inapoi_______inapoi la cuprins

 

 

 

 

 

Ispita, lucrare de Dumitru Ioan Cozma

 


 

 

 

C ă r ţ i


 

 

ZOHARUL

Cartea splendorii – lucrarea majoră a misticii ebraice, text fundamental al Kabbalei

editura Herald, Bucureşti 2001

Aşa cum ne-a obişnuit, editura ­Herald continuă publicarea unei serii de lucrări şi texte fundamentale, apar­ţinând celor mai importante doctrine tradiţionale. Cele peste 60 de cărţi publicate în ultimii 3 ani sub îngrijirea lui Aurelian Scrima şi grupate în mai multe colecţii – Maeştri spirituali, Spiritualitate creştină, Aventura spiritului, Cărţi fundamentale, Himalaya, Zen etc. şi-au dovedit cu pri­sosinţă utilitatea. Nu le-am văzut zăbovind prea mult pe rafturile librăriilor bucureştene. Dar mai ales trebuie lăudată ideea generoasă de a pune la îndemâna celor interesaţi informaţii direct de la sursă privind spiritualităţile Orientului, prea puţin cunoscute cititorului român, începând cu cele ale ­Chinei şi Indiei şi terminând cu cele mai apropiate de noi ca cele ale ­Islamului şi Mozaismului.

Printre ultimele apariţii din seria Cărţi fundamentale se numără şi ­ZOHARUL sau Cartea splendorii. Apărută la sfârşitul anului 2001, în traducerea şi sub îngrijirea lui Ilie Iliescu, Zoharul este una din cele două învăţături fundamentale ale doctrinei secrete a Kabbalei: prima, referitoare la Creaţie – Sepher Yetsirah – este dedicată principiilor legilor ascunse ale lumii, iar cealaltă, referitoare la Esenţa divină şi a manifestării acesteia – ­Sepher Zohar – cuprinde o serie de co­mentarii pe marginea Pentateuh-ului (Facerea, Ieşirea, Leviticul, Numerii şi Deuteronomul), comentarii care răspund problemelor spirituale ale preceptelor Legii (Torah). Zoharul (Sepher Zohar) are la bază o culegere de texte cu valenţe istorice, morale şi mistice referitoare la tradiţiile patriarhale privind principalele probleme ale ştiinţei secrete cabbalistice: misterul divin, originea haosului şi a materiei, creaţia lumii şi a omului, căderea acestuia şi căile sale de salvare. Doctrina kabbalei, însumând peste 5000 de pagini este alcătuită din Siphra di Şeniutha (Cartea Misterului), Idra Rabba (Marea Adunare), Idra Zutta (Mica Adunare), Hekalot (Palatele), Raza Razin (Taina tainelor), Khav Ha-Mida (Frânghia tainică de măsurat), Sitre Otiot (Misterul literelor), Raia Mehemma (Păstorul Credincios) ş.a, în total 21 de părţi, din care ediţia de faţă redă primele trei.

Cartea Zoharului, aşa cum o cunoaştem astăzi, este o compilaţie de comentarii şi prelegeri alcătuită şi redactată, după toate probabilităţile, în secolele XIII-XIV. Paternitatea corpusului a fost şi continuă să fie obiectul unor aprige şi îndelungate dispute. Redactarea textului medieval a fost atribuită lui Şimon ben Iochai, fiului său Eleazar şi unor discipoli ai acestora, aşa cum reiese din cuprinsul primei ediţii a cărţii, sau, după exegetul G. Sholem, rabinului Moise de Leon. Tipărită pentru prima dată în 1560, cartea Zoharului a circulat în Europa în diferite traduceri şi a cunoscut o mare popularitate în cercurile kabbalistice şi oculte, precum şi în cele ezoterice creştine şi hermetice occidentale, asupra acestora din urmă având o semnificativă influenţă. Mai bine de patru secole cartea Zoharului a suscitat o vastă exegeză care a încercat să comenteze numeroasele pasaje obscure ale textului (uneori de-a dreptul criptice), aspect datorat nu numai limbii dificile a textului ci mai ales ţesăturii simbolice pe care este construită cartea. Un lucru ce nu trebuie omis şi care poate constitui un important sprijin pentru cei interesaţi este succinta dar precisa clasificare a tradiţiei ebraice şi a principalelor texte care o alcătuiesc, inserată de traducător în introducerea volumului.

 

Alexandru NANCU

 

 

Serghei Bulgacov

Rugul care nu se mistuie

editura Anastasia, Bucureşti 2001

Marea Schismă din 1054 nu a făcut altceva decât să legifereze o realitate existentă deja de cel puţin două secole. Despărţirea oficială a creştinilor în Biserici cu doctrine distincte ne apare încă şi astăzi cu atât mai paradoxală cu cât, în mia de ani trecută de la acel eveniment, ele au continuat să se considere surori, deşi fiecare în parte are despre sine pretenţia că reprezintă adevărata păstrătoare a învăţăturii hristice. Fenomenul nu poate fi înţeles dacă ne situăm exclusiv pe planul religiosului. Cercetarea trebuie extinsă  la nivel socio-politic, lupta pentru hegemonie a taberelor rivale purtându-se, din păcate, inclusiv sub forme laice, laicizante şi, mai nou, secularizante. Unul dintre episoadele acestei confruntări îl reprezintă dogma catolică de la 1854, emisă de Papa Pius al IX-lea, potrivit căreia Maica Domnului ar fi fost imaculat zămislită: Din prima clipă a zămislirii sale prin har deosebit de la Dumnezeu Cel Atotputernic şi graţie unui privilegiu special datorat meritelor lui Iisus Hristos, Mântuitorul neamului nostru, a fost păstrată liberă de orice pată a păcatului.

Serghei Bulgakov încearcă în tratatul său, Rugul care nu se mistuie, să demonteze această teză (considerată nu doar eronată ci şi total neavenită), realizând o admirabilă demonstraţie de “logică teologică”. Astfel, el reuşeşte să-şi convingă cititorii că poziţia întâistătătorului de la Vatican, precum şi a celor care şi-au însuşit-o, constituie expresia incorectă a unei idei juste, cea a impecabilităţii personale a Maicii Domnului. Ca o falsă consecinţă şi confuzie dogmatică, decurge implicit de aici, negarea necondiţionată a păcatului originar şi a urmărilor sale la Maica Domnului. Pe lângă riguroasa analiză negativă a bulei papale, părintele propune, în opoziţie, şi o perspectivă constructivă, apărând prin această atitudine poziţia ortodoxiei şi veridicitatea concepţiei mariale a Bisericii Răsăritene (după cum se ştie, creştinii de rit bizantin consideră drept fundamentală credinţa în nepăcătuirea personală a Maicii Domnului, care rămâne întru veşnicie Preacurata şi Pururea Fecioara). Când se cercetează însă cauzele apariţiei unei asemenea discontinuităţi harice, este necesar să se facă recurs la istorie, căci orice fenomen contemporan îşi poate găsi precursori într-un trecut mai mult sau mai puţin îndepărtat.

Nestorie a fost cel dintâi care s-a îndoit de curăţia Mariei, promovând ideea că Fecioara L-a născut pe Hristos, nu însă şi pe Dumnezeu. A urmat erezia protestantă, cu respingerea venerării Maicii Domnului la modul absolut, ceea ce a condus inevitabil la atrofierea evlaviei. Un creştinism ce-l include doar pe Hristos, fără Născătoarea Sa, devine practic o nouă religie, dar în nici un caz o credinţă dreaptă. Tocmai în acest fapt fundamental constă delimitarea protestantismului de Biserică, şi anume că în insensibilitatea ce o nutreşte faţă de Maica Domnului. Tăgăduirea Fecioarei Maria s-a autodiscreditat prin totala sa lipsă de eclesialitate. Iar paşii următori, pierderea transmisibilităţii harului şi dis­pariţia preoţiei s-au făcut aproape instantaneu. În aceeaşi ordine de idei, Origen îi atribuie Celei mai Cinstite decât Heruvimii o anumită ezitare între credinţa neştirbită şi îndoiala omenească, punându-i în seamă sabia care îi va trece prin suflet (Luca 2,33), ca dovadă a necredinţei şi a îndoirii de Iisus. Această prezumţie a fost îmbrăţişată şi de Sfântul Vasile cel Mare, precum şi de Sfântul Ioan Gură de Aur, situaţie ce conclude inechivoc că dreapta credinţă naşte ispite şi rătăciri chiar şi celor foarte înduhovniciţi. Important este însă ca pravila să fie în continuare răspândită şi recunoscută, iar ortodocşii să se păstreze drept cea mai unită comunitate religioasă. Acest lucru este posibil, indiferent de tulburarea vremilor şi zarva lumii, mărturisirea fără tăgadă că iubirea nu se mistuie fiind însăşi mişcarea spirituală înfiripată la Mânăstirea Antim de un conaţional al Părintelui Seghei Bulgakov, călugărul pelerin Ioan cel Străin, mişcare ce şi-a luat simbolic denumirea Rugul aprins, dăruind prin ieromonahul Daniil acel miraculos Imn Acatist la Rugul Aprins al Maicii Domnului.

 

 

Horia-Roman Patapievici

Omul recent

editura Humanitas, Bucureşti 2002

Demersul cu caracter analitico-politologic al societăţii actuale, pe care Horia-Roman Patapievici îl realizează în ultimul său volum, reprezintă de fapt repunerea în discuţie a uneia dintre cele mai vechi dileme metafizice, sintetizate şi în cultura română prin întrebarea nicasiană: Cum e cu putinţă ceva nou? Împingând limitele acestei chestiuni pe un tărâm strict social, eseistului de azi I se iveşte, chiar de la început o altă nedumerire: Ce se pierde atunci când ceva se câştigă?

