inapoi_______inapoi la cuprins_______inainte
 
 
Experiment
lemn III
 
Cătalin
BERESCU
 
 
 
 
 
Īn
cursul lunii noiembrie 2001 a avut loc īn Piaţa Universităţii o
manifestare atipică pentru viaţa expoziţională
bucureşteană.  Ea s-a dorit a
fi o expoziţie de
arhitectură-aşa-cum-credem-noi-că-poate-fi-arhitectura.
Bucureştiului nu are īn momentul de faţă un spaţiu
expoziţional īn aer liber (şi ce ar putea fi mai uşor de
amenajat) şi asta pentru că nu are artişti dornici de a-şi
asuma riscul de a expune īn stradă. Piaţa Universităţii ar
putea fi unul dintre ele iar prin declararea ei ca atare i-am scăpa atīt
pe primari cīt şi pe sculptorii noştrii de obsesia de a face mai face
un monument īn centru fie el al eroului, al neamului, al omului contemporan, al
unirii sau al integrării. Evenimentul nostru a fost o provocare pentru
pietonul universitar bucureştean, cu fineţe ridicīnd problema: Ce mai
este astăzi Piaţa Universităţii?
 S-a mizat pe un principiu de interactivitate,
obiectul funcţional sau fals funcţional, uşor ludic, cu un
pseudo-funcţionalism implicit şi pe testarea reacţiei
trecătorului la introducerea unui corp străin īn spaţiul public
şi anume īntr-unul extrem de circulat şi de activ. Una dintre mize a
fost aceea de a urmări reacţiile publicului.
Autorii
şi-au asumat ideea de a produce nişte obiectele de consum,
făcute pentru a fi īnghiţite pīnă la urmă de cei care
populează acest spaţiu. A existat de la bun īnceput ideea că ele
vor sfīrşi pradă vandalismului omniprezent īn Bucureşti. Doar
că nimeni nu se aştepta să fie īnghiţite īn aşa scurt
timp. Ceea ce ne īnchipuiam cu toţii era că va exista o fază de
joacă, īn care copiii se vor obişnui cu ele, pensionarii īşi vor
face siesta īn preajma lor comentīndu-le acid prezenţa etc. Abordarea a
fost tipică pentru arhitecţi - care sunt pozitivi şi
constructivi, adică s-a urmărit agrementarea relativ clasică (īn
termeni de urbanism) a unui spaţiu de tranziţie nebună, cu
nişte obiecte care presupun oprirea şi interacţiunea sau
măcar schimbarea atitudinii; pentru că sunt dintr-un material
contrastant cu pavimentul, pentru că arată cu totul altfel decīt ce e
īn jur, pentru că au părţi īn mişcare. Fiecare lucrare a
presupus conturarea unui spaţiu şi a unui tip de interactivitate, sau
intervenţia īntr-un cadru a unui obiect cu caracter spaţial şi
tehnic. 
Reacţia
a fost de o violenţă puţin aşteptată. O parte din
lucrări au fost decimate īn decurs de 2-3 zile, altele au dispărut
peste noapte iar cele care au rezistat cīteva zile au fost şi ele
reciclate rapid pe măsură ce adevăraţii stăpīni ai
pieţei, aurolacii, florăresele şi vīnzătorii de casete
porno şi-au pierdut inhibiţiile şi au găsit mijloacele
necesare pentru a consuma obiectul (de data aceasta la propriu). A fost foarte
greu pentru noi să ajungem īn mijlocul oraşului. Un efort
organizatoric imens compus dintr-o infinitate de amănunte şi luni de
alergătură. Iar īn final am descoperit că rezistenţa
locului la schimbare este incredibil de mare. Acest efort colectiv, cu Matei
Georgescu la cīrmă, cu Asociaţia Virtualia, cu Universitatea de
Arhitectură din Bucureşti, cu Hein Romania şi Rompetrol, cu
OARBihor şi cu un ajutor semnificativ de la fundaţia ProHelvetia are
īnsă o finalitate semnificativă. Şi asta nu numai pentru că
acum ştim mai exact ce este Piaţa Universităţii ci pentru
că el conturează atīt o zonă de experiment spaţial care se
revendică de la arhitectură cīt şi un grup capabil de a produce
evenimente. 
A
