inapoi_______inapoi la cuprins
A r t ă p l a s t i c
ă
|
Expoziţia de desen a lui Gheorghe Maftei, Galeria
Orizont, martie 2003
Trei sute de poveşti într-una
singură ne-a propus spre o lectură vizuală artistul decorator
Gheorghe Maftei, zis şi Maf, la galeria Orizont, în zilele Babelor
(adică la început de primăvară calendaristică, dacă a
uitat cineva cum este numită perioada dintre 1-9 martie). Expoziţia
de portrete ale unor artişti contemporani, văzuţi de Maf, s-a
asortat perfect cu o perioadă când, zice-se, fiecare om îşi poate
citi caracterul în chipul zilei pe care şi-a ales-o să-i fie
Babă. Mai bine însă decât legendarele Babe (capricioase şi
imprevizibile), a reuşit Maf să dezvăluie în desenele lui ceea
ce are particular şi unic fiecare dintre colegii asupra cărora
şi-a concentrat atenţia.
Povestea acestor desene şi a
preocupării pentru portretul desenat a dezvăluit-o artistul
însuşi la vernisaj. În urmă cu mai bine de treizeci de ani,
văzându-l nepriceput la desen, celebrul şi veşnicul tânăr
actor Gheorghe Maftei l-a îndrumat pe fiul său spre spre atelierul
maestrului Costel Badea (pe strada Căderea Bastiliei). Aici, Maftei cel
Mic deprinde tainele desenului având permanent în faţa ochilor un panou
imens pe care sunt lipite portrete de artişti contemporani desenate de
Costel Badea. Imaginea se întipăreşte în memoria ucenicului
care-şi propune să calce pe urmele maestrului. Tocmai de aceea,
expoziţia de la galeria Orizont a fost deschisă în amintirea lui
Costel Badea.
Ani de-a rândul l-am văzut pe Maf, la
fiecare vernisaj sau în orice loc unde se adunau artişti plastici,
desenând. Ai fi zis că era absent la ce se întâmpla în jurul lui, când de
fapt, el era mai prezent ca oricare altul. Şi nimeni cred, n-a bănuit
că într-o zi, toate aceste portrete se vor aduna pe o simeză,
alcătuind una dintre cele mai vii şi mai incitante expoziţii din
ultima perioadă.
Înainte de a analiza fie şi sumar
demersul plastic al lui Gheorghe Maftei, se cuvine a face o precizare
esenţială. Adeseori avem ocazia să vedem expuse sau
tipărite portrete caricaturizate sau caricatură pură. Într-un
timp eram chiar asaltaţi de acest gen de exprimare. De cele mai multe ori
însă, autorii caricaturilor sunt amatori iar rezultatul e pe măsura
(ne)priceperii lor.
Gheorghe Maftei intermediază prin
desenul lui caricatural perceperea caracterului uman văzut prin ochii unui
profesionist. Şi nu doar ochiul este experimentat, dar şi mâna care
desenează dezvăluie o ştiinţă a desenului şi o
capacitate de a reţine pe hârtie particularul care ni-l recomandă pe
artist nu doar ca autor de forme decorative, ci şi ca grafician.
Elaborate, portretele celor 300 de artişti contemporani nu sunt simple
şarje, desene la prima mână. În spatele lor se poate citi travaliul
artistic, observaţia lucidă şi necruţătoare a firii
omeneşti. Dintre ingredientele desenului lui Maf nu fac parte însă
răutatea, ironia sau dispreţul, ci mai degrabă o simpatie
totală şi necondiţionată faţă de model. El
şi-a propus să-i facă pe protagoniştii desenelor lui
să zâmbească pur şi simplu, regăsindu-se
alăturaţi într-o galerie de caractere atât de diferite. Portretele
lui Maf, ca orice demers de acest tip au, fie şi involuntar, o valoare
documentară, fiind mărturii ale existenţei unor oameni cu
destin creator, într-o anumită epocă, precis delimitată
temporal.
În modestia lui funciară, Maf nu cred
că şi-a imaginat ce succes va avea această îndelung
elaborată expunere. Poate că nici acum nu-i vine să creadă
că expoziţia lui a fost în primul rând un act de comunicare reuşit
deplin, pentru că a dat din nou viaţă dialogului. Arareori mi
s-a întâmplat să văd spectatorii unui vernisaj privind cu atâta
atenţie lucrările, discutând aprins şi, evident, amuzându-se
unul pe seama altuia, căci în fond, exact acest lucru şi l-a dorit
artistul.
300 de sculptori, pictori, graficieni,
artişti decoratori, critici şi istorici de artă s-au întâlnit,
cu sau fără voia lor, pe simezele galeriei Orizont, în portretele
desenate de Maf. Şi, bineînţeles, artistul nu s-a iertat nici pe
sine, expunându-şi autoportretul alături de portretele colegilor
săi.
Expoziţia de sculptură a lui Dumitru Radu, galeria
Simeza, aprilie 2003
Între cea mai nouă personală a lui
Dumitru Radu, intitulată Eterna reîntoarcere şi personala din 1999,
ambele deschise la galeria Simeza, a mai existat o expoziţie semnată
de acelaşi autor, în 2001, la Sala Rondă a Teatrului Naţional
din Bucureşti. Mulţi dintre cei care-l cunosc pe artist au fost cel
puţin contrariaţi atunci de un discurs atipic pentru acest sculptor:
panouri mai mari sau mai mici cu structuri nonfigurative realizate din
bucăţi de lemn traforat. Un discurs unitar însă atins, aparent,
de suflul minimalismului. Ceea ce n-avea totuşi nici o legătură cu
minimalismul era rigoarea de geometru a alcătuirii fiecărei
compoziţii. Şi pentru cine
“Dar unde e volumul?”, l-a întrebat în 2001,
un coleg, pe Dumitru Radu, crezând probabil că artistul şi-a
trădat profesiunea de sculptor. Răspunsul vine acum, după
aproape doi ani, când Dumitru Radu iese din nou în public cu o expoziţie
de sculptură de mare ţinută artistică, din toate punctele
de vedere, de la coerenţa ideii şi a mesajului şi până la
felul în care prelucrează materialele. Nu numai că artistul nu
şi-a trădat profesiunea, aş spune mai degrabă că
acesta este un moment de împlinire maximă a căutărilor sale
tematice şi formale.
Universul de forme al lui Dumitru Radu ni se
înfăţişează astăzi, după un efort tenace şi
după o elaborare îndelungată, în deplinătatea împlinirii lui
artistice. Eterna reîntoarcere, tema aleasă de artist pentru
această nouă serie de lucrări este străveche. Ea
reprezintă cheia culturii şi a gândirii tradiţionale, mult
hulite astăzi, într-o contemporaneitate a cărei principală
filosofie se bazează pe amnezie şi pe anihilarea valorilor şi a
reperelor stabile.
Bronzul şi lemnul, materiale tradiţionale
la rândul lor, concură în sculptura lui Dumitru Radu la afirmarea unei
viziuni personale asupra veşnicei reîntoarceri, astfel încât ideea şi
punerea ei în operă găsesc în materialele folosite cele mai potrivite
vehicule ale expresiei plastice. De aceea se poate vorbi în primul rând despre
o coerenţă internă a noii serii de lucrări ale artistului.
Dar şi despre o coerenţă externă, care rezultă din
modul de alcătuire a celor paisprezece variante ale motivului, dezvoltat tridimensional (ronde
bosse) sau parietal, în reliefuri.
Mici, mărunte, aproape neînsemnate,
aşa cum este omul raportat la cosmos, personajele în bronz ale lui Dumitru
Radu evoluează pe traiectorii ample, în general circulare sau amintind de
banda lui Moebus, realizate din lemn policrom. Fiecare lucrare se
alcătuieşte ca personificare a veşnicei mişcări de
reîntoarcere spre Centrul unic, imuabil şi etern. Dar oricât de mărunte
ar fi aceste personaje, e imposibil să nu descoperi, privindu-le,
înţelegerea faţă de drama condiţiei umane, conjugată
cu simpatia şi compasiunea pentru tot ce ţine de condiţia tragic-sublimă
a fiecărei existenţe omeneşti. Aşa se explică
preţiozitatea personajelor lui Dumitru Radu, aspectul lor de bijuterii
antropomorfe integrate spaţial generoaselor structuri din lemn policrom.
Mi se pare inutil să vorbesc despre
modernitatea acestor lucrări de sculptură. Ea este evidentă
şi imposibil de contestat, chiar dacă tema abordată
şi materialele folosite sunt tradiţionale. Însă, fiind vorba de
sculptură, gen clasic major, se pare că lucrările lui Dumitru Radu
au probleme cu încadrarea lor în arta contemporană. Altfel nu-mi explic
cum nici una dintre sculpturile lui n-a fost achiziţionată de
către viitorul Muzeu Naţional de Artă Contemporană, cel
care la sfârşitul anului 2002 a cheltuit sume de ordinul miilor sau al
zecilor de mii de dolari, din banii publici, pentru cumpărarea unor casete
video neprofesionale cu aşa-zisa artă video a unor celebri
rataţi. Ca să nu mai vorbesc despre achiziţionarea unor
lucrări de aşa-zisă sculptură, din materiale paupere sau
din lemn putrezit, lucrat în batjocură. Dumitru Radu a primit cel
puţin trei premii internaţionale importante iar de lucrările
lui nu s-ar ruşina nici un muzeu de artă contemporană din lume.
Se pare însă că vocaţia noastră de marginali plini de
fumuri a triumfat şi de data aceasta. Şi că ieşim în
faţă cu ceea ce avem noi mai consistent: mediocritatea şi
impostura. Mai avem totuşi puţin noroc cu artiştii care
nu-şi trădează vocaţia şi nu se lasă
intimidaţi de o politică culturală care cere cu
insistenţă imitarea grosolană a unor modele occidentale expirate
demult, chiar la ele acasă.
Că ne reîntoarcem, că e imperios
necesar să ne reîntoarcem la valorile autentice şi stabile, acesta
este, în cele din urmă, mesajul celei de a cincia personale semnate
Dumitru Radu.
Expoziţia de pictură şi grafică a
Mihaelei Şchiopu, Galeria Simeza, mai 2003
Pur şi simplu aşa, simplu şi
emoţionant, s-a numit expoziţia Mihaelei Şchiopu,
deschisă la galeria Simeza. Şi cum se întâmplă adesea cu
ofrandele artistice aduse memoriei oamenilor dragi şi prea curând
plecaţi dintre noi, e mai greu să faci cronica evenimentului, pentru
că ai fireasca pornire să evoci la rândul tău fiinţa
rămasă doar pe pânză sau pe hârtie.