Problema identităţii omului recent, filtrată prin analiza tipologiilor umane anterioare, respectiv cea a omului tradiţional, ne conduce, precum un fir al Ariadnei, către o aserţiune tulburătoare şi dramatică pe care autorul însuşi o expune fără menajamente: Omul recent este omul care, oricât timp ar trece peste el şi oricâtă vreme l-ar şlefui, tot rudimentar rămâne.

Pentru percepţia comună, “omul recent” este omul cel mai “eliberat” de constrângerile tabuuri-lor şi prejude­căţilor epocilor anterioare, cel mai capabil să-şi exercite, după cum doreşte, drepturile şi libertăţile. Preţul pe care îl plăteşte pentru aceste scopuri meschine este totuşi foarte mare: axat pe deziderate egocentrice, el nu va reuşi să cunoască altceva în afara orizontului său particular, pentru că este redus la propria individualitate, inevitabil arbitrară.

Unul dintre conceptele abordate critic de Horia-Roman Patapievici este cel de “corectitudine politică”. Manifestându-se ca un tiran al democraţiei autentice, “corectitudinea politică” cere, în numele unui egalitarism unilateral, ca minorităţile autoproclamate să fie promovate în orice condiţii, în vreme ce majorităţile naturale să fie timorate prin toate mijloacele. Axioma că individul e bun numai ca devianţă şi este de reprimat ca universalitate, îşi extinde rădăcinile în întreaga lume, ajungând să o sufoce şi să o haotizeze. Poate însă că exact de asemenea mutaţie are nevoie “omul recent”, conchide autorul, încheindu-şi lucrarea prin catharticul Nihil sine Deo, căci dincolo de haos nu rămâne decât întoarcerea la valoarea colectivă supremă, credinţa în Dumnezeu.

 

 

Dan Stanca

Pasărea orbilor

editura Albatros, Bucureşti 2001

Cea mai nouă producţie a lui Dan Stanca, romanul Pasărea orbilor, prezintă o Românie apocaliptică, surprinsă într-un univers imposibil de regenerat, bântuit de hipertehnologizare. Chiar atunci când îşi conduce personajele prin realitatea cea mai crudă, autorul reuşeşte să verticalizeze orizontala ce pare indefinită, fulgerând materialitatea imanenţei cu o fereastră deschisă zborului celest.

Acţiunea cărţii se desfăşoară pe mai multe planuri temporale: prezentul este cel al anului 2028, însă personajele principale rememorează amintiri din copilăria şi tinereţea lor (perioada 1990-2010), precum şi biografiile părinţilor şi bunicilor, fiind prin urmare conturat aproximativ un secol de realitate şi ficţiune socio-politică est-europeană. Instaurarea comunismului, puşcăriile şi lagărele de concentrare, revoluţia din 1989, transformarea eşaloanelor inferioare ale defunctului Partid Comunist în reprezentante agresive ale democraţiei sălbatice, sălbăticia mineriadelor, noua arhitectură a capitalei, autonomia şi independenţa Transilvaniei, liberalizarea homo­sexualităţii, toate zugrăvesc o frescă halucinantă în care firescul mai poate fi reperat cu greu. Nici măcar cei care mai deţin o urmă de luciditate nu scapă necontaminaţi de flagelul sfârşitului, astfel încât inclusiv personajele oneste, conştiente de iminenta disoluţie, cad în capcana desnădejdiei, a lipsei de ideal, a nebunescului “totul este permis”.

Spre deosebire de celelalte romane ale sale, prezenţa autorului se simte mai consistent în Pasărea orbilor. Este ultima clipă în care ne mai putem trezi, pare să spună autorul, readucându-l printre noi pe Iisus sub veşmintele sărmane ale unui nefericit copil al străzii.

 

 

Sorin Dumitrescu

Chivotele lui Petru Rareş şi modelul lor ceresc

editura Anastasia, Bucureşti 2002

Originalitatea lucrării constă în ideea pentru prima dată exprimată şi susţinută de argumente irefutabile că bisericile ctitorite sub domnia lui Petru Rareş şi mitropolia lui Grigore Roşca au ca unică sursă de inspiraţie, unic temei scripturistic şi unic model, cunoscuta Vedenie asupra înfricoşatei Judecăţi, avută de Sfântul Ierarh Nifon timp de două săptămâni.

În viziunea lui Sorin Dumitrescu, bisericile Arbore, Moldoviţa, Humor, Voroneţ, Baia, Hârlău, Râşca, Boto­şani, construite toate în formă de chivot, nu sunt rezultatul sintezei mai multor surse de influenţe, nici al ima­ginaţiei constructorilor. Ele nu fac altceva decât să reproducă simbolic edificiul dumnezeiesc din vedenia Sfântului Nifon. De altfel, cele trei teme principale ale picturii exterioare, Judeacata de Apoi (unde sunt înfăţişaţi Sfântul Silvestru, Sfântul Grigorie Dialogul, Dreptul Noe şi însuşi Sfântul Nifon al Constanţianei), Marele praznic ceresc (Ospăţul vecinic) şi Ctitorirea de către Hristos a celor şapte Cărţi ale celor şapte veacuri, au ca reper episoadele similare din vedenia ierarhului.

Întrucât teologia nu este o serie incoerentă de abstracţiuni ci, dimpotrivă, constituie un sistem axiologic validat prin credinţă, răbdare şi nevoinţă rituală, istoricii profani, datorită lepădării de “experienţa eclesială minimă şi nepracticării pravilei”, n-au reuşit să înţeleagă că există un flux continuu de semnificaţii între iconografia interioară, cea exterioară şi natura înconjurătoare. Sorin Dumitrescu afirmă, în cazul bisericilor studiate, existenţa unei unităţi picturale “lăuntru-afară”, prelungite dincolo de limitele ei ­văzute.

Lucrarea lui Sorin Dumitrescu nu este iremediabil redusă la materialitatea unei cărţi, ci poate deschide, pe lângă noi perspective spirituale, şi calea spre o justificată canonizare a robilor lui Dumnezeu, înaintemergătorii noştri Petru Rareş şi Grigorie Roşca.

 

Mihai Ion DINULESCU

 

 

 

Augustin Ioan

SPAŢIUL SACRU

editura Dacia, Cluj 2001

Cea mai recentă carte semnată de arhitect dr. Augustin Ioan, continuând firesc lucrări anterioare ca: Fiinţa şi spaţiul (1992), Visul lui Ezechiel- Corp, geometrie şi spaţiu sacru (1996) sau Bizanţ după Bizanţ după Bizanţ (2000), spre a le numi doar pe cele mai importante, porneşte de la premisa că tema sacrului înspaţiat e mai proaspătă şi mai necercetată ca niciodată la noi. Prin urmare, autorul propune cititorului deplierea unor sintagme şi a unor definiţii date arhitecturii spaţiului sacru, în vederea descoperirii unor sensuri existente, însă ignorate până acum. Cartea intitulată Spaţiul sacru iniţiază o foarte necesară dezbatere, amânată prea mult timp, asupra acestei teme ce rămâne în continuare de stringentă actualitate. Demersul, critic într-o considerabilă măsură, al autorului, e definit ca structurare într-o micro-antologie a unor comentarii smerite pe marginea definiţiei date de Goethe sacrului: “ceea ce adună, leagă sufletele laolaltă” şi a consecinţelor pe care această definiţie le-ar  putea avea atunci când o transferăm pe teritoriul spaţiului. Cele şase studii reunite de Augustin Ioan în noua sa carte reprezintă fie texte extrase din teza de doctorat în filosofie pe care o pregăteşte autorul, fie texte care au mai fost publicate şi cu alte ocazii, din dorinţa de a contura un discurs unitar asupra temei în dezbatere. Autorul pune în dialog mai multe posibilităţi de abordare a sacrului, antrenând în cercetarea sa discipline fundamentale: hermeneutica textului biblic, filosofia (îndeosebi cea heiddegerieană), antropologia sacrului, istoria şi teoria arhitecturii (a spaţiului edificat). Abordarea din perspectivă critică a edificării lăcaşelor de cult (ortodox şi nu numai), aşa cum se conturează ea în România contemporană, porneşte de la constatarea carenţelor ştiinţei de a face biserici. Acestea se datoreaz, observă autorul, absenţei a cel puţin două generaţii de gânditori pe temele sacrului, determinate desigur, de orientarea ateistă a celor cei 50 de ani de comunism. Critica autorului se adresează însă şi înaltului cler ortodox care, deşi a rămas inert în cazul demolării unor lăcaşuri de neînlocuit, (Mânăstirea Văcăreşti de pildă), nu simte nevoia unei reparaţii morale, concretizabile în găsirea unor răspunsuri de înalt nivel intelectual la problema edificării spaţiului de cult ortodox.

Dacă primele cinci studii ale cărţii sunt erudite definiri şi redefiniri ale spaţiului sacru, pus în relaţie cu dihotomia loc public/spaţiu privat, studii ale genealogiei templului sau abordări ale conceptelor de lumină  şi vizibilitate în spaţiul sacru, ultimul capitol, intitulat Arhitectura ortodoxă românească: o retrospectivă după zece ani, readuce în discuţie polemicile iscate pe marginea proiectului de construire, în Bucureşti, a Catedralei Mântuirii Neamului.Şi în acest caz, opinia autorului este critică, el exprimându-şi tranşant temerea că modul eronat în care s-a desfăşurat până în prezent procesul de edificare a unei astfel de catedrale, se va concretiza în apariţia unei construcţii care să nu facă cinste nici ortodoxiei, nici spaţiului românesc, nici artei arhitecturii.

