inapoi________inapoi la cuprins________inainte
 
 
 
Succintă privire asupra
stării actuale a patrimoniului cultural vâlcean 
(cu referire specială la
monumentele istorice*)
 
 
Ligia
Elena RIZEA
 
 
 
 
 
Diverse sub aspect
istorico-funcţional, bunurile culturale imobile din judeţul Vâlcea,
cu valoare patrimonială pentru cultura naţională şi
locală, comportă, din perspectiva protejări, conservării,
restaurării şi punerii în valoare, o paletă complexă de
strategii, direcţii de acţiune, proiecte, programe. 
Monumentele istorice
şi de arhitectură nu trebuie să fie privite ca «piese de muzeu».
Fiecare monument istoric trebuie să fie tratat în mod diferenţiat. În
acest sens intervine obligativitatea, stipulată de legislaţia în
vigoare, ca orice intervenţie efectuată asupra monumentelor istorice,
sau în zonele de protecţie, să fie făcută numai pe baza
documentaţiilor elaborate de specialişti cu experienţă în
domeniu (arhitecţi, ingineri constructori, restauratori) şi numai cu
avizul Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice (C.N.M.I.), sau,
după caz, al comisiilor regionale ale C.N.M.I. Aceste organisme de
specialitate constituie forul decizional, exercitând controlul asupra modului
în care sunt protejate, gestionate şi puse în valoare monumentele
istorice.
 
Administraţiei
publice locale îi revine rolul principal în aplicarea şi controlul
respectării legalităţii în domeniul protejării şi
punerii în valoare a monumentelor istorice.
Cunoaşterea
şi evaluarea exactă a stării de conservare a monumentelor
istorice, precum şi stoparea degradării  monumentelor istorice din judeţul Vâlcea presupune costuri
majore,  necesită timp şi o
riguroasă stabilire a priorităţilor. Aprecierea justă a
valorilor istorice, arhitecturale şi artistice pe care le-a moştenit
judeţul Vâlcea a condus la includerea în planul naţional de
conservare şi restaurare, finanţat de Ministerul Culturii şi
Cultelor, a unui număr de 13 obiective. Resursele alocate de la bugetul de
stat nu vor putea însă acoperi, decât într-o mică măsură,
costurile intervenţiilor de urgenţă pe care le reclamă
starea actuală a monumentelor din judeţul Vâlcea.
Dispunând de un fond
construit, care depăşeşte în mod frecvent două secole,
patrimoniul cultural naţional şi local se confruntă concomitent
cu: urgenţe de conservare şi restaurare a unor elemente artistice de valoare
excepţională, integrate fondului construit (frescă, iconostase,
elemente sculptate în piatră şi lemn etc.); urgenţe de
conservare şi restaurare a unui număr însemnat de bunuri
aparţinând patrimoniului cultural mobil (carte veche, icoane, obiecte de
cult, mobilier ş. a.).
 
O diagnoză a
stării de fapt, în cazul monumentelor istorice din judeţul Vâlcea,
aduce în discuţie corelarea componentelor: economico-financiară,
profesională, administrativ-legislativă şi
educaţională (stimularea unui comportament «pro-patrimoniu»), pe
fundalul existenţei sau nonexistenţei unei strategii de dezvoltare
locală durabilă.
 
Componenta
economico-financiară este determinantă. Lipsa resurselor financiare pe plan local
şi şansele reduse de a fi atrase surse din sponsorizare, constituie
problema principală. Distingem două tipuri de dificultăţi:
directe - lipsa fondurilor pentru lucrări urgente de consolidare,
restaurare şi pentru asigurarea sistemelor eficiente de securitate;
şi indirecte – derivând din starea generală precară a
infrastructurii, îndeosebi în mediul rural. Dificultăţile, în cel
de-al doilea caz, constau, în principal, în accesele dificile în cazuri de
forţă majoră şi lipsa surselor de apă curentă
(ambele fiind condiţii absolut necesare în prevenirea incendiilor).
Măsurile de
protejare, de asigurare a securităţii şi de punere în valoare a
patrimoniului cultural vâlcean, presupun resurse financiare apreciabile.
Numărul mare de obiective şi starea lor de conservare actuală
implică eforturi materiale ce nu pot fi asigurate pe măsura necesităţilor.
Stabilirea corectă a priorităţilor, existenţa unei
strategii care să concerteze toate resursele alocate în acest scop, ca
şi pe cele ce pot fi disponibilizate în beneficiul monumentelor istorice,
este imperios necesară. 
 
