inapoi_________inapoi la cuprins________ inainte

 

 

 

Fragment despre Iacob

 

 

Şerban ANGHELESCU

 

 

 

 

 

 

 

După o sterilitate īndelungă care anunţă naşterea unui erou, Rebeca, soţia lui Isaac prinde rod. Īn pīntecele ei, īn noaptea pīntecelui ei, se luptă doi gemeni, īncă nevăzuţi, pentru īntīietatea ieşirii la lumină. Mama se īnspăimīntă şi īl īntreabă pe Domnul dacă mai are rost să păstreze sarcina, dacă viaţa ei mai are un rost. Domnul anunţă o dublă subordonare: fratele mai mare va asculta de cel mai mic, iar dintre popoarele generate de gemeni unul va fi mai puternic. Spre īndeplinirea acestei predicţii vor intra īn joc viclenii complicate, fugi, călătorii, viziuni.

Esau, primul născut,  roşu şi păros, īşi duce viaţa pe cīmpii, departe de casă, īn preajma animalelor pe care le vīnează şi li se aseamănă prin tegumentele păroase şi prin naivitate. Īn drumurile sale nu va găsi un vīnat minunat. Dumnezeu nu-i va vorbi. Iacob  este fratele domestic “ trăind īn corturi”. Tocmai iubitorul de linişte, obligat să fugă, īl īntīlneşte pe Dumnezeu īn locuri pustii, liminale şi cunoaşte frica sfīntă. Esau īşi păstrează pīnă la capăt identitatea simplă, inalterabilă de om direct şi sălbatic.

Iacob, mereu temătorul de frate, de tată, de socru, Iacob cel laş se arată de timpuriu viclean şi multiplu şi poate de aceea apt pentru revelaţie, pentru descoperirea alterităţii maxime, Dumnezeu, ales să i se schimbe alcătuirea firească a corpului īn lupta cu īngerul. Esau trăia īn imediat. Foamea sălbatică īl umple īn īntregime şi īl īntunecă. Fără blidul de linte din faţa ochilor, fără viaţa roşiatică din fiertură, Esau cel roşu e sigur că va muri şi astfel īşi vinde viitorul sub jurămīnt. Schimbul se face īntr-un mod care i-ar putea aduce aminte unui romān de Dănilă Prepeleac sau de Păcală, dar pentru Esau nu stau īn cumpănă drepturile sale sacre şi derizoriul boabelor de linte. Īn conştiinţa sa tīrgul se petrece īntre viaţă şi moarte. Tīrziu se va simţi īnşelat.

 

Iar după ce a īmbătrīnit Isaac şi au slăbit vederile ochilor săi, a chemat pe Isav, pe fiul său cel mai mare, şi i-a zis: “Fiul meu! Zis-a acela: “ Iată-mă!” Şi Isaac a zis: “Iată, eu am īmbătrīnit şi nu ştiu ziua morţii mele. Ia-ţi dară uneltele tale, tolba şi arcul, şi ieşi la cīmp şi adu-mi ceva vīnat; să-mi faci mīncare, cum īmi place mie, şi adu-mi să mănīnc, ca să te binecuvīnteze sufletul meu pīnă nu mor!” (Facerea, 27, 1-4).                                                          

Īn articulo mortis, Isaac vrea să mănīnce de dragul gustului. El cere şi aşteaptă mīncarea savuroasă, e un om civilizat, bucuros de aşteptare, nu īnfulecă precum Esau, zorit de spaima morţii. Īntīi mi s-a părut ciudată dăruirea binecuvīntării după un ospăţ aparent profan. Trupul fericit, īndestulat cu mīncare, determină sufletul să pronunţe fericirea celui binecuvīntat? Uitasem de masa ursitoarelor, plină cu bucate şi băuturi: vin, rachiu, plăcintă, carne “toate formele de mīncare, plăcintă, ca să vie Ursātorile şi să mīnce” (Otilia Hedeşan, Folclorul, ce facem cu el? Editura de Vest, Timişoara, pag. 18, 2001).