 

 

Amelia Pavel

UN MARTOR ÎN PLUS

editura Universalia, Bucureşti 2001

Sfârşitul anului 2001 a marcat încă un moment important în activitatea prodigioasă a istoricului, criticului de artă şi publicistului Amelia Pavel prin publicarea volumului II al cărţii intitulate Un martor în plus. Cartea se constituie într-o mărturie a diversităţii preocupărilor Ameliei Pavel, a interesului ei mereu viu pentru diversele segmente şi semnificaţii ale realului. Analize, comentarii, confesiuni, memorii, fragmente de jurnal, toate asamblate într-un mozaic literar definesc o personalitate aparte şi dezvăluie o viziune lucidă asupra lumii în diversitatea ei. Autoarea ştie să întrebe şi să se întrebe, dar şi să formuleze posibile răspunsuri, scoţând din anonimat fapte, gesturi şi atitudini culturale ale unei întregi generaţii, generaţia din care chiar ea face parte şi care s-a confruntat, nu de puţine ori dramatic, cu istoria ultimelor cinci decenii.

 Un martor în plus e o carte surprinzătoare prin bogăţia informaţiei şi prin intenţia ei de a recupera momente astăzi uitate ale vieţii artistice din perioada dictaturii comuniste. Amintirile comentate ale Ameliei Pavel evocă, de asemenea, marea burghezie românească antebelică şi interbelică, din care ea însăşi descinde, fiind unul dintre acei intelectuali de înaltă ţinută care au ales să rămână în România, confruntându-se deschis cu vremurile de după al doilea război.

 Conceptul de real este cheia cărţii Un martor în plus, pentru că în jurul acestuia se structurează cele şapte capitole cu titluri incitante ale volumului. Unul dintre capitole poartă numele Rezervaţii de real. Aici, autoarea opune conceptul de realitate virtuală  pe cel de realitate reală. Aceasta din urmă trebuie recuperată în ordinea redescoperirii omenescului şi a valorilor lui perene.

Volumul II al cărţii Un martor în plus, lansat în ianuarie 2002, ne invită aşadar la o lectură pasionantă, mai ales pentru că aduce în prim plan forme ale rezistenţei intelectualilor prin cultură în epoca dictaturii comuniste.

 

 

Ileana Stănculescu

Il Giudizio Universale nella pittura murale esterna del nord della Moldavia

editura Aspasia, 2001

Într-un sistem puţin favorabil formării şi perfecţionării noii generaţii de istorici de artă, o tânără cercetătoare, Ileana Stănculescu, reuşeşte performanţa de a publica primul volum al unei lucrări foarte ambiţioase. Subiectul abordat de autoare, dintr-o perspectivă insolită, este scena Judecăţii de apoi în pictura medievală românească. Volumul, publicat sub patronajul Centrului de Excelenţă în Studiul Imaginii al Universităţii din Bucureşti, poartă titlul Il Giudizio Universale nella pittura murale esterna del nord della Moldavia (Judecata Universală în pictura murală exterioară din Moldova de nord). Prezentarea grafică, de excepţie, aparţine pictorului Henry Mavrodin. Lucrarea conţine 152 de pagini cu 148 de reproduceri color şi un CD Pentru că este destinat pieţei italiene, volumul a fost redactat în limbile italiană şi engleză. Prefaţa volumului e semnată de Cătălina Velculescu (cercetător principal la Institutul “G. Călinescu” din Bucureşti) şi de Henry Mavrodin. Cele două prefeţe caracterizează astfel demersul autoarei: “(…) Imaginea este văzută dintr-o poziţie privilegiată – pentru imaginea însăşi şi pentru receptor – pentru că autoarea este artistă şi deci pe deplin autorizată să trateze argumentul. O face cu o judecată estetică imparţială, evitând acea specie de patriotism turistic ce adeseori însoţeşte cultura noastră” (Henry Mavrodin). Cătălina Velculescu subliniază în prefaţă că: “Acolo unde istoricii de artă caută izvoarele iconografice, filologii izvoarele scrise şi teologii conformitatea cu învăţătura bisericii, a rămas mereu uitată imaginea artistică ca o modalitate specifică de exprimare a unei mentalităţi (s. n.)”.

Finalitatea, cu totul nouă a lucrării Ilenei Stănculescu, este de a pune în evidenţă un fapt până acum ignorat şi anume că: “imaginea are propria ei demnitate, nefiind simpla ilustrare a unui text”. Cartea este astfel structurată în trei părţi: 1) O prezentare a bisericilor moldoveneşti de secol XVI care păstrează compoziţia Judecăţii de apoi, în ordinea cronologică a executării picturii exterioare, cu o atenţie specială acordată bisericilor Arbore şi Bălineşti, ctitorite de doi mari boieri moldoveni pe domeniile lor. 2) Diviziunea în subteme a scenei Judecăţii de apoi şi analizarea separată a fiecăreia (Zodiacul, Deisis, Tronul Hetimasiei, Parabolele etc). 3) Studierea raportului text/imagine în analizarea fiecăreia dintre subtemele Judecăţii de apoi, cu intenţia de a pune în evidenţă autonomia expresivă, atât a textului, cât şi a imaginii.

În opinia autoarei “textul şi imaginea nu se explică ci se completează reciproc iar mesajul teologic e completat de expresia autonomă a textului literar şi a reprezentării în imagine”. Aşa cum era firesc, căci autoarea este artistă, comentariul de imagine, atât de necesar dar şi de absent în istoriografia de artă, ocupă un rol central în lucrare.

 Ileana Stănculescu îşi încheie volumul prin propunerea de a reconsidera conceptul de “şcoală de artă moldovenească” pentru că “estetica frescei monumentelor eclesiale moldoveneşti reprezintă o realitate eterogenă care nu îndreptăţeşte încadrarea artei moldoveneşti într-o unitate stilistică coerentă”.

Efortul deosebit depus de Ileana Stănculescu pentru a deschide un nou drum în studiul istoriei de artă medievală ar fi pe deplin încununat dacă ar exista posibilitatea ca lucrarea să fie publicată şi în limba română şi să fie distribuită şi pe piaţa românească. Lucrarea Ilenei Stănculescu, a cărei apariţie o salutăm, ne redă speranţa că istoria de artă va ieşi din încremenire şi nu va mai fi, de aici înainte, un domeniu la care să aibă acces doar unii privilegiaţi.

 

 

 

Ion Soare, Aneta Bardaşu

Lumina cărţii la Râmnic

editura Conphys, Râmnicu Vâlcea, 2001

“O schiţă de istorie a cărţii râmnicene” ne propun Aneta Bardaşu şi Ion Soare, autorii volumului Lumina cărţii la Râmnic. Cititorul e avertizat chiar de la început, în Argumentul lucrării că  nu e vorba despre o istorie exhaustivă şi nici despre un dicţionar literar. În schimb, efortul celor doi cărturari se concentrează asupra iluminării unor momente semnificative ale evoluţiei cuvântului tipărit în spaţiul Râmnicului, asupra unor autori (foarte cunoscuţi sau, dimpotrivă, pe nedrept uitaţi), asupra unor evenimente din sfera literară. Nu sunt uitate nici tipografiile, bibliotecile sau editurile care au funcţionat de-a lungul timpului în oraşul de pe malul Oltului, cel mai important centru de iradiere culturală din zona Munteniei, în epoca medievală şi premodernă.

Volumul e structurat în trei părţi: Lumina cărţii la Râmnic, Autori şi opere, Biblioteci şi bibliotecari, iar la sfârşit, în sprijinul cititorului, autorii alcătuiesc şi un indice de nume (autori, cărţi, locuri).De la manuscrisele şi cărţile copiate la mânăstirile din judeţul Vâlcea (Cozia şi Bistriţa), tipărite apoi, în secolul al XVII-lea la mânăstirea Govora şi până la cărţile scrise de autori contemporani originari din Râmnic, nici o lucrare, dintre cele de referinţă, nu scapă evocării, în volumului de faţă.

Aneta Bardaşu semnează capitole cu un conţinut de mare interes documentar şi ştiinţific. Semnalăm dintre acestea pe cel dedicat însemnărilor pe marginea manuscrisului Cărticelei lui Gavriil Vineţchi, copiate de grămătici râmniceni, capitolul dedicat activităţii editoriale a primului episcop de Argeş-Iosif Argeşiu, capitolul care are ca subiect primul roman cu acţiune din Râmnic (Radu VII de la Afumaţi, apărut în 1846 la Bucureşti). În partea a treia a volumului, Aneta Bardaşu se apleacă asupra unei cărţi necunoscute din biblioteca domnitorului Constantin Brâncoveanu (dicţionarul Guarino al lui Varonius Bertoli, editat la Veneţia în 1712), asupra bibliotecilor publice şi private ale căror cărţi au intrat în patrimoniul Bibliotecii Judeţene “Antim Ivireanu”, asupra biblitecilor publice existente în perioada interbelică la Râmnicu Vâlcea.

Ion Soare prezintă în prima parte a cărţii importanţi scriitori, critici sau gânditori contemporani (Virgil Ierunca, Constantin Mateescu, Nicolae Manolescu, Gabriel Liiceanu). În secţiunea intitulată Bibliteci şi bibliotecari, Ion Soare evocă activitate altor trei personalităţi ale vieţii culturale râmnicene: etnologul şi scriitorul Ioan St. Lazăr, scriitorul şi cărturarul George Anca şi poetul Felix Sima.