Componenta
profesională.
Identificăm aici, pe de o parte, lipsa în judeţul Vâlcea a
specialiştilor atestaţi de Ministerul Culturii şi Cultelor:
arhitecţi, ingineri constructori, istorici de artă, arheologi etc.,
iar pe de altă parte, inexistenţa unei scheme minim necesare pentru
exercitarea atribuţiilor Direcţiei Judeţeane pentru
Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Vâlcea.
Trebuie să
subliniem faptul că nu se poate vorbi de o protecţie
adevărată a monumentelor istorice fără asigurarea
secvenţei de cercetare, expertiză şi proiectare, la parametrii
şi standardele impuse de statutul special al imobilelor de patrimoniu.
Specialiştii autorizaţi să abordeze domeniul sunt puţini,
condiţiile de acreditare a acestora de către Ministerul Culturii
şi Cultelor sunt descurajante şi uneori confuze. Astfel, oferta, pe o
piaţă care încă se află în faza reglementărilor
normative, este aproape inexistentă raportat la necesităţile
reale, dictate, fie şi numai, de intervenţiile de urgenţă.
Prima consecinţă a acestui decalaj este cea costurilor care devin
prohibitive. A doua consecinţă, şi cea mai gravă, este
abandonarea monumentelor aflate în dificultate de către proprietarii
acestora, sau reversul medaliei, intervenţiile neautorizate.
Posibilităţile de a impune legea prin control şi sancţiune
rezolvă problema doar formal, practic fiind imposibil să se
intervină eficient în acest sens.  
 Componenta administrativ-legislativă.
Primăriile şi consiliile locale nu cunosc încă, sau ignoră
prevederile Legii 422/2001, care, în titlul IV, cap. II, art. 46-48, le impune
o serie de atribuţii şi responsabilităţi. În cazul
judeţului Vâlcea, se poate vorbi practic doar de câteva primării care
colaborează cu Direcţia Judeţeană pentru Cultură,
Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Vâlcea.
Componenta
educaţională. O altă sursă a dificultăţilor întâmpinate în
protejarea patrimoniului cultural imobil o constituie insuficienta maturizare a
unui comportament «pro-patrimoniu», fapt  resimţit  atât  la 
nivelul  comunităţii,  cât 
şi  la  nivel 
individual.  Dacă  primăriile nu includ în
priorităţile lor grija faţă de monumentele istorice,
proprietarii sunt adeseori incomodaţi 
de  regimul  de 
protecţie  impus  în 
cazul acestora.  Ceea  ce 
este  greu  de 
înţeles pentru proprietarii şi deţinătorii de  monumente 
istorice,  este  faptul 
că  dreptul  de 
proprietate  asupra unui bun
imobil, clasat pe Lista monumentelor istorice – are ca notă distinctă
restrângerea dreptului de dispoziţie. Proprietarul sau
deţinătorul unui monument istoric este obligat să respecte
regimul juridic reglementat prin legislaţia patrimoniului, el nu poate
modifica după bunul plac structura, elementele constructive şi
funcţionalitatea proprietăţii sale, şi mai ales, nu o poate
desfiinţa (demola) decât în condiţiile legii.
Aducând în
discuţie parohiile, acestea ajung frecvent în situaţia de a executa
lucrări de urgenţă cu fonduri provenite din contribuţia
enoriaşilor, fonduri insuficiente prin raportare la costurile de
conservare-restaurare. Ca urmare, se evită partea de proiectare
autorizată şi avizarea documentaţiilor de către C.N.M.I, pe
fondul practicii instalate după anul 1990 datorită lipsei de asprime
a legii. Se produc astfel intervenţii asupra monumentelor istorice, multe
cu caracter ireversibil. Un exemplu alarmant este faptul că se
agresează în mod frecvent fresca bisericilor rurale (este
«repictată») datorită unei «mode», la încetăţenirea
căreia îşi aduc contribuţia în mod egal preoţii
şi  enoriaşii (care îşi
doresc, în biserici, sfinţi strălucitori pe pereţi).
În cazul
construcţiilor civile cu folosinţa de locuinţă,
proprietarii se confruntă cu gradul ridicat de uzură al imobilelor
şi investiţiile costisitoare pentru repararea lor, astfel încât,  interesul proprietarilor înclină mai degrabă
pentru demolarea unei case vechi. O altă faţetă a problemei
decurge din implicarea frecventă a unor astfel de imobile în dispute
succesorale şi revendicări, ajungându-se în situaţia în care un
imobil este al tuturor şi al nimănui timp îndelungat, ceea ce, pentru
o clădire de un secol, este extrem de păgubos.         
Insuficienta
conştientizare a valorilor pe care înaintaşii ni le-au lăsat
moştenire, valori care ne conferă identitate, poate duce la pierderi
irecuperabile în plan material şi spiritual.
 