Cronica mea s-ar putea numi şi altfel,
tot simplu, Irina şi Mihaela, fiindcă ceea ce am văzut şi
am aflat trecând (din întâmplare?) pe lângă galerie, cu doar două
zile înainte de închiderea expoziţiei, mi-a refăcut nădejdea
aproape pierdută în Prietenie. În Prietenie ca legătură
capabilă să depăşească obstacole de netrecut, cum sunt
moartea sau uitarea.
Mihaela Şchiopu, artist plastic şi
arhitect, a trăit multă vreme în imediata apropiere a Irinei Nicolau,
împărtăşind alături de ea bucurii şi tristeţi,
suferinţe şi
În ultimii ani ai vieţii, Irina Nicolau
a scris şi a publicat mult, s-a implicat cu fervoare în tot felul de
proiecte culturale ale Muzeului Ţăranului Român, a lucrat cu tinerii
colaboratori sau, mai precis, “i-a lucrat” pe tinerii care o înconjurau, în
sensul transmiterii meşteşugului de a crea valori durabile, cu
atenţia mereu trează faţă de lucrurile aparent neînsemnate.
Legătura Irinei cu oamenii cărora le percepea calităţile
speciale a avut, indiferent de forma în care comunica cu aceştia,
dimensiunea unei iniţieri. O iniţiere făcută “cu amor”, cum
spunea chiar ea, fiindcă, în lipsa acestui sentiment, orice efort ar fi
zadarnic.
“Deci aşa se vede lumea prin doi ochi
albaştri”, a tras concluzia Irina,
văzând lucrările Mihaelei dintr-o expoziţie mai veche.
Şi tot ea i-a insuflat mai tinerei prietene energie creatoare, voinţa
şi puterea de a depăşi momentele de apatie sau de oboseală,
ca şi cum Irina n-ar fi fost niciodată obosită sau
deprimată. Nu şi-a oferit răgaz pentru aceste
“răsfăţuri”, simţind cu siguranţă că
viaţa e o staţie scurtă în care ni se oferă şansa de a
înmulţi darurile primite de la Creator şi de a crea premisele
naşterii, după existenţa terestră, a fiinţei înduhovnicite.
Parafrazând-o pe Irina, s-ar putea spune cam
aşa despre recenta expoziţie a Mihaelei Şchiopu: “Deci aşa
se vede Irina prin doi ochi albaştri”. Prin doi ochi albaştri
şi adânci aş completa tot eu, pentru că percepţia artistei
depăşeşte vizibilul şi convenţionalul. Prima sală
a galeriei a fost umplută, într-o acută spaimă de vid, cu
lucrări de pictură abstractă, la prima vedere. Durere, zbucium
şi spaimă transcrise plastic în culori puternice, violente, sfâşietoare.
Un mixaj de stări limită, de pasaje tensionate, un plâns tăcut
cu lacrimi de culoare, dar şi o confruntare dramatică între
viaţă şi moarte, aşa poate fi percepută, în ansamblul
ei, prima secţiune a expoziţiei dedicate Irinei Nicolau. Apoi, în
sala a doua, ne-am întâlnit propriu zis cu Irina. Cu chipul ei, cu gesturile
ei, cu valorile pe care le-a iubit, le-a apărat şi le-a transmis. O
Irină care continuă să ne vorbească, să ne spună
povestea fără de sfârşit a minunii de a fiinţa. Desenele
simple, sincere, plină de căldură şi de duioşie din
sala a doua refac chipul omului aşa cum s-a imprimat el pentru totdeauna
în memoria celor care l-au cunoscut şi s-au bucurat cu adevărat de
prezenţa lui miraculoasă. Aceste desene spun morţii simplu
şi verde în faţă că puterea ei este aparentă şi
priveşte doar trupul dacă omul plecat şi-a conştientizat
existenţa şi şi-a îndeplinit misiunea terestră.
În expoziţia Mihaelei Şchiopu au
intrat mulţi oameni care au cunoscut-o pe Irina sau care ar fi vrut
să o cunoască pentru că auziseră de ea ori pentru că
îi citiseră cărţile. De dincolo de cortină, Irina
continuă să lege oamenii prin firele nevăzute ale tandreţei
ei inepuizabile. Expoziţia aceasta a fost şi pentru mine o dublă
bucurie: m-am reîntâlnit cu Irina şi am cunoscut-o pe Mihaela. Irina
şi Mihaela sau Prietenia care dă morţii cu tifla.
Expoziţia de gravură semnată Elvira şi
Fred Micoş, iunie, 2003, Galeria Orizont.
Gravura, o tehnică practicată
astăzi de puţini dintre artiştii contemporani, şi-a
dezvăluit valenţele plastice într-o expoziţie-eveniment. Protagoniştii
acesteia au fost doi maeştri ai genului: Elvira şi Fred Micoş.
Lucrările lor, realizate în mai multe perioade de creaţie şi
preocupate de subiecte dintre cele mai
diverse, au alcătuit un discurs plastic elevat, purtând marca unei înalte
şcoli de artă, aşa cum se făcea ea odinioară şi
pe la noi.
Elvira Micoş s-a născut la Alba
Iulia în 1914 şi a absolvit Academia de Arte Frumoase din Bucureşti
în 1940, avându-l ca profesor pe Francisc Şirato. A deschis numeroase
expoziţii personale în ţară şi în străinătate
şi a participat la importante expoziţii internaţionale de
gravură din întreaga lume. Din 1983 artista n-a mai fost prezentă pe
simeze.
Mă folosesc de această ocazie spre
a-mi exprima regretul că am cunoscut-o prea târziu pe distinsa şi
rafinata Elvira Micoş. Prea târziu pentru a o invita să expună
alături de ceilalţi 33 de congeneri în expoziţia Seniori ai
picturii româneşti contemporane, organizate de Fundaţia HAR şi
Uniunea Artiştilor Plastici la galeria Apollo în martie 2003.
Fiindcă, asemenea colegilor artişti din generaţia ei, Elvira
Micoş excelează nu doar în gravură, ci şi în pictură.
Fred Micoş s-a născut în 1907 la
Cernăuţi. A studiat artele frumoase la academiile din Cracovia
şi Bucureşti, cu Cecilia Cuţescu Storck şi Simion Iuca.
Impresionanta activitate i-a fost recunoscută în timpul vieţii prin
numeroase distincţii şi premii. În 1969, artistul şi profesorul
Fred Micoş a fost numit membru “Honoris causa” al Academiei “Tomaso
Campanella” din Roma. Este, de asemenea membru al Academiei Tiberine din Roma.
În 1995, Fred Micoş s-a stins din viaţă la Bucureşti,
lăsând în urma sa o operă autentică, pe care expoziţia de
la galeria Orizont a readus-o în atenţia iubitorilor de frumos.
Subiectele şi motivele abordate în
lucrările de gravură – realizată în tehnicile clasice – ale
Elvirei şi ale lui Fred Micoş când nu sunt de inspiraţie
livrescă, sunt desprinse din natură, din lumea înconjurătoare,
exprimând, în dinamismul şi bogăţia lor cromatică, o mare
bucurie faţă de tot ceea ce este viu. Cultura tradiţională
nu lipseşte nici ea, prin motivele care se regăsesc mai ales în
lucrările Elvirei Micoş, din abordările celor doi artişti.
Frecvent interpretată este şi figura umană, surprinsă în
diferite ipostaze.
Pentru oricine ar fi fost interesat să
aibă imaginea clară a unor artişti compleţi, ar fi fost
suficientă chiar şi o superficială trecere în revistă a
lucrărilor din expoziţia de la galeria Orizont. Aşa cum, din
păcate, şi din lipsă de timp, mi s-a întâmplat şi mie.
Oricum, nu-mi iese din suflet bucuria că eram totuşi în
Bucureşti în perioada aceea şi că n-am ratat de tot
expoziţia. Ca şi bucuria că mai există totuşi
plasticieni adevăraţi. Ei ar trebui ocrotiţi, de noi toţi,
ca nişte comori inestimabile.
Expoziţie de grup, iulie 2003, Galeria Apollo
Expoziţia Apă şi foc a lui Ioan Nemţoi,
Muzeul Naţional Cotroceni, iulie 2003
Ioan Nemţoi, un maestru al prelucrării
sticlei, foarte prezent în viaţa
artistică contemporană, a ales spaţiile medievale ale
palatului cantacuzin de la Cotroceni ca loc de expunere a unei serii de zece
compoziţii de mari dimensiuni, reunite sub titlul Apă şi foc.
Numele expoziţiei se referă în mod direct la materiile din care ia
naştere sticla. Şi cum ar putea să gândească altfel un
artist a cărui operă se întemeiază pe dialogul continuu cu
elementele primordiale? Un artist pentru care lucrarea
N-am văzut niciodată atelierul lui
Nemţoi de la Dorhoi, unde arta şi industria artistică se
îmbrăţişează strâns, făcând posibil un paradox:
să dea trăinicie efemerului. Îmi imaginez totuşi că un
spaţiu în care se reiterează continuu povestea sticlei conţine
în sine atributele fabulosului. Fiindcă sticla nu devine din întâmplare o
materie cu identitate şi trăsături inconfundabile, ci numai în
urma unui proces laborios, cu legi străvechi, care nu pot fi
încălcate. Iar „artizanul” se modelează el însuşi în timp,
„trecând prin foc şi apă”, adică identificându-se cu munca lui.
Se poate vorbi, în cazul lui Nemţoi, despre un artist care şi-a
asumat menirea şi care a înţeles că destinul creator presupune
generozitate şi disponibilitate spre comunicare. Roadele muncii şi
ale unui demers artistic care şi-a atins ţinta n-au întârziat să
apară. Bucureştenii îşi pot desfăta privirea sau pot achiziţiona
de la obiecte decorative la sculptură în Galeria Nemţoi de pe Calea
Victoriei, iar acum, mai nou, o altă Galerie Nemţoi poate fi
vizitată la New York. Ca să nu mai punem la socoteală şi
faptul că lucrări de-ale sale sunt expuse în câteva muzee mari ale
lumii. În 2002, România a donat Muzeului Vatican lucrarea Cina cea de
taină, semnată Ioan Nemţoi.
Expoziţia Apă şi Foc, cu
subtitlul Zece paşi către cunoaşterea de sine, este
alcătuită dintr-o serie de zece lucrări cu titluri sugestive,
inspirate din textele Vechiului şi Noului Testament, dar şi din
cultura contemporană. Unele dintre ele refac simbolic destinul cuplului
originar, după izgonirea din Paradis. Dimensiunea creatoare, dată
omului o dată cu viaţa, revine ca motiv în compoziţiile de mari
dimensiuni. Alte lucrări, şi ele de dimensiuni impresionante, pentru
care performanţa tehnică devine lege, se referă la momentele
istoriei sacre ale sacrificiului lui Iisus Hristos pentru mântuirea umanităţii
decăzute. Motivului „trădării lui Iuda”, susţinut prin
citate din Evanghelia după Matei, îi este exploatat din plin dramatismul.
