inapoi________inapoi la cuprins________inainte
UN CRAI DE CURTEA VECHE –
Marius Nicolescu
Luiza
BARCAN
Nu vă
lăsaţi păcăliţi de titlu! Personajul acestei cronici
e, de fapt, un loc binecunoscut intelectualilor subţiri, încă
din epoca întunecată. Asemenea refugii, la propriu, făceau viaţa
un pic mai suportabilă, destrămând griurile suprapuse peste
Bucureşti.
Comunismul
ne-a anihilat multora dragostea de viaţă şi viteza de
reacţie. Am asistat dezolaţi şi neputincioşi la demolarea
rapidă a Bucureştiului istoric. Eu, de pildă, mă număr
printre cei care n-au vrut să vadă dezastrul. Ani în şir am
ocolit, complicându-mi traseele, zona Pieţei Unirii, iar Casa Poporului
şi bulevardul Victoria Socialismului le-am văzut prima dată
după Revoluţie şi atunci mai mult de hatârul unor prieteni
străini, incitaţi de proporţiile nebuniei unui dictator
est-european pe care o mână de iresponsabili îl făcuseră să
se creadă erou civilizator.
Ce se mai
poate recupera oare din spiritul locurilor şterse acum de pe faţa
pământului dar care ne-au fost, totuşi, contemporane? Ce li se mai
poate oferi spre consolare nostalgicilor agresaţi de betoane şi
termopane, celor cărora nu le va trece niciodată dorul de parfumul
hârtiei vechi, de vopselele şi pânzele semnate de maeştri
ştiuţi şi neştiuţi, de obiecte ieşite din uz?
Şi, mai ales, cum am putea reconstrui, măcar mental, identitatea
bătrânului şi urgisitului Bucureşti, cu prăvăliile
şi cafenelele lui mărunte, cu străzile înguste şi
romantice, cu casele lui vechi, acoperite cu iederă?
S-ar putea
să am un răspuns pentru cei care-şi mai pun astfel de întrebări
şi-l voi da, dar nu înainte de a preciza că, de la un timp, mai exact
din vara trecută, am reluat traseul Piaţa Unirii-Hanul lui
Manuc-Curtea Veche, reuşind chiar să fac abstracţie de hidoasele
edificii-simbol al comunismului, din imediata apropiere.
Am
reuşit să-mi înfrâng oroarea într-o zi de vară târzie,
condusă de prietenul Ion Atanasiu Delamare la galeria-anticariat Curtea
Veche (vizavi de Curtea Domnească). M-am trezit pe neaşteptate într-o
încăpere de casă veche, scăpată ca prin minune de frenezia
buldozerelor ceauşiste, o incintă ordonat ticsită cu obiecte
vechi, cărţi şi tablouri. Aici l-am întâlnit şi pe
craiul de Curtea Veche, anticarul Marius Nicolescu, un personaj real dar
care pare să fi apărut chiar din locul căruia îi este amfitrion.
Bibliofil, meloman, cinefil, rafinat degustător de artă, Marius
Nicolescu şi-a întâlnit vocaţia cu mult înainte de 1989, în micul
anticariat căruia, din vara lui 2001, i-a dublat funcţia,
transformându-l parţial în galerie de artă. Şi aceasta pentru
că a reuşit să comunice eficient cu câţiva artişti
plastici, colaborarea cu Paul Gherasim fiind, în acest sens, deja bine
consolidată.
În mica
galerie de artă contemporană născută în incinta cu parfum
de vechime au expus, de la Virgil Parghel încoace (artistul prin expoziţia
căruia a fost inaugurată galeria) mulţi alţi pictori
şi graficieni de autentică valoare. Cronicile mele (şi nu numai)
au găsit subiecte consistente în expunerile grupului Prolog, ale
lui Horia Bernea, Ervant Nicogosian, Ştefan Sevastre, Horea Paştina
etc. După expoziţia lui Horia Mihai a expus la Curtea Veche
Constantin Flondor şi urmează şi alte foarte plăcute
întâlniri cu arta românească de cea mai bună calitate.
Nu trebuie uitat însă că şi
alte genuri de discurs plastic au fost adaptate acestui spaţiu incredibil
de ofertant: Vasile Mureşan-Murivale a prezentat publicului
bulgări de fericire, iar un grup de pictori, graficieni şi
gravori, de la cei mai tineri la cei mai vârstnici şi-au reunit
lucrările la galeria Curtea Veche într-o expoziţie de carte
bibliofilă şi grafică de carte, cu totul inedită.
Marius
Nicolescu a organizat scenografic spaţiul restrâns al
anticariatului-galerie, exploatând inclusiv vitrina, ceea ce adaugă
locului un plus de personalitate. Astfel, orice expoziţie poate fi
văzută şi din stradă, măcar parţial. Cu ocazia
expoziţiei de carte bibliofilă, paginile cărţilor expuse în
vitrină au fost întoarse zilnic, iar gravurile de carte alternate şi
ele astfel încât s-a putut vorbi despre o expunere “vivantă”.
Cel mai
mult mi-a plăcut că Virgil Parghel şi-a instalat şevaletul
în anticariat, în timpul expoziţiei lui, şi a pictat chiar acolo, ba
a mai ieşit şi pe străzile Lipscaniului “la peisaj”. Artistul
mi-a dat leacul pentru nostalgiile mele păşuniste şi cred
că nu numai mie, dar şi celorlalţi necunoscători ai
“secretelor” artei “net”.
Cred că, în timp, Marius Nicolescu va configura în
peisajul dezolant al Bucureştiului un loc stabil, cu o identitate bine
definită, mai ales că e foarte încântat de ceea ce se întâmplă
în anticariat şi că se preocupă susţinut de eleganţa
şi discreţia expoziţiilor prezentate, ca un veritabil amfitrion
ce este. Această galerie de artă contemporană, cu un program
expoziţional coerent susţinut are mari şanse să devină
un spaţiu al comunicării directe, netehnologizate, între creatorii de
artă şi publicul iubitor de frumos autentic.
inapoi________inapoi la cuprins________inainte