inapoi
________inapoi la
cuprins
A r t ă
p l a s t i c ă
|
Călin
Alupi
Palatul Parlamentului, mai-iunie 2002
Sala de expoziţii
“Constantin Brâncuşi” de la Palatul Parlamentului, un loc în care publicul
ajunge, din cauze obiective, destul greu, şi-a pus la dispoziţie
spaţiul, timp de o lună, amplei retrospective de pictură şi
grafică semnate Călin Alupi. Din păcate, omul ne-a
părăsit în 1988, după o viaţă dedicată artei de
înaltă ţinută, lăsând în urma sa un chip, cu
nenumărate feţe, al artistului. Operei sale i s-a oferit prin
această retrospectivă bucureşteană ocazia de a fi mai bine
cunoscută şi de ce nu, reconsiderată, într-o perioadă de
maximă confuzie a valorilor.
Câteva date biografice ale autorului trebuie de aceea reamintite:
Călin Alupi s-a născut pe 20 iulie 1906 în satul
Văncicăuţi, judeţul Hotin, Basarabia. În perioada 1925-1932
a urmat Academia de Arte Frumoase din Iaşi, sub îndrumarea profesorilor
Jean I. Cosmovici şi Ştefan Dimitrescu. Din 1936 a pictat la Schitul
Durău, de sub Ceahlău, îndrumat de Nicolae Tonitza, alături de
Corneliu Baba, Mihai Cămăruş şi alţi artişti din
epocă. După experienţa dramatică a războiului, în care
este mobilizat în 1944, revine în viaţa artistică şi devine la
rândul său profesor (asistent la catedra de desen a Academiei de Arte
Frumoase din Iaşi, apoi profesor la Şcoala Medie de Arte Plastice din
acelaşi oraş şi din 1968 profesor de pictură la Institutul Pedagogic
din Iaşi).
Expoziţia
retrospectivă de pictură şi grafică de la Palatul
Parlamentului a reunit un impresionant
număr de lucrări aflate în colecţii particulare, precum şi
în colecţia soţiei lui Călin Alupi, doamna Sanda Alupi. Pentru
că i-a fost prieten apropiat pictorului, scriitorul ieşean şi
neobositul om de cultură Grigore Ilisei nu este străin de organizarea
acestui eveniment. De altfel, din seria portretelor expuse, cel al lui Grigore
Ilisei stă mărturie a îndelungatei prietenii dintre cei doi
artişti.
Pictura lui Călin Alupi
are în primul rând valoare de document. “Dulcele târg al Ieşilor”,
surprins cu iubire în diferite epoci, ni se înfăţişează, cu
tot farmecul lui inconfundabil, ca invitaţie de a călători
mental în trecut şi în prezent. Iaşul e un spaţiu al
stratificărilor culturale, un loc în care timpul a uitat parcă
să mai curgă şi unde o pace a începuturilor a pus stăpânire
peste case, străzi şi oameni. Cei care cunosc Iaşul îl regăsesc
în pictura lui Călin Alupi, cei care nu l-au văzut încă, au
ocazia să şi-l imagineze. Artistul a reuşit să insufle
veşnicie peisajelor sale prin forţa detaliilor şi prin culoarea
atmosferei. Zorii zilei, amurgul, înserarea cu jocurile lor uneori
surprinzătoare de lumină şi umbră schimbă necontenit
formele şi volumele vechilor clădiri. Natura se află în
continuă mişcare în pictura aceasta în care nimic nu
încremeneşte. Nici măcar natura statică nu e lipsită de
dinamism în compoziţiile lui Călin Alupi. Artistul te lasă
să vezi mişcarea continuă, de obicei imperceptibilă, din
tulpina sau corola florii puse în vază, din harbuzul care
tolăneşte înconjurat de alte fructe pe o masă (e chiar
surprinzător cum reuşeşte acest pictor să recupereze
pepenele, un motiv ales cu predilecţie de artiştii amatori pentru
tablourile de duzină). Tuşa amplă şi tensionată a lui
C. Alupi trădează generozitate nesfârşită, dar şi o
trăire ardentă. Artistul e generos şi cu fundalurile,
adevărate reţele de pastă în care culorile dense pulsează,
reuşind să creeze un un cadru distinct, cu viaţă proprie.
Ceea ce este ordonat construit în primul plan al imaginii, are un corespondent
imediat, plin de nelinişte, în aparenta dezordine a planului secund.
Şi totuşi pictorul nu-şi aglomerează compoziţiile. Dimpotrivă,
le lasă “să respire” şi lasă motivului ales să-şi
impună întreaga lui fascinaţie vizuală.
Călin Alupi nu este,
mai puţin, un portretist desăvârşit, dar şi din perspectiva
acestui gen, pictura lui are valoare de document. Fie că e vorba despre
autoportret, fie despre portretele rudelor şi prietenilor dragi, pictorul
reuşeşte să descrie omul înfăţişat, să-i
pună în valoare caracterul şi acel inefabil specific fiecărei
fiinţe înzestrate cu gândire şi simţire. Portretele lui
Călin Alupi au monumentalitate, dar şi căldură.
Regăseşti în ele persoana înfăţişată, însă
mai mult decât atât, poţi citi sentimentele artistului faţă de
modelul său. Îi va fi fost, probabil, imposibil să picteze chipul
unei fiinţe pentru care să nu fi avut sentimente.
E inutil să facem o
distincţie între pictura şi grafica lui Alupi pentru că artistul
foloseşte tehnica uleiului şi pe cea a pastelului ori a acuarelei cu
aceeaşi măiestrie. Ştiinţa culorii, sensibilitatea lui
înăscută de colorist, îi transformă şi grafica în
pictură. Acceaşi materialitate şi onctuozitate a culorii
transpar deopotrivă din lucrările realizate în tehnica
pastelului.
În arta lui Călin Alupi
se contopesc, într-o sinteză plastică şi într-o vizine
personală, mai multe stiluri. Îl regăsim uneori pe Tonitza în
naturile statice cu flori, alteori pe Corneliu Baba, în portrete. Aceste
înrâuriri sunt fireşti şi mărturisesc contemporenitatea celor
trei artişti. Generic, am putea caracteriza pictura lui Alupi ca
postimpresionistă, dar răzbat din ea şi accente expresioniste,
mai ales din portrete. Se poate vorbi, de aceea, despre pictura lui Călin
Alupi şi ca despre un document de istorie a artei româneşti moderne
şi contemporane. Ea este, în egală măsură, expresia unei
excepţionale şi irepetabile învăţături, dobândite la
şcoala românească interbelică de artă. Locul operei lui
Calin Alupi este, de aceea, într-un muzeu reprezentativ.
Cornelia
Daneţ
galeria Simeza, iunie 2002
Tehnicile dificile ale
gravurii, artă cu reguli precise dar şi meşteşug menit
să ordoneze gesturile şi gândirea, sunt practicate astăzi de un
număr restrâns de artişti contemporani, fără a exista
însă prejudecăţi legate de vârsta acestora . Sunt desigur, ca
şi în cazul celorlalte genuri, maeştri şi discipoli,
artişti care profesează de o viaţă întreagă gravura
şi artişti tineri care-şi supun viziunea şi ideile
travaliului acestor tehnici care nu sunt, câtuşi de puţin, la
îndemâna tuturor.
Atelierul bucureştean
de gravură din strada Speranţei, recent salvat de pericolul
evacuării datorate unei pseudorevendicări, îi adună ca într-o
enclavă pe artiştii gravori de la cei mai tineri la cei mai
vârstnici. Uneori ei expun împreună în galeriile bucureştene sau în
propria lor galerie, numită “La Pod”. Alteori, expun individual, după
perioade îndelungate de muncă şi ezitări. Este cazul Corneliei
Daneţ Demetrescu, a cărei expoziţie personală a fost
deschisă la galeria Simeza între 12-25 iunie 2002.
