inapoi________inapoi la cuprins________inainte
Creativitatea în gravură
(continuare
din numărul precedent)
Mircea Nechita
Creaţia
artistică în gravura modernă
Creaţia
văzută ca scop în sine a devenit elementul central al artelor moderne.
Asemenea artiştilor care abordează alte genuri ori
modalităţi de expresie, eliberarea de orice constrângeri şi
dorinţa de exprimare spontană a gravorului conduc la punerea în
valoare a posibilităţilor oferite de material, probarea unor
materiale noi, uneori dificile şi improprii, dar cărora artistul le
poate descoperi o frumuseţe ascunsă. Gravorul modern recurge la
metode sau instrumente noi care de multe ori nu sunt specifice gravurii. În
scopul câştigării unor noi efecte şi expresivităţi el
explorează multiplele posibilităţi tehnice pe care le oferă
diversele tehnici de imprimare, fie ele moderne ori clasice, fie combinate.
Obiceiul folosirii tehnicilor combinate, căutarea de noi materiale şi
metode care să se preteze gravurii sau cel de a adapta viziunii moderne
procedee clasice nu mai este un lucru nou.
Şi
totuşi, mai mult poate decât în alte genuri ale artelor plastice, în
gravură, realizarea operei presupune, dincolo de talentul, imaginaţia
sau inspiraţia artistică o intensă activitate intelectuală.
Asemeni îndeletnicirilor tradiţionale, gravura modernă presupune
practicarea unui meşteşug alcătuit din cunoştinţe
şi abilităţi tehnice specifice care au rolul de a face
posibilă controlarea şi în final obţinerea imaginii dorite.
Stăpânirea şi perfecţionarea tehnicilor cunoscute, inventarea
mijloacelor grafice corespunzătoare intenţiei autorului şi
necesităţilor de exprimare a viziunii sale personale sunt câteva din
componentele care formează acest proces artistic complex. Şi nu în
ultimul rând, mai trebuie spus că arta gravurii solicită concomitent
imaginaţia artistică şi ingeniozitatea tehnică în timpul
elaborării lucrării şi al aplicării procedeelor. Combinarea
acestor calităţi dă artistului posibilitatea speculării
şi prevederii efectelor plastice, obţinând astfel controlul asupra
imaginii pe care doreşte să o obţină. Desigur nu trebuie
omise din această succintă prezentare şi efectele
întâmplătoare (hazardul), elemente de expresivitate frecvent folosite în
gravura modernă, dar cărora într-un fel sau altul, artistul le
aplică un anumit control tocmai pentru a le putea folosi în imaginile pe
care le alcătuieşte.
Clasificare
În arta
gravurii există numeroase modalităţi de a produce imagini,
stampe[1],
fiecare cu posibilităţile şi limitele ei. De asemenea, fiecare
tehnică de producere a stampelor a evoluat din momentul inventării
sale şi până în prezent, astfel încât imagini executate cu ajutorul
aceloraşi procese tehnologice de bază, în epoci istorice diferite,
pot avea puţine elemente comune.
Tehnica
gravurii s-a dezvoltat treptat, ca rezultat al acţiunii tendinţelor
culturale şi economice, iar schimbările tehnologice şi
stilistice intervenite în producerea imaginilor multiplicate au avut loc
asemenea unei succesiuni de evenimente istorice interdependente. Fiecare dintre
variatele mijloace de producere a stampelor a evoluat aproximativ după
aceeaşi schemă: procedeul se dezvoltă mai întâi din nevoia
gravorilor de a atinge mai lesne anumite rezultate tehnice şi artistice,
continuă prin experimentarea noilor materiale şi procedee până
la obţinerea unui control qvasitotal asupra acestora şi
sfârşeşte prin a da tehnicilor stăpânite o nouă identitate,
specifică însuşirilor procedeului de gravare rezultat.
Tradiţional,
există patru metode principale de gravare[2];
ele se deosebesc prin modul în care se formează imaginea originală pe
suprafaţa plăcii şi prin modul în care aceasta este apoi
transpusă pe hârtie:
1.
Gravura în relief (estampare), în care imaginea de multiplicat rămâne
pe suprafaţa suportului folosit, ariile destinate să rămână
albe (să nu amprenteze hârtia) fiind îndepărtate prin tăiere sau
zgâriere (gravura în lemn, în linoleum, plastic sau ipsos, tampografia,
rizografia). În tehnicile poligrafice gravura în relief corespunde tiparului
înalt;
2. Gravura prin incizare sau cu acizi (en
creux), unde imaginea care urmează să fie imprimată este
adâncită în suprafaţa plăcii prin incizare, zgâriere sau prin
procedee chimice (cu acizi), ariile destinate să rămână albe
rămânând neatinse (aquaforte, aquatinta, pointe séche, mezotinto,
rofotipia). În tehnicile poligrafice gravura prin incizare corespunde tiparului
adânc;
3. Gravura plană, în care suprafaţa de
imprimare (placa) rămâne plană, neincizată. Imaginea,
realizată cu un tuş sau creion gras, se transferă pe hârtie
după principiul ud/gras, cerneala de imprimat aderând doar pe
suprafeţele desenate (litografia şi tehnicile de tip off-set). În
tehnicile poligrafice gravura plană corespunde tiparului plan;
4.
Gravura cu şablon, unde imprimarea se face prin transferul imaginii
în contururi sau prin intermediul sitelor, ariile ce urmează să
rămână neimprimate fiind protejate de partea nedecupată ori
neimpresionată fotografic a sitelor (serigrafia).
|
|
inapoi________inapoi la cuprins________inainte
[1]
“Imprimările manuale multiple se numesc stampe. Practica
curentă în gravură este ca fiecare imprimare să fie
considerată drept un obiect de artă separat. Ediţia are tiraj
limitat şi fiecare exemplar este numerotat. Semnând stampa, artistul are
posibilitatea să arate că a aprobat fiecare imprimare”. Knobler
Nathan, Dialogul vizual, p.192-193, ed. Meridiane, Bucureşti 1971.
[2] “(...) de la sf. sec. XVIII există trei procedee de imprimare: 1. tiparul înalt (...); exemplul cel mai simplu îl constituie ştampila de cauciuc (...); 2. tiparul adânc, care se deosebeşte de cel înalt prin aceea că cerneala nu se aplică pe literele sau imaginile ieşite în relief, ci pătrunde în adânciturile din care este preluată de hârtia care se aşterne peste ele sub presiune (...); 3. tiparul plan (...) care este tot un tipar înalt şi pentru mai multă precizie ar trebui să se numească tipar înalt extrem de aplatizat. Căci, la acest procedeu de imprimare, cantităţile de cerneală preluate sunt singurele proeminenţe, cerneala însăşi serveşte drept corp de imprimare prin suprafaţa sa care se detaşează de suprafaţă. Tiparul plan are la bază comportarea apei şi grăsimii, care, precum se ştie, se resping”. Arnau Frank, Arta falsificatorilor, p.92-93, ed. Meridiane, Bucureşti 1970. Vezi şi Dicţionar de artă-termeni de atelier, Şuşală Ion N., Bărbulescu Ovidiu, editura Sigma, Bucureşti 1993.