Elementele care alcătuiesc amplele compoziţii spaţiale expuse la
Muzeul Naţional Cotroceni sunt evident antropomorfizate. Artistul
creează din sticlă personaje ale unei istorii sacre reinterpretate prin
intermediul limbajului plastic contemporan. Tehnica tradiţională este
dublată de prelucrări ale sticlei cu mijloace moderne, astfel încât
lucrările lui Ioan Nemţoi devin sculptură. Un important rol
evocator în arta lui îl au culorile. Nu întâmplător, artistul recurge
adesea la nuanţele de roşu intens, spre a sugera focul, mediul
incandescent fără de care suflarea sticlei nu ar rămâne decât un
vis.
Nici că se putea găsi un
spaţiu mai potrivit, prin complementaritate, decât sălile medievale
ale Palatului Cotroceni, pentru o expunere modernă în deplinătatea
sensului, cum a fost cea a lui Ioan Nemţoi.
Expoziţia sculptorilor Marian Petre şi Mircea
Lăcătuş, Galeria Simeza, august 2003
La iniţiativa Asociaţiei Culturale
Artisrroma, cu sprijinul Fundaţiei HAR şi a Uniunii Artiştilor
Plastici a fost deschisă, mai întâi în Bucureşti (august 2003 la
galeria Simeza), apoi la Râmnicu Vâlcea (noiembrie 2003 în curtea interioară
a Muzeul de Artă) prima expoziţie de artă rromani din România.
Protagoniştii şi Marian
Petre Mircea Lăcătuş
E semnificativ faptul că cei doi
sculptori sunt, după câte ştiu eu, primii artişti români
care-şi recunosc fără nici un fel de complex şi îşi
afirmă etnia rromă. Demersul lor cultural, un prim pas spre
recuperarea cultă a tradiţiilor neamului în care îşi au
obârşia, nu şi-a propus totuşi să delimiteze în vreun fel
arta minoritarilor de cea a majoritarilor, de orice fel ar fi ei, aşa cum
se întâmplă uneori în contemporaneitate, fără nici un fel de
efect în plan etic sau estetic. Ca limbaj universal, arta plastică nu are
nici naţionalitate, nici culoare, nici determinare sexuală. În
schimb, cultura unei etnii poate întregi, prin ceea ce are ea specific, ansamblul
de valori artistice contemporane.
Expoziţia de sculptură
itinerantă Rromaniart reprezintă prima etapă a unui proiect mai
amplu care încearcă să atragă în viitor cât mai mulţi
artişti din aceiaşi etnie şi care trăiesc în ţările
balcanice şi central europene. Anual, o expoziţie va fi
găzduită de una dintre aceste ţări. Proiectul are o
dublă finalitate: emanciparea unei minorităţi etnice cu un
trecut marcat de suferinţă, dar şi cunoaşterea
şi transmiterea unor meşteşuguri tradiţionale de care
arta plastică, în general, sculptura, în particular, nu sunt deloc
străine.
Arta lui Mircea Lăcătuş, ca
şi cea a lui Marian Petre, se circumscrie, în context postmodern, meşteşugului
străvechi al prelucrării metalelor cu ajutorul focului, o
îndeletnicire tradiţională a rromilor din toate timpurile.
Cei doi sculptori, Mircea
Lăcătuş şi Marian Petre nu modelează ci intervin frust
şi direct asupra fierului, aluminiului sau a altor metale prelucrate prin
sudură şi forjare. Tehnica lor presupune prelucrarea la temperaturi
înalte a materialului, dar şi un anume ritm al gesturilor, imprimat
genetic, care indică fără greş succesiunea
operaţiilor.
Marian Petre adaugă şi elemente din
lemn unora dintre lucrările lui. Conjuncţia lemn-metal e
susţinută formal şi conceptual în compoziţiile sale, al
căror subiect principal îl reprezintă condiţia umană. Din
punct de vedere al mesajului ei, arta lui Marian Petre se doreşte o
radiografiere sensibilă şi amănunţită a umanităţii,
capabilă să facă vizibile suferinţe şi drame vechi de
când lumea. Lucrările lui au un nucleu solid în ordine materială (de
obicei din lemn) şi sunt înconjurate de o reţea metalică
„ţesută” cu multă ştiinţă a formei. Această
reţea conţine „amprentele” chipurilor şi paşilor strămoşilor
şi ale contemporanilor. Ceea ce ţine de esenţa spirituală
se regăseşte în sculptura lui ca formă plină. Ceea ce este
efemer, vremelnic, poate fi identificat în „plasa” metalică din jurul
„miezului”. Coloana intitulată Urma suferinţei, pentru care Marian
Petre a primit un premiu la ediţia 2002 a Salonului de Artă
Bucureşti, este proiectul unui viitor monument dedicat avatarurilor etniei
lui.
Mircea Lăcătuş creează
obiecte plastice impozante prin felul în care se impun spaţiului şi
privirii. Lucrările lui reiterează motive preluate din arsenalul
militar medieval: platoşe din lamele metalice, ţesături cu
ochiuri de zale sau scuturi. Fierul are un rol esenţial în sculptura lui
iar calităţile plastice ale lucrărilor lui sunt consecinţa
tehnicii bine folosite. În cazul lui Lăcătuş există o
legătură inseparabilă între material, tehnica de prelucrare
şi formă, ceea ce oferă obiectului artistic unicitate şi
coerenţă. Atins de aripa focului, fierului smuls din măruntaiele
pământului îi rămân intacte aspectul teluric şi culoarea
naturală – o alternanţă între patinele date de rugină
şi albastrul violaceu care aminteşte de călitura guşe de
rândunică, celebru secret al meşterilor făurari.
Prima expoziţie de artă rromani din
România a reunit într-un discurs plastic articulat lucrările a doi sculptori
profund ataşaţi de meseria şi de etnia lor. Expoziţia Rromaniart
este doar începutul unei aventuri culturale ce va deveni, cu
siguranţă, subiect de interes pentru profesioniştii artei.
Expoziţia de sculptură a lui Nicolae Adrian Adam,
Galeria Căminul Artei (etaj), octombrie 2003
Revin după mai bine de cinci ani,
fiindcă astfel s-au succedat expoziţiile lui personale din ultimul
timp, asupra sculpturii unui maestru: Nicolae Adrian Adam. Fiindcă
astăzi e retras, poate puţini îşi mai amintesc de artistul
şi profesorul care a format generaţii întregi de sculptori în metal
(încadraţi de obicei la categoria „artişti
Expoziţia de la Căminul Artei m-a
lăsat uşor nostalgică, ca să nu mai spun că o astfel
de prezentare a obiectului artistic te poate pune serios pe gânduri. Ce bine ar
fi dacă, măcar de acum încolo, ne-am bate capul cu desluşirea
tainelor lucrului bine făcut. Cât timp mai există oameni capabili
să-l facă. Şi Nicolae Adrian Adam este unul dintre ei.
Expoziţia din 2003, una dintre
puţinele personale pe care le-a deschis în îndelungata lui carieră,
s-a constituit şi de data aceasta într-un eveniment cultural. Lume
multă n-a venit la vernisaj, fiindcă autorul nu e „în top” şi
prin urmare expoziţia n-a putut să reprezinte şi un eveniment
monden. Au fost prezenţi însă cei care iubesc arta lui Nicolae Adrian
Adam. Şi, probabil, acesta e lucrul cel mai important.
În arta contemporană de pe plaiurile
mioritice, se întâmplă ca diverşi artişti închipuiţi
şi respinşi constant de muze să transforme materiale nobile în
reziduuri, această ispravă fiind de multe ori considerată
izbândă artistică. Dar marea probă e de fapt să înnobilezi
resturile de materiale, atunci când le alegi să devină obiect
artistic . A da formă şi sens unor piese metalice (profile,
piuliţe, şine, şuruburi, lanţuri etc.) pare să fie
menirea sculptorului Nicolae Adrian Adam. Complexele structuri spaţiale
-care rezultă în urma atentei elaborări a unor forme dinamice -
vorbesc de la sine despre o vocaţie artistică aparte. Dacă
metalul obişnuit, de folosinţă industrială, poate avea
poezie, numai maestrul Adam ştie să o comunice, ca un intermediar
iluminat între materia amorfă şi propria viziune asupra formelor
desfăşurate în spaţiu. Structurile lui, de o accentuată
verticalitate, cuceresc impetuos spaţiul şi lasă cale
liberă dialogului între forme care se antropomorfizează. Chiar
dacă artistul îşi intitulează uneori sculpturile, nu
fără ironie, „spânzurători”, fiecare dintre ele, în pofida unui
accentuat geometrism, pare a-şi fi dezvoltat traiectoria urmând modelul
unei siluete umane. Şi această abordare alungă definitiv şi
departe răceala bucăţilor de metal îmbinate prin sudură
şi forjare. Fiecare lucrare devine o entitate de sine stătătoare
care îşi invită privitorul să o descopere, să-i
cunoască armonia şi să-i citească poezia. Masivitatea
devine diafană în sculptura maestrului Adam, într-o continuă
luptă a artistului cu legile gravitaţiei.
Poate puţini îşi mai amintesc
că maestrul Adam este şi un rafinat acuarelist. Lucrările de
grafică le-au însoţit pe cele în trei dimensiuni în expoziţia
precedentă, din 1997, demonstrând vocaţia pentru poezia spusă cu
mijloacele limbajului plastic de către un incontestabil maestru al
sculpturii în metal.
Expoziţia de obiect a lui Mircea Nechita, Art Jazz
Club, decembrie 2003
Poveştile
desenate din Ţara Lăpuşului cu care ne-a obişnuit în
ultimii ani grafica lui Mircea Nechita „migrează” acum de pe plăcile
de gravură pe sticle. Foste recipiente ignobile, produse în serie
destinate păstrării lichidelor (a celor alcoolice îndeobşte),
sticlele minuţios zgâriate şi polizate de Nechita V. Mircea (cum
obişnuieşte el să se semneze) primesc o nouă stare: devin
obiecte artistice unicat în care nu lichidul, ci o mixtură „fluidă”,
bine proporţionată de nostalgie, umor şi spirit ludic ia forma
vasului respectiv.