Capitolul care ţine loc de postfaţă, intitulat În oglinda timpului şi semnat de Ion Soare, reface sumar istoria tipografiilor şi a editurilor râmnicene, de la începutul secolului al XIX-lea şi până în prezent.

În loc de încheiere, cei doi autori, Aneta Bardaşu şi Ion Soare mărturisesc cititorilor că volumul la care au trudit reprezintă “o smerită cinstire a înaintaşilor, dar şi a contemporanilor noştri şi – totodată – un mic dar oferit de cei doi râmniceni celui mai frumos oraş din lume şi slujitorilor lui”.

 

 

 

Arhim. Sofian Boghiu

Chipul Mântuitorului în iconografie

editura Bizantină, Bucureşti, 2001

Teza de licenţă a protosinghelului Sofian Boghiu, susţinută în 1948 la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti, vede astăzi, după mai bine de jumătate de veac, lumina tiparului.

Chipul Mântuitorului în iconografie este, de altfel, prima lucrare publicată de părintele Sofian, cu toate că sfinţia sa a împlinit 89 de ani. Manuscrisul lucrării a fost păstrat în rafturile bibliotecii Sfântului Sinod în tot acest răstimp. Publicarea lui oferă tuturor celor interesaţi de icoană şi de tipurile de reprezentare ale chipului lui Hristos, principalele repere istorice şi iconografice, un material documentar bogat şi, mai ales, o posibilă direcţie de cercetare a tuturor izvoarelor existente.

Părintele Sofian Boghiu a purces la scrierea acestui studiu mânat de «un îndemn tainic al inimii»: căutarea Feţei Domnului, pentru îndeletnicirile sale de iconar, dar şi pentru cerinţele sufletului.

Lucrarea e structurată în trei mari părţi. Prima dintre ele tratează izvoarele scrise care stau la baza reprezentării chipului Mântuitorului (Sfânta Scriptură, scrierile patristice, sursele apocrife, textele istorice, canoanele şi cărţile de cult, erminiile), precum şi izvoarele plastice sau monumentele de artă (achiropiitele, Sfântul Giulgiu şi statuile). De mare interes este prezentarea achiropiitelor (chipurile nefăcute de mâna omului). Părintele Sofian identifică două prototipuri cinstite în întreaga lume creştină orientală şi occidentală: Faţa bizantină de pe mahrama trimisă lui Abgar şi Faţa romană – chipul Hristosului suferind de pe mahrama Veronicăi. Din acest capitol aflăm şi sursa iconografică care vorbeşte despre prima icoană, cea zugrăvită de Sfântul Luca, după Înălţarea la ceruri a lui Hristos. Într-o legenda aurea se spune că, înainte ca iconarul Luca să pună mâna pe pensule şi culori, ucenicii văd Faţa miraculoasă apărând pe panoul alb ce urma să servească drept suport al primei icoane.

Partea a doua a lucrării tratează reprezentarea iconografică a Mântuitorului în Catacombe până în secolul al IV-lea ( prin simboluri, prin figuri şi chipul «istoric»), apoi reprezentarea iconografică a Chipului în secolele IV-XIV în Orient (în mozaicurile creştine, în iconografia bizantină până în anul 1000 şi după anul 1000). Această a doua secţiune a studiului abordează, de asemenea, influenţele teologice, literare şi sociale asupra iconografiei Fiului.

Partea a treia este dedicată lui Hristos liturgic în cele două ipostaze: Hristos pătimind şi Hristos în slavă aşa cum apare El reprezentat în iconografia creştină de pretutindeni.

Pentru că lucrarea părintelui Sofian Boghiu este mai mult decât un studiu, este expresia unei căutări, aşa cum mărturiseşte dintru început, concluzia la care ajunge autorul este că, dintre toate reprezentările Chipului Mântuitorului de-a lungul timpului, cel numit Hristos Everghetul din biserica de la Boiana (Bulgaria), realizat la 1259 de un pictor din Balcani este «cel mai apropiat de cel adevărat». Această icoană respectă tradiţiile vechi despre înfăţişarea Lui fizică şi mulţumeşte, totdată, hotărârile Sinoadelor ecumenice care «văd în El pe Fiul lui Dumnezeu şi pe Fiul Fecioarei, Dumnezeu şi Omul».  Părintele Sofian adoptă opinia lui Andre Grabar, conform căreia Hristos Everghetul de la Boiana este «cea mai desăvârşită expresie artistică a dogmei întrupării».

Lucrarea se încheie cu un sfat pentru credincioşi: «Să ne obişnuim cu această prezenţă a Domnului prin icoană, să ne învăţăm a cunoaşte chipul Lui de aici, ca să-L putem recunoaşte şi dincolo şi mai ales să fim recunoscuţi de El în ziua aceea când nu vom mai privi prin icoană, ci faţă către Faţă».

 

Luiza   BARCAN

 

 

 

Florin Mihăescu

Cosmosul în tradiţia creştină şi Omul în tradiţia creştină

editura Rosmarin, Bucureşti1999 şi 2001

Cunoscut prin studiile sale despre opera lui Shakespeare şi prin eseurile pe teme tradiţionale publicate în periodice, Florin Mihăescu ne oferă în aceste volume o interpretare simbolică a tradiţiei creştine primare, care este totodată o geometrizare a sensurilor acesteia. Nu e vorba însă de teologie, în sensul obişnuit al cuvântului şi cu atât mai puţin de filosofie. Ritmată de numere şi axată pe Unitatea care le cuprinde pe toate, viziunea lui Florin Mihăescu este, mai degrabă, o “operă catolică ierarhică” unde omul, cosmosul şi Dumnezeu, prin atributele sale, se etajează în registre de nuanţe deosebite, dar străbătute de aceleaşi principii-numere, marile nervuri ale zidirii. De o importanţă specială în structurarea acestor volume sunt numerele 4 (natura, elementele), 5 (centrul, omul) şi 9 (legătura dintre manifestarea formală şi cea informală, cele 9 ceruri sau trepte ale iniţierii; 4+5=3 la puterea a doua) şi respectiv 6 (hexameironul creaţiei), 7 (septenarul desfăşurării timpului) şi 8 (judecata, eternitatea).

Astfel, primul volum conţine cinci capitole-trepte ale omului în decăderea dar şi în ascensiunea sa către Dumnezeu: Omul primordial, Omul căzut, Omul sacrificial, Omul sfinţit şi Omul desăvârşit. Această supremă treaptă întruneşte trei aspecte şi anume: Înţelepciunea, Fericirile şi definiţiile Fiinţei prin formula hristică: Eu sunt..., aspecte care corespund trinităţii hinduse fiinţă-conştiinţă, beatitudine (sat-chit-ananda).

În volumul dedicat Cosmosului sunt şase capitole care corespund cu lărgirea perspectivei (6 fiind numărul macrocosmosului); al cincelea capitol tratează din nou despre Omul Universal în persoana dumnezeiască a lui Iisus Hristos, prezentat într-o perspectivă mai neobişnuită. E vorba despre întâlnirile Domnului Dumnezeu, prin Fiul Său, cu demonul, cu natura, cu oamenii, cu aleşii, cu îngerii şi, în final, cu slava Sa, aşa cum se reflectă acestea în Evanghelii. Prin acest parcurs, Fiul epuizează creaţia şi o întoarce în Tăcerea dumnezeiască, dincolo de Cuvânt, a zilei a opta (capitolul VI, Eshatologia).

Toate aparenţele diverse ale stărilor vibratorii exprimate prin numerele creatoare sunt însă şi rămân în esenţă Una, întrucât toate etajele Arborelui Lumii pot comunica între ele prin Axul central, vehiculând seva de viaţă dătătoare. Sunt cele trei ipostaze ale Uni-Treimii indicate de Domnul Iisus: Calea (Tatăl), Adevărul (Fiul) şi Viaţa (Duhul Sfânt). Ca urmare, chiar “puterea, desfrâul, averea, plăcerea”, adică “cele patru direcţii contrare atracţiei cerului, care l-au degradat pe om”, sunt specificări ale unor atribute (numere) divine care, dacă se reorientează spre cunoaşterea veritabilă, spre Adevăr, suferă transmutaţii benefice, putând merge până la Marea Operă. Cum anume se poate parcurge acest traseu, ne sugerează autorul în pagini de o rigoare şi o frumuseţe aparte (vezi Anexele la ambele volume) unde creierul şi inima se roagă împreună.

Aceste două cărţi fac astfel, la figurat şi la propriu, gestul alăturării palmelor care consacră rugăciunea şi reprezintă, prin analogie inversă, deschiderea aripilor nevăzute ale inimii intelectuale.

 

 

Serghei Bulgakov

Scara lui Iacov

traducere de Florin Mihăescu, editura Rosmarin, Bucureşti 2001

Apărut pentru prima oară în 1928 la Paris, volumul precizează şi interoghează angelologia creştină, rămasă neîncheiată. Părintele Bulgakov tratează aici despre Prietenul ceresc şi Îngerul păzitor ca prezenţă spirituală a omului, despre ierarhiile cereşti şi despre rolul lor în viaţa lumii, prin teofanii şi angelofanii, oferind astfel o imagine pe alocuri surprinzătoare despre lumea, esenţa şi viaţa îngerilor. În interpretarea sa, îngerii sunt trăsături de unire ipostatice, lipsiţi prin kenoză metafizică de o natură proprie, independentă (acesta fiind sensul profund al necorporalităţii lor).