Monumentele istorice
înscriu judeţul Vâlcea pe un loc de frunte în ierarhia valorilor
materiale, artistice şi spirituale, integrându-se pe o poziţie
importantă, atât în patrimoniul cultural naţional, cât şi în cel
internaţional. Conservarea şi restaurarea monumentelor istorice
constituie prima prioritate, obligatorie, în punerea în valoare a
moştenirii culturale vâlcene. Acest plan de acţiune este, în cazul
monumentelor istorice, o responsabilitate continuă.
 Este esenţial însă ca celelalte
pârghii, prin care patrimoniul cultural vâlcean poate să fie integrat în
circuitul de valori naţionale şi internaţionale, să nu fie
neglijate. Cunoaşterea şi propulsarea acestui patrimoniu, direct
proporţional cu valoarea lui, trebuie să se constituie în pivot
central al strategiei de dezvoltare durabilă, atât la nivel judeţean,
cât şi la nivelul comunităţilor locale. Accentul pus pe
dezvoltarea componentei culturale a ofertei turistice vâlcene, dublat de o
activitate promoţională în concordanţă cu standardele
impuse pe piaţa culturală şi turistică mondială, nu
poate fi decât benefic. Costurile sunt suportabile şi se convertesc
sensibil în eficienţă socio-economică şi culturală.
Turismul cultural şi turismul religios sunt un potenţial real care
trebuie să completeze, la parametrii calitativi corespunzători,
oferta turistică vâlceană. Investiţia în conservarea,
restaurarea, protejarea şi punerea în valoare a moştenirii culturale,
dacă este înţeleasă la timp şi corect, devine o
investiţie eficientă şi implicit un factor de dezvoltare
economică, socială şi spirituală durabilă.
Această opţiune strategică se poate transforma în timp, din
factor de ameliorare  în sursă de
finanţare.
 
Jaloanele
schiţate mai sus, în încercarea de a sublinia punctele critice cu care se
confruntă judeţul Vâlcea în domeniul conservării şi
restaurării monumentelor istorice , au valabilitate şi dincolo de
graniţele acestuia. Soluţiile viabile, consistente, trebuie să
fie găsite şi adoptate la nivel naţional. Dacă bugetul
naţional nu va putea asigura resurse financiare pe măsura
necesităţilor pe care le presupune conservarea, restaurarea şi
punerea în valoare a monumentelor istorice, şi nici nu este aceasta calea
recomandabilă, problema asistenţei de specialitate, a profesionalizării
modului în care sunt abordate şi tratate monumentele istorice este la
îndemâna deciziei politice în domeniul culturii şi educaţiei. Modele
verificate pot fi găsite în practica internaţională. Una dintre
acestea ar fi integrarea potenţialului de care dispune
învăţământul universitar sub aspect ştiinţific cu
politica de finanţare din resurse bugetare a cercetării şi
proiectării pentru monumente istorice. Academiile de arhitectură
şi de artă plastică, precum şi facultăţile de
construcţii, ca să le nominalizăm doar pe cele cu impact direct
asupra cercetării, proiectării şi execuţiei în domeniul
conservării-restaurării, pot fi integrate la vârf într-un institut
universitar naţional de cercetare şi proiectare pentru monumentele
istorice, în care studenţii să lucreze alături de profesorii
lor şi care să asigure, cu maximă exigenţă şi
competenţă, specializarea în domeniu. Un buget  anual, corelat cu un program de
priorităţi bine stabilit la nivelul Ministerului Culturii şi
Cultelor ar realiza un dublu efect: rezolvarea priorităţilor care implică
valorile patrimoniale majore şi crearea fluentă de specialişti
tineri, giraţi printr-o formulă consacrată de instrucţie
(licenţe, masterate, doctorate etc.). Aparent s-ar crea un nou organism
asupra căruia pluteşte sintagma, în esenţă valabilă, a
«integrării învăţământului cu cercetarea şi practica».
În fapt, s-ar realiza în timp rezonabil o ofertă reală de
specialişti autorizaţi să abordeze patrimoniul cultural imobil.
Pornind de la
realitatea imediată, nevoia de proiectare autorizată în domeniul imobilelor
de patrimoniu ar putea fi considerată o prioritate strategică şi
în consecinţă resursele bugetare alocate pentru protejarea,
conservarea şi restaurarea monumentelor istorice ar putea fi dirijate cu
precădere în acest scop. Structurile şi organismele existente în
domeniul protejării patrimoniului cultural naţional pot realiza acest
lucru doar printr-o orientare a activităţii lor în acest sens.
Deşi starea
actuală a monumentelor istorice, dependentă fiind de starea
economică generală, nu poate fi ameliorată decât odată cu
creşterea economică durabilă, deoarece, e de la sine
înţeles, că la nivelul economiei naţionale trebuie să
existe resurse suficiente pentru a fi disponibilizate pentru domenii mai puţin
incendiare şi imediate, valoarea materială şi spirituală
moştenită, contribuţia acesteia la identitatea
naţională şi culturală şi totodată calitatea
incontestabilă de «monedă forte» a patrimoniului cultural
naţional, impune obligatoriu 
clarviziune  şi
responsabilitate. 
 