Artista s-a născut în
1929 la Silistra, Bulgaria şi a absolvit Academia de Artă din
Bucureşti în 1954. Este autoarea a opt expoziţii personale,
participând totodată la peste 40 de expoziţii de grup în
străinătate şi la peste 50 în ţară. A ilustrat, de
asemenea, numeroase cărţi şi reviste pentru copii. Activitatea
i-a fost recunoscută şi premiată de-a lungul timpului. Cornelia
Daneţ este şi membră a Academiei “Tomasso Campanella” din Roma.
Recenta expoziţie de la
galeria Simeza a fost alcătuită din lucrări realizate în ultima
perioadă: gravuri în diferite tehnici (aquaforte, aquatinta, tehnici
mixte, cromolitografie) dar şi multe acuarele care dezvăluie
abilităţile cromatice şi înclinaţia către pictură
ale Corneliei Daneţ. Ceea ce a impresionat realmente în discursul plastic
desfăşurat pe simezele galeriei din centrul Bucureştiului a fost
în primul rând capacitatea de sinteză care caracterizează plenar arta
Corneliei Daneţ. De la motivele alese, la tratarea lor în compoziţii
şi până la alăturarea sau suprapunerea registrelor cromatice,
artista dovedeşte o remarcabilă capacitate de a construi, cu o
evidentă economie de mijloace, lucrări sintetice de o intensă
forţă vizuală.
Fiecare lucrare se
constituie într-o compoziţie fermă, îndelung elaborată,
lirică şi cerebrală în proporţii bine dozate. Discursul
plastic a fost structurat în cicluri de motive exploatate în genere după
aceeaşi tehnică grafică, oferind ocazia de a urmări
evoluţia formelor şi tratările pe etape. Cei ce sunt
familiarizaţi cu tehnicile gravurii ştiu că imprimarea pe suport
poate arăta de fiecare dată altfel, în funcţie de factori
obiectivi şi exteriori voinţei artistului. Tocmai de aceea, efortul
gravorului se concentrează asupra obţinerii exemplarului celui mai
reuşit din punct de vedere plastic. E o muncă laborioasă, care
cere pasiune şi îndemânare. Cornelia Daneţ Demetrescu adaugă
acestor calităţi un tip special de percepţie a
realităţii vizibile, ca şi a celei ce poate fi doar
intuită. Demersul ei artistic e aşezat undeva în zona armoniilor. Îi
place muzica şi o mărturiseşte oricând prin lucrările
nonfigurative. Armoniile muzicii reuşesc să facă casă
bună cu armoniile vizuale. Se nasc astfel mici universuri ordonate
după legile dictate de sensibilitatea artistică. Dar sunt universuri
care se lasă cu uşurinţă explorate de ochiul spectatorului.
Surprinzătoare sunt
şi acuarelele expuse de Cornelia Daneţ. Cele mai multe evocă
peisajul porturilor şi al malurilor mării. Aceste compoziţii
apte să comunice atmosfera locului sunt statice, calme, aproape
încremenite pentru că artista a reuşit să le fixeze definitiv o
anumită imagine, într-un anumit moment al zilei. Alte lucrări sunt,
dimpotrivă, mult mai dinamice, au un desen tensionat şi plin de
dramatism.
Abordările Corneliei
Daneţ Demetrescu sunt mult mai numeroase decât ceea ce a putut fi
văzut recent la Simeza şi poate ar fi bine dacă artista ar
expune mai des. Ea este printre foarte puţinii gravori care mai
practică litografia în culori, tehnică extrem de dificilă,
necesitând multiple imprimări. Din câte ştiu, la atelierul din
Speranţei doar Rodica Lomnăşan şi Cornelia Daneţ se
încumetă să lucreze cromolitografie şi, din când în când, chiar
să expună lucrări realizate în această tehnică.
Dincolo de toate aceste
sumare consideraţii, se cuvine a încheia consemnarea acestui fapt artistic
prin aprecierea că expoziţia Corneliei Daneţ Demetrescu a oferit
o probă, atât de necesară astăzi, de virtuozitate şi de
bucurie estetică izvorâtă din exercitarea cu credinţă a
meşteşugului gravurii.
Constanţa, iunie-iulie 2002
Cronica aceasta este un ecou
întârziat al unei frumoase întâmplări artistice din luna lui cuptor. Având
totuşi în vedere că ceea ce s-a petrecut la Constanţa într-un
interval de timp strict delimitat (o lună fierbinte de vară ) are
efecte pe termen lung, poate că nici nu este întârziată, ci mai
curând binevenită cronica mea cu rol de anamneză.
Acum un an şi mai bine,
întâlnirea providenţială dintre Isaac Sheps, Preşedintele United
Romanian Breweries Bereprod, şi sculptorul Marius Leonte ducea la
naşterea unui parteneriat exemplar între artă şi industrie,
între artist şi industriaşul-mecena. Fiecare dintre
protagoniştii evenimentului cultural care avea să fie creat, mai
întâi în curtea Fabricii de Bere Tuborg, de lângă Bucureşti şi
apoi în Portul Tomis, la Constanţa, şi-a clarificat dintru început
responsabilităţile şi misiunea. Artistul avea
să-şi pună în operă ideile şi obiectivele,
comanditarul avea să finanţeze corespunzător proiectul,
fără a încerca să influenţeze viziunea artiştilor
participanţi. Cuvântul cheie al celor două tabere de sculptură
ambientală finalizate până acum a fost profesionalismul.
Despre prima ediţie a
taberei de sculptură ArTuborg am scris la momentul cuvenit (vara
anului 2001). Toţi cei care călătoresc acum dinspre
Bucureşti spre Constanţa pot vedea cu ochii lor cum s-a umanizat un
peisaj industrial prin prezenţa sculpturilor realizate din metal, gresie,
sticlă sau bronz, de cei şapte artişti plastici
participanţi la prima ediţie a taberei.
Dacă în urmă cu un
an obiectele plastice monumentale erau menite decorării unui spaţiu
privat, anul acesta organizatorii şi-au îndreptat atenţia spre
spaţiul public. Mai exact, un perimetru de teren aflat în paragină,
din mijlocul Portului Tomis, a devenit parc cu alei de pietriş alb şi
colorat care-l conduc pe vizitator în faţa unor lucrări de artă
gândite de autorii lor în relaţie directă cu amplasamentul. Obiectele
plastice realizate la Constanţa din metal de la şantierul naval n-au
fost, prin urmare, “paraşutate” în Portul Tomis, ci executate in situ
după proiectele şi machetele artiştilor invitaţi.
Sculptorul Horia Bojin a
fost prezent a doua oară în cadrul taberei ArTuborg. Lucrarea lui,
din metal şi calcar de Sibioara are un titlu sugestiv pentru contextul în
care s-a născut. Se numeşte Eu şi Tuborg la mare. Compoziţia
ei este simplă: o masă mare de metal pe care stă fixat în chingi
metalice un bloc de piatră înconjurat cu recipiente de sticlă în care
se află nisip, scoici, oase de peşte şi alte materiale care
evocă spaţiul experienţei artistice trăite. Titlul lucrării
lui Bojin se leagă poate şi de faptul că timp de o lună,
cât a durat tabăra, artiştii prezenţi pe şantier n-au prea
văzut marea care se afla la câţiva zeci de metri de locul
acţiunii. I-au simţit doar mirosul, căci munca începea la
şapte dimineaţa şi se sfârşea după apusul soarelui. Nu
şi-au luat pauză nici duminica. Cu toate acestea, imediata
vecinătate a mării nu i-a lăsat indiferenţi. Frustrarea ca
prezenţă concretă în plin sezon estival n-a făcut decât
să-i ambiţioneze. Marius Leonte, managerul proiectului a parcurs
probabil mii de kilometri încercând să ţină sub control o
activitate complexă şi mai puţin obişnuită în
spaţiul românesc. A avut totuşi timp şi pentru lucrarea
intitulată Human Being, un personaj straniu, suspendat la
câţiva metri de sol, contrabalansat pe orizontală de volume circulare
din metal lăsat la culoarea lui naturală. Compoziţia
suprarealistă a lui Leonte atrage acum irezistibil privirile
trecătorilor prin Portul Tomis.