Cele mai înalte puteri cereşti corespund Întâiului ipostas, adică Tatălui (Binele), fiind cufundate în oceanul misterului lui Dumnezeu. Îngerii celui de al doilea ipostas, Fiul (Adevărul) şi îngerii celui de al treilea ipostas, Duhul Sfânt (Viaţa) sunt supuşi Întâietăţii Tatălui (a Binelui) şi se află  în raport direct cu principiile masculin şi feminin, ca prototipul lor ceresc. De aici, ipoteza complementarităţii între om şi păzitorul său ceresc: spiritul masculin, deja pecetluit de Logos,... nu are nevoie de un înger după chipul Celui de al treilea ipostas, care să-l inspire şi să-I aducă mângâiere? În replică, spiritul feminin, deja pecetluit cu pecetea Duhului Sfânt, nu are nevoie de un păzitor după chipul Persoanei Verbului?

Confirmând indirect această intuiţie, gândul părintelui e suveran înaripat în paginile despre Frumuseţe, manifestare sensibilă a Sofiei divine, temelie supraeternă a lumii. Dar înălţimea îngerului nu contrazice apropierea sa de om ci, dimpotrivă; cu greu s-ar putea găsi în dogmatica creştină pagini mai calde şi mai umane despre îngerul păzitor, pe care omul adeseori îl mâh­neşte, ba chiar îl sfidează, şi prea arareori îl roagă cu adevărat. Atât cunoscătorii, cât şi cei care se întâlnesc aici prima oară cu părintele Bulgakov, vor fi cu siguranţă răpiţi în duh de fineţea şi îndrăzneala interpretărilor sale, enunţate de fiecare dată cu o iconomie impecabilă.

 

 

 

Ernst Junger

Inimă aventuroasă – Figuri şi capricii

traducere de Sorin Ţigăreanu, editura Rosmarin, Bucureşti 2001

Spiritul acestui scriitor este greu de surprins în câteva cuvinte ocazionale; Junger întruneşte aspectul aristocratului-graţie, forţă, vitejie, forţă cu la substantifique moelle (Rabelais) a înţeleptului - atenţie, inteligenţă, de­taşare. Aplecându-se cu egal interes asupra întregii ambianţe, de la crinii tigraţi şi cochiliile melcilor la istoria mai apropiată sau mai îndepărtată, scriitorul ne descoperă în acest volum de microeseuri imagini care au, în sânul materiei, calitatea simbolurilor şi impun, astfel, în chiar miezul constrângerii, libertatea ca bun ultim şi realitate invulnerabilă a spiritului.

Puterea temporală şi autoritatea spirituală deţin amândouă ceea ce se cheamă «puterea cheilor», adică puterea de a lega şi a dezlega, pe pământ şi în cer. Constrângerea ţine, evident, de domeniul temporal; libertatea, de cel spiritual (cf. Rene Guenon, La Grande Triade). Acest coagula-solve este totodată pulsul inimii aventuroase a scriitorului german care, printre formele durabile şi trecătoare ale vieţii, întrezăreşte Numerele pe care se sprijină lumea şi aude într-însele marile ritmuri, «acorduri melodioase» de dincolo de oceane şi păduri.

Dar în miezul celor mai somptuoase edificii, pe care Junger le exprimă în forme de o egală splendoare, rămâne întotdeauna valabilă «ruptura»: un mod superior de a se detaşa de rela­ţiile empirice. Acolo suntem în sânul inaccesibilului, ai cărui locuitori nu vin spre noi decât atunci când apropierea celor mai mari primejdii le face suportabilă lumea noastră. În cartea de faţă, Junger ne apare el însuşi ca un locuitor al tainei. Desăvârşit cunoscător şi dozator al drogurilor, a ştiut să facă din arta sa o veritabilă medicină care vindecă indiferenţa şi sublimează ceasul lecturii într-un cristal pur, nepieritor.

 

Stela GHEŢIE

 

 

 

 

 

 

A r t ă   p l a s t i c ă


 

 

 

 

POVESTEA UNUI JOC TANDRU

Viorel Grigore

3 expoziţii personale: pictură, Sala Dalless, august 2001 şi galeriile de artă din Râmnicu Vâlcea, decembrie 2001; gravură, Art Jazz Club, octobmbrie 2001; video, galeria ArTei, octombrie 2001.

Titlul acestei cronici mi-a fost inspirat de numele celor trei expoziţii pe care tânărul artist Viorel Grigore, absolvent de pictură la clasa profesorului Florin Mitroi, în 1998, le-a prezentat publicului bucureştean şi nu numai. Prima  expoziţie personală şi cea mai amplă, cea de la Sala Dalles, s-a numit L’ego ludic, cea de a doua (gravură în point seche), L’ego tendre, iar a treia (galeria ArTei), L’ego story.

L’ego story e un film cu accente autobiografice, o confruntare a lui Viorel Grigore cu un alt limbaj vizual, în căutarea propriei identităţi artistice şi ontologice.

 Artistul şi-a propus ca prima din seria celor trei expoziţii să fie itinerantă, astfel că, lucrările de pictură şi desen reunite sub titlul L’ego ludic au putut fi văzute şi la Râmnicu Vâlcea în decembrie, urmând apoi să călătorească şi în alte oraşe.

Nu înainte de a sublinia că Viorel Grigore dovedeşte înclinaţie şi înzestrare pentru diverse tehnici şi limbaje, o rigoare şi un respect mai rar întâlnite astăzi pentru obiectul artistic ce iese din atelier şi poposeşte pe simeză, mă voi referi la expoziţia lui de debut. Titlul L’ego ludic provine el însuşi dintr-un joc foarte la modă astăzi. E vorba despre celebrul Lego, o adevărată provocare pentru  ingeniozitatea copiilor de toate vârstele. Viorel Grigore a găsit o structură incitantă, rezultată din imaginaţia constructivă a unui copil mic şi această structură a devenit pattern-ul compoziţional al lucrărilor de pictură şi desen prezentate cu ocazia debutului. Astfel, artistul propune în cele din urmă un joc serios în care nu ezită să se folosească toată măiestria dobândită de-a lungul formării lui. Efectul obţinut este acela de adevărată simfonie vizuală. Formele se compun şi se descompun antrenând o cromatică bine strunită, un rafinament desăvârşit al culorii. Pentru Viorel Grigore exprimarea abstractă nu este decât o etapă a creaţiei, un pariu cu el însuşi şi cu libertatea de a se descoperi, fără reticenţe, în orice modalitate de expresie şi în orice tehnică. Indiferent dacă lucrează în culori acrilice, în acuarelă, în ceracolor sau în tempera, artistul dovedeşte o capacitate constantă de a-şi controla cerebral desenul, compoziţia, formele care se nasc. E multă trăire autentică în aceste lucrări, o trăire pentru care depun mărturie culorile, dar în acelaşi timp nimic nu scapă unui control riguros al formei. Prin urmare, Viorel Grigore nu este un gestual şi nici expresionismul abstract nu pare să fie un model pentru el. Structurile pe care le creează decorează şi îmbogăţesc spaţiul. Rigoarea fiecărei compoziţii se răsfrânge în ansamblul discursului vizual propus de artist. Lucrările, diferite ca dimensiuni, de la foarte mari la foarte mici, sunt alternate pe simeze astfel încât pattern-ul din geneza fiecărei compoziţii să devină un pattern al întregii expuneri.

L’ego ludic e, în fond, povestea eului ascuns şi imprevizibil pe care uneori ne temem să-l întâlnim, este povestea unui artist care-şi caută locul într-o lume derutată, văduvită de valori, victimă a imposturii. Ceea ce rămâne foarte sigur este că Viorel Grigore nu are de gând să cedeze vreunei ispite care să-l abată de la drumul ales.

 

 

 

SCULPTURA CA ARHITECTURĂ

Ionel Stoicescu

expoziţie personală de sculptură şi obiect, galeria Simeza, Bucureşti septembrie 2001

Dacă, în ansamblu, experimentalismul din artele vizuale, împins până la ultimele limite, a condus la abolirea dimensiunii etice şi la disoluţia esteticului, în numele dorinţei de a şoca cu orice preţ, nevoia artiştilor, în special a celor tineri, de a pune conţinuturile ideatice şi viziunea lor în forme noi este firească. Cred că imperativul acestor timpuri devine construcţia. Epoca de-construcţiei s-a încheiat pe 11 septembrie 2001. A venit timpul revenirii la formă ca expresie a unui conţinut, după ce aproape o sută de ani, conţinuturi derizorii au fost doar consecinţe ale unor forme şi mai derizorii.

 

 

 

Expoziţia de sculptură a tânărului artist Ionel Stoicescu, prima lui personală de altfel, deschisă, deşi e impropriu spus deschisă, la galeria Simeza, ar putea marca începutul unei etape de tranziţie. Expoziţia a fost de fapt construită direct în incinta galeriei, din cel mai vechi şi mai nobil material: lemnul. Desigur, un asemenea demers, arhitectural în sensul intervenţiei asupra spaţiului, este neliniştitor şi tulburător, deşi e incomplet ca gest artistic pentru că, după două săptămâni, sala a revenit la ceea ce a fost iar efortul considerabil de a concepe şi construi o “incintă” în “incintă” nu va lăsa în urma lui decât nişte impresii. E foarte posibil ca efectul acesta de “fata morgana” să fi fost urmărit intenţionat şi ca destinaţia finală a lemnului folosit să fie nişte lucrări de sculptură durabile, mai ales pentru că Ionel Stoicescu este un artist înzestrat, cu o viziune deja conturată.

O singură sculptură a putut fi văzută de fapt în această expoziţie şi nici aceasta direct. Doar după parcurgerea traseului exterior şi interior trasat de artist, în cea mai claustrantă dintre încăperi, un obiect de porţelan, la rândul lui straniu prin mixtura de motive exploatate, a fost plasat şi luminat astfel încât să fie ultimul lucru pe care te-ai mai fi aşteptat să-l găseşti acolo. Din acest unghi de vedere, metafora mi se pare excelentă. Într-adevăr, obiectul artistic propriu-zis e foarte greu de găsit în arta contemporană, iar labirintul construit de Ionel Stoicescu ar putea fi tocmai metafora bâjbâielii generalizate, determinate de pierderea unui autentic sistem de valori. Nu cred că greşesc în interpretarea aceasta, mai ales pentru că-l ştiu pe Stoicescu frământat realmente de aceste realităţi. O a doua încăpere din incinta de lemn ar putea fi numită “sala frustrărilor”. Printr-o remarcabilă performanţă a tehnologiei de ultimă oră, diverse ipostaze ale portretului fotografiat al artistului au fost inserate pe prima pagină a unor foarte cunoscute reviste internaţionale (Paris Match, Beaux Arts, Le Monde etc).Şi nu doar fotografiile artistului, ci şi numele lui, au apărut atât de convingător pe prima pagină a respectivelor publicaţii, încât cu greu îţi dădeai seama că e vorba despre un trucaj. Frustrarea şi autoironia, mai ales aceasta din urmă, sunt liantul creaţiilor, adesea tulburător de sincere, semnate de artiştii celei mai tineri generaţii.

O primă concluzie ce s-ar putea desprinde după consumarea acestei expoziţii, care şi-a propus “să se războiască” constructiv cu anumite convenţii de receptare şi clişee de reprezentare, este că artistul a realizat un hibrid între sculptură şi arhitectură într-o compoziţie spaţială amplă care, doar abuziv, ar putea fi caracterizată ca instalaţie.

Prima expoziţie personală a lui Ionel Stoicescu ar putea fi receptată, în timp, tocmai ca o etapă de tranziţie spre o artă a viitorului a cărei unică şansă este să recupereze valorile fundamentale ale artei trecutului ceva mai îndepărtat.   

 

 

DOI PENTRU O IDEE

Brânduşa Mateş-Stanciu, Toma Gabor

expoziţie de pictură şi sculptură, galeria Căminul Artei (parter), Bucureşti decembrie 2001

 

 

Expoziţia de debut a celor doi artişti, colegi de generaţie şi prieteni s-a numit “Doi” pentru că motivul ei principal a fost cuplul, un motiv cu tradiţie, exploatat diferit de Toma Gabor şi de Brânduşa Mateş Stanciu, în două limbaje diferite, din perspectiva a două viziuni diferite.

Brânduşa a realizat portretele a două personalităţi: istoricul Radu Florescu şi soţia sa Nicole Florescu. Deşi desprins total de contextul originar, demersul ei aminteşte de tablourile votive din bisericile munteneşti ale secolului al XIX-lea.Şi acolo, zugravii aveau mare grijă să nu omită vreun detaliu de expresie, de costum, de atitudine care să exprime starea şi personalitatea ctitorului. Lucrările ei amintesc de tabloul ctitoricesc şi pentru că artista a ales să le expună doar pe acestea două ca pe o probă a unei virtuozităţi îndelung exersate. Brânduşa Mateş se întoarce cu nostalgie la o epocă înfrântă de fotografie şi, mai nou, de film, epoca portretului de şevalet când, o dată cu personajul reprezentat, era evocată mentalitatea legată de reprezentare, costum, atitudine socială.

Toma Gabor a optat şi el pentru austeritatea expunerii, selectând câteva lucrări în lemn ce au ca motiv cuplul, mai curând un personaj androgin reluat în diferite ipostaze şi care exprimă nostalgia faţă de cuplul ideal, pe care nimic nu-l poate despărţi în entităţi separate. Există, cu siguranţă, multe influenţe livreşti în lucrările lui Toma, însă el le contopeşte şi le reinterpretează. De remarcat este în cazul lui cât de frumos lucrează lemnul, Toma definindu-se ca un cioplitor, mai curând decât ca un modelator. Ataşamentul faţă de material e vizibil în modul de tratare a suprafeţelor cărora artistul le păstrează expresivitatea naturală, intervenţiile cromatice şi uneori patinele discrete fiind singurele adaosuri.

În plus, expoziţia s-a dorit a fi şi o descriere a drumului, de la schiţa premergătoare lucrării, la lucrarea aflată într-un stadiu intermediar de execuţie şi până la lucrarea finită, vernisată, îmbrăgată în haină de gală şi gata de a-şi ocupa locul în galerie. E un drum descris cu sinceritate şi care îi poate caracteriza pe cei doi artişti aflaţi la debut. Un debut pe care îl doresc roditor, mai ales pentru că eu cred în alegerea lor şi în drumul pe care şi-au propus să-l urmeze.

 

 

 

PROLOG LA CURTEA VECHE

Grupul Prolog

expoziţie colectivă de pictură, galeria-anticariat Curtea Veche, Bucureşti ianuarie 2002

 

Desen de Horia Bernea

 În timp ce grupările artistice sunt din ce în ce mai greu de constituit în arta contemporană, Prologul se poate lăuda cu o existenţă îndelungată, el manifestându-se pe simeze încă din anii ’80, într-o componenţă care s-a modificat de-a lungul timpului. Alături de grupul Prolog au expus, de-a lungul ultimului deceniu, şi alţi artişti contemporani (Ioana Bătrânu, Ion Grigorescu), activitatea lui fiind încadrată în curentul numit “neobizantinism”. În prezent, publicul are mai rar ocazia să vadă reunite pe simeze lucrări ale grupului Prolog şi tocmai de aceea includerea expoziţiei de la galeria Curtea Veche în programul expoziţional iniţiat din vara anului 2001 de anticarul Marius Nicolescu a avut toate datele unui eveniment cultural. Iniţiativa organizării acestei rafinate expoziţii de pictură a fost susţinută de pictorul Paul Gherasim, el însuşi membru al grupului, alături de Horia Bernea, Constantin Flondor, Horea Paştina şi Mihai Sârbulescu.  A lipsit doar Cristian Paraschiv, pentru ca grupul Prolog să fie prezent în componenţa sa iniţială.

 De data aceasta, pictorii au ales acuarela şi diverse tehnici inedite pentru a-şi exprima viziunea asupra lumii. Constantin Flondor, de pildă, a pictat frunze de viţă, folosind chiar vinul ca materie pictuarală.

Liantul care-i uneşte pe artiştii din grupul Prolog este preocuparea lor pentru esenţa spirituală a lumii materiale. De aceea, lucrările semnate de ei se constituie în subiecte de meditaţie asupra a ceea ce este veşnic şi asupra a ceea ce este trecător. Subiectele şi motivele religioase, citatele din arta bizantină sunt cel mai adesea prezente în pictura şi desenul artiştilor din grupul Prolog. O preocupare aparte a acestor pictori este meditaţia asupra tăcutei şi misterioasei vieţi a regnului vegetal. Ei găsesc aici forme esenţializate, evocatoare ale perfecţiunii creaţiei divine, simboluri ale purităţii, dar şi structuri spiritualizate, diafane, în totală opoziţie cu materialitatea grea, apăsătoare şi desacralizatoare a contingentului.

După succesul expoziţiei grupului Prolog nu ne rămâne decât să sperăm că şi manifestările expoziţionale ce vor urma la Curtea Veche vor constitui adevărate evenimente ale lumii artistice contemporane.

 

 

NATURA STATICĂ ŞI PORTRETUL

Alma Redlinger

expoziţie personală de pictură, galeria Simeza, Bucureşti, februarie 2002

În seria expoziţiilor-eveniment de la începutul acestui an se înscrie cea de a şaisprezecea personală a pictoriţei Alma Redlinger. Născută în 1924 la Bucureşti şi absolventă a Academiei Libere de Artă la clasa profesorului Maxy, Alma Redlinger face parte din acea generaţie de artişti care asigură continuitatea între pictura interbelică şi pictura contemporană.

Cea mai recentă personală a Almei Redlinger a fost alcătuită din lucrări realizate în ultimii trei ani, în tehnica uleiului pe pânză sau carton. Genurile abordate cu predilecţie de artistă sunt natura statică şi portretul după model. Maniera modernă de execuţie contopeşte curentele picturii interbelice româneşti şi europene. Desenul, compoziţia, dozajul şi amestecul culorilor demonstrează o ştiinţă a picturii aprofundată timp de decenii. Această ştiinţă e totuşi dublată întotdeauna de sensibilitate şi de iubire faţă de miracolul formelor vii. Ca şi în cazul altor colegi de generaţie, arta Almei Redlinger este o mărturie a unei foarte temeinice şcoli de pictură. Pentru generaţiile mai tinere, o expoziţie ca aceasta poate fi o lecţie de măiestrie, dar şi o lecţie de istorie a artei.

Portretele realizate de Alma Redlinger după model sunt compoziţii dinamice, pline de culoare, adevărate studii de atitudine ce rămân întipărite în memoria vizuală şi datorită atenţiei speciale acordate spaţiului din care se desprind chipurile şi gesturile personajelor. În expoziţia de la Simeza a putut fi văzut chiar şi un autoportret al artistei, realizat în aceeaşi manieră sintetică şi dinamică.

Luxuriante, pline de viaţă, insuflând bucuria de a privi, picturile Almei Redlinger exprimă oroarea de vid şi folosesc arareori griurile, preferând culoarea caldă şi contrastele cromatice cu mare impact vizual. Mai presus de orice, răzbat din aceste lucrări o vitalitate de neînvins şi efervescenţa unei contemplaţii active, a unei mirări continui ca şi cum artista ar vedea şi s-ar minuna de miracolul creaţiei pentru prima dată, în fiecare zi. 

Astăzi avem rar ocazia de a vedea pe simeze creaţiile generaţiilor vârstnice de artişti şi tocmai de aceea expoziţia Almei Redlinger poate fi şi o invitaţie discretă la reconsiderarea unor valori artistice trecute pe nedrept într-un con de umbră.

 

 

EXERCIŢII DE COABITARE

Nistor Coita

expoziţie personală de pictură şi grafică, galeria Simeza, Bucureşti februarie 2002

Construit în jurul unui subiect religios celebru, lupta Sfântului Gheorghe cu balaurul, discursul plastic cel mai recent, semnat Nistor Coita reflectă, într-o manieră inedită, preocuparea artistului pentru recuperarea iconografiei bizantine în arta contemporană.

 Realizate în tehnică mixtă, fără prejudecăţi legate de coexistenţa graficii şi a picturii pe acelaşi suport, lucrările expuse de Nistor Coita la galeria Simeza pun în relaţie de complementaritate desenul, extrem de simplificat, cu paleta de culori calde, bogat aşternute pe suprafaţa compoziţiilor. Artistul refuză personajelor sale materialitatea, exact ca în arta bizantină, spre a compensa lipsa lor de volum printr-un dinamism accentuat al gesturilor şi atitudinilor. Aici intervine libertatea interpretării, căci personajele sacre reprezentate în pictura bizantină nu sunt doar hieratice, ci şi caracterizate de imobilitate, spre a putea fi astfel sugerată eternitatea lor. Nistor Coita aduce subiectul religios, citatul din drama sacră, în imediata actualitate.

 Expunerea de grafică şi pictură de la Simeza poate fi receptată ca un film de animaţie al cărui unic cadru cunoaşte o multitudine de posibile interpretări. În pofida stilizării lor extreme, personajele au substanţă. Abordarea motivului luptei Sfântului Gheorghe cu balaurul este liberă, sfidează în bună măsură convenţiile de reprezentare şi cu toate acestea efortul artistului de a înţelege spiritul autentic al subiectului religios transpare cu limpezime. Dinamismul şi contemplaţia coexistă în lucrările lui Nistor Coita. Autorul este un spirit neliniştit, continuu mirat, în continuă căutare a adevărului. Dincolo de frumuseţea lor plastică, lucrările din expoziţia Exerciţii de coabitare sunt expresia acestui spirit.

 

 

COLECŢIA DE BABE

Dumitru Gorzo

expoziţie personală de pictură, galeriile de artă din Râmnicu Vâlcea, februarie 2002

 

 

După expoziţia din ianuarie, de la club Hanu cu Tei, un spaţiu nu tocmai adecvat lucrărilor lui Gorzo, l-am invitat să expună la Râmnicu Vâlcea o selecţie din lucrările lui mai vechi şi mai noi, toate concentrate în jurul aceluiaşi personaj: baba.

Salvat din capcana deriziunii, Gorzo pictează pe orice suport receptiv la aşternerea culorii, aşa cum simte, fără să mai ţină seama de tabuu-rile şi prejudecăţile parcă mai numeroase în arta contemporană decât în epoca proletcultismului.

Ne-a reuşit amândurora, deşi meritul îi aparţine exclusiv, o expunere total neconvenţională care a stârnit reacţii dintre cele mai bizare, de la admiraţie fără rezerve, la contestări vehemente, culmea, ale subiectului ales şi nu ale modului de panotare sau ale suportului. Gorzo pictează pe lemn, tablă, folii de plastic şi foarte rar pe pânză. A “adunat” în timp o întreagă “colecţie de babe” ce n-a fost niciodată expusă în întregime. Pe cei cu minte puţină i-a enervat chiar folosirea cuvântului  babă în titlul expoziţiei, un termen încărcat pe nedrept cu multe conotaţii depreciative. Gorzo nu salvează în pictura lui doar o felie de lume tradiţională, ci recuperează, o dată cu ţăranii din Ieud, satul natal, chiar semnificaţiile cuvântului babă. La Ieud, baba e un personaj special, e feminitatea hâdă şi protectoare, taumaturgă şi depozitară a tuturor tradiţiilor şi superstiţiilor lumii rurale. Artistul a surprins-o astfel, realist, în ipostaze şi atitudini ce nu exclud umorul şi nici detaliile specifice de costum.

Trebuie să ai răbdare şi disponibilitate ca să citeşti ce se află în spatele imaginilor pictate de Gorzo, pentru că nu puţine sentimente, nostalgii, revolte şi armistiţii cu sine ai ocazia să descoperi.

Dumitro Gorzo îşi caută drumul într-o lume confuză şi are mari şanse să se impună ca artist, pentru că personalitatea lui este cu totul specială. Impasul îndoielii nu trebuie însă să-l depăşească însă niciodată, pentru că el este apanajul adevăraţilor artişti. 

 

 

FERESTRE SPRE CURTEA VECHE

Ervant Nicogosian

expoziţie personală de pictură, galeria-anticariat Curtea Veche, Bucureşti martie 2002

Un maestru al picturii româneşti contemporane, Ervant Nicogosian, al cărui atelier, aflat pe strada Şelari, are ferestrele îndreptate chiar spre ruinele Curţii Domneşti, a expus la galeria din imediata vecinătate. Acestea sunt motivele pentru care Ervant Nicogosian a selectat lucrări ce au ca subiect ruinele Curţii Vechi. 

Artistul absolvă Institutul de Arte Plastice Nicolae Grigorescu  la clasa profesorului Camil Ressu în 1954, după ce trăieşte dramatica experienţă a prizonieratului în gulagul sovietic. Repatriat în 1948, Ervant Nicogosian îşi construieşte o traiectorie artistică marcată de dorinţa anihilării traumei trăite prea timpuriu. Experienţei prizonieratului i se adaugă cea a restricţiilor şi condiţionărilor ideologice impuse artiştilor în epoca realismului socialist. Ervant Nicogosian pictează de aceea simboluri ale eliberării, fereastra fiind motivul cel mai des întâlnit în arta sa. Din 1971, artistul trece într-o nouă etapă de creaţie, odată cu stabilirea sa în atelierul din stradaŞelari. Ruinele Curţii Vechi îl fascinează, devenind subiectul constant al lucrărilor de pictură pe care le realizează. În 1988, la Bucureşti, într-o amplă expoziţie personală, Ervant Nicogosian prezintă publicului rodul activităţii sale din această rodnică etapă de creaţie. 

Recenta expoziţie personală de la galeria-anticariat Curtea Veche a fost alcătuită compoziţii foarte rafinate din punct de vedere cromatic, realizate în tehnica acuarelei şi cea a uleiului pe pânză. Au fost lucrări mai vechi şi mai noi, adaptate spaţiului de expunere şi în deplin acord cu ambianţa centrului istoric al Bucureştiului.

 Dincolo de acordurile cromatice ce răzbat asemenea unei muzici din pictura lui Ervant Nicogosian, impresionează compoziţia riguroasă, echilibrată a lucrărilor, ca şi rafinamentul texturilor. Spectacolul vizual creat de acest maestru al picturii contemporane este de neuitat. El reuşeşte să transpună în desen şi culoare istoria îndepărată, întipărită în zidurile Curţii Domneşti, dar şi istoria sa personală, experienţa trăită de artist de-a lungul vieţii. Din acest punct de vedere, expoziţia de la Curtea Veche se constituie într-o emoţionantă mărturie a nevoii de libertate trăite de Ervant Nicogosian. Cea mai mare dorinţă a pictorului rămâne însă organizarea unei expoziţii retrospective care să reunească lucrările realizate de el de-a lungul unei îndelungate cariere şi răspândite în ţară şi străinătate, fie prin muzee, fie prin colecţii particulare.

 

 

DESPRE... ANATOMIA COMUNICĂRII

Mihai Rusen

expoziţie personală de sculptură şi desen, galeria ArTei, Bucureşti martie 2002

Prima expoziţie personală a lui Mihai Rusen (absolvent al Universităţii de Artă la clasa prof. Mihai Buculei) reuneşte, într-un discurs plastic motivat conceptual şi coerent, lucrări de sculptură în metal şi desene de sculptor. În timp ce desenele urmăresc să dezvăluie prima proiecţie artistică asupra viitoarelor obiecte sculpturale, lucrările de sculptură propriu-zisă construiesc un ansamblu vizual cu mesaj bine articulat.

Subiectul interesantei explorării a lumii obiectelor la care recurge Mihai Rusen este comunicarea. Sculpturile expuse sunt fie citate parodice din real şi cotidian, fie încercări de resemantizare a unor obiecte banalizate prin folosinţă, ce înlesnesc sau obstrucţionează comunicarea. Interferenţa obiectelor civilizaţiei moderne (telefonul, televizorul, computerul) în actul comunicării directe presupune apariţia unor capcane sau cum spune Rusen, a unei cutii a Pandorei a comunicării. Artistul sesizează nu doar modul în care relaţia interumană e facilitată, dar şi felul în care, mirajul vitezei de comunicare, al comprimării mesajului, pot conduce, prin exces, la noncomunicare. Materialul preferat al lui Mihai Rusen este bronzul, astfel încât cele mai multe lucrări ale lui sunt realizate prin tehnica “cerii pierdute”. El a expus însă şi sculptură în plumb, un material uşor de modelat, având propria lui expresivitate, pe care artistul a ştiut cum s-o exploateze. Obiectul ready-made şi-a găsit şi el rostul în amalgamul de compoziţii. Mihai Rusen a selectat lucrări două cicluri, Imaginarium sau Bestiarul unei lumi imaginare (proiectul de diplomă) şi Anatomia comunicării (lucrarea de masterat). 

Remarcabil, în cazul primei expoziţii personale a lui Mihai Rusen, este interesul său pentru suprafaţa lucrărilor, adică preocuparea pentru valorificarea expresivităţii materialelor, ca şi pentru prezentarea sculpturilor. Ele sunt aşezate pe socluri din lemn, create special pentru ele şi care devin, în cele din urmă, parte componentă a lucrării.

Impactul vizual al seriei mari de lucrări expuse de Mihai Rusen în spaţiul mic al galeriei ArTei n-a fost deloc neglijabil. Spectatorii au avut prilejul să se plimbe printre obiecte uşor de recunoscut, să le contemple, fiind invitaţi, de fapt, să devină parte a actului de comunicare prin artă.

 

 

VÂNZĂTORII DE AMINTIRI

Suzana Dan

expoziţie personală de pictură, galeriile de artă din Râmnicu Vâlcea, martie 2002

O nouă etapă din creaţia tinerei pictoriţe Suzana Dan s-a dezvăluit publicului cu ocazia expoziţiei intitulate Vânzătorii de amintiri, de la Râmnicu Vâlcea. Pictoriţa şi-a îmbogăţit galeria de personaje, lărgind câmpul investigaţiilor artistice în zona realului.

Cea de a treia expoziţie personală a Suzanei Dan are o poveste care a generat-o, pe un traseu urmat cu tenacitate: vizite constante prin talciocuri şi târguri bucurştene unde artista a descoperit că se poate vinde orice, chiar şi poze vechi de familie. Descoperind acest lucru, Suzana i-a condamnat pe negustori la dispreţ şi uitare şi le-a cumpărat marfa, imaginându-şi că dincolo de chipurile îngălbenite de vreme se află poveşti neştiute, drame şi bucurii ce au fost cândva reale. Membrii ai unor familii anonime au devenit, dintr-o dată, membrii ai familiei Suzanei, alături de mama, tatăl, sora, verişorii proprii, pictaţi şi ei, împreună cu necunoscuţii, într-un amplu tablou de familie postmodernă.

 

 

Stilistic, autoarea nu se schimbă foarte mult. Sinceritatea emoţionantă a exprimării, o anume ingenuitate nealterată, ca şi prospeţimea reprezentării amintesc de arta naivă.

Smulse anonimatului şi, în cele din urmă recuperate chiar din lumea umbrelor, personajele din compoziţiile Suzanei Dan sunt proiectate pe fundaluri cu peisaje fantastic-onirice. Sunt cadre paradisiace, luxuriante şi scăldate în lumina unui soare care nu apune niciodată. Tărâmul ce capătă consistenţă plastică în pictura ei pare a fi cel al tinereţii fără bătrâneţe şi al vieţii fără de moarte.

Ca mulţi artişti din generaţia tânără, Suzana Dan nu are nici un fel de prejudecată sau reticenţă faţă de culoarea pură, adesea nevibrată. Griurile n-au ce căuta în pânzele ei, nici umbrele. Lumina e prezentă pretutindeni, inundând fiecare detaliu al compoziţiei, iar portretele redate păstrează un tip de imobilitate care le eternizează.

Cu totul convenţională din punct de vedere al folosirii suportului (pânza) şi al panotării, expoziţia vâlceană a Suzanei Dan n-a fost receptată cu mai multă îngăduinţă decât cea a lui Gorzo. Paradoxal, ea a stârnit parcă şi mai multă nedumerire, contrazicând cu totul universul comun de aşteptare. E o dovadă că artiştii tineri se pot război în mod real cu mentalităţi desuete şi clişee de receptare, respectându-şi meşteşugul, pentru că acesta nu va fi niciodată o piedică în exercitarea artei adevărate, ci dimpotrivă, suportul ei cel mai consistent.

 

Luiza BARCAN

 

 

 

 

M u z i c ă


 

 

 

Simfonic la “Enescu”

 

A trecut o săptămână bogată în evenimente la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti: de la recitalul de contrabas al lui Arthur Balogh şi Zoltan Dosa la doctoratul lui Haiganuş Preda-Shimek sau celebrarea a 250 de ani de la moartea lui Clementi prin piese la unul şi două piane.

Un concert care ne-a atras atenţia în mod deosebit – poate şi pentru că a fost singurul simfonic – a avut loc joi, 28 februarie la sala “George Enescu” din incinta Universităţii. Deşi din zone geografice diferite, cei trei compozitori interpretaţi (Wagner, Sibelius şi Liadov) îşi leagă numele de aceeaşi “marcă” stilistică, a romantismului târziu.

Cele două piese simfonice – uvertura la Tannhäuser de Wagner şi Legenda populară “Kikimora” de Liadov – nu s-au asemănat prin factură: prima, cu accente de grav, chiar dramatic, a doua – epică prin excelenţă, cu episoade trecând de la doinit la burlesc. Totuşi, a existat un punct comun: interpretarea, orchestra evoluând (sub bagheta lui Dumitru Goia) destul de egal ca intensitate şi ca implicare emoţională.

Nu astfel s-a întâmplat însă şi cu concertul de Sibelius, piesă de rezistenţă în arsenalul oricărui pretendent la podiumul violonistic mondial. Eugen Ţichindeleanu nu a beneficiat de susţinerea orchestrală şi dirijorală de care avea nevoie; cu toate acestea, după o parte I mai nesigură, a urmat o parte lentă plină de sensibilitate şi un final strălucitor, ce a evidenţiat o tehnică bine dobândită. Mai mult decât talent, studentul-violonist a dovedit o inteligenţă muzicală ieşită din comun şi o capacitate de concentrare pe măsura lucrării alese. Pasajele imitativ-polifonice au trecut de bariera dificultăţii motrice, terţele şi sextele duble au fost executate cu uşurinţă iar cadenţele au prins transparenţe de cristal. Iată de ce putem spune fără să greşim că Eugen Ţichindeleanu s-a ridicat la înălţimea reputaţiei pe care deja şi-a format-o şi va pleca la concursul din S.U.A. împreună cu toate speranţele noastre…

 

 

 

Jazz experimental

 

Un duet mai puţin obişnuit, dar cu atât mai apreciat de publicul larg (nu doar de cel amator de jazz) – aceasta este cea mai sumară caracterizare ce poate fi făcută concertului de miercuri, 19 martie, de la “Green Hours”.

Pregătirea muzicală temeinică a lui Vlaicu Golcea (contrabas) şi Sorin Romanescu (chitară) s-a evidenţiat nu doar în tehnica instrumentală, clasică şi modernă, în armoniile noi şi mereu neaşteptate sau în pasajele improvizatorice fără urmă de nesiguranţă, ci şi în suprapunerea coerentă cu sample-uri prelucrate de cei doi protagonişti pe calculator (desigur, în prealabil; live, ei au acţionat asupra butoanelor mixerului).

Dincolo de multitudinea de ritmuri (poate puţin prea diversificate, dar cu mare priză la public) – de la cele africane la cele house – şi efecte instrumentale sau computerizate, lăudabil rămâne efortul celor doi muzicieni de a aduce la un loc două arte diferite: cea veche (deja) a jazzului şi cea nouă a muzicii electronice (nu facem referire aici la muzica clasică bazată pe surse artificiale de emisie) şi, totodată, două modalităţi de desfăşurare temporală a muzicii: improvizaţia şi gândirea muzicală a priori. Categoric, Romanescu şi Golcea nu sunt primii care au avut această idee; să sperăm însă că nu vor fi nici ultimii.

 

 

 

Un veteran al jazzului

 

Binecunoscutul pianist Marius Popp a susţinut în ultima vreme câteva concerte foarte apreciate de publicul iubitor de jazz. Nu întâmplător probabil – ci tocmai prin prisma unor preferinţe comune – “veteranul” s-a oprit la o formulă care îl avantajează în faţa auditoriului: cvartetul ce îi poartă numele, format împreună cu Sorin Romanescu (chitară), Laurenţiu Horja (contrabas) şi Eugen Nichiteanu (tobe).

Fără îndoială că Marius Popp se dovedeşte un veteran al jazzului, din moment ce repertoriul abordat este reprezentativ pentru stilul swing. Spre exemplu, recitalul de joi, 21 februarie (orele 21.00) de la “Green Hours” a conţinut teme standard de swing şi blues, în timp ce porţiunile improvizatorice purtau o tentă de free jazz, în special la nivel armonic.

Tot retrospectiv din punct de vedere stilistic, un concert ulterior al aceluiaşi Marius Popp Quartett (trei săptămâni mai târziu) i-a fost dedicat marelui compozitor Duke Ellington, ceea ce confirmă o dată în plus înclinaţia pianistului spre epoca clasică a jazzului. Încă o notă comună celor două manifestări – prestaţia chitaristului Sorin Romanescu, un excelent armonist şi virtuoz, care a salvat destule situaţii ipotetic dezastruoase.

Ceea ce a diferenţiat clar cele două concerte mai sus-amintite a fost prezenţa a două voci feminine diametral opuse timbral: Cristina Mihai – încă neexperimentată şi puţin stângace şi Natalia Rosenthal – într-adevăr potrivită pentru acest gen de muzică. Nu ştiu dacă Marius Popp este în căutarea unei voci care să întregească sonoritatea grupului; dar dacă lucrurile stau astfel, căutarea ar trebui să înceteze: Natalia Rosenthal ar putea corespunde perfect cerinţelor.

 

Raluca JORZ

 

inapoi_______inapoi la cuprins