Nu-i
vorba că Mircea Nechita s-ar fi plictisit de suporturile clasice ale
imaginii gravate sau de tehnicile acesteia. Mai degrabă se poate spune
că acest artist discret şi tăcut, dar a cărui imaginaţie
debordează, are nevoie de un spaţiu tot mai mare pentru a nara, cu
mijloacele limbajului plastic, povestea pierderii unei lumi miraculoase. Lumea
Peteritei natale, satul din Lăpuş, cu tot ceea a fost el cândva, mai
există doar în amintirea lui Nechita V. Mircea. Chiar felul acesta de a
semna lucrările ne trimite cu gândul la inevitabila dedublare a artistului
dezrădăcinat. Undeva, în adâncul inimii lui, Mircea Nechita a
rămas copilul născut şi crescut în Ţara Lăpuşului
printre oameni aşezaţi şi casele lor vechi, convieţuind cu
animalele protectoare şi copacii înalţi până la cer, după
un ritm de viaţă ancestral. De remarcat rămâne totuşi
faptul că artistul nu caută să pară altceva decât este,
nu-şi renegă originile şi nu i se pare desuetă abordarea
nostalgică a unui paradis pierdut. De aceea, fiecare lucrare semnată
Nechita V. Mircea se aşează, de la sine, sub zodia sincerităţii
şi a dorinţei de comunicare, nemijlocită decât de datele
limbajului plastic pe care artistul obişnuieşte să-l
folosească.
Această
nouă expoziţie personală face un pas mai departe în dorinţa
de recuperare a lumii din care se trage artistul, în sensul că aduce ceva
concret de la Peteritea: horinca produsă de Nechita Valer, tatăl lui
Mircea, şi îmbuteliată manual în sticlele gravate. Putem afla astfel
„secretul” literei „V” din semnătura autorului dar şi gustul special
de alcool distilat din fructele care cresc acolo şi numai acolo, pe
domeniul casei părinteşti. Fiecare sticlă cu horincă este
ceruită şi poartă o etichetă, scrisă de mână, cu
numele producătorului, locul şi anul producţiei. Toate aceste
detalii sporesc valoarea obiectului şi contribuie la definirea
unicităţii lui. Licoarea îmbuteliată în sticlele gravate nu vine
singură din Ţara Lăpuşului, ci însoţită de o
poveste care poate alunga tristeţea, singurătatea şi sentimentul
unei pierderi iremediabile. Astfel, sticlele transformate în obiecte
purtătoare de amintiri filtrate conţin, în fond, un distilat
autobiografic care redeschide porţile unei lumi tradiţionale, atât cât
se mai poate păstra din ea.
Şi
totuşi nu trebuie să ne lăsăm înşelaţi de
aparenţe. Grafica lui Mircea Nechita, indiferent de tehnica abordată
ori de suportul folosit, stă sub semnul unei viziuni libere, moderne,
neîngrădite de vreo convenţie de reprezentare. Luxuriante în
descriere şi naraţie, compoziţiile respectă o singură
regulă, purtătoare de coerenţă. Se închid, sugerând o lume
închisă şi conţin
întotdeauna un mesaj lesne de descifrat. Obiectele şi fiinţele
gravate sunt redate în datele lor esenţiale, recognoscibile însă mult
simplificate. Universul interior în care trăieşte de fapt, cu
adevărat, artistul suferă de spaimă de vid. Tocmai de aceea nu
există pe sticlele gravate vreo suprafaţă neacoperită de
imagine. O imagine vie, percutantă, sugestivă şi nu de
puţine ori emoţionantă în simplitatea şi sinceritatea ei.
Mircea
Nechita nu face comerţ nici cu sticlele lui gravate, nici cu licorile de
singurătate. Tot ce şi-a propus a fost ca, în pragul marilor
sărbători ale iernii să ne primească în lumea lui,
întâmpinându-ne, ca la el acasă, cu un pahar de horincă şi un
gând curat.
Luiza BARCAN
Intri… cobori scările. Eşti pe
peron…te uiţi la ceas… mai ai de aşteptat între 2 şi 9 minute…
Dar cum ar fi dacă într-o zi, în binecunoscuta staţie de metrou ar
juca un grup de actori… ar cânta nişte instrumentişti… ar fi o expoziţie.
Atunci, cele 2-9 minute s-ar putea transforma într-o întâlnire cu ARTA.
Am
luat pliantul care poartă această inedită invitaţie şi
am coborât la metrou; am descoperit că acolo, într-adevăr, se
întâmplă ceva, ceva foarte nou, ceva care m-a făcut să mă
opresc şi să las trenurile să se perinde prin staţii ca
nişte fantome zgomotoase şi uzate. Muzică, dans, jonglerie, o
multitudine de sunete şi culori, În ianuarie 2004, mohorâta
staţie de metrou «Piaţa Universităţii» a fost pentru
câteva săptămâni mai suportabilă prin intervenţia
artistică a Lilei Pasima şi Cosmin Manolache dar şi a
spectacolelor susţinute de Teatrul Masca (Fotografiile au fost
realizate de Bogban Grama şi Lila Pasima)
Structura
acestui proiect cultural, care include şi o secţiune de artă
vizuală, a oferit Lilei Passima – artist plastic şi muzeograf la
Muzeul Ţăranului Român şi colaboratorului său, Cosmin
Manolache – istoric şi muzeograf în cadrul aceleiaşi instituţii
– oportunitatea de a pune în operă un proiect personal ingenios, un studiu
de etnologie urbană din perspectiva raportului individului cu spaţiul.
În-chip-uiri
subterane este titlul expoziţiei semnal realizate de cei doi artişti
în staţia de metrou Eroilor pe data de 17 ianuarie, expoziţie ce s-a
dovedit a fi o provocare la introspecţie adresată fiecărui
călător: decupaje fotografice verticale de mari dimensiuni te întâmpină
la fiecare pas; ele sunt păpuşi, sunt măşti, sunt chipuri;
conturul intermitent al fiecărei imagini trimite cu gândul la piesele
detaşabile ale unui puzzle cu care te poţi juca, în care te poţi
regăsi, te poţi ascunde… poţi fi oricine doreşti.
Acelaşi joc apare şi pe orizontală, dar este un joc al
cuvintelor: săgeţi bicolore care poarta amprenta cuvântului, te
îndrumă în direcţii nebănuite, rupând monotonia zilnică a
paşilor. Astfel că la metrou, în această lume subterană,
desfăşurată pe orizontală, pătrund chipurile sau
în-chi-puirile noastre, proiecţii monocrome ale lumii de deasupra.
O săptămână mai târziu, pe 24
ianuarie, Oraşul de sub oraş a prins din nou viaţă la
staţia de metrou Universitate, aducând cu sine aceleaşi cântece
şi culori, aceeaşi mirare încântătoare a omului obişnuit
surprins de spectacol.
Contribuţia Lilei Passima şi a lui
Cosmin Manolache la însufleţirea universului subteran a fost, şi de
această dată, o ecuaţie a imaginaţiei. Blocul de sub noi
s-a materializat într-o instalaţie de tip conceptualist, gândită ca o
călătorie, etapizată ideatic şi formal, către o
realitate a existenţei noastre: cutia inestetică, colorată
haotic dar riguros împărţită în “celule”, care ne uniformizează
spiritual şi ne îndepărtează unii de alţii; este vorba
despre blocul socialist, parte a chipului străzii şi parte a chipului
nostru interior.
Instalaţia locuieşte întregul
spaţiu al staţiei de metrou – plafon, planşeu, stâlpi de
susţinere. Artiştii intervin cu obiecte, semne plastice, fotografie.
Cum cobori pe scara rulantă ochiul este antrenat într-un joc echilibrat de
verticale, orizontale şi forme geometrice (pătratul), a căror
semnificaţie devine clară după parcurgerea întregului itinerariu
vizual; privirea este menţinută spre plafonul incintei care poartă
scaune din lemn vopsite în galben şi fragmente de scaune ce parcă
sunt prinse între două universuri, imagine care ne duce cu gândul spre o
lume intermediară, îngheţată la limita dintre real şi
imaginar, dintre terestru şi subteran; privitorul este invitat să
participe la construirea acestei lumi în funcţie de raporturile pe care le
stabileşte cu sine.
Pe măsură ce înaintezi (pentru
că eşti tentat să descoperi mai mult), pe registre superioare
distincte, ca nişte frize monocrome, apar cuvinte, personaje şi
blocuri stilizate. Sunt cuvinte uzuale, fragmente de viaţă pe care le
prindem în zbor când trecem seara prin dreptul unor ferestre; sunt personaje
fără chip, semn al “autismului colectiv” pe care îl induce acest tip
de locuire; sunt umbre ale blocurilor urâte care construiesc chipul
oraşului. La capătul călătoriei, fotografia color de mari
dimensiuni ce reprezintă detaliul unei faţade de bloc este un
denunţ. Nu o umbră, nu un simbol, este realitatea de deasupra
noastră; în capătul opus al incintei, un stâlp aidoma celui ce
poartă imaginea blocului este vopsit în întregime în albastru: monocromie,
uniformitate – îmi pare pandantul lui spiritual.
Tot din jocul descoperirii, deja cunoscut
celor care au trecut pe la Eroilor, fac parte săgeţile
călăuzitoare de pe planşeu, cuvintele al căror sens
rămâne la latitudinea noastră şi umbrele discrete ale
blocurilor.
În cazul ambelor manifestări artistice
spaţiul metroului, auster şi impersonal, devine scena unui dialog
activ între formă, imagine, cuvânt şi cel care vine în contact cu
ele. Întregul demers urmăreşte impactul acestui spaţiu re-creat,
umanizat, semnificat şi cu totul nou asupra omului obişnuit.
Rezultanta se va materializa într-un studiu de etnologie urbană ce va fi elaborat
de cei doi artişti pe parcursul unei perioade de cercetare la faţa
locului. Prin proiectele În-chip-uiri subterane şi Blocul de sub noi, Lila
Passima şi Cosmin Manolache oferă o alternativă a
investigării nivelului de înţelegere şi receptivitate a
individului din mediul urban: definirea raportului acestuia cu spaţiul,
prin urmărirea reacţiei la demontarea unei rutine vizuale şi
apariţia unui context simbolic în care el, omul de la oraş, trebuie
să-şi afle locul. Demersul nu este uşor iar rezultatul poate
surprinde sau poate da de gândit; nu rămâne decât să-l
aşteptăm.