O lucrare cu totul de
excepţie este cea lui Mircea Roman. Dacă titlul ei, Cupa lui
Ovidiu, face referire la context, compoziţia propriu-zisă reia la
scară monumentală lucrările de atelier ale sculptorului aflat
acum în rezidenţă la Londra. Partea plină a obiectului
ambiental, vopsită în alb, aminteşte de anatomia umană.
Înăuntrul ei, se deschide “cupa” ce poate fi explorată de vizitatori
pe treptele metalice masive. Lucrarea lui Mircea Roman e o prezenţă
umanizantă. Înlăuntrul ei se adăpostesc uneori perechi romantice
de îndrăgostiţi.
Un alt tânăr sculptor,
Vlad Gherghiceanu, a realizat un personaj inedit pe care l-a botezat GUIN
736. O anatomie masivă, hibridă, ceva între om şi pinguin,
are încorporată mişcarea în compoziţia sa. Lucrarea din metal
vopsit în oranj conţine în doze echilibrate umor, speranţă
şi bucurie. Toate sunt dăruite oamenilor şi spaţiului, vitregit
până nu demult, al parcului din Portul Tomis.
Aurel Vlad, Maxim
Dumitraş şi Vladimir Şetran au trimis la Constanţa
proiectele şi machetele lucrărilor care au fost executate de
meşteri, şi prin amabilitatea colegilor sculptori aflaţi zi de
zi pe frontul de lucru. Aurel Vlad a conceput o compoziţie
orizontală, alcătuită din trei volume masive, circulare, din
metal sudat, intitulată Obiecte bizantine. Maxim Dumitraş a
fost însă atras de verticală. Lucrarea sa, intitulată Stup, din
metal vopsit în albastru, e o compoziţie minimalistă. Pictorul
Vladimir Şetran, prezent cu o lucrare şi în prima ediţie a
taberei ArTuborg, şi-a numit Curcubeu obiectul ambiental de
formă cubică pe suprafeţele căruia se regăsesc
culorile primare.
Marius Leonte
consideră, pe bună dreptate, că la reuşita proiectului
său a contribuit şi cel de al optulea artist. E vorba despre
arhitectul Redin Tanior Abduraman, cel care a gândit ambiental organizarea
parcului cu sculpturi din Portul Tomis. Primăria Municipiului
Constanţa a susţinut constant derularea proiectului ArTuborg.
Pe 22 iulie 2002, la
vernisajul taberei, au fost prezenţi oficiali, numeroşi artişti,
gazetari şi critici. Prezenţa lui Isaac Sheps, Preşedintele
United Romanian Breweries Bereprod, a transformat vernisajul într-o
sărbătoare, pentru că invitaţia sa de a trăi plenar
bucuria întâlnirii cu frumosul şi cu lucrul bine făcut a fost
sinceră şi entuziastă. Exemplul tipului de mecenat iniţiat
de Isaac Sheps ar merita urmat şi de alţi industriaşi. A fost
clar ca lumina zilei, pentru toţi cei prezenţi acolo, că dincolo
de interesul firesc arătat de un patron faţă de publicitatea
firmei pe care o conduce, preşedintele Companiei Tuborg crede cu
adevărat în proiectul lui Marius Leonte, în valorile artistice
româneşti şi în puterea noastră de a ne
îmbunătăţi prin cultură calitatea vieţii. Voi încheia,
citându-l chiar pe Isaac Sheps care afirmă, în textul dedicat catalogului
ediţiei a doua a taberei ArTuborg: “ Noi credem că arta
trebuie să facă parte din viaţa noastră de zi cu şi ne
străduim să aplicăm acest lucru în tot ceea ce facem”.
expoziţia Itinerarii europene, Muzeul Naţional Cotroceni, iulie 2002
Mult hulită şi
marginalizată în ultimul deceniu pentru că aparţine genurilor
“clasice”, pictura românească se afirmă tot mai greu ca artă
contemporană, nu pentru că n-ar fi, ci pentru că nu mai e
recunoscută astfel. Ea aparţine, cum e acum la modă să
spunem, vechilor media şi nu mai este capabilă, prin urmare,
după mintea unora, să ne reprezinte şi dincolo de graniţele
naţionale.
Dacă nu s-ar întâmpla
ca efortul unor artişti înzestraţi să se materializeze şi
să devină vizibil în expoziţii despre care ai ce vorbi mult
timp, am putea crede că epoca picturii a apus, într-adevăr. Şi
totuşi, ca orice limbaj îndelung exersat, apt să comunice mesaje
estetice şi intelectuale dintre cele mai diverse, pictura se
dovedeşte în continuare imprevizibilă în abordări, moduri de
expresie şi viziuni.
Pictura lui Ilie Boca,
artist român prezent în străinătate cu peste zece expoziţii
personale, şi nu oriunde, ci în marile capitale culturale, distins cu trei
premii internaţionale importante, reprezintă cea mai bună
dovadă de menţinere într-o continuă actualitate a genului.
Până la urmă, importante nu sunt limbajul, tehnica sau medium-ul
abordat, importantă e calitatea intelectuală şi artistică a
creatorului, ca să nu mai vorbim de cea morală, aceasta presupunând
respectul neştirbit faţă de meseria dobândită.
Din acest punct de vedere,
Ilie Boca reprezintă un model greu de urmat. Nu-l cunosc foarte bine ca
om, însă îmi imaginez că practică un fel de asceză,
trăind în lume desigur. Cred că se purifică de tot ceea ce este
inutil, de tot ceea ce ar putea impieta asupra unei vederi clare şi
sincere a frumuseţii lumii materiale. Aşa se explică limpezimea
desăvârşită şi echilibrul clasic al imaginilor picturale
realizate de el, indiferent de etapele de creaţie parcurse. Pictura lui
Ilie Boca transmite un fel de înţelepciune, care este în primul rând a
artistului, apoi sentimentul detaşării de orice fel de tensiuni sau
de nelinişti fără rost. Însă la o asemenea detaşare
n-are cum să ajungă artistul care bâjbâie, care e nesigur, care n-a
dobândit siguranţa gestului său, ci dimpotrivă, cel care
înţelege binele şi frumosul ca pe consecinţele imediate ale
înţelepţirii şi cunoaşterii profunde.
În 1974, Ilie Boca
primeşte o bursă de studii în Italia, ţară în care revine
şi ulterior de mai multe ori şi unde se face remarcat (în 1984, la
Roma, primeşte Premiul Caravaggio). Nu puţini sunt artiştii
români care au experienţa itinerariilor în acest spaţiu încărcat
de cultura atâtor secole, iar Italia lasă urme adânci în istoria
noastră vizuală. Din punctul acesta de vedere, expoziţia Itinerarii
europene deschisă de Ilie Boca la Palatul Cotroceni, cu ocazia Zilei
Muzeelor, nu aduce nimic nou. Peisaje din Italia şi din Europa
Centrală am văzut de la Petraşcu şi Pallady încoace, cu
duiumul. E adevărat însă, că am văzut de fiecare dată altă
Italie şi altă Europă. Am văzut de fapt cum percepeau
pictorii frumuseţea specială a fiecărui loc, culoarea lui,
atmosfera şi mai ales, cum reuşeau să le transpună
pictural. Se poate spune de aceea, că sunt atâtea Italii, câţi
artişti o vizitează şi o pictează.
Italia văzută prin
ochii de artist ai lui Ilie Boca e un spaţiu cunoscut şi
totodată o terra incognita. S-a spus despre impresionanta serie de
lucrări expuse la Palatul Cotroceni că ar fi un “reportaj de
călătorie”, dar cred că aceasta e doar o apreciere
superficială. E vorba mai degrabă despre o incursiune în lumina
şi culoarea fără seamăn a Italiei, fără ca
artistul să încerce să le surprindă întocmai în pânzele sale.
