inapoi_________inapoi la cuprins________inainte
Digitizarea
şi facsimilarea manuscriselor
Aplicaţiile scanner-ului
performant în conservarea obiectelor de patrimoniu de mici dimensiuni
Carmen
TĂNĂSOIU
Muzeul, în
calitate de păstrător de identitate culturală (comunitară),
a început să se cristalizeze ca instituţie, în Europa, către
ultimul sfert al secolului al XVIII-lea. Însă funcţiile sale s-au
definit şi îmbogăţit în conţinut, aşa cum ne
raportăm la ele astăzi, abia în secolul al XIX-lea şi începutul
lui XX. Este vorba de DEPOZITAREA obiectelor, funcţie care s-a transformat
pe parcursul timpului în două concepte de mai mare importanţă
decât cel iniţial, şi anume, CONSERVAREA şi RESTAURAREA. Apoi,
este vorba de VALORIFICAREA acestor moşteniri culturale, precum şi,
de CERCETAREA lor – o funcţie ce decurge practic din primele
menţionate, deopotrivă:
–
cercetarea în conservare (păstrare) şi restaurare, în activitatea de
investigaţie a materialelor şi tehnicilor
–
cercetarea privind modalităţile de expunere şi mediatizare.
Cum e firesc,
noi orientări în muzeologie se conturează şi în prezent, urmând
destul de aproape în timp, curentele culturale de la nivelul întregii
societăţi şi tehnica momentului (internaţionalizarea
şi globalizarea înlocuiesc ideea naţională; tehnica
digitală tinde să o surclaseze pe cea analogă – pentru a da
numai două exemple).
La noi,
primii paşi din muzeografie şi muzeologie datează cam de un
veac, deşi ideea de a strânge şi îngriji moştenirea
culturală (materială, mobilă şi imobilă) este cu alte
câteva decenii mai veche (Decretul din 1875 despre structura unui viitor Muzeul
naţional, Legile pentru conservarea şi restaurarea monumentelor...
din 1892, 1913 şi 1919, Legea muzeelor şi bibliotecilor publice,
1932). Indiferent că aceste preocupări se referă la monumente
sau la obiecte, că se desfăşoară în cadrul muzeului,
bibliotecii sau arhivelor, ele au definit instituţional România
modernă şi s-au racordat la mişcarea europeană
similară – până în preajma celui de-al doilea război mondial
şi în prezent, cu un hiatus în perioada comunistă, când modelul
adoptat a fost cel sovietic.
Dintre cele
trei funcţii ale muzeului, aceea privind conservarea şi restaurarea
s-a îmbogăţit foarte mult în concept (în lume şi la noi, mai
ales în ultimele două decenii); armonizarea practică a
activităţilor legate de ea, însă, pare să intre într-un
aparent conflict cu cerinţa de valorificare muzeală, din motive de
mai mare implicare financiară. Se tinde spre o viziune asupra culturii (moştenirii
culturale) ca producătoare de valoare (prin turism, educaţie etc.),
ceea ce face ca investiţia în restaurarea şi conservarea
patrimoniului de orice fel să capete şi valenţele profitului
material.
De pe
aceste poziţii, firma XEROX, care în ultimii 10 ani şi-a modificat
tehnologia copiativă, trecând de la sistemul analogic la cel digital
şi de la reproducerea alb-negru la cea color, în colaborare cu firma
germano-elveţiană I2S au pus la punct un sistem tehnic proiectat
să transpună în format digital orice tip de document pe suport
fragil: acte, documente, cărţi (tipărituri şi manuscrise),
ziare, fotografii, microfilme. I2S (Intelligent System Solutions) este o
companie proiectantă şi producătoare de scannere, ocupându-se de
procesarea, restaurarea şi digitizarea imaginilor.
Sistemul
tehnic la care ne referim se numeşte DigiBook, fiind un
scanner care vizează capturarea, stocarea, arhivarea, consultarea,
restaurarea şi reproducerea imaginilor (tipar, Internet, CD-Rom, baze de
date); beneficiază de suportul tehnic şi comercial al multor
ţări din Europa, Australia şi America şi
funcţionează cu ajutorul unui program electronic (software) comod – Book
Restorer. A fost creat (1999-2001) în special pentru scanarea documentelor
de patrimoniu, în condiţiile de maximă protecţie a acestora, în
conformitate cu normele de conservare unanim acceptate (expunere minimă la
lumină şi căldură, nu este admisă lumina
ultravioletă şi nici contactul sau presarea suprafeţei scanate
cu geam)*.
De fapt,
s-a creat posibilitatea (teoretică) ca toată acumularea de documente
a unei entităţi (instituţie, ţară, oricare ar fi
aceasta, să poată fi comprimată digital; originalele pe
suporturi fragile sunt astfel salvate: conţinut lor de informaţie pe
hârtie acidă, clişee pe sticlă etc. este stocat; manevrarea lor
laborioasă şi adeseori distructivă nu se mai impune, în timp ce,
accesul la informaţia pe care o conţin se poate globaliza, în condiţiile unui număr de
utilizatori practic nelimitat (prin reţeaua Internet).
În România,
DigiBook şi-a dovedit utilitatea în cadrul unor campanii
promoţionale ale firmei XEROX prin care au fost digitizate documente (în
muzee, arhive şi biblioteci).
În aprilie
2002 Muzeul Naţional de Artă al României a redeschis expunerea
permanentă a Galeriei de Artă Medievală Românească, în care
se află şi o importantă parte a colecţiei de manuscrise
(iniţial, expuse în vitrine, deschise). Conform normelor de conservare,
după câteva săptămâni, filele de expunere au fost schimbate, iar
după o altă perioadă de timp, volumele au fost lăsate în
expoziţie închise, acolo unde a fost posibil, originalele fiind înlocuite
cu facsimilele lor (pe perioade de timp determinate). Manuscrisele (mai ales
cele miniate, pe pergament) reprezintă una din categoriile de patrimoniu
foarte fragil. Măsurile de conservare enumerate mai sus sunt menite
să le ferească de neajunsurile unei expuneri îndelungate:
variaţii de temperatură-umiditate diurne-nocturne şi la
schimbarea anotimpurilor, variaţii de lumină după programul de
vizitare, tensionarea legăturii etc. În depozit, manuscrisele se păstrează
închise, în cutii de carton iar condiţiile de microclimat sunt foarte
stabile pe termen lung.
O parte a
colecţiei de manuscrise a MNAR au fost facsimilate prin metoda
fotografierii succesive şi suprapunerea imaginilor în anii ’80, ’90, de
către serviciul specializat al Arhivelor Statului (file facsimilate
incluse în bloc de carte blanc).
Astfel,
beneficiind de campania promoţională a DigiBook, la Muzeul
Naţional de Artă al României, la sfârşitul anului trecut, au
fost scanate patru manuscrise din sec. XIV-XVII, arhivate în sistem digital,
urmărindu-se realizarea unor facsimile, care se află în curs. Este
vizată conservarea lor în dublu sens:
a.
facsimilele au scopul de a înlocui originalele în expunere, pe perioade de timp
determinate, urmând ca acestea să fie păstrate în condiţiile mai
destinse din depozit
Rezoluţia
scanării, de 250-600 dpi (la o
productivitate de 200-600 pg/oră) permite reproducerea atât prin copiere,
cât şi prin tipărire.
b. scanarea
originalelor se face în condiţii de maximă protecţie.
Protecţia
la scanare se referă în special la:
– o
expunere minimă la lumină şi căldură,
– durata
minimă de expunere (între două scanări nu se face expunere la
lumină),
– nu se
utilizează lumina ultavioletă,
– nu se
forţează legătura cărţii prin deschidere (între 120°
şi 180°), nu se fixează suprafaţa scanată cu geam
– scanarea
se face pe un platan-balanţă ajustabil la dimensiunile volumului
(până la 25 kg şi 95 x 65 x 20cm); platanul-balanţă are
rolul de a menţine suprafaţa scanată la aceeaşi distanţă
şi la orizontală faţă de lentila aparatului, indiferent de
grosimea cărţii.
Conţinutul
manuscriselor a fost arhivat pe CD-Rom, existând astfel posibilitatea
consultării lor nelimitate în format digital, cercetarea
amănunţită, reproducerea imaginilor (în scop documentar sau
mediatic) – toate acestea fără a mai depinde de accesul la volumul
original.
Realizarea
facsimilelor prin această metodă impune:
–
prelucrarea imaginilor scanate (o parte a soft-ului existând în Book Restorer,
deci programul cu care funcţionează DigiBook şi se face
în timp real chiar la scanare): eliminarea umbrelor la cotor, eliminarea
curburii de pagină, redimensionarea culorii hârtiei/ pergamentului şi
a culorilor miniaturilor, suprapunerea recto-verso a filelor
– alegerea
tipului de hârtie pentru imprimare
– alegerea
imprimantei convenabile (în funcţie de formatul originalului, intensitatea
şi consistenţa culorilor imprimate).
Pe
măsura folosirii şi perfecţionării acestui sistem tehnic se
dovedeşte mult mai larga lui aplicabilitate. Funcţia zoom a
scanner-ului, precum şi vizualizarea pe monitor a imaginilor în timp
real acordă acestui sistem tehnic
şi posibilitatea de utilizare în activitatea de cercetare:
funcţionând cu rolul unui microscop cu anumite performanţe, DigiBook
este extrem de util în alcătuirea fişelor de conservare şi
restaurare, înlocuind de cele mai multe ori necesarele imagini
macrofotografice.
Dacă
în special ne-am referit la utilitatea DigiBook-ului pentru conservarea
cărţilor (sau altor tipuri de documente), putem spune, în urma unor
teste, că sistemul şi-a dovedit aplicabilitatea şi asupra
cercetării şi digitizării (scanare, arhivare de imagini) altor
categorii de patrimoniu: icoane, bijuterii, textile – în general orice obiect
cu dimensiunile acceptate de platanul-balanţă.
inapoi_________inapoi la cuprins________inainte
previous_______back
to contents
Digitising, scanning
and preserving manuscripts
(abstract)
Carmen
TĂNĂSOIU
Last year, the National Museum of Art of
Romania was participate to a promotinal action of XEROX Company, including
digitisation and create the facsimils of the original manuscriptes. Was uesd a
scanner of high performance – DigiBook – which has the possibility to protect
the written works in the scanning moment and for general use; high frequency
fluorescent lamp, lighting correction in real time, optical resolution from 250
to 600 dpi, dimension accepted (65 x 95 x 20 cm, 25 kg – height x width x
thickness and weight), zoom factor, compresion and storage of images – are its
characteristics.
Digibook has a user-friendly program entirely
dedicated to digitised documents: the Book Restorer software, a resource for
the comprehensive consultation, restoration, storage, and publication of
written works. Can move, delete, or add, other pages and, at finished work, the
page numbering is automatically updated. Make possible to arrange image files,
modify image size, change margins, correct lighting defects etc. Finally,
during the publication or printing phase can select any of the following
formats: TIFF, JPEG, BMP, PDF.
* Prezentăm numai câteva
date tehnice elementare, fără a intra în detalii
DigiBook 5600 se caracterizează prin:
– balanţă autoreglabilă compensată
acceptând dimensiunile 84x50 cm,
– lentilă reglabilă automat,
– scanează fără contactul documentului
cu camera,
– admite o rezoluţie optică şi
digitală de 250/300 - 600dpi,
– arhivează informaţia în formate JPEG
şi TIFF.
DigiBook 2000 LC păstrează majoritatea
caracteristicilor iniţiale, îmbunătăţind dimensiunile
platanului balanţei (84x 60 cm) şi primind software-ul Book
Restorer.
DigiBook10000 BW aduce ca principală
îmbunătăţire dimensiunile platanului balanţei (95x 60x 20
cm, fixând un locaş mare pentru grosimea cărţii).
DigiBook 6002 RGB îşi îmbunătăţeşte
software-ul, făcând posibil managementul şi restaurarea imaginii
scanate în timp real, direct pe monitorul calculatorului.
DigiBook 10000 RGB ridică rezoluţia la 400-700 dpi.
Sun Rise MC 2000 a fost creat dintr-un sistem DigiBook
pentru scanarea clişeelor fotografice şi microfilmelor.