Am urcat “la aer” cu privirea alergând peste
clădiri. Am înţeles atunci de ce tocmai metroul, de ce acest
spaţiu cenuşiu şi impersonal pe care îl contaminăm cu
indiferenţă ori de câte ori îl străbatem. Pentru că acolo
există, într-adevăr, o lume… o lume căreia poate ar trebui
să-i acordăm şansa de a deveni, dacă nu neapărat mai
frumoasă, măcar a noastră…
Elena POPESCU PILAT
C ă r ţ i
|
Editura
Herald, 2003
O carte binevenită pentru cei interesaţi
de simbolica tradiţională a numerelor este cea intitulată Mistica
numerelor – O contemplaţie spirituală a lumii scrisă de
hermeneutul şi matematicianul francez Eugen Bindel (Les Elements spirituels
des nombres, Payot, Paris, 1963). Apărută în 2003 la editura
Herald în traducerea realizată de Radu Duma, Mistica numerelor
oferă o foarte interesantă analiză, desigur, din perspectiva
tradiţiei, a celor mai importante apanaje ale gândirii metafizice
referitoare la originea şi dezvoltarea conceptelor numerice şi
geometrice de-a lungul timpului. Lucrarea prezintă o paletă
vastă de interpretări şi evaluări ale semnificaţiilor
numerelor, a ştiinţelor numerologice şi geometrice, de la cele
aparţinând doctrinelor tradiţionale – Iudaică,
Creştină, Hindusă, Islamică, cele ale Egiptului ori Greciei
antice – şi până la Goethe şi matematicienii moderni. Periplul
autorului porneşte de la arithmos eidetikos, ideea-număr a lui
Platon, tetraktys-ul pitagoreicienilor sau sefiroturile cabbalei şi ajunge
la chestiunea poligonului regulat cu 17 laturi al celebrului matematician
şi astronom german K.F. Gauss, de pildă. Pornind din capul locului de
la sesizarea şi diferenţierea aspectelor pur cantitative de cele calitativ-spirituale
ale valorilor numerice, cartea lui Bindel oferă o competentă
hermeneutică privind simbolica tradiţională a principalelor
numere (1,2,3,4,5,6,7
,8,9,10,12,17,20,144 etc.) şi a corespondenţelor lor în formele
geometrice. „Dacă cineva şi-ar pune problema trăsăturilor
distinctive ale acestui limbaj, s-ar putea semnala înainte de toate
obiectivitatea sa, care se află dincolo de orice posibilă confuzie
lingvistică, căci el poate fi înţeles de toate popoarele din
toate timpurile”, scrie Bindel în capitolul Numărul şi limbajul,
subliniind caracterul de limbă universală şi mijloc unificat de
comunicare simbolică pe care numerele le-au avut în vechime. Sunt amintite
aici sistemele alfabetice şi cele numerice corespondente folosite de
vechii semiţi şi grecii antichităţii, precum şi
modul lor unificat de funcţionare.
O carte importantă, binevenită, cum
spuneam (am aşteptat mai bine de un deceniu şi jumătate ca
să o pot citi în limba română, terminologia de specialitate
făcându-mi uneori mai dificilă lectura ei în franceză), lucrarea
lui Eugen Bindel este deosebit de utilă atât artiştilor care
mânuiesc vizualul – arhitecţi, plasticieni –, cât şi teoreticienilor
respectivelor domenii.
Editura
Aion, Oradea, 2003
Cu
un studiu introductiv de Mircea A. Tămaş
Toamna anului 2003 a fost una destul de
bogată în premiere editoriale de substanţă. Printre acestea se
numără şi apariţia la editura orădeană Aion, în
traducerea lui Daniel Holbea, a cărţii intitulate Simbolismul Crucii,
una din lucrările de căpătîi a binecunoscutului metafizician
şi hermeneut al tradiţiilor care a fost René Guénon. Publicarea
acestui volum contribuie la întregirea seriei cărţilor fundamentale
de autentică spiritualitate de care publicul şi specialiştii
români au fost frustraţi din considerente ideologice de-a lungul a mai
bine 40 de ani de comunism ateizant. Scrisă la sfârşitul anilor ’20,
lucrarea apare pentru prima dată la editura pariziană Tredaniel, în
1931, când Guénon – după moartea soţiei sale – părăsise
deja Parisul cu un an în urmă şi se stabilise la Cairo. Autor a peste
25 de lucrări (Introduction générale a l’étude des doctrines hindoues
– 1921, L’Homme et son devenir selon le Vędânta – 1925, L’Esotérisme
de Dante – 1925, Le Roi du Monde – 1927, La Crise du Monde
moderne – 1927, Le Symbolisme de la Croix – 1931, Le Regne de la
Quantité et les Signes des Temps – 1945, Les Principes du calcul
infinitésimal – 1946, pentru a le cita doar pe cele mai cunoscute, dintre
care o bună parte au fost traduse deja în limba română), René Guénon,
devenit astăzi un clasic, este considerat cel căruia i se
datorează „deschiderea mentalităţii occidentale spre
adevărurile veşnice” – aşa cum apreciază Mircea A.
Tămaş în studiul introductiv al volumului.
De
la început, Guénon delimitează „autentica gândire metafizică” şi
raporturile ei la „marea Tradiţie primordială”, de
prejudecăţile moderne contingente, carteziene şi fragmentariste,
oferind în schimb o perspectivă unificatoare în aprecierea simbolicii tradiţionale:
„… adevăratul simbolism, departe de a fi cel inventat de către om, se
găseşte în natura însăşi, sau mai bine spus, întreaga
natură nu este decât un simbol al realităţilor transcendente.”
Simbolica crucii este văzută de Guénon sub aspectul ei de punte între cer şi pământ, între inexprimabilul Principiului şi manifestările Sale axiale în lumea inteligibilă şi sensibilă. Crucea nu este doar un semn pe care îl putem întâlni pretutindeni din timpuri imemoriale sau la a cărui geometrie primară poate fi redus orice lucru natural. Dincolo de aceste aspecte cantitative, sau mai bine spus, înainte de toate, crucea este o axiologie transcendentă în cel mai tare sens al cuvântului, o calitate inerentă marii Fiinţe. Asemenea crucii, ale cărei direcţii ontologice le conţine şi pe care în fapt îşi întemeiază fiinţa, omul este în mica sa existenţă o oglindire a „Omului Universal”, a Existenţei însăşi. René Guénon corelează în analizele sale simbolul crucii apelând la punctele de vedere ale principalelor tradiţii ale lumii, punând în evidenţă „unitatea de esenţă” care se ascunde sub aparenta diversitate de forme. În cheie creştină crucea pătimirii lui Hristos este văzută ca un simbol al întregului univers: “Acest arbore uriaş a crescut de la pământ la cer. El e punctul neclintit de sprijin al universului, temelia pământului, punctul central al cosmosului; El e fixat de cuiele nevăzute ale Duhului. (...) El atinge cele mai înalte tării ale cerului, uneşte cu rădăcinile Sale pământul şi cuprinde întreg văzduhul dintre ele cu braţele Sale nemăsurate” (Sf. Ipolit din Roma, De Pascha Homilia).
Editura
Herald, 2003
O
apariţie editorială importanta a anului 2003 pe care o datorăm
şi de această dată editurii Herald este culegerea de comentarii
a marelui gânditor islamic Ibn‘Arabî (născut în 1165 în Murcia, Andaluzia,
Spania; moare în Damasc în 1240) numit semnificativ în tradiţia
musulmană şi „fiul lui Platon” (Ibn Aflatun), culegere care vine
să întregească pentru specialiştii şi publicul nostru
superba operă a marelui gânditor andaluz. După ce, în urmă cu
doi ani, tot la editura Herald a fost publicată Cartea
Înţelepciunii (Fusus al-Hikam) volumul de faţă reuneşte
încă cinci scrieri din ultima perioadă de viaţă
petrecută de Ibn‘Arabî la Damasc: Tainicele adevăruri ale
Alchimiei fericirii (Kîmîya al-Sa‘âda, partea a doua din Cartea
cuceririlor spirituale de la Mecca), Cartea învăţăturilor
(Kitâb Wacâvâ, din culegerea Rasâliu Ibn-l-Arabî referitoare la metoda
de realizare metafizică), Contemplaţii spirituale (Mashahid
al-asrar al-qudsyya), Tratat despre unitate (Risalat ul-Ahadiyan, un
text atribuit lui Ibn‘Arabî care a stârnit numeroase controverse. Textul comentează celebrul hadith a lui
Muhammad: „Cine îşi cunoaşte sufletul [sinele] cunoaşte pe
Domnul său”) şi Temeiurile iubirii (câteva părţi din
al-Futuhat al-Makkîyya – Cartea revelaţiilor de la Mecca). Cum
precizează în debutul culegerii traducătorul Ilie Iliescu, citându-l
pe Asin Palacio, unul dintre cei mai autorizaţi comentatori ai operei
marelui andaluz, imensa operă a lui Ibn‘Arabî, după unii biografi
reunind peste o mie de scrieri, se constituie într-o adevărată biblie
a ezoterismului musulman alcătuită în special după criterii ce
ţin de reflecţie şi meditaţie esoterică.
Doctrina dezvoltată de Ibn‘Arabî în
textele care formează culegerea de faţă, emanaţionistă
în esenţa sa, presupune postularea şi reducerea la acel primordial Unu
plotinian, cauză şi suport al existenţei lumii sensibile
şi inteligibile: „Dumnezeu este Primul şi Ultimul. Nimeni, în
afară de El însuşi, nu-l poate vedea. Nimeni, în afară de El
însuşi, nu-l poate auzi. Nimeni, în afară de El însuşi, nu-l
poate cunoaşte. Nimeni altcineva nu îl poate oculta. El se vede şi
se cunoaşte pe Sine însuşi. Vălul său de nepătruns
este propria sa Unitate. El însuşi este propriul său văl.
Vălul său este propria sa existenţă.” Dumnezeu, în
unitatea, unicitatea şi potenţialitatea Sa, este Principiul
nemanifestat şi nemişcat. Mişcarea şi manifestarea Sa e
iubire pură, cum în desăvârşite versuri se încheie Temeiurile
Iubirii: „Din iubire ne-am născut / Pe măsura iubirii am fost
alcătuiţi / După iubire tânjim. / Iubirii ne
încredinţăm.”
Editura
Sofia, Bucureşti, 2003
Binecunoscuta lucrare a teologilor Leonid
Uspensky şi Vladimir Lossky
(expulzaţi de către guvernul bolşevic instalat în Rusia
după 1917 şi stabiliţi la Paris unde, prin întreaga lor
activitate, s-au dedicat reînnodării spirituale dintre Occidentul şi
Orientul Creştin) este o carte pe are o aştept de multă vreme în
versiune românească. Mărturisesc că, după lecturile
frustrante ale unor fascicule care circulau în xerocopii în anii ‘80, desigur
în variantele germană sau franceză, am încercat să „procur”
cartea pentru folosinţa mea privată din bibliotecile publice cu
riscul asumat de a plăti contravaloarea ei întreit. Din nefericire pentru
mine, de fiecare dată aflam că alţii înaintea mea
folosiseră acelaşi procedeu egoist pentru a intra în posesia acestei
atât de râvnite cărţi.