Toate lucrările din acest ciclu sunt proiectate pe un fundal unic ca
dominantă de culoare şi majoritatea prezintă o viziune în clar-obscur
a luminoasei Italii. Aceste fundaluri aproape identice şi relativ neutre
potenţează imaginea de prim plan care poate fi citită, la un al
doilea nivel de receptare, ca o incursiune în cultura materială şi
spirituală sedimentată în formele arhitecturale, piaţetele,
bazilicile şi catedralele Italiei. E o incursiune când nostalgică,
când şăgalnică, trădând într-un fel “durerea” privirii în
faţa atâtor frumuseţi. Ca un profesionist desăvârşit, Ilie
Boca ştie că aceste lucruri nu pot fi reproduse, dar ştie
că-şi poate comunica trăirile nestingherit. Şi de aici vine
libertatea deplină de expresie, prezentă în forme uneori antagonice:
unele dintre lucrări se caracterizează printr-un geometrism sobru,
clasic, altele recurg la cele mai îndrăzneţe deformări şi
aglomerări de detalii; artistul e uneori foarte reţinut în
privinţa folosirii gamei cromatice, alteori contraste dintre cele mai
neaşteptate “sparg” suprafaţa pânzei; oroarea de vid din majoritatea
compoziţiilor e contrabalansată de prezenţa unei forme unice,
drastic stilizate, în altele.
Pictura, în genere atât de
bogată în personaje a lui Ilie Boca, e de data aceasta golită aproape
total de prezenţa umană. În schimb, ea ne propune o savantă
reevaluare a stilurilor moderne, de la postimpresionism şi până în
contemporaneitate, dovedind cunoaşterea autentică şi capacitatea
exploatării valenţelor expresive ale acestora.
Acest ciclu din creaţia
lui Ilie Boca, recent expus, e o lecţie de privit, dar nu mai
puţin una de trăit ce merită a fi trecută printre momentele
semnificative ale artei contemporane.
Ilie Boca
galeria «Sabina şi Jean Negulescu», iulie 2002
O a doua expoziţie
bucureşteană semnată Ilie Boca şi deschisă la scurt
timp după cea de la Palatul Cotroceni, la galeria de artă “Sabina
şi Jean Negulescu”, menţine în atenţia iubitorilor de artă
şi a criticilor creaţia acestui artist.
Spuneam în cronica
precedentă că ciclul cu peisaje din Italia, expus la Palatul
Cotroceni, se distinge de alte etape ale picturii lui Ilie Boca prin
absenţa aproape totală a prezenţei umane, artistul
concentrându-se asupra locurilor vizitate de-a lungul timpului şi
transformate în spaţii ale unei geografii interioare.
În seria de lucrări,
impresionantă şi ea, expuse la galeria de artă “Sabina şi
Jean Negulescu” de pe Bulevardul Aviatorilor din capitală, artistul revine
asupra reprezentărilor antropomorfe. Figura umană, cercetată
şi surprinsă în felurite ipostaze, reprezintă subiectul preferat
al autorului. Ilie Boca a creat de-a lungul anilor o adevărată
galerie de personaje, inconfundabile prin tipul de stilizare, prin inserarea
detaliilor de factură folclorică şi prin “încorsetarea” lor în
compoziţii stratificate (pe verticală, pe orizontală, dar şi
în profunzime). Izvoarele certe ale acestui tip de abordare le aflăm în
fresca religioasă, în icoana ortodoxă şi în imagistica
folclorică specifică spaţiului balcanic. Toate aceste trei
surse, de o bogăţie practic inepuizabilă, trec prin filtrul unei
interpretări plastice laborioase, a cărei principală calitate
este modernitatea. Înţeleg însă prin modernitate, capacitatea
artistului de a aduce şi de a menţine în actualitatea imediată,
valori spirituale şi vizuale ale culturii medievale şi premoderne,
demers de pe urma căruia pictura contemporană nu are decât de
câştigat. Arta lui Ilie Boca propune o sinteză de stiluri, viziuni
şi tipuri de abordare a culturii vizuale medievale (religioase şi
folclorice), identificabile în pictura secolului XX, subordonate însă cu
toate, unui tip special de sensibilitate.
Tipul de discurs plastic
ales de Ilie Boca spre a fi prezentat la galeria “Sabina şi Jean
Negulescu” se adaptează perfect respectivului spaţiu, ale cărui
dimensiuni echivalează cu cele ale casei ţărăneşti
tradiţionale. Artistul umple cocheta galerie – în care te simţi bine
încă de la intrare, tocmai datorită reducerii spaţiului ei la
dimensiunea umană – cu pictura sa plină de căldură, vibrând
de viaţă, exact aşa cum ţăranul de odinioară
acoperea peretele dinspre răsărit al casei sale cu icoane. Aglomerarea
e, de aceea, benefică, generatoare de energii pozitive. Personajele lui
Ilie Boca, oameni şi îngeri, interacţionează cu spectatorul,
chiar dacă fundalul lucrărilor le menţine “captive” în
convenţia imaginii. De la stilizări extreme şi până la reprezentări
aproape realiste ale unor portrete, personajele create de Ilie Boca invită
la o incursiune în istoria imaginii. Încadrarea explicită a multor
portrete, structurarea compoziţiilor în succesiuni de cadre ferm
delimitate, aminteşte de separarea în episoade a istoriei sacre, aşa
cum ne apare ea reprezentată în frescele bisericii creştine şi
uneori şi în icoane. Nici nu este de mirare acest lucru, cât timp artistul
intră în rezonanţă cu moştenirea culturală a
spaţiului din care se trage, un spaţiu al confluenţelor
spirituale, răsfrânte în pictura bisericească, în icoană, în
broderie, în miniatură şi în întreaga artă medievală a
Moldovei de nord.
Cultura
ţărănească este, cum spuneam, o altă sursă
importantă pentru pictura lui Ilie Boca. Înrâuririle ei sunt vizibile în
detaliile de costum, în portretele de ţărani, în reluarea unor
străvechi simboluri. În general, întreaga imagistică suprapune sau
contopeşte repere vizuale ce trimit la scoarţele şi covoarele
ţărăneşti, la icoanele pe sticlă, la broderia casnică
din mediul tradiţional.
Se întâmplă însă,
ca şi în cazul peisajelor italiene, să avem în faţa ochilor
imagini epurate de orice detaliu superfluu, capabile să trăiască
în sine şi să concentreze o forţă de sugestie remarcabilă.
Aşa sunt imaginile stilizate ale îngerilor care alcătuiesc, pe unul
dintre pereţii galeriei, o adevărată friză.
Se poate vorbi, de asemenea,
despre felul în care Ilie Boca suprapune planurile picturale pe suprafaţa
compoziţiei, stratificând astfel şi nivelurile de lectură. Artistul
nu se foloseşte decât arareori, şi doar atunci când e
neapărată nevoie, de reprezentarea în perspectivă. Pictura sa
respinge aproape instinctiv iluzia volumetrică, în schimb juxtapune
sugestiv planurile şi obţine alăturări susţinute de
folosirea bine controlată a gamei cromatice. Artistul dă dovadă
de echilibru şi stăpânire a tehnicilor picturale în dialogul dintre
suprafeţele vibrate şi cele acoperite de culoare pură. De
altfel, ca mulţi dintre pictorii moldoveni, Ilie Boca e un colorist
desăvârşit. Povestea despre oameni şi îngeri de la galeria de
artă “Sabina şi Jean Negulescu” se impune privirii prin folosirea
culorilor calde. Complementară discursului în clar-obscur de la Palatul
Cotroceni, lumina invadează suprafeţele pictate din această a
doua expoziţie şi sufletul spectatorilor. Persoanjele lui Ilie Boca
sunt entităţi învestite cu identitate şi proiectate în prezentul
etern al imaginii.