inapoi________inapoi la cuprins________inainte
 
* Încercând o caracterizare globală a
patrimoniului cultural naţional imobil, situat pe teritoriul
judeţului Vâlcea, cu referire la monumentele istorice propriu zise, se
poate opera o clasificare în trei mari grupe: monumente şi situri
arheologice, monumente aparţinând cultelor religioase şi bunuri imobiliare
civile.
a) În Lista
monumentelor istorice 1991-1992, sunt înscrise 96 de monumente şi
situri arheologice, acoperind paleoliticul inferior, neoliticul, epoca
bronzului, a fierului, cultura dacică şi romană. Reprezentative
sunt rezervaţiile de la Ocniţa (Buridava Dacică), Stolniceni
(Buridava Romană), castrele romane de pe Limes Alutanus (“Pons
Aluti”-Ioneşti, “Castra Traiani”-Sâmbotin-Dăieşti,
“Arutela”-Păuşa-Călimăneşti, Castrul de la
Rădăcineşti-Berislăveşti, Castrul de la Titeşti,
“Praetorium I şi II -Racoviţa)
b) Biserica
Ortodoxă Română deţine în judeţului Vâlcea cca. 80% dintre
bunurile aparţinând patrimoniului cultural, înscrise în lista monumentelor
istorice,  datate între sec. XIV-XIX.
Între acestea amintim:
- Marile
ansambluri monastice: Mănăstirea Hurezi, înscrisă pe lista Patrimoniului
Mondial Cultural în 1993; Mănăstirea Cozia, Mănăstirea
Bistriţa, Mănăstirea Arnota, 
Mănăstirea Dintr-un Lemn, Mănăstirea Govora,
Mănăstirea Turnu, Mânăstirea Surpatele, Mânăstirea
Frăsinei;
- Alte
mănăstiri şi schituri care au rămas în cult de-a lungul
timpului:  Schitul Ostrov,
Mânăstirea Cornetu, Mânăstirea Dobruşa, Mânăstirea
Stănişoara şi schiturile Brădetu, Iezer, Pahomie,
Pătrunsa;
- Fostele
ansambluri mânăstireşti şi schituri, actualmente biserici de
mir, sau având alte folosinţe: Berislăveşti, Fedeleşoiu,
Lunca Stăneşti, Mamu, Fostul Schit Troianu, Fostul Schit
Cetăţuia,  Comanca,
Păpuşa, Păr, “44 de izvoare” ş. a.;
- Bisericile
rurale de zid,
ctitorii boiereşti, ale ierarhilor bisericii ortodoxe (egumeni,
mitropoliţi) sau ale comunităţilor locale;
- Bisericile
de lemn  (în total 92) – ctitorii episcopale sau
egumeneşti, dar în principal ale comunităţilor locale.
c)
Construcţiile civile (peste 70) pot fi grupate în:
 - Cule, conace şi case boiereşti;
- Construcţii
reprezentând arhitectura tradiţională a lemnului din
ţinuturile vâlcene, în mare măsură valorificate
ştiinţific şi expoziţional în Muzeul Satului Vâlcean de la
Bujoreni;
-
Construcţii administrative şi cu destinaţie economică (Primăria Râmnicului,
sediile Tribunalului Judeţean Vâlcea, Hotelul
Central-Călimăneşti, Hotelul Palace-Govora ş.a.)
 - Case (locuinţe) datând de la sfârşitul
secolului XIX şi începutul secolului XX, semnificative pentru arealul
vâlcean.
- Gări (Lotru, Cornetu, Călimăneşti) şi monumente tehnice (Podul de cale ferată de la Proieni - Brezoi, Tunelul Cornetu).