inapoi_______inapoi la cuprins_______inainte
Noile medii
şi singurătatea surfer-ului de cursă lungă
Dacă
secolul trecut a fost, după o expresie a lui Adrian Marino, unul al
abuzului hermeneutic secolul īn care am
intrat se prefigurează a fi unul al abuzului de comunicare.
Singurătatea stare care duce la concentrarea pe propria fiinţă
e expediată pe lista de sindromuri deficitare, un vizibil semn al lipsei
de succes, al energiei vitale sau al inteligenţei sociale.
Singurătate=alienare este unica ecuaţie īn uz. «Comunic deci exist» e
contrapartea optimistă a acesteia.
Internetul,
căci acesta este domeniul pe care vreau să-l analizez prin
această sumară schiţă, este, ca orice apariţie a
alterităţii (zic şi eu aşa, ca să generalizez formula
cultură alternativă), un factor coagulant pentru entuziasme şi
critici, ambele oscilīnd īn plaja īngustă care se găseşte īntre
naivitate şi falsa competenţă.
Arta net este
cea pe care o invoc pentru a ne da un răspuns la problema
singurătăţii. Abordarea marilor teme este dovada clasică
şi indubitabilă a viabilităţii unui curent artistic. Nu
credităm astăzi noile medii cu forţa de a ataca subiecte majore.
Faţă de sculptură instalaţia pare un simplu exerciţiu,
faţă de teatru internetul pare un joc pentru adolescenţi. Am
īnsă la īndemīnă exemplul lui Igor Stromajer, un artist sloven care a
abandonat teatrul pentru Internet şi a cărui lucrare despre singurătate&co
www.intima.org vă poate da o bună idee despre ce este arta
net īn momentul de faţă. Pentru a rămīne īn Slovenia puteţi
trece şi pe la o colegă arhitectă, Alexia pe care o puteţi
găsi la www.architectualia.org.
Paradoxul care
īi chinuie pe observatorii externi fenomenului dar īi īncīntă pe
dependenţii de Internet este cel al aşa-zisei īnsingurări a
utilizatorului, a izolării sale determinată chiar de mijlocul de comunicare pe care pe care īl
foloseşte. O īnsingurare care are loc chiar īn timpul comunicării.
Deşi critica vine din partea unor oameni pentru care cultura īnseamnă
petrecerea a nenumărate ore īn faţa unei cărţi ea pare
să reia o viziune populară asupra studiosului un īnsingurat ce are
drept prieteni doar cărţile lui. Īnduioşătoarea imagine a
cărturarului īn perpetuă devenire, icoană luminoasă a
dragostei de cultură (cultură = carte) este contrapusă
surferului frenetic, dependent de ecran, rupt de lumea īnconjurătoare, īn
dialog cu un «cineva» prezent-absent. Acesta nu īl va egala niciodată pe
şoricelul nostru de bibliotecă pentru că nu este «un studios
aplecat cu dragoste asupra
» etc. etc. ci un consumator presupus
inconştient al unei materii informaţionale haotice.
Lev Manovici
descrie condiţia contemporană a informaţiei (īn How To Speak
New Media ; http://www.realtimearts.net/rt44/lev.html) ca
fiind determinată simbolic de forma bazei de date. Aceasta este rezultatul
unui salt istoric de la o societate săracă informaţional, īn
care principiul narativ era cel care lega informaţia şi īi dădea
sens (de aici uşurinţa cu care s-au construit nenumărate
mitologii culturale) la o nouă formă culturală baza de date
care este expresia unei societăţi
caracterizate prin exces informaţional. Indexul este cel care te
ajută astăzi să descoperi ceea ce ai nevoie īntr-o lume īn care
puterea naraţiunii alegorice īncă pe post de normativ etic şi
comportamental pentru părinţii noştri este demitizată
sarcastic de prietenii Ally McBeal, Dexter, Manolachi, Woody Allen etc.
Avem de-aface
cu refolosirea unor naraţiuni culturale īn sens ironic (postmodernismul īn
sens de curent artistic) şi cu resemnificarea unui set de
unităţi culturale cu valoare indicială: grafeme, idei-standard
(deconstructivism). Semnele şi simbolurile sīnt şi īn cazul lui
Stromajer unităţi de semnificare cu bătaie scurtă, dintre
cele care īşi găsesc coerenţa exclusiv īn arealul definit de
artist.
Dar descrierea
critică a unei lucrări multimedia prin text mă pune īn
situaţia criticilor care publică superbe cronici ale unor expoziţii
de pictură īn reviste literare īnsoţindu-le ca ilustraţie de
propriul lor portret. Introducerea abruptă īn Internet te pune īn
faţa unei dileme: a citi sau a nu citi mai departe. Eşti obligat
să surfezi. Şi asta pentru că limita a fost trasată deja cu
brutalitate de către cele două tabere; cei care au fost acolo
şi deja ştiu şi cei care nu au fost sau pur şi simplu au
dat o tură şi n-au găsit nimic.
Paranteză. Există mai multe feluri
de a nu găsi nimic pe Internet. Unul dintre ele este acela de a deveni
brusc foarte īnţelept. Nimic nou sub soare
«Mediul este mesajul» este
citită pe dos deşi relaţia nu este reversibilă.
Cunoaşterea tradiţiei (i.e. mesajul imuabil) nu ne este de nici un
folos īn afara īnţelegerii contemporaneităţii.
Īnţelepciunea celui care nu vede nimic nou de la Biblie īncoace este īn
fapt ignoranţa comodă a celui care se mulţumeşte cu foarte
puţin din Biblie şi cu şi mai puţin din lumea īn care
trăim. Doctrinele ezoterice, simbolice sau religioase sīnt astăzi ca
o cheie cu care poţi deschide orice uşă. Posesorul acestei
chei nu vrea īnsă să deschidă nici o uşă pentru
că ştie deja ce e īndărătul ei. Numai rău şi
urīciune, numai durere şi suspin. Dincolo de uşa pe care ar trebui
să o deschidem spre net pare a fi eternul cal de bătaie al
filosofemelor de azi: «omul contemporan»
individ generic care colecţionează tare istorice şi care
odată aşezat la calculator va fi uşor de recunoscut după
ochii īnroşiţi de atīta uitat la site-uri pornografice. End.
Dificultatea īn
receptarea artei net este dată de absenţei unei estetici
definibilă īn mod clasic. Discursul estetic este acoperit de cel despre
mediu. Estetica net este inseparabilă de mediul ei. Pentru a risca o
formulă reductivă dar rimată voi spune că aceste noi forme
artistice bazate pe ecran şi computer se manifestă īn medii
vizuale cu implicaţii senzoriale.
Arta net este
metadiscursivă prin condiţie. Continua raportare la cod, la limbajul
de programare, pomenirea tehnologiei ca suport (mai ales că ea nu este
aproape niciodată vizibilă), exhibarea echipamentelor (asimilate ele
īnsele cu tehnologia), lamentoul artiştilor care cer o strīnsă
colaborare cu un programator sīnt parte integrantă din strategia
discursivă a lucrării. Mai mult decīt īn orice alt mediu artistic
acest gen de artă se concentrează asupra mediului īnsuşi, īl
exhibă, pīnă la a ajunge să spună că mediul este
lucrarea īnsăşi. Este cazul lucrărilor de debut ale
majorităţii artiştilor plastici pentru care descoperirea
mediului «dictează» parcă o serie de lucrări care se folosesc de
o simplă resintagmatizare īncercīnd să semnaleze
trăsăturile de «Turn Babel» ale internetului. Artistul net din
această categorie pare a fi continuatorul perfect al tip de artist devenit
deja clasic: un individ care nu doreşte şi nu este capabil să ia
īn posesie o realitate prin mijloace raţionale preferīnd să o
metaforizeze şi să o mitizeze. Ca strategie artistică
īndreptată spre descoperirea aspectelor ascunse ale unei părţi
de existenţă ea mai poate īncă funcţiona ca weltanschaung
aparţine unei epoci deja apuse. Aş numi acest gen de abordare metaforă
funcţională, cea care nu relevă teritorii necunoscute
sensibilităţii sau raţiunii ci care acoperă un gol īn
cunoaştere. Este metafora ignorantului, a unui tip foarte special de
ignorant cel care cunoaşte procedee poetice de luare īn posesie a lumii
dar pare să excludă restul de mijloace de apropriere a
realităţii (fie ea virtuală au ba).
Condiţia
actuală de «formă de artă care se bazează puternic pe
tehnologie» (Lev Manovici) e revelatoare pentru un stadiu de dezvoltare
incipient, īn care artizanatul este condiţia principală a
realizărilor. Să ne amintim īnsă cīt costă un kilogram de
bronz şi ce tehnologie īţi trebuie ca să torni o trompeţică
şi vom realiza că nu aici se află centrul de greutate al
problemei. Medii bazate pe noile tehnologii sīnt la fel de tehnologice ca
mediile bazate pe vechile tehnologii. Diferenţa constă īn receptare
(fizic, senzorial) şi īn schimbarea publicului. Portretul robot al
receptorului/consumator/utilizator (remarcaţi vă rog influenţa
societăţii de consum īn reconfigurarea conceptuală a celui care
contemplă o operă artistică) pare a fi cel al unui
cetăţean postmodern (i.e. post-industrial) atras de cultura populară,
aderent la estetici hibride (preponderent industriale), fundamental ataşat
de ludic şi ironie, eventual multicultural şi obligatoriu globalizat.
Dintre
caracteristicile receptării menţionăm interactivitatea, cea care
produce o satisfacţie imediată, şi asta fără a avea
de-a face cu prezenţa sau absenţa celuilalt. E un substitut al
funcţiei fatice a comunicării dacă e să dăm crezare
criticilor pe care i-am menţionat la īnceput. Noile medii par a fi croite
pentru comunicare, discursul artistic adiacent lor subliniază, de multe
ori cu un patetism exasperant, nevoia de comunicare şi virtuţile ei
terapeutice. E de-a dreptul caraghios să-i urmăreşti pe artiştii contemporani īncearcīnd
să concureze cu atleţii comunicării: ziariştii şi
politicienii. Denunţul abuzului de comunicare prin lucrări care
folosesc procedee care se revendică de la caricatură cantonează
genul acesta de lucrări īn zona satirică. Atunci cīnd artistul se
autosituează īn PM e OK, cīnd īşi īnchipuie īnsă că o
lucrare contemporană va avea acelaşi statut public ca Guernica lui
Picasso el nu realizează ceea ce pomeneam la īnceput pierderea
caracterului narativ al culturii, ergo dispariţia
artistului-erou (adică un individ
digerabil ideologic). Temele au īnsă un areal mai larg iar printre cele
mai frecventate se află virusul (v. excelentul CD Golden Virus-Călin
Man), codul binar 1001101001100011, avatarul, locuinţa virtuală
etc.
Voi īncerca să furnizez o
schiţă tip bază de date pe post de grilă estetică
non-narativă. Avīnd de a face cu o sumă de medii propriu-zise: PC,
Internet, CD-Rom, console şi cu medii mai vechi īn care produsul este
prelucrat pe PC: film, video, hīrtie, bandă etc., tabelul estetic
se referă la totalitatea acestora. Iar dacă aveţi dubii cu
privire la folosirea unui tabel pentru o judecată estetică vă
voi semnala faptul că obiectele estetice pe care vi le supun atenţiei
īşi asumă oricum deceremonializarea actului de percepţie ca
şi caracterul contradictoriu al realităţii īn care ne
mişcăm.
inapoi_______inapoi la cuprins_______inainte