Târgu-Jiu,
iulie-august 2002
Finalizarea celei de a doua
ediţii a taberei de sculptură Brâncuşiana este o
împlinire, dar şi o promisiune. Oraşul căruia Brâncuşi i-a
dăruit un ansamblu monumental, râvnit de orice capitală
culturală a lumii, s-a îmbogăţit cu încă opt obiecte
plastice monumentale, amplasate central sau periferic, în locuri ce vor dobândi
în timp o nouă identitate.
Amplasarea noilor
lucrări de sculptură, născute pe faleza Jiului, în imediata
vecinătate a Căii eroilor, este totodată promisiunea
că vor urma şi alte ediţii, spre a duce la bun sfârşit
proiectul, atât de ambiţios, de a transforma oraşul Târgu Jiu într-o
“capitală a sculpturii moderne”, cum îmi mărturisea sculptorul Paul
Popescu, iniţiatorul şi directorul artistic al taberei. Pentru ca
acest vis să se împlinească mai e însă cale lungă de urmat.
Cel mai mare obstacol este inerţia noastră, uneori mai greu de urnit
decât blocurile masive de piatră din care, cu trudă şi talent,
se iveşte sculptura.
Meritul de a se lupta cu
inerţia şi cu mentalităţile anticulturale din zilele
noastre, de a nu ceda în faţa
piedicilor de tot felul, aparţine deopotrivă oamenilor şi
instituţiilor locale: sculptorului Paul Popescu, Primăriei
municipiului Târgu Jiu, Centrului Cultural Brâncuşi. Aparţine, în
egală măsură, artiştilor participanţi, puşi la
grea încercare anul acesta de masivitatea şi duritatea blocurilor de
travertin de Borsec, materie imprevizibilă şi extrem de
capricioasă.
Anul acesta, foarte aproape
de Calea eroilor, adică fizic şi spiritual în vecinătatea
creaţiei lui Brâncuşi, şi-au dat întâlnire opt sculptori
încercaţi în multe alte tabere de creaţie. Veniţi din mai multe
zone ale ţării (Bucureşti, Sibiu, Cluj, Oradea), artiştii
români au avut din nou ocazia unui schimb de experienţă cu un artist
japonez, sosit din zări îndepărtate, spre a se alătura astfel
celor care, prin creaţia lor, îl omagiază pe Brâncuşi.
Lucrari de Alexandru Ciutureanu, Alexandru Lupu şi Alexandru Nancu
Lucrari de Paul Popescu
şi Tatsumi Sakai |
Sculptorul sibian Ioan
Cândea şi-a intitulat lucrarea Dor de Brâncuşi, urmărind
nu doar să-l evoce astfel pe marele înaintaş, ci chiar să
citeze, în sculptura amplasată în curtea fabricii de cauciuc ARTEGO, unul
dintre motivele folosite de Brâncuşi la Masa Tăcerii, clepsidra.
Aceasta, reprezentată pe cele patru suprafeţe ale lucrării, are şi
menirea de a le aminti oamenilor cărora lucrarea le va ieşi zilnic în
cale, de scurgerea necruţătoare a timpului. Artistul a urmărit
echilibrul volumelor şi respectare principiilor simetriei în sculptura
suspendată pe un cilindru metalic la 1,50 m de sol.
Experimentatul sculptor Alexandru
Ciutureanu a traversat, faţă de colegii săi, o încercare
în plus. Puternic fisurat, primul bloc de piatră care i-a revenit
n-a putut fi prelucrat. Dar în tot răul e şi un bine: structura mult
mai ofertantă a celui de al doilea i-a sugerat compoziţia actualei
lucrări, amplasate pe Bulevardul Titulescu din Târgu Jiu şi
intitulate Căutătorul de lumină. Forma naturală, de
bloc paralelipipedic, a pietrei e învăluită într-o “mantie” de motive
geometrice realizate astfel încât să capteze lumina tot timpul zilei.
Artistul bucureştean a iniţiat astfel un dialog inspirat între
plin şi gol, între lumină şi umbră, între urma sculelor de
prelucrare şi textura naturală a pietrei. Lucrarea lui Ciutureanu se
detaşează astfel din peisaj ca o siluetă
majestuoasă, surprinzătoare din fiecare unghi de vedere.
Destinată unei
intersecţii din vecinătatea Sălii Sporturilor, Poarta
soarelui, lucrarea sculptorului sibian Septimiu Enghiş e
amplasată vertical, pe o bază rotundă, şi se elansează
ca un trunchi de con din masa căruia se desprind calote semicirculare.
Artistul a fost preocupat în primul rând de obţinerea unei armonii compoziţionale,
bazate pe principiile simetriei. Această Poartă iradiază
într-adevăr forţă şi echilibru, exaltând expresivitatea
naturală a travertinului de Borsec. Lui Enghiş pare să-i fi
reuşit transpunerea în piatră a unei compoziţii îndelung
experimentate în lemn.
Alexandru Lupu, artist
clujean cu multă experienţă a sculpturii în piatră
dură, şi-a intitulat lucrarea Contrast. Ea este
amplasată orizontal în spaţiul verde din faţa Prefecturii
municipiului Târgu Jiu. Compoziţia urmăreşte dialogul controlat
dintre o formă organică, obţinută prin “înmuierea” suprafeţelor
dure ale pietrei, şi o formă anorganică, ce reia structura regulată a cristalului.
Impresia vizuală obţinută de autorul Contrastelor e
puternică şi greu de uitat pentru că el reuşeşte
să sugereze “lichefierea” materialului solid într-o revărsare de
“magmă” cu atât mai convingătoare cu cât textura naturală a
pietrei e exploatată în întregime.
Sculptorul orădean Ioan Mihele a ales ca motiv
al lucrării intitulate Taina îmbinarea organică a
principiilor masculin/feminin. Astfel, forma masculină, “impetuoasă”
şi puternică ocroteşte forma “docilă”, sferică, în
care se ascunde taina creaţiei. Suprafeţele cioplite ale
compoziţiei verticale comunică cu suprafeţele a căror
textură e obţinută prin intervenţie mecanică. Publicul
va putea admira de acum lucrarea lui Mihele ampasată pe Calea Victoriei
din Târgu Jiu, în faţa magazinului Sport-Turism.
Alexandru Nancu s-a raportat
constant, în lucrarea intitulată Regele lumii (în memoria
hermeneutului René Guénon), la structura blocului masiv de travertin
căruia s-a străduit să-i păstreze monumentalitatea
naturală. Intervenţia lui e mai curând de natură
conceptuală, exploatând simbolurile sacre, reprezentate sintetic pe
suprafeţele compoziţiei verticale: funia răsucită
(solomonică) – atribut al înţelepciunii, caduceul Trimegistului –
atribut al ştiinţei, candelabrul lui Moise (Menora) – atribut
al luminii şi arborele dublu ternar, străjuit de soare şi
lună, ca legătură între cer şi pământ. Amplasată
în zona „Lido”, lucrarea intenţionează să sugereze un semn al
ordinii lumii tradiţionale.
Paul
Popescu a realizat anul acesta a doua lucrare în cadrul Brâncuşienei. Ea
se numeşte Despărţire
şi este amplasată în Parcul lui Tudor, undeva în zona
Liceului de Artă unde Paul este profesor. Alegerea formei - două
jumătăţi de sferă uşor deplasate şi unite
printr-un “vrej” ca un cordon ombilical - a presupus un efort considerabil:
transformarea unui bloc paralelipipedic de travertin într-un cilindru şi
apoi secţionarea cilindrului în două calote. Artistul include în
această lucrare semnificaţii simbolice: despărţirea
unicului în entităţi separate, proces care a condus la dualitatea
principiilor lumii.
