inapoi_________inapoi la cuprins________
inainte
Fragment despre
Iacob
Şerban ANGHELESCU
După o sterilitate
īndelungă care anunţă naşterea unui erou, Rebeca, soţia
lui Isaac prinde rod. Īn pīntecele ei, īn noaptea pīntecelui ei, se luptă
doi gemeni, īncă nevăzuţi, pentru īntīietatea ieşirii la
lumină. Mama se īnspăimīntă şi īl īntreabă pe Domnul
dacă mai are rost să păstreze sarcina, dacă viaţa ei
mai are un rost. Domnul anunţă o dublă subordonare: fratele mai
mare va asculta de cel mai mic, iar dintre popoarele generate de gemeni unul va
fi mai puternic. Spre īndeplinirea acestei predicţii vor intra īn joc
viclenii complicate, fugi, călătorii, viziuni.
Esau, primul
născut, roşu şi
păros, īşi duce viaţa pe cīmpii, departe de casă, īn
preajma animalelor pe care le vīnează şi li se aseamănă
prin tegumentele păroase şi prin naivitate. Īn drumurile sale nu va
găsi un vīnat minunat. Dumnezeu nu-i va vorbi. Iacob este fratele domestic trăind īn
corturi. Tocmai iubitorul de linişte, obligat să fugă, īl
īntīlneşte pe Dumnezeu īn locuri pustii, liminale şi cunoaşte
frica sfīntă. Esau īşi păstrează pīnă la capăt
identitatea simplă, inalterabilă de om direct şi sălbatic.
Iacob, mereu temătorul
de frate, de tată, de socru, Iacob cel laş se arată de timpuriu
viclean şi multiplu şi poate de aceea apt pentru revelaţie,
pentru descoperirea alterităţii maxime, Dumnezeu, ales să i se
schimbe alcătuirea firească a corpului īn lupta cu īngerul. Esau
trăia īn imediat. Foamea sălbatică īl umple īn īntregime şi
īl īntunecă. Fără blidul de linte din faţa ochilor,
fără viaţa roşiatică din fiertură, Esau cel
roşu e sigur că va muri şi astfel īşi vinde viitorul sub
jurămīnt. Schimbul se face īntr-un mod care i-ar putea aduce aminte unui
romān de Dănilă Prepeleac sau de Păcală, dar pentru Esau nu
stau īn cumpănă drepturile sale sacre şi derizoriul boabelor de
linte. Īn conştiinţa sa tīrgul se petrece īntre viaţă
şi moarte. Tīrziu se va simţi īnşelat.
Iar după ce a
īmbătrīnit Isaac şi au slăbit vederile ochilor săi, a
chemat pe Isav, pe fiul său cel mai mare, şi i-a zis: Fiul meu!
Zis-a acela: Iată-mă! Şi Isaac a zis: Iată, eu am
īmbătrīnit şi nu ştiu ziua morţii mele. Ia-ţi
dară uneltele tale, tolba şi arcul, şi ieşi la cīmp şi
adu-mi ceva vīnat; să-mi faci mīncare, cum īmi place mie, şi adu-mi
să mănīnc, ca să te binecuvīnteze sufletul meu pīnă nu
mor! (Facerea, 27, 1-4).
Īn articulo mortis, Isaac
vrea să mănīnce de dragul gustului. El cere şi
aşteaptă mīncarea savuroasă, e un om civilizat, bucuros de
aşteptare, nu īnfulecă precum Esau, zorit de spaima morţii.
Īntīi mi s-a părut ciudată dăruirea binecuvīntării
după un ospăţ aparent profan. Trupul fericit, īndestulat cu
mīncare, determină sufletul să pronunţe fericirea celui
binecuvīntat? Uitasem de masa ursitoarelor, plină cu bucate şi
băuturi: vin, rachiu, plăcintă, carne toate formele de mīncare,
plăcintă, ca să vie Ursātorile şi să mīnce (Otilia
Hedeşan, Folclorul, ce facem cu el? Editura de Vest,
Timişoara, pag. 18, 2001).
Masa cerută de Isaac
trebuie să fie opera integrală a lui Esau, expresia
abilităţii cinegetice şi a priceperii culinare. Fiul trebuie
să vīneze şi să gătească cu mīinile lui. Este
īnceputul unei comunicări corporale. Slabvăzătorul Isaac
pipăie mīinile lui Iacob, īi aude glasul, īi simte buzele īn sărut,
īl miroase. Binecuvīntarea se īntemeiază īn trup, se face corp la corp.