fost reiterat un sistem de lucru aplicat anul trecut şi care a generat
expoziţia desfăşurată simultan cu Bienala de
Arhitectură şi prezentată pe scurt şi īn numărul 2 al
revistei Ianus. Ansamblul de instalaţii realizat atunci a dat măsura
unei coerenţe mai rar īntīlnite la expoziţiile de grup, lucrările
expuse de Matei Georgescu, Tudor Stoica, Mihai Croitoru şi Patricia
Popescu pe terasa UAUIM s-au susţinut īn crearea unui mediu īn care cel
care a făcut experimentul era publicul. Fiecare dintre ele conţinea,
īn mai mică sau mai mare măsură, un principiu de interactivitate
şi unul sonor, principiu reluat şi acum de o bună parte din
lucrări. Pentru un arhitect obiectul/instalaţie are o valoare
funcţională asumată, principiile tehnologice incluse īn
confecţionarea obiectului sīnt şi ele asumate (spre deosebire de
artistul care de obicei respinge sau parodiază tehnica). Acea
expoziţie, intitulată Experiment Lemn II, a configurat un nucleu la
care s-au adăugat Liviu Zăgan, Vadim Patriciu, Andrei Panaitescu.
Tiberiu Bucşa, Oana Stăncioiu, Eliza Iokina, Cosmin Paramon, Tudor
Mihăilescu şi Oana Coarfa.
|         | 
Experimentul
actual a constat īn două etape: un workshop īn care baza de lucru a
echipei a fost la Groşi, līngă Oradea, īntr-un mic atelier de
tīmplărie. De acolo lucrările au ajuns la Bucureşti
urmărind un principiu de translaţie. Strategia de lucru a constat īn
transferarea unei structuri/spaţiu/obiect dintr-un mediu tranquil şi
qvasi-metafizic  dealurile de la Groşi  īntr-un mediu calitativ diferit.
Observarea şi monitorizarea schimbărilor a fost un alt punct pe
agenda de lucru a grupului. Indiferent/deferent, tranchilizant/agresiv,
lis/striat şi ludic/ludic au fost translaţiile pe care am īncercat
să le capturăm şi pe video. Din păcate nici vremea şi
nici reacţia publicului nu ne-au permis să introducem şi
proiecţii video īn piaţă. 
Lucrările
conţineau suficient de mult ludic pentru a stārni o reacţie mai
puternică a bucureştenilor. Faptul că aceasta nu s-a produs
arată că omul care trece prin centru e indiferent şi agresiv. El
nu mai are timpul şi disponibilitatea de a crea o legătură cu un
obiect provocator. De exemplu, la Groşi lucrarea Elizei Iokina şi a
Oanei Coarfa a stat sprijinită de nişte meri şi printre coastele
care o compuneau se juca fotbal, trecea un căluţ, păştea o
viţică, lătrau nişte căţei, nea Florea venea
şi stătea de vorbă cu artiştii... Am mizat pe transferul
unor calităţi pe care lucrărările le dobīndesc prin
conceperea īntr-un spaţiu total diferit
(fenomenologic/ecologic/antropologic). Şi le-am adus īn Bucureşti,
le-am sprijinit de zidul Universităţii de Arhitectură,
maşinile au trebuit mutate, faţada ciuruită de gloanţe a
căpătat un straniu parazit. Apoi s-a aşteptat o reacţie. Īn
prima zi s-au furat două scīnduri, īn a doua zi douăzeci iar īn a treia
 toate! Rapidă reacţie nu-i aşa?
Dacă ar fi să extragem
ceva din acţiunea desfăşurată putem concluziona că
avem de-a face cu un grup de arhitecţi care īncearcă să se
īndrepte spre artă  īn nici un caz īn sens mainstream şi nici
total spre arta alternativă (peste a cărei estetică se suprapun
totuşi īn bună măsură)  ci īn primul rīnd ca mijloc de a
sonda bazele arhitecturii īnseşi. Este 
vorba despre un experiment care nu şi-a propus să sublimeze
limitele artei sau ale arhitecturii, un lucru de altfel dificil şi
arareori izbutit, ci pur şi simplu să sondeze, prin mijloacele artei
contemporane, gradul zero al arhitecturii  spaţiul.     
 
inapoi_______inapoi la cuprins_______inainte