiale, coborând de la înţelesurile generale la unele din ce în ce mai particulare şi mai sărace spiritual.

Putem lesne constata astăzi unde a ajuns procesul de degenerare a imagisticii artelor prin exersarea cu din ce în ce mai multă voluptate în ultimele trei secole, a manierelor naturaliste. Am mai precizat şi în alte rânduri că, în societăţile tradiţionale, „urmarea modului de operare divin” nu presupunea nicidecum copierea Creaţiei care era considerată a fi deasupra oricărei desăvârşiri imaginabile. Abordarea naturalistă era exclusă astfel din procedeele artistice, pentru simplul motiv că exacerbarea aspectelor formale ar îngreuna sau chiar elimina perceperea şi contemplarea a ceea ce este dincolo de aparenţe. Astfel, aspectul formal al artelor era considerat a fi o „haină” inteligibilă – realizată conform unei „scriituri” simbolice revelate şi moştenite prin tradiţie – necesară omului, care, nefiind o fiinţă total spirituală, are nevoie de un suport sensibil pentru a cunoaşte şi a comunica cu divinitatea. Icoana din tradiţia creştină răsăriteană, ca să ne oprim doar la acest caz, are în principal rolul de a stabili o punte directă între planul sensibil (natural) şi cel spiritual (supra-natural). Or tocmai imaginile ei simbolice fac ca revelaţia să fie cunoscută credinciosului şi aceasta nu prin mentalul său – destinat a judeca aspectul formal al reprezentărilor – ci direct prin fiinţa (inima) sa care are capacitatea de a percepe mesajul de natură spirituală al Fiinţei Divine. Tre­buie amintit în acest context că, odată cu reinstituirea cultului icoanelor, al VII-lea Sinod Ecumenic (al II-lea de la Niceea din anul 787) excludea na­turalismul ca mod de abordare în imagistica creştină, naturalism pe care-l definea drept o piedică în transmiterea prin simboluri a mesajului spiritual.

 

*

În finalul acestor consideraţii ne vom opri asupra unor imagini pe care le-am avut la îndemână şi care ne-au oferit prilejul de a evidenţia unitatea spirituală şi formală pe care le vădesc simbolurile vizuale fundamentale în ciuda procesului de răspândirii şi diversificării acestor reprezentări.

 

Primul exemplu despre care vom vorbi este cel al crucii frânte numită şi swastika (fig. 1a). Ideologii naziştii care, printr-o logică contorsionată, voiau să atribuie germanilor o provenienţă rasială pur ariană, au atribuit acestui simbol semnificaţii pe care acesta nu le-a avut niciodată în contextul lui de origine. Prezent nu numai în vechile spiritualităţi orientale, aşa cum se ştie îndeobşte, dar şi în Europa, Africa ori America de Nord, swastika, constituia, alături de alte semne derivate (în mitologia hindusă de exemplu cakrá=roata sau kalacakrá=roata timpului) un simbol al mişcării şi temporalităţii cosmice prin care era reprezentată „Activitatea Cerului” sau mişcarea circulară eternă a firmamentului în jurul „Nestrămutatului Mijloc” (R. Guénon, Symboles de la science sacrée şi M. Eliade, Imagini şi simboluri). Mulţi etnologi privesc şi astăzi cu superficialitate acest simbol care apare frecvent şi în arta noastră ţărănească. Ei atribuie acestei reprezentări dar şi unora înrudite (cum ar fi diversele rozete florale: rozeta cu opt, douăsprezece sau uneori mai multe braţe corespunde în tradiţiile orientale florii de lotus, tot aşa cum cea cu şase braţe corespunde florii de crin pe care o regăsim în simbolica creştină dar şi în heraldica europeană) semnificaţii solare, ignorând faptul că, la origine, simbolul nota aspectul general al ciclicităţii mişcării bolţii cereşti, periodizat în vechime după fazele lunii, el căpătând semnificaţii asociate astrului diurn doar în mod cu totul particular (atât diferenţele grafice dintre simbolurile solare şi cele ale mişcării cosmice, cât şi semnificaţia lor originară diferită se pot constata cu uşurinţă privind imaginile din fig. 1a şi 1b). Trebuie să amintim aici că în antichitate calendarul lunar era cel mai des întâlnit şi că stabilirea datei Învierii Domnului se calculează şi astăzi de către Biserica Răsăriteană după ciclul lunii. Chiar şi în cazul aşa ziselor care solare celtice trebuie observat că discurile soarelui sunt figurate împreună şi în asociere cu alte simboluri cosmice. Suntem de părere că aceste reprezentări, pe care le-am numi mai degrabă care cereşti, au în ansamblul lor – bunăoară asemeni reprezentărilor zeiţei Nut (divinitatea bolţii cereşti din mitologia egipteană) – semnificaţii cosmice mult mai vaste, conotaţiile solare fiind şi aici un aspect parti­cularizat. Şi în imagistica creştină întâlnim acest simbol cu un sens precis, fapt care nu pare să-i fi pus pe gânduri pe etnologi şi pe unii dintre simbologi: roţile tronului Slavei Domnului (Iezechiel I, 15-21) şi cele ale carului ceresc al Sf. Ilie au semnificaţii care, fără îndoială, ţin de mişcarea fără de sfârşit şi în nici un fel de vreun aspect al astrului diurn.

 

 

            

 

           

 

Fig. 2 Reprezentări ale triplei incinte: Menhir de la Kermat, Franţa, aprox. 1.500 Î.Hr.; Legendarul Atlantis (reconstituire după Platon); planul templului din Durga-Aihole, India, sec. al VII-lea; planul unui templu aztec (după Alberto G. Rivera); acoperişul bisericii centrale de la mănăstirea ru­pestră Lalibela (suprafaţa părţii superioare reia structura interioară a edificiului), sec. al VIII-lea, Etiopia; însemn mason din Saarbruken, Germania sec. al XVII-lea.

 

Un alt exemplu asupra căruia ne vom mai opri este cel al triplei incinte (fig. 2), reprezentare cunoscută astăzi cel mai frecvent ca forma grafică a câmpului folosit în jocul de ţintar (se pare că jocul de ţintar provine de la vechii egipteni şi a fost răspândit în Europa de navigatorii greci şi apoi de legionarii romani, similitudinea formală între simbolul grafic al triplei incinte şi acest joc fiind pur întâmplătoare). Tripla incintă – de formă rectangulară sau, mai rar, circulară – semnifica în spiritualitatea tradiţională străveche modul fundamental de organizare al spaţiului sacru. Reprezentat sintetic, asemenea unei vederi în plan, spaţiul sacru al triplei incinte alcătuit după modelul Cortului adunării (Ieşirea, 26): Sfânta, Sfânta Sfintelor şi Chivot (Altar) – îl regăsim în descrierea pe care o face Platon palatului lui Poseidon (Timaeus p.2 şi Critias p.4-6), în cele trei etaje concentrice ale muntelui sacru Meru (identificat de unii autori cu masivul Himalaya) după modelul căruia sunt edificate templele hinduse, dar şi în tradiţia druidică din vestul Europei aşa cum sesiza R. Guénon (Symboles de la science sacrée). Aceiaşi omocentricitate o regăsim şi la spaţiul de cult creştin arhaic (naos, absidă, criptă/Sfânta Masă), aspect lesne de observat şi astăzi la lăcaşele ortodoxe din Etiopia. Un aspect care mai trebuie menţionat aici este similitudinea vizuală care poate fi realizată între elementele radiale care străbat tripla incintă – dispuse pe direcţia celor patru puncte cardinale asemenea braţelor unei cruci – şi cele patru râuri despre care Facerea (II, 10-14) ne informează că îşi au obârşia în grădina Edenului: „Şi din Eden ieşea un rîu, care uda raiul, iar de acolo se împărţea în patru braţe. Numele unuia era Fison. (…) Numele rîului al doilea este Gihon. (…) Numele rîului al treilea este Tigru; (…) iar rîul al patrulea este Eufratul.”.

 

*

Cunoscând amploarea şi complexitatea problemei simbolicii, fie ea numai din domeniul vizualului, nu ne-am propus în rândurile de mai sus decât să atragem atenţia asupra unui unghi de vedere care ni se pare a fi mai potrivit desluşirii spiritualităţilor tradiţionale şi a complexelor lor raporturi culturale. Nu este mai puţin adevărat că abordarea acestui subiect ne-a prilejuit încă o dată reliefarea carenţelor de care suferă, atât exegeza în domeniu, cât şi artele şi protagoniştii lor moderni.

Credem cu tărie că reconsiderarea importanţei intelectual-spirituale a comunicării prin intermediul simbolurilor este calea adecvată pentru a salva artele de căderea în derizoriu şi, tot astfel, a le regăsi temeiurile ontologice care le-ar reaşeza în locul pe care îl merită între îndeletnicirile umane fundamentale.

 

 

inapoi________inapoi la cuprins________inainte