Publicarea volumului la Editura Sofia, fie
şi după 14 ani de la căderea regimului comunist, contribuie la
acoperirea imensului gol pe care ideologia totalitară secularizantă
îl formase în conştiiţele noastre. Călăuziri în lumea
icoanei, acest adevărat manual de iconografie bizantină, este o
carte care, alături de Erminii, nu trebuie să lipsească din
biblioteca pictorilor bisericeşti, a teoreticienilor de artă, dar
nici din cea a intelectualilor interesaţi de spiritualitatea
tradiţională şi de cea a Creştinismului
Răsăritean, în special.
În capitolul care deschide cartea, intitulat Tradiţie
şi Tradiţii, Vladimir Lossky ia în discuţie una dintre cele
mai complexe probleme căreia teologia Creştină a trebuit
să-i dea un răspuns calificat şi care a avut o importantă
influenţă asupra icoanelor: raportul dintre Sfânta Scriptură sub
aspectul ei canonic şi Tradiţie ca depozitară a „celorlalte cuvinte”
revelate (acte ale Sinoadelor Ecumenice, Liturghia, iconografia, diversele
practici ş.a.). Opoziţia aparentă dintre aceste surse ale
Revelaţiei, problema întâietăţii, autorităţii ori
suficienţei unei sau alteia dintre acestea – subiecte puse în
discuţie de partizanii reformei şi apoi de cei ai contrareformei
– este depăşită de
iscusitul teolog rus prin corelarea celor două aspecte într-o axiologie
care le arată inseparabile ca „trup unic al adevărului” creştin.
Această perspectivă face ca Scriptura să fie aşezată
în dimensiune verticală, metaistorică, în timp ce Tradiţia în
cea orizontală, istorică, „plinindu-se” astfel în „două modalităţi
ale uneia şi aceleiaşi deplinătăţi a Revelaţiei
transmise Bisericii”, cum precizează Lossky.
În capitolul următor, intitulat Semnificaţia
şi limbajul icoanei, Leonid Uspensky începe prin a preciza contextul
istoric şi spiritual al apariţiei imagisticii creştine şi
al procesului de desăvârşire a limbajului ei vizual-simbolic,
încheiat după stingerea conflictelor iconoclaste. Cea mai mare parte a
capitolului este dedicată explicării doctrinei pe care se
fundamentează aspectele simbolice şi de factură estetică
ale icoanei, învăţături formulate de Sinoadele Ecumenice
şi închegate apoi de o lungă tradiţie.
Însoţit de o bogată anexă de
imagini reproduse în culori, volumul prezintă apoi cele mai importante
imagini sacre ale Ortodoxiei. De la Aheiropoietos, icoanele Maici
Domului, cele ale Sfinţilor Apostoli şi ale Evangheliştilor
şi până la cele ale marilor momente ale istoriei sacre Creştine
– Naşterea, Botezul, Intrarea în Ierusalim, Coborârea
la Iad, Învierea etc. – prezentarea iconografiei este
însoţită de analiza punctuală a temeiurilor doctrinare şi
de evidenţierea unor aspecte istorice particulare.
Nu voi încheia această scurtă
prezentare fără a aminti şi câteva scăderi pe care le are
traducerea de faţă. Evident, era mai bine dacă
traducătorul, Anca Popescu, ar fi corelat textul în limba engleză (The
Meaning of Icons, St.Vladimir‘s Seminary Press, New York, 1999) cu cel
original a cărţii, publicat la Berna în 1952 (Der Sinn Der Ikonen)
în riguroasa limbă germană, demers care ar fi evitat apariţia în
varianta românească a exprimărilor stângace şi chiar a pierderii
în unele locuri a profunzimii sensurilor. Tot o scădere (să-i spunem
doar aşa) este şi lipsa cuvântului înainte semnat de Titus Butchardt
care prefaţa cartea în varianta originală.
Editura
Arhetip, Bucureşti, 2003
Acest nou volum al d-lui Florin Mihăescu
reprezintă o iniţiativă de reaşezare a unora din
intenţiile jurnalelor lui Vasile Lovinescu, iniţiativă cu care
cei interesaţi s-au mai întâlnit în trecut, de pildă în volumul Exerciţii
de meditaţie, publicat de Editura Rosmarin în 2000. Ca şi acolo,
Florin Mihăescu a cules scurte pasaje (nici unul nu trece de o
pagină) din scrierile sapienţiale ale lui Vasile Lovinescu, pe care
le-a orânduit conform unei logici interioare a lucrurilor – în acest caz, a
spuselor unui Maestru care a trăit şi a realizat „lumina cunoştinţei”
pe care volumul de faţă încearcă s-o oglindească, aşa
cum se arată încă din introducere. În plus faţă de
sus-amintita lucrare, cea de faţă conţine şi scurte
comentarii ale textelor, însoţind şi încadrând pasajele extrase din
Vasile Lovinescu, pe care le pune astfel într-o lumină şi într-o
ordine aparte.
Textul d-lui Florin Mihăescu este plasat
între două linii verticale (ascultarea); cel al lui Vasile Lovinescu,
între ghilimele (spusa); rezultă, între gură şi ureche,
Cunoaşterea. Astfel, fragmentele reluate aici au fost culese cu multă
grijă din bogăţia de străfulgerări (când enigmatice,
când tulburător de transparente) consemnate de către Vasile Lovinescu
în jurnalele sale „de călătorie printre stele”, pentru a fi
reaşezate pe o scară a înţelegerii care merge de la
reflecţie, prin meditaţie, până la contemplaţie. Aceste
trei mari etape ale călătoriei eului spre Sine corespund cu cele trei
momente ale înţelegerii unui text sacru, recomandate de scolastici (lectio,
meditatio, contemplatio). Ele reprezintă totodată trei
posibilităţi de a se raporta la adevăr, trei incinte, trei grade
de realizare, trei regiuni pe care conştiinţa le are de
străbătut pentru a ajunge la Fiinţă.
Fiecare dintre cele trei mari porţiuni
pe care sunt aşezate în spirală intuiţiile Maestrului este
subîntinsă la rândul ei de către şapte aspecte caracterisitice.
Reflecţia vizează în special sufletul, corpul, suferinţa şi
libertatea, încheindu-se cu secţiunea intitulată Rugăciunea
mentală. Acesteia îi urmează, în cadrul treptei următoare de
meditaţie, o ascensiune care merge de la starea de veghe şi
concentrare la cea de asimţire, apoi de rezonanţă şi de
detaşare, pentru a se încheia cu Meditaţia ca rugăciune. În
sfârşit, contemplaţiei îi corespund numai stări numinale de beatitudine
şi murmur, care culminează în Lumina neapusă şi
Tăcerea totului. Pe fiecare dintre treptele acestui urcuş al unui
„Băiet năzdrăvan pe Arborele lumii”, d-l Florin Mihăescu a
aşezat câte un giuvaier preţios, alcătuit dintr-o montură
(explicaţiile şi comentariile domniei sale) şi dintr-un
număr variabil de nestemate recoltate din opera lui Vasile Lovinescu.
Rezultatul este un întreg surprinzător, alcătuit din fragmente care
scapără în lumina înţelegerii, putând avea un efect imediat
asupra materiei psihice adormite a unui cititor care trecuse poate neatent pe
lângă aceleaşi bogăţii, în tainiţa lor de origine.
Treptele cunoaşterii iniţiatice la
Vasile Lovinescu este
şi o lucrare de astronom punând ordine printre constelaţii. Ea
rânduieşte intuiţiile intelectuale şi
învăţămintele tehnice ale unui Pol, într-o ordine care nu este
nicidecum sistematică, ci firească, vie. Ca frunzele unui pom
scuturat de timp pe luciul unei ape, aşa s-au coborât fragmentele
lovinesciene în adâncul acestui cititor care a mediat şi a contemplat
asupra lor de-a lungul unei întregi vieţi. Nu este nimic forţat în
acest volum care însumează în fond un dialog ascendent-descendent cu opera
unui Maestru interior, evocat prin Addenda intitulată Creştinism
şi iniţiere. Aceasta conţine numeroase trimiteri la
Părintele spiritual care trebuie aşezat astfel în capul unghiului
acestei cărţi în dublă spirală, reprezentând gândul trimis
înspre Tatăl şi răspunsul care, ca întotdeauna, era deja şi
din vecie venit.
Stela GHEŢIE-THINNEY
Editura
Hasefer, Bucureşti, 2003
Studiu
introductiv şi selecţia lucrărilor de Amelia PAVEL
Descoperind
recent în librărie amplul album dedicat pictorilor evrei din România, am
pus mâna pe telefon şi am sunat-o pe autoarea lui, istoricul de artă
Amelia Pavel. Vroiam să-i împărtăşesc entuziasmul meu
faţă de acest eveniment editorial şi să-i propun diverse
formule de promovare a albumului. N-a răspuns nimeni. Am insistat câteva
zile la rând, crezând că e plecată. Şi apoi am aflat vestea, nu
din presa culturală (de cealaltă nici n-are rost să pomenesc),
că Amelia Pavel a plecat discret dintre noi, în pragul Crăciunului,
pe 21 decembrie 2003. După mai bine de o lună, s-au dezmeticit
şi două dintre revistele culturale să informeze despre faptul
că am rămas şi mai săraci de intelectuali autentici, de
spirite neobosite (salut articolul lui Pavel Şuşară,
Dispariţia unei senioare, publicat în România literară).
Fără legătură cu recenzia de faţă, nu pot
să-mi reprim exprimarea dezgustului sincer faţă de
articolaşul publicat în Observatorul cultural (nr.205
din27.01-02.02.2004) unde, printre altele, anonimul semnatar nu
uită să strecoare „şopârla” că Amelia Pavel ar fi colaborat
cu regimul comunist: ...a parcurs un traseu profesional ilustrat şi de
alţi colegi de generaţie: cu o bună formaţie
intelectuală interbelică, a fost preluată de aparatul cultural
al regimului comunist, în cadrul căruia a lucrat în etapa de tip stalinistn
a anilor `50 (în ehipele de cercetători ale Muzeului de Artă al RPR),
distanţându-se apoi discret de linia oficială a regimului şi
specializându-se în modernismul primei părţi a sec. XX şi în
avangarda istorică. Cam atât pare să fie important la
dispariţia unuia dintre ultimii istorici de artă şi istorici ai
culturii serioşi pe care-i mai aveam. Mai puţin despre faptul
că, până în ultimele ei zile, Amelia Pavel a lucrat neobosit: a
tradus şi a scris cu o fervoare care le lipseşte în general oamenilor
tineri, că a fost prezentă în viaţa culturală a
cetăţii, ori de câte ori prezenţa ei era imperios
solicitată, că a organizat o mare retrospectivă Brauner în
România. Sau că la emisiunea Profesioniştii a Eugeniei
Vodă (ultima dată când am văzut-o pe Amelia Pavel),
împuţinată la trup dar cu o minte sclipitoare, a lăsat în
memoria peliculei un spectacol memorabil de inteligenţă,
spontaneitate, erudiţie şi umor.