Tatăl īşi recunoaşte fiul cu toată puterea trupului, īl
absoarbe senzorial īnainte īnainte de a-i conferi o putere sacră ca
şi cum actul sufletesc al transmiterii s-ar ridica pe realitatea
imediată a simţurilor, iar trupul ar fi arcul din care pleacă săgeata
binecuvīntării. Pe Isaac ni-l putem imagina fizic īnsumīnd gesturile sale
dar nu vom şti niciodată dacă era īnalt sau nu, gras sau slab,
nu vom afla culoarea părului şi a ochilor. Nici īn privinţa lui
Iacob cititorul nu poate descoperi o imagine totală a corpului. Rămīn
doar punctele marcate: braţele, gītul, capul, şoldul, pe care nu le
putem reuni īntr-o formă īntreagă. Absenţa descripţiei duce
la un lucru straniu: oamenii aceştia fără figuri trăiesc
intens corporal, au o prezenţă grea a trupului, prin funcţii
şi senzori mai degrabă, afli despre ei fragmente cum ar fi culoarea
pielii şi pilozitatea, dar īntregul este interzis. Īn această parte a
Vechiului Testament vīntul nu bate, păsările nu cīntă, florile
nu īnfloresc. Naraţiunea este austeră şi pură. E de ajuns
să deschizi Iosif şi fraţii săi şi izbucnesc
culorile şi detaliile minuţioase care compun portretul lui Iacob:
Barba lui rară, dar
lungă şi răsfirată (căci, pierzīndu-se īn părul
stufos de la tīmple, īi īncadra obrajii cu două şuviţe
subţiri ajungīnd īn această lăţime pīnă la piept),
crescută īn voie, fără a fi īncīrlionţată, nici
īndreptată şi nici cumva adunată, strălucea argintie īn
lumina lunii. Buzele subţiri i se străvedeau bine. Cute adīnci īi
brăzdau faţa, pornind de la rădăcina nasului subţire
şi se pierdeau īn barbă. Dar ochii- sub fruntea pe jumătate
acoperită de o glugă cu īmpestriţări īntunecate, dintr-un
postav ţesut īn Canaan, ale cărei capete se īndoiau pe piept īn
falduri şi erau aruncate peste umăr- ochii aceştia mici,
căprui şi scīnteietori, cu pungi moi dedesubt, obosiţi de
vīrstă şi vădind numai agerimea spiritului, cătau īngrijoraţi
la flăcăiandrul de līngă fīntīnă (Thomas Mann, Iosif
şi fraţii săi, vol
I, Bucureşti, Editura Univers,
1977, p.99).
Binecuvīntarea dată īn
apropierea morţii, cīnd declină energia corpului, are o
forţă mult mai mare decīt cea pronunţată īn
deplinătatea puterilor fizice, graţie timpului de prag īn care
respiră deja sacralitatea lumii de dincolo. Mirosul, graţie materiei
subtile care īl propagă, deschide binecuvīntarea şi leagă
pămīntul de cer:
Iată, mirosul fiului meu
e ca mirosul unui cīmp bogat, pe care l-a binecuvīntat Domnul. Să-ţi
dea ţie Dumnezeu din roua cerului şi din belşugul
pămīntului, pīine multă şi vin (Facerea 27, 27-28).
Isaac se cutremură cu
cutremur mare foarte cīnd află de īnşelăciune şi
īntreabă cine este cel pe care l-a binecuvīntat. Īntr-adevăr cine
este tīnărul care vorbeşte cu glasul lui Iacob, are mīinile şi
gītul acoperite cu blană de ied domestic şi poartă haina şi
mirosul lui Esau? Fiul cu două īnvelişuri străine a intrat
literalmente īn pielea altora. Īn familia lui Iacov haina unui fiu
īnmuiată īn sīngele unui ied īl va īnşela pe tatăl care
īnşelase īn tinereţe īntrebuinţīnd aceleaşi elemente.
Fraţii lui Iosif descoperă o stratagemă īn stare să-i apere
de mīnia patriarhului Iacov:
Atunci ei au luat haina lui
Iosif şi, īnjunghiind un ied, au muiat haina īn sīnge; Apoi au trimis
după haina cea lungă şi aleasă şi au adus-o la
tatăl lor, spunīnd: Am găsit aceasta: vezi de este haina fiului
tău sau nu! Şi a cunoscut-o Iacov şi a zis: Este haina fiului
meu! L-a mīncat o fiară sălbatică: o fiară l-a sfīşiat
pe Iosif! (Facerea, 37; 31,32, 33).
Binecuvīntările majore
primite de Iacob urmează alternanţa pămīnt-cer. Isaac
binecuvīntează pe pămīnt, corp la corp, Dumnezeul din vis stă īn
capul celest al scării, iar binecuvīntatul Iacob este īntins pe
pămīnt. Īngerul se luptă cu viitorul Israel corp la corp pe
pămīnt. Despre acestea la care se adaugă spaimele, nopţile
şi pietrele, īn eseul viitor.
inapoi_________inapoi la cuprins________ inainte
previous_______
back to contents _________ next
!
under construction !