inapoi_______inapoi la cuprins_______inainte

 

 

Experiment lemn III

 

Cătalin BERESCU

 

 

 

 

 

Īn cursul lunii noiembrie 2001 a avut loc īn Piaţa Universităţii o manifestare atipică pentru viaţa expoziţională bucureşteană.  Ea s-a dorit a fi o expoziţie de “arhitectură-aşa-cum-credem-noi-că-poate-fi-arhitectura”. Bucureştiului nu are īn momentul de faţă un spaţiu expoziţional īn aer liber (şi ce ar putea fi mai uşor de amenajat) şi asta pentru că nu are artişti dornici de a-şi asuma riscul de a expune īn stradă. Piaţa Universităţii ar putea fi unul dintre ele iar prin declararea ei ca atare i-am scăpa atīt pe primari cīt şi pe sculptorii noştrii de obsesia de a face mai face un monument īn centru fie el al eroului, al neamului, al omului contemporan, al unirii sau al integrării. Evenimentul nostru a fost o provocare pentru pietonul universitar bucureştean, cu fineţe ridicīnd problema: Ce mai este astăzi Piaţa Universităţii?

 S-a mizat pe un principiu de interactivitate, obiectul funcţional sau fals funcţional, uşor ludic, cu un pseudo-funcţionalism implicit şi pe testarea reacţiei trecătorului la introducerea unui corp străin īn spaţiul public şi anume īntr-unul extrem de circulat şi de activ. Una dintre mize a fost aceea de a urmări reacţiile publicului.

Autorii şi-au asumat ideea de a produce nişte obiectele de consum, făcute pentru a fi “īnghiţite” pīnă la urmă de cei care populează acest spaţiu. A existat de la bun īnceput ideea că ele vor sfīrşi pradă vandalismului omniprezent īn Bucureşti. Doar că nimeni nu se aştepta să fie īnghiţite īn aşa scurt timp. Ceea ce ne īnchipuiam cu toţii era că va exista o fază de joacă, īn care copiii se vor obişnui cu ele, pensionarii īşi vor face siesta īn preajma lor comentīndu-le acid prezenţa etc. Abordarea a fost tipică pentru arhitecţi - care sunt pozitivi şi constructivi, adică s-a urmărit agrementarea relativ clasică (īn termeni de urbanism) a unui spaţiu de tranziţie nebună, cu nişte obiecte care presupun oprirea şi interacţiunea sau măcar schimbarea atitudinii; pentru că sunt dintr-un material contrastant cu pavimentul, pentru că arată cu totul altfel decīt ce e īn jur, pentru că au părţi īn mişcare. Fiecare lucrare a presupus conturarea unui spaţiu şi a unui tip de interactivitate, sau intervenţia īntr-un cadru a unui obiect cu caracter spaţial şi tehnic.

Reacţia a fost de o violenţă puţin aşteptată. O parte din lucrări au fost decimate īn decurs de 2-3 zile, altele au dispărut peste noapte iar cele care au rezistat cīteva zile au fost şi ele reciclate rapid pe măsură ce adevăraţii stăpīni ai pieţei, aurolacii, florăresele şi vīnzătorii de casete porno şi-au pierdut inhibiţiile şi au găsit mijloacele necesare pentru a consuma obiectul (de data aceasta la propriu). A fost foarte greu pentru noi să ajungem īn mijlocul oraşului. Un efort organizatoric imens compus dintr-o infinitate de amănunte şi luni de alergătură. Iar īn final am descoperit că rezistenţa locului la schimbare este incredibil de mare. Acest efort colectiv, cu Matei Georgescu la cīrmă, cu Asociaţia Virtualia, cu Universitatea de Arhitectură din Bucureşti, cu Hein Romania şi Rompetrol, cu OAR–Bihor şi cu un ajutor semnificativ de la fundaţia ProHelvetia are īnsă o finalitate semnificativă. Şi asta nu numai pentru că acum ştim mai exact ce este Piaţa Universităţii ci pentru că el conturează atīt o zonă de experiment spaţial care se revendică de la arhitectură cīt şi un grup capabil de a produce evenimente.