Nu
voi scrie nimic despre album înainte de a adăuga că Amelia Pavel
reprezenta pentru mine o instanţă profesională. Dacă aveam
vreo îndoială puteam să o întreb pe ea şi ceea ce mi spunea îmi
dădea întotdeauna liniştea unei certitudini. Fără doamna
Pavel, cu echilibrul ei în toate, mă simt şi mai nesigură. Mai
ales fiindcă modele nu prea mai sunt, iar seriozitate în practicarea unei
profesii ingrate ca a noastră, nici atât…
Şi
acum albumul Pictori evrei în România (1848-1948), ultima apariţie
editorială aflată sub semnul personalităţii istoricului de
artă Amelia Pavel. Sau, deşi e prea trist, trebuie s-o spun: ultima
carte a Ameliei Pavel.
Albumul
reprezintă, ca şi alte lucrări publicate de prestigioasa
autoare, un studiu dedicat nu atât unei perioade, cât unui fenomen cultural cu
însemnătate în istoria artei româneşti. Secolul studiat de Amelia
Pavel (1848-1948) este cel în care s-au înscris operele cele mai valoroase,
intim împletite cu creaţia artistică românească, alcătuind
astfel, pentru Europa centrală şi de est, unul dintre capitolele cele
mai valoroase şi coerente de afirmare a unei minorităţi în
cadrul majorităţii, cum se precizează în Cuvântul
înainte al albumului.
Lucrarea,
apărută în condiţii grafice deosebite la editura Hasefer este,
în cele din urmă, o mică istorie a picturii româneşti, din epoca
romantică şi până după cel de al doilea război
mondial, privită din perspectiva creaţiei plastice remarcabile a
numeroşilor artişti evrei care s-au născut (în majoritatea lor)
şi au activat în România. Printre ei se numără pictori de
primă mărime ai epocii interbelice: Iosif Iser, M.H. Maxy, Marcel
Iancu, Victor Brauner, Samuel Mützner, Margareta Sterian. Dar nu pot fi
trecuţi în uitare nici paşoptiştii Barbu Iscovescu şi C.D.
Rosenthal. Mulţi dintre pictorii evrei au avut o contribuţie
semnificativă la naşterea şi dezvoltarea mişcării
avangardiste: Maxy, Marcel Iancu, Max Arnold, Victor Brauner.
Studiul
Ameliei Pavel pune în evidenţă contribuţia pictorilor evrei la
afirmarea artei româneşti moderne: De la Constantin Daniel Rosenthal
la Marcel Iancu, pe parcursul unui secol, ne întâmpină nume celebre,
familiare nu numai cunoscătorilor de artă, ci şi marelui public.
Operele acestor artişti se înscriu, statistic vorbind, în tendinţele
dominante ale fiecărei epoci. Cu puţine excepţii – cum ar fi
Viorel Huşi, un personaj straniu, cu un soi de vocaţie a
vagabondajului boem asumat –, artiştii evrei au fost angrenaţi în
diferitele grupări şi societăţi artistice româneşti,
de la „Ileana” şi „Tinerimea artistică” a începutului de veac XX, la
mişcarea de avangardă a anilor ’20 –’30, trecând prin formaţia
„Arta”, spre sfârşitul primului război mondial, în timpul refugiului
de la Iaşi.
Destinele
pictorilor evrei (biografie şi activitate artistică), de-a lungul
unui secol zbuciumat pentru toţi cei ce trăit în acest interval
istoric, sunt minuţios prezentate în studiul Ameliei Pavel. Şi
pentru că e vorba despre un album, în număr de 55, reproducerile
color ale celor mai semnificative opere ale pictorilor evocaţi fac
posibilă înţelegerea contribuţiei pe care au avut-o aceştia
la consolidarea picturii româneşti moderne.
Activitatea
prodigioasă a Ameliei Pavel, care a publicat în ultimii ani două
volume de memorialistică şi câteva traduceri (printre care şi
remarcabila lucrare Pierderea măsurii a lui H. Sedlmayr), s-a
încheiat printr-o lucrare de istorie a artei, autoarea revenind parcă
instinctiv la „prima dragoste”. Întreaga operă a Ameliei Pavel va trebui
de acum încolo evaluată la adevărata ei valoare.
Editura
„NOI media print”, colecţia PRISPA, Bucureşti, 2003
În
condiţii grafice de excepţie, două volume semnate de conf. dr.
Augustin Ioan au fost tipărite la editura „NOI media print” şi
lansate în vara lui 2003 la Râmnicu Vâlcea, în cadrul programului
„Tradiţie şi Postmodernitate”.
Doctor
în istoria arhitecturii şi doctor (Magna cum Laudae) în filozofie,
Augustin Ioan este autorul a numeroase lucrări dedicate istoriei şi
teoriei arhitecturii.
Ambele
volume apărute în 2003, cu un text amplu, însoţit de un bogat
material ilustrativ, sunt bilingve (română şi engleză).
Prima
lucrare, Arhitectura sacră contemporană, este structurată
în două mari capitole: Spaţiul sacru şi Biserici după
1989, finalizate printr-o concluzie care încheie volumul. Spaţiul
sacru este definit şi analizat de autor în detaliu, şi mai ales din
perspectiva opoziţiilor spaţiu sacru – loc public –
spaţiu privat: Avansez următoarea ipoteză: spaţiul
sacru este modul esenţial sub care se prezintă teritoriul pe care
îşi fac loc/din care îşi extrag substanţa atât Locul public cât
şi Spaţiul privat. Construirea pe tărâmul epifaniei este un
fapt. Locuirea se situează astfel pe teritoriul sacrului.
În
capitolul Biserici după 1989, Augustin Ioan semnalează cele
mai importante concursuri de arhitectură şi dezbateri dedicate
edificării de lăcaşe de cult în perioada postdecembristă,
precum şi cărţile referitoare la problema spaţiului
sacru, subliniind realitatea insuficientei cunoaşteri şi
aprofundări a acestora de către teologi. Faptul semnalat conduce la
următoarea disfuncţie în ridicarea de biserici: Există o
ruptură majoră între fascinaţia arhitecţilor pentru
modernitate şi, în general, pentru „gesturi eroice” pe de o parte şi
modul în care ierarhii şi clerul ortodoxiei româneşti înţeleg
problema edificării de noi lăcaşe de cult pe de altă parte.
Analizei
critice a lui Augustin Ioan nu-i scapă, aşa cum era de aşteptat,
controversata problemă a ridicării Catedralei Patriarhale.
Atenţia arhitectului se concentrează asupra posibilelor amplasamente
propuse pentru gigantul edificiu: Piaţa Unirii şi Parcul Carol.
Câştigător al celui de al doilea concurs de proiecte dedicate
Catedralei Mântuirii Neamului – ulterior abandonat – Augustin Ioan promite
cititorilor săi o analiză detaliată a proiectelor participante
la concurs şi a proiectului său într-un volum separat.
Merită
de reţinut concluzia cărţii referitoare la spaţiul sacru,
în fond o definiţie a acestuia: Spaţiul sacru constă
într-un loc unde se depliază atât elementul epifanic cât şi aura sa
spaţială. Această aură este verticală, de-a lungul
axei calitative a „spaţiului existenţial” (C. Norberg Schulz), un
tunel în dinamica căruia se împreunează ceea ce este „dedesubt” cu
ceea ce este „deasupra”, „dincolo” transcendent. De aceea spaţiul sacru
este simultan locul proiecţiei, razele de proiecţie şi aura
evenimentului proiectat.
Inspirat
intitulată, Zece arhitecţi de zece, cea de a doua carte
publicată de Augustin Ioan la colecţia PRISPA a editurii „NOI media
print” se constituie într-o analiză a arhitecturii româneşti
moderne, subliniind şi explicând inexistenţa unui „fenomen postmodern
de anvergură în arhitectura noastră”, suplinit de prelungirea
şi extraordinara longevitate a modernităţii.
Capitolul
introductiv al cărţii motivează alegerea titlului şi
prezintă premisele de la care autorul porneşte clasificarea sa:
Când am ales titlul, nu m-am gândit nici o clipă să fac un „top ten”
al arhitecţilor români, de felul celui care deja există pe Internet.
Mai avem în baza de date a colecţiei nume şi materiale pentru
încă „zece arhitecţi de zece” (dar nu mai mult, mă tem). Case bune
s-au făcut în ultimii ani, dar multe dintre ele sunt răsfirate –
dacă nu de-a dreptul pierdute – printre produse submediocre.
Arhitecţi de excepţie avem încă, nu au emigrat cu toţii,
dar mulţi dintre ei nu au acces la comenzi importante, de natură
să le evidenţieze potenţialul, sau sunt, precum
Biciuşcă, mai interesaţi de experiment decât de construire.
O
atenţie specială e acordată de autor concursului pentru noul
centru civic al capitalei, din anii ’80, ceea ce a dus, cum bine se ştie,
la distrugerea Bucureştiului istoric.
Arhitectura
construită în România după 1989 e analizată de Augustin Ioan din
perspectiva dihotomiei continuitate/ruptură. În aceşti termeni sunt
prezentate şi creaţiile celor zece arhitecţi
evidenţiaţi. În ordinea apariţiei lor în volumul bogat ilustrat
cu fotografii şi schiţe color, aceştia sunt: Andreescu & V.
Gaivoronschi cu Sediul Romtelecom şi Casa Ionescu House, Vladimir Arsene
cu Europa House, Alexandru Beldiman cu ansamblul „La mesteceni”, Florin
Biciuşcă cu proiectul său prezentat la concursul „Bucureşti
2000”, Constantin Ciurea cu Complexul Bancorex Snagov, Radu Mihăilescu cu
Casa Herczeg, Emil Barbu Popescu cu Sediul FRF, Dorin Ştefan cu Opera
Business Center şi Radu Teacă cu Locuinţa Buftea.