Masa cerută de Isaac trebuie să fie opera integrală a lui Esau, expresia abilităţii cinegetice şi a priceperii culinare. Fiul trebuie să vīneze şi să gătească cu mīinile lui. Este īnceputul unei comunicări corporale. Slabvăzătorul Isaac pipăie mīinile lui Iacob, īi aude glasul, īi simte buzele īn sărut, īl miroase. Binecuvīntarea se īntemeiază īn trup, se face corp la corp. Tatăl īşi recunoaşte fiul cu toată puterea trupului, īl absoarbe senzorial īnainte īnainte de a-i conferi o putere sacră ca şi cum actul sufletesc al transmiterii s-ar ridica pe realitatea imediată a simţurilor, iar trupul ar fi arcul din care pleacă săgeata binecuvīntării. Pe Isaac ni-l putem imagina fizic īnsumīnd gesturile sale dar nu vom şti niciodată dacă era īnalt sau nu, gras sau slab, nu vom afla culoarea părului şi a ochilor. Nici īn privinţa lui Iacob cititorul nu poate descoperi o imagine totală a corpului. Rămīn doar punctele marcate: braţele, gītul, capul, şoldul, pe care nu le putem reuni īntr-o formă īntreagă. Absenţa descripţiei duce la un lucru straniu: oamenii aceştia fără figuri trăiesc intens corporal, au o prezenţă grea a trupului, prin funcţii şi senzori mai degrabă, afli despre ei fragmente cum ar fi culoarea pielii şi pilozitatea, dar īntregul este interzis. Īn această parte a Vechiului Testament vīntul nu bate, păsările nu cīntă, florile nu īnfloresc. Naraţiunea este austeră şi pură. E de ajuns să deschizi Iosif şi fraţii săi şi izbucnesc culorile şi detaliile minuţioase care compun portretul lui Iacob:

Barba lui rară, dar lungă şi răsfirată (căci, pierzīndu-se īn părul stufos de la tīmple, īi īncadra obrajii cu două şuviţe subţiri ajungīnd īn această lăţime pīnă la piept), crescută īn voie, fără a fi īncīrlionţată, nici īndreptată şi nici cumva adunată, strălucea argintie īn lumina lunii. Buzele subţiri i se străvedeau bine. Cute adīnci īi brăzdau faţa, pornind de la rădăcina nasului subţire şi se pierdeau īn barbă. Dar ochii- sub fruntea pe jumătate acoperită de o glugă cu īmpestriţări īntunecate, dintr-un postav ţesut īn Canaan, ale cărei capete se īndoiau pe piept īn falduri şi erau aruncate peste umăr- ochii aceştia mici, căprui şi scīnteietori, cu pungi moi dedesubt, obosiţi de vīrstă şi vădind numai agerimea spiritului, cătau īngrijoraţi la flăcăiandrul de līngă fīntīnă (Thomas Mann, Iosif şi fraţii săi,  vol I,  Bucureşti, Editura Univers, 1977, p.99).

Binecuvīntarea dată īn apropierea morţii, cīnd declină energia corpului, are o forţă mult mai mare decīt cea pronunţată īn deplinătatea puterilor fizice, graţie timpului de prag īn care respiră deja sacralitatea lumii de dincolo. Mirosul, graţie materiei subtile care īl propagă, deschide binecuvīntarea şi leagă pămīntul de cer:

Iată, mirosul fiului meu e ca mirosul unui cīmp bogat, pe care l-a binecuvīntat Domnul. Să-ţi dea ţie Dumnezeu din roua cerului şi din belşugul pămīntului, pīine multă şi vin (Facerea 27, 27-28).

Isaac se cutremur㠓 cu cutremur mare foarte” cīnd află de īnşelăciune şi īntreabă cine este cel pe care l-a binecuvīntat. Īntr-adevăr cine este tīnărul care vorbeşte cu glasul lui Iacob, are mīinile şi gītul acoperite cu blană de ied domestic şi poartă haina şi mirosul lui Esau? Fiul cu două īnvelişuri străine a intrat literalmente īn pielea altora. Īn familia lui Iacov haina unui fiu īnmuiată īn sīngele unui ied īl va īnşela pe tatăl care īnşelase īn tinereţe īntrebuinţīnd aceleaşi elemente. Fraţii lui Iosif descoperă o stratagemă īn stare să-i apere de mīnia patriarhului Iacov:

Atunci ei au luat haina lui Iosif şi, īnjunghiind un ied, au muiat haina īn sīnge; Apoi au trimis după haina cea lungă şi aleasă şi au adus-o la tatăl lor, spunīnd: “Am găsit aceasta: vezi de este haina fiului tău sau nu!” Şi a cunoscut-o Iacov şi a zis: “Este haina fiului meu! L-a mīncat o fiară sălbatică: o fiară l-a sfīşiat pe Iosif!” (Facerea, 37; 31,32, 33).

Binecuvīntările majore primite de Iacob urmează alternanţa pămīnt-cer. Isaac binecuvīntează pe pămīnt, corp la corp, Dumnezeul din vis stă īn capul celest al scării, iar binecuvīntatul Iacob este īntins pe pămīnt. Īngerul se luptă cu viitorul Israel corp la corp pe pămīnt. Despre acestea la care se adaugă spaimele, nopţile şi pietrele, īn eseul viitor.

 

 

inapoi_________inapoi la cuprins________ inainte

 

 

 

previous_______ back to contents _________ next

 

 

 

! under construction !