A fost reiterat un sistem de lucru aplicat anul trecut şi care a generat expoziţia desfăşurată simultan cu Bienala de Arhitectură şi prezentată pe scurt şi īn numărul 2 al revistei Ianus. Ansamblul de instalaţii realizat atunci a dat măsura unei coerenţe mai rar īntīlnite la expoziţiile de grup, lucrările expuse de Matei Georgescu, Tudor Stoica, Mihai Croitoru şi Patricia Popescu pe terasa UAUIM s-au susţinut īn crearea unui mediu īn care cel care a făcut experimentul era publicul. Fiecare dintre ele conţinea, īn mai mică sau mai mare măsură, un principiu de interactivitate şi unul sonor, principiu reluat şi acum de o bună parte din lucrări. Pentru un arhitect obiectul/instalaţie are o valoare funcţională asumată, principiile tehnologice incluse īn confecţionarea obiectului sīnt şi ele asumate (spre deosebire de artistul care de obicei respinge sau parodiază tehnica). Acea expoziţie, intitulată Experiment Lemn II, a configurat un nucleu la care s-au adăugat Liviu Zăgan, Vadim Patriciu, ­Andrei Panaitescu. Tiberiu Bucşa, Oana Stăncioiu, Eliza Iokina, Cosmin ­Paramon, Tudor Mihăilescu şi Oana Coarfa.

 

   

 

    

 

       

 


Experimentul actual a constat īn două etape: un workshop īn care baza de lucru a echipei a fost la Groşi, līngă Oradea, īntr-un mic atelier de tīmplărie. De acolo lucrările au ajuns la Bucureşti urmărind un principiu de translaţie. Strategia de lucru a constat īn transferarea unei structuri/spaţiu/obiect dintr-un mediu tranquil şi qvasi-metafizic – dealurile de la Groşi – īntr-un mediu calitativ diferit. Observarea şi monitorizarea schimbărilor a fost un alt punct pe agenda de lucru a grupului. Indiferent/deferent, tranchilizant/agresiv, lis/striat şi ludic/ludic au fost translaţiile pe care am īncercat să le capturăm şi pe video. Din păcate nici vremea şi nici reacţia publicului nu ne-au permis să introducem şi proiecţii video īn piaţă.

Lucrările conţineau suficient de mult ludic pentru a stārni o reacţie mai puternică a bucureştenilor. Faptul că aceasta nu s-a produs arată că omul care trece prin centru e indiferent şi agresiv. El nu mai are timpul şi disponibilitatea de a crea o legătură cu un obiect provocator. De exemplu, la Groşi lucrarea Elizei Iokina şi a Oanei Coarfa a stat sprijinită de nişte meri şi printre coastele care o compuneau se juca fotbal, trecea un căluţ, păştea o viţică, lătrau nişte căţei, nea Florea venea şi stătea de vorbă cu artiştii... Am mizat pe transferul unor calităţi pe care lucrărările le dobīndesc prin conceperea īntr-un spaţiu total diferit (fenomenologic/ecologic/antropologic). Şi le-am adus īn Bucureşti, le-am sprijinit de zidul Universităţii de Arhitectură, maşinile au trebuit mutate, faţada ciuruită de gloanţe a căpătat un straniu parazit. Apoi s-a aşteptat o reacţie. Īn prima zi s-au furat două scīnduri, īn a doua zi douăzeci iar īn a treia – toate! ­Rapidă reacţie nu-i aşa?

Dacă ar fi să extragem ceva din acţiunea desfăşurată putem concluziona că avem de-a face cu un grup de arhitecţi care īncearcă să se īndrepte spre art㠖 īn nici un caz īn sens mainstream şi nici total spre arta alternativă (peste a cărei estetică se suprapun totuşi īn bună măsură) – ci īn primul rīnd ca mijloc de a sonda bazele arhitecturii īnseşi. Este  vorba despre un experiment care nu şi-a propus să sublimeze limitele artei sau ale arhitecturii, un lucru de altfel dificil şi arareori izbutit, ci pur şi simplu să sondeze, prin mijloacele ­artei ­contemporane, gradul zero al arhitecturii – spaţiul.    

 

inapoi_______inapoi la cuprins_______inainte