Cele
două cărţi semnate Augustin Ioan, pe care le recomandăm
tuturor celor interesaţi de arhitectura contemporană, şi nu
numai, invită cu luciditate şi argumente solide la reconsiderarea
concepţiei, mentalităţilor şi atitudinilor noastre
faţă de spaţiul edificat.
Editura
„Astra Museum”, Sibiu, 2003
Cu ocazia aniversării centenarului
Complexului Naţional Muzeal „Astra” – Sibiu şi a 40 de ani de la înfiinţarea
Muzeului Tehnicii Populare, în 2003 a văzut lumina tiparului o
impresionantă monografie dedicată lui Cornel Irimie, întemeietorul
celui mai mare muzeu în aer liber din România, Muzeul Tehnicii Populare,
astăzi Muzeul Civilizaţiei şi Tradiţiilor Populare.
Născut pe 17 ianuarie 1919 la Sibiu, Cornel
Irimie a urmat Facultatea de litere şi filozofie din Bucureşti,
specialitatea sociologie rurală şi etnografie. În perioada 1938-1940
a fost cercetător ştiinţific la Institutul de Cercetări
Sociale al României, condus de D. Gusti. Mutat la Sibiu, la Muzeul Brukental,
din 1953, a devenit mai târziu, în 1969, director al acestei prestigioase
instituţii culturale, poziţie din care a iniţiat complexe
cercetări etno-sociologice şi de artă populară. Cornel
Irimie a publicat peste 250 de studii şi articole de specialitate,
îndeosebi în legătură cu meşteşugurile şi industriile
ţărăneşti la români şi cu arta populară,
îndreptându-şi cu precădere atenţia asupra portului popular,
ceramicii şi icoanelor pe sticlă.
De la dispariţia lui Cornel Irimie s-au
împlinit anul trecut 20 de ani, o ocazie în plus pentru discipolul său,
profesorul Corneliu Bucur, directorul Complexului Naţional Muzeal „Astra”,
de a coordona volumul omagial ce-i este dedicat mentorului său. Monografia
Cornel Irimie este prefaţată de Paul Petrescu, Membru de onoare al
Academiei Române, care, în câteva fraze defineşte personalitatea
ilustrului cercetător: Cornel Irimie este numele unui intelectual
sibian de marcă activând, inspirat şi organizat, în cultura şi
ştiinţa românească şi a României de-a lungul
jumătăţii de veac de opresiune comunist-bolşevică
începută cu ocuparea ţării noastre de armata roşie
eurasiatică, la 23 august 1944. (…) Cornel Irimie făcea parte din
generaţia imediat următoare acelei strălucite pleiade ce pusese
bazele şcolii Sociologice Româneşti, întemeiată de Dimitrie
Gusti şi Henri H. Stahl, între care se aflau Mircea Vulcănescu,
Traian Herseni, Anton Golopenţia, Dr. I. D. Georgescu şi atâtea nume
ce făcuseră, în epocă, faima internaţională a
sociologiei „monografice” din ţara noastră”.
În mai bine de 300 de pagini, frumoasa
monografie dedicată profesorului Cornel Irimie reconstituie activitatea
şi personalitatea acestuia pe baza numeroaselor documente: mărturii
ale celor ce au colaborat cu el, scrisori, fotografii, o amplă bibliografie.
Printre semnatarii textelor ce-i sunt dedicate se numără,
alături de Corneliu Bucur, Rodica Irimie Pascu, Georgeta Stoica, Gheorghe
Pascu, Valer Deleanu, Delia Voina, Mirela Creţu şi mulţi
alţi cercetători.
Mărturia lui Corneliu Bucur din articolul
intitulat Cornel Irimie, mentorul meu este emoţionantă: Lui
Cornel Irimie îi datorez, în cea mai mare măsură, ceea ce sunt
astăzi, chiar dacă meritul său esenţial a fost „doar” acela
de a-mi fi un model, nu neapărat un institutor, un dascăl, în sensul
clasic. Marea mea împăcare şi satisfacţie, la fiecare comemorare
oficială a unui număr de ani de la dispariţia sa,
regretabilă şi prematură, este să-i dedic „in memoriam”,
tot ceea ce am putut făptui, alături de toţi colegii mei, în
prelungirea şi înălţarea propriei sale ctitorii. Şi am avut
mereu sentimentul că, de acolo de unde este, mă urmăreşte,
mă susţine şi mă aprobă.
Spre neuitarea unuia dintre cei mai
prodigioşi cercetători în domeniul etnologiei şi etnografiei
româneşti, Corneliu Bucur, actualul director al Complexului Muzeal
Naţional „Astra” a reuşit, ajutat de Livia Irimie, soţia
mentorului său, să realizeze în incinta instituţiei pe care o
conduce, prin achiziţionarea bunurilor cercetătorului, Cabinetul
Memorial „Cornel Irimie” şi să dea acest nume Centrului de Informare
şi Documentare în Etnologie de la Sibiu.
Editura
Anima, 2003
Aproape de sfârşitul anului 2003, o
impresionantă carte-document, intitulată Microbul şi alte
povestiri, a văzut lumina tiparului la Editura Anima. Autoarea
cărţii este un artist plastic: graficiana şi pictoriţa
Hortensia Masichievici-Mişu.
Născută în 1917 la
Cernăuţi, autoarea şi-a manifestat şi în alte
împrejurări talentul de scriitoare, publicând volumele Destinul unui
pian, în versiune germană, în 1996 şi Povestea caselor, la
editura Simetria, în 1999. Hortensia Masichievici-Mişu urmează
Facultatea de Drept din Cernăuţi, absolvită în 1939, apoi,
refugiată în Bucureşti, în timpul celui de al doilea război
mondial, departe de familie şi de prieteni, îşi descoperă
vocaţia pentru arta plastică. Cu mari eforturi, fiindcă nu are
pe nimeni aproape şi pentru că trebuie să-şi câştige
existenţa, urmează studii artistice la Academia de Arte frumoase,
absolvită în 1947, şi la Academia Liberă Guguianu. Microbul la
care se referă autoarea chiar din titlul cărţii nu este altul
decât „microbul creaţiei”, ce-i alungă nu numai interesul pentru orice
altceva, dar şi liniştea. Tocmai de aceea volumul se constituie
într-o emoţionantă confesiune a avatarurilor existenţiale pe
care le traversează autoarea până la împlinirea ei ca artist plastic.
Remarcabila activitate artistică a
Hortensiei Masichievici-Mişu, concretizată în numeroase
expoziţii personale dar şi în participări la expoziţii de
grup în ţară şi străinătate, a fost recunoscută
prin premii şi distincţii ca : Medalia de Aur pentru gravură a
Academiei „Tommaso Campanella” din Roma în 1968, Premiul „Ioan Andreescu” al
Academiei Româna în 1998 sau Premiul de Onoare al Trienalei de gravură de
la Chamaliere-Franţa, în anul 2000.
Cea mai nouă carte semnată de
graficiana şi pictoriţa Hortensia Masichievici-Mişu este, în
egală măsură, un frumos obiect plastic, fiindcă paginile ei
sunt însoţite de reproduceri color ale lucrărilor şi ale unor
fotografii-document din arhiva personală a autoarei. Textul şi
imaginea, împreună, au puterea de a evoca o lume dispărută,
oameni care nu mai sunt, dar care au marcat destinul artistei. Printre
aceştia se află, alături de rudele apropiate, pictorii Camil
Ressu şi Dumitru Dimitriu-Nicolaide, profesorii Hortensiei
Masichievici-Mişu. Pentru toţi iubitorii de artă, ca şi
pentru bibliofili, volumul recent apărut este o foarte plăcută
surpriză.
Luiza BARCAN
Editura
Humanitas, Bucureşti, 2003
Întâlnirea cu această carte este un
privilegiu pe care cititorul îl poate asimila întâlnirilor semnificative
şi în anumite împrejurări decisive pentru destinul său
intelectual. Constelaţiile de sensuri şi repere majore în firmamentul
spiritual, ţesute în consistenţa deosebită, particulară, a
mesajului textului, secretă moduri şi soluţii noetice care se
dovedesc, în final, a fi de natura „mărturiei”.
Rumi şi sufismul nu este o „lecţie” sau un curs
universitar, care să creeze şi să antreneze „coji” conceptuale
inerente aridităţii informaţiei golite de suflul viu al
Cunoaşterii, ci o transmitere autentică de tendinţe şi
tensiuni care se unesc în „măsura” vie şi „operativă” a
vieţii spirituale.
Departe de a fi erudiţie, cu mult
superioară „aglomerărilor” de informaţii mai mult sau mai
puţin consistente şi importante, calitatea incontestabilă a
cărţii se datorează trăirii verticale şi
cunoaşterii „interioare” a problematicii de fond, dar şi a circumstanţelor
quasi-exterioare care au marcat evenimentele. Autoritatea „masivă” şi
competenţa excepţională a autoarei a fost şi este
recunoscută unanim; cărţile şi traducerile cu totul
remarcabile sunt demult considerate fundamentale în studiul spiritualităţii
islamice (fie că este vorba de mistică, fie că autoarea
abordează „aspectul” realizării spirituale metafizice – Tasawwuf):
Islam, l’autre visage, Mystique et poésie en Islam, La pričre en Islam,
Anthologie du soufisme, Les Secrets du SOI, Rubai ’ yat, Le Lire du dedans, Les
Quatrains de Rumi şi multe
altele.
Modul în care a construit această carte
este inspirat, în mod deosebit, prin aceea că porneşte de la un „caz”
(şi nu un exemplu, în sensul obişnuit al cuvântului), ales cu
înaltă ştiinţă. Ceea ce transmite Eva de
Vitray-Meyerovitsch este, în fond, o operaţie de natură
spirituală şi de formă „alchimică”, de transformare
(şi transmutare) a sensibilităţii poetico-afective în
„sensibilitate intelectuală” şi de aici în „intelecţie” sau
„intuiţie intelectivă”. Ordinea capitolelor este impecabil
aleasă: de la Maestrul: viaţa, confreria şi operele lui,
prin prezentarea Căii spirituale: sufismul, precizând care sunt
modalităţile şi condiţiile de „ataşare” la Cale: Maieutica,
până la Prezenţa sufismului – conjuncturile şi contextul
istoric, social şi cultural în care s-a înscris. Deşi nu este o carte
de mari dimensiuni, ea conţine tot ceea ce este esenţial şi prin
aceasta îşi înscrie „fiinţa” în universul fabulos, dar nu mai
puţin real şi total, al textelor „pentru totdeauna”.
Teodoru GHIONDEA
inapoi_______inapoi la cuprins