Tatsumi Sakai, artistul
venit din Ţara Soarelui Răsare în ţara lui Brâncuşi,
şi-a numit lucrarea, foarte poetic, Poarta apelor. Pentru că
ea este amplasată în faţa Muzeului de Artă din Târgu Jiu,
artistul şi-a gândit
compoziţia accentuând ideea de faţadă. Prin urmare, doi moduli
verticali, despărţiţi printr-un mic spaţiu, sunt
ciopliţi astfel încât unul să devină oglinda celuilalt.
Suprafeţele lor sensibil ondulate prin şlefuire reiau şi
sugerează convingător motivul feminin al curgerii apei, în buna
tradiţie a simbolisticii orientale. Artistul nipon reia astfel, într-o
piatră foarte dură, un motiv care revine constant în lucrările
sale de atelier.
Anul acesta, la Târgu Jiu,
în cadrul Taberei Naţionale de Sculptură Brâncuşiana,
Porţii sărutului i s-au alăturat o Poartă a soarelui
şi o Poartă a apei iar Dorului de Brâncuşi i s-au
oferit ca antidot un Căutător de lumină şi un
Rege al lumii. Taina vieţii poate fi aflată uneori în Contraste.
Mai dramatic este cu Despărţirea, pentru că e
inevitabilă. De ea se teme întotdeauna Paul Popescu, chiar şi când e
vorba de echipa artistică ce trebuie să se destrame imediat după
ce s-a sudat cu adevărat. Probabil că acest sentiment de frustrare
nu-i va da linişte sculptorului şi astfel el îşi va continua cu
tenacitate generosul proiect cultural.
Cristian
Diţoiu
Expoziţie personală de pictură, Palatul
Mogoşoaia, august-septembrie 2002
Spuneam într-o cronică
de acum câteva săptămâni că voi reveni cu un comentariu asupra
activităţii pictorului Horea Paştina, unul dintre cei mai
apreciaţi artişti contemporani, profesor la Universitatea de Arte din
Bucureşti şi membru al grupului Prolog. Despre arta
lui Horea Paştina am mai avut prilejul să scriu, mai ales că
este un pictor activ. Expoziţiile lui din ultima perioadă (Palatul
Mogoşoaia, Muzeul Bruckenthal şi galeria Conta 18) relevă
expresia unui rafinament desăvârşit, a unei viziuni spiritualizate
asupra lumii. Peisajul şi natura statică sunt genurile abordate cu
predilecţie de acest artist pe care-l pot înţelege cu adevărat
doar spiritele elevate. Horea Paştina contrazice prin expresia
inconfundabilă a artei lui impresia că pictura figurativă ar fi
mai lesne de înţeles pentru că dă privitorului posibilitatea de
a recunoaşte motivele reprezentate. Recunoşti orice formă
pictată de Horea Paştina, dar sensul ei îţi rămâne
străin dacă nu pătrunzi filosofia acestei reprezentări
subtile a lumii materiale născute printr-o intervenţie de natură
transcendentă.
Horea Paştina nu
pictează pur şi simplu, dintr-un imbold interior inexplicabil.
Demersul lui artistic se constituie într-o cale de cunoaştere, una dintre
cele date fiinţelor superioare. Pentru că este şi profesor,
Horea Paştina îi învaţă pe studenţii săi să
gândească în acelaşi spirit. Tocmai de aceea se poate vorbi, lucru
rar astăzi, despre o şcoală de pictură aflată sub
semnul personalităţii lui Paştina. La sfârşitul anilor de
studii, cei care l-au avut profesor pictează aproape la fel ca el.
Despărţirea de maestru se dovedeşte anevoioasă.
Personalităţile puternice se desprind însă treptat de modelul
iniţial, îşi găsesc propriul drum, păstrând totuşi
câteva învăţături esenţiale: interesul pentru genurile
majore (peisaj, natură statică, portret), deprinderea de a-şi
controla intelectual arta, credinţa în pictură ca mijloc de explorare
a tainelor creaţiei lumii. Câteva nume de tineri artişti care au
studiat pictura cu Horea Paştina tind deja să se impună: Marian
Dobre, Nicolae Badiu, Valeriu Palade, Cristian Diţoiu (aceştia chiar
au expus împreună de câteva ori în ultimii ani, alăturându-se lor
şi pictoriţa Florica Peia).
Mă voi referi, cu ceva
întârziere, la a treia expoziţie expoziţie personală deschisă
de Cristian Diţoiu în perioada august-septembrie 2002 la Mogoşoia.
Cristian Diţoiu e născut în 1967, a absolvit Universitatea de Arte
din Bucureşti în 1996 şi este acum restaurator de pictură la
Muzeul Naţional de Artă al României.
Tânărul
pictor a expus în spaţiul restrâns al galeriei Foişor de la
Palatul Mogoşoaia şapte lucrări realizate recent în spiritul
învăţăturii dobândite de la profesorul său. Nu cantitatea
ci calitatea stă în prim - planul preocupărilor lui Diţoiu.
Calitatea nu apare însă pur şi simplu, din jocurile hazardului, ci
doar ca efect al rigorii, al unui travaliu intelectual care disciplinează
sensibilitatea viziunii şi percepţiei asupra lumii. Cristian
Diţoiu a călătorit în Italia, ca mulţi dintre artiştii
români din toate timpurile. Peisajele italiene nu l-au lăsat indiferent
nici pe el, nostalgia lor născând în sufletul pictorului o Italie
interioară, cu valori speciale de lumină, umbră şi culoare,
cu o geometrie spirituală inconfundabilă. Diţoiu îşi
ordonează compoziţiile după secţiunea de aur, indiferent de
localizarea peisajului pe care-l transfigurează.
Peisajelor italiene li s-au
alăturat câteva inspirate de atmosfera patriarhală a Ipoteştilor
sau a mânăstirii Pasărea. Artistul selectează din realitatea
locurilor care l-au emoţionat cadre fixe pe care le delimitează compoziţional,
lăsând ochiului nealterată percepţia fragmentului decupat cu
bună ştiinţă dintr-un peisaj mult mai vast, pe care
privirea nu l-ar putea cuprinde în întregime. Selectând, artistul îşi
oferă şi ne oferă posibilitatea contemplării detaliului
semnificativ în ordine spirituală.
Fără nici un fel
de sfială faţă de culoarea primară, faţă de
tonurile vii, puternice, faţă de culorile calde, Cristian Diţoiu
îşi compensează exuberanţa controlând ferm desenul şi
compoziţia. Pictura lui reuşeşte o dublă
performanţă: să bucure ochiul şi să incite la
contemplaţie.
În mod evident,
protagonistul expoziţiei de la Palatul Mogoşoaia pictează în
stilul lui, păstrând de la profesorul care l-a îndrumat
învăţătura şi respectul pentru lucrul bine făcut.
Rămâne de văzut, ca în cazul tuturor artiştilor aflaţi la
început de drum, pe ce direcţie se va înscrie creaţia lui viitoare,
atunci când interesul său se va concentra şi asupra altor genuri.
Anca
Berzunţeanu
sala Atelier 35 (Eforie), septembrie-octombrie 2002
Pictura nu este un simplu
element cosmetic mărturiseşte Anca Berzunţeanu, foarte
tânăra autoare a expoziţiei intitulate Şi dacă se poate
să se asorteze cu canapeaua. Autoarea, născută la
Oneşti în 1978, este acum studentă în ultimul an la Universitatea de
Arte, clasa profesorului Vladimir Zamfirescu.
Neconvenţional şi
nonconformist, discursul plastic al Ancăi Berzunţeanu se
fundamentează pe experienţa personală, constituindu-se într-un
comentariu parodic al realităţii imediate. Anca a lucrat într-un
magazin unde se înrămau tablouri şi se vindea pictură.
Clienţii veneau să caute acolo ceva pictat (reproducere sau original)
care “să se asorteze” cu canapeaua, fotoliile, covorul etc.
Întristată de condiţia actuală a picturii, tânăra
artistă s-a decis să contribuie prin demersul ei la
însănătoşirea mentalităţilor, la (re)formarea
gustului. Astfel că expoziţia, deşi a stat sub semnul umorului,
a transmis un mesaj neliniştitor.
De la bun început, tânăra artistă ştie exact ce
vrea. Mai presus de orice, ea crede în puterea picturii de a se salva de
urîţenie şi deriziune şi de a redeveni o artă majoră,
preţuită la adevărata ei valoare. Tot atât de bine, autoarea
expoziţiei a intuit că “leacul” se află în mâinile, mintea
şi sufletul pictorului.
Recunoaştem în
clienţii magazinului (unde s-a consumat o scurtă perioadă din
biografia Ancăi Berzunţeanu) a doua sau poate chiar a treia
generaţie de cetăţeni strămutaţi forţat de la
ţară la bloc în “epoca de aur”. Amintirea tulbure a obiectelor
tradiţionale din casele bunicilor şi străbunicilor de la
ţară (vag întipărită în mentalul colectiv al locuitorilor
din cartierele-dormitor) s-a suprapus subculturii vizuale citadine, ducând la
apariţia în serie mare a carpetelor-kitsch cu răpiri din serai
şi cerbi bând apă la izvor. O spoială de cultură şi
puţin snobism de cartier, iată ingredientele noii viziuni despre
decorarea locuinţei. De aici a decurs firesc, dacă se poate spune
aşa, nevoia consumatorului de “a-şi asorta “ tablourile de pe
pereţi cu canapeaua, covorul sau carpeta de pe care ochi
lăcrimoşi de căprioară, ridicând capul din apa izvorului,
ne ţintuiesc dojenitor când intrăm în sufrageriile de bloc.
Anca Berzunţeanu
selectează acest motiv, al căprioarei care se adapă sau al
trofeului de cerb prezent şi el în multe locuinţe pe verticală,
transformându-l în pretext al picturii ei din ultima perioadă. Cu mult
umor, artista se autointitulează Fata cu cerbi, descătuşând
astfel puterile vindecătoare ale râsului.
Expoziţia a fost
gândită scenografic. Pânze neînrămate, hârtie sau cartoane pictate
(cu cerbi, căprioare sau trofee vânătoreşti) au decorat ca un
tapet pereţii galerei. Pentru reuşita gestului anamnetic, artista a expus
un covor ţărănesc vechi, care, probabil nu întâmplător, i-a
atras irezistibil pe vizitatorii galeriei. E cea mai bună dovadă
că măcar nostalgia după autentic persistă.
Compoziţiile Ancăi
Berzunţeanu pun în dialog, pe aceeaşi suprafaţă
pictată, motivele decorative tradiţionale, de pe covoarele sau
scoarţele ţărăneşti, cu motivele kitsch.
Îndrăzneala paralelismului produce un benefic şoc vizual. Artista ne
arată, la propriu, adică ne obligă să vedem ce e
adevăr şi ce e iluzie în pictură şi în concepţia
despre înfrumuseţarea spaţiului locuit. Registrele dedicate motivelor
tradiţionale autentice sunt tratate cu minuţie, cu grijă pentru
armonia detaliilor şi a culorilor. Cele dedicate cerbilor, plasaţi
adesea pe un fundal încărcat decorativ, sunt mai schematice, mai
derizorii, lăsând loc interpretărilor şi unei vindecătoare
ironii.
La vernisaj, Anca
Berzunţeanu a înscenat chiar o mică provocare ce i-a lăsat
cvasinedumeriţi pe spectatori. L-a invitat pe bătrânul fotograf, cu
căprioara împăiată, care face poze la comandă în
Cişmigiu şi le-a propus celor prezenţi să se fotografieze.
Majoritatea au fost reticenţi. Probabil i-a inhibat locul. Ceea ce e
firesc în parc, devine ridicol într-un spaţiu dedicat gesturilor culturale.
Poate acesta e semnul că începem să ne ferim de cerbi şi
căprioare pictate sau împăiate. Poate că începem să ne
ferim de copii ale copiilor şi să tânjim după originale. În fond
asta a şi urmărit expoziţia Ancăi Berzunţeanu. Să
ne amintească de rolul picturii adevărate care nu este niciodată
o copie, în ciuda tuturor aparenţelor. Oricum, pentru a-şi atinge
ţelul, artista mai are mult de trudit. Dar fiindcă o face cu pasiune,
sigur nu-i va fi greu.
Nicolae
Aurel Alexi, Ion Atanasiu Delamare, Rareş Pantea şi Dumitru Radu
Galeria Conta 18, septembrie-octombrie 2002
Reîntoarcerea la poveste ar
putea deveni o direcţie a artei plastice contemporane. Povestea face mai
uşoară receptarea mesajului şi facilitează relaţia
dintre operă şi privitor. Ne-o dovedeşte din plin arta a patru
dintre cei mai importanţi artişti români, reuniţi la galeria
Conta 18, în cea de a treia expoziţie prezentată aici, sub titlul
generic Poveste.
Nicolae Aurel Alexi, Ion
Atanasiu Delamare, Rareş Pantea şi Dumitru Radu deţin
ştiinţa naraţiunii în imagini bidimensionale şi
tridimensionale. Acesta este elementul comun şi definitoriu al expunerii
lor. Sunt patru artişti cu o personalitate bine conturată,
deosebiţi ca viziune şi stil, deşi aparţin aceleiaşi
generaţii. Cu toţii au înţeles însă cât de importantă
este transparenţa mesajului artistic.
Patru autori, patru
naraţiuni diferite şi o incursiune în istoria artei, iată ce
propune expoziţia. Nicolae Aurel Alexi expune lucrări din
ciclul Recurs la desen, o probă de virtuozitate şi de cultură
asumată. Naraţiunea lui e alegorică şi istorizantă,
invitând la reconsiderarea stilurilor, de la Renaştere şi până
în secolul al XVIII-lea francez, dintr-o perspectivă parodică.
Secretul succesului, ne avertizează, fiecare dintre aceste lucrări, e
să ştii să desenezi. Ion Atanasiu Delamare
propune în grafica lui o naraţiune funambulescă, cu personaje şi
obiecte-personaj care comunică desfiinţând orice graniţă
convenţională. Umorul e contrabalnsat de gravitatea viziunii. Să
desenezi o lume ca un vis frumos sau ca un coşmar de care vrei să te
eliberezi, aceasta e cheia poveştii lui Ion Atanasiu. Rareş Pantea
expune lucrări de pictură peste care pluteşte spiritul unor
clasici ca Velasquez sau Arccimboldo. Naraţiunea lui e carnavalescă
şi burlescă. Fiecare lucrare e o scenă cu personaje pline de
teatralism, care “pozează” pentru privitor. Arta lui Pantea e profund
extrovertită, spre deosebire de cea a lui Ion Atanasiu. Un introvertit e
şi sculptorul Dumitru Radu, autorul personajelor-instrumente muzicale, de
mici dimensiuni, care spun povestea omului însingurat şi a
căutărilor lui existenţiale. În cazul lui, naraţiunea e
simbolică. Piesele de bronz, de mici dimensiuni, aşezate pe socluri
preţioase, propun o ipostază inedită a fiinţei umane,
înnobilate în devenirea ei spirituală. Omul imaginat de Dumitru Radu se
dezbracă de materie spre a deveni muzică. Povestea spusă de
sculptor este chiar a acestei transformări.
Cei patru artişti
reuniţi la început de toamnă ne învaţă nu doar cum se poate
povesti în imagini, ci mai ales cum o poveste plastică poate dobândi miez.
Marian
Dobre
expoziţie personală de pictură, Art Jazz
Club, octombrie 2002
Cronica de faţă
vine ca o continuare, determinată de o nouă expoziţie care mi-a
atras atenţia, a ideilor pe care le enunţam în săptămânile
anterioare, atunci când scriam despre cei doi tineri pictori: Cristian
Diţoiu şi Anca Berzunţeanu. Nu ştiam atunci că foarte
curând, unul dintre artiştii pomeniţi în cronica intitulată Şcoala
de pictură a lui Horea Paştina, urma să expună la
rândul lui. E vorba despre Marian Dobre, născut în 1968 la Brăila,
absolvent al Universităţii de Artă din Bucureşti în 1998
şi al cursului de studii aprofundate în 1999.
Sper ca cititorii cronicilor
mele să nu creadă că am făcut o fixaţie pentru
expoziţiile de pictură sau pentru o anumită generaţie de
artişti. Nu vreau decât să consemnez realitatea unui fenomen
îmbucurător prin normalitatea lui: tinerii artişti descoperă sau
redescoperă sentimentul de împlinire dat de lucrul bine făcut, de la
punerea problemei şi până la rezolvarea ei plastică.
În cazurile enunţate mai sus e vorba despre pictură,
primul dintre genurile “clasice” care-şi regăseşte demnitatea
şi căruia i se recunoaşte importanţa, după mai bine de
un deceniu de bâjbâieli sterile în zona experimentului. Mi se umple inima de
bucurie când văd ce puţin le pasă acestor artişti
plastici de artiştii comunicaţionali, cum le zice acum
mai nou foştilor artişti vizuali sau media, adică
acelor promotori ai “progresului” care trebuia să ne scoată pe noi
din marasmul provincialismului şi să ne internaţionalizeze, cu
preţul pierderii totale a identităţii. Aceştia din
urmă au încă probleme cu denumirea ocupaţiei lor, semn că
nu-şi mai văd capul de treburi. Dar n-am să mai insist asupra
acestor aspecte, de care m-am ocupat adeseori, atrăgându-mi “sfânta” mânie
a liber -schimbiştilor contemporani.
Voi reveni la subiectul
propriu-zis al consemnării: expoziţia de pictură deschisă
de Marian Dobre la Art Jazz Club (fosta sală Atelier 35, transformată
în club şi reamenajată cu mult gust spre a servi şi ca galerie
de artă) pe 14 octombrie 2002. Se poate spune că, sub un titlul deloc
întâmplător (Pentru pictură cu tărie), Marian Dobre a ieşit
pentru prima dată în public cu o expoziţie personală.
Lucrările lui au fost, în schimb, de multe ori prezente pe simeze, în
România şi în străinătate, cu ocazia unor expoziţii de
grup, alături de colegii săi de generaţie. A
împărtăşit şi experienţa unei tabere de pictură
la Tescani, alături de membrii grupului Prolog şi unul dintre ei,
Horea Paştina, i-a fost profesor. Toate aceste experienţe, însumate,
au dus, în scurt timp, la formarea unui artist care ştie exact ce vrea
şi care-i este drumul.
Ştiam că Marian
Dobre e un artist care promite, însă ceea ce am văzut în prima lui
personală m-a uimit, deşi poate că nu acesta e cuvântul
potrivit. Pictura expusă poartă marca unei şcoli de înaltă
clasă şi a studiului aprofundat după natură. În plus, e
marcată de o personalitate puternică, de un autentic spirit
iscoditor.
Opţiunea lui Marian
Dobre e tranşantă. El se află deliberat într-o etapă când
caută să pătrundă înţelesul naturii materiale. Prin
urmare, formele vii sunt supuse unei cercetări atente şi pasionate.
Artistul are presimţirea miracolului generator de viaţă, dar nu
acesta, ci viaţa însăşi e deocamdată subiectul picturii
lui. Şi viaţă înseamnă la Marian Dobre, în egală
măsură, o floare (stânjenel, crin, nalbă, gladiolă), un
colţ de grădină (Grădina Floarei), un peşte,
modelele de la facultate (Florin şi Rodica), lumina sau umbra care
modifică volumele şi culorile obiectelor (Umbra naturală).
Liniile desenului, gamele
cromatice, modul de compunere a formelor şi raporturile dintre ele
dezvăluie starea de obiect de studiu a naturii evocate. “Cercetătorul“
însă, nu e deloc indiferent la ceea ce vede. El nu observă
detaşat structuri naturale complexe, pe care să le exploateze apoi ca
atare în compoziţie. Dimpotrivă, Marian Dobre găseşte
detalii subtile ale formei vii, dintre cele care scapă ochiului comun,
şi nu-şi disimulează în nici un chip emoţia descoperirii
lor.
Am tot stat să mă
gândesc ce m-a impresionat atât de mult, dincolo de un ireproşabil
simţ cromatic, de construcţiile elaborate ale lucrărilor lui
Marian Dobre. Şi am avut dintr-o dată iluminarea că emoţia
pictorului e cea care trece dincolo de “ramă” şi care se transmite
privitorului. E bucuria împărtăşirii cu taina Duhului care
insuflă viaţă materiei, dându-i toate acele proprietăţi
(formă, culoare, mişcare, expresie) după care recunoaştem
formele naturii vii şi intrăm în relaţie cu ele.
Prin titlul şi prin
conţinutul ei, expoziţia lui Marian Dobre este, ca şi cea a
Ancăi Berzunţeanu, un manifest explicit pentru regăsirea
valorilor estetice şi spirituale ale picturii. Ea măreşte
şi calitativ şi cantitativ numărul demersurilor recuperatorii
din ultimii ani, demersuri care aparţin mai ales artiştilor
aflaţi la început de drum.
Florica
Peia
expoziţie personală de pictură, Art jazz
club, noiembrie 2002
Semnalam, cu un an în
urmă, prezenţa pe simeze a unui grup de cinci tineri pictori,
absolvenţi ai Universităţii de Artă din Bucureşti,
patru la clasa profesorului Horea Paştina şi al cincilea la cea a
profesorului Florin Ciubotaru. E vorba despre Marian Dobre, Cristian
Diţoiu, Florica Peia, Valeriu Palde şi Cristian Badiu.
De la începutul anului 2001,
când aveam să-i cunosc pe toţi, la Muzeul Literaturii Române, cu
ocazia expoziţiei intitulate O variantă, primii trei ei au
ieşit în public cu expoziţii personale şi toţi în toamna
aceasta. Cristian Diţoiu a expus la Palatul Mogoşoaia, Marian Dobre
la Art Jazz Club şi de curând Florica Peia, în aceeaşi
club-galerie, unde muzica şi arta plastică se întâlnesc în mod
fericit, completându-se reciproc.
Ca şi colegii ei de grup
şi de generaţie, Florica Peia crede în forţa picturii de
a-şi păstra statutul de artă majoră. Eforturile ei se
concentrează, prin urmare în această direcţie. Studiul după
natură rămâne în centrul preocupărilor artistei, însă
abordările ei au note particulare. Prima ucenicie a Floricăi Peia
s-a consumat pe şantierele de pictură bisericească ale
Patriarhiei Ortodoxe Române, cu mult înainte ca ea să-şi înceapă
studiile universitare. Facultatea a absolvit-o în 1998, la clasa lui Florin
Ciubotaru.
Lucrările de
pictură şi grafică expuse la Art Jazz Club sunt realizate
în ultimul an, fiind, în majoritatea lor, peisaje. Cu toate că artista
îşi păstrează constantă opţiunea studiului după
natură, reprezentările ei nu sunt câtuşi de puţin
naturaliste. Refuzul perspectivei liniare, ca influenţă a picturii
religioase pe care o practică în continuare cu pasiune, ca şi
aducerea în prim plan a fragmentului de natură, individualizează
compoziţiile acestei artiste, dându-le o forţă şi o
expresivitate aparte.
Pentru Florica Peia
peisajul, rural sau urban, este mai curând punctul de pornire al
reprezentării unor peisaje interioare deloc nostalgice, deloc idilice.
Artista selectează un colţ de natură, un spaţiu citadin, un
arbore, un fragment vegetal, proiectând asupra lor un tumult interior care le
transformă complet stuctura şi le modifică dispunerea
spaţială. Planurile picturale nu se structurează în adâncime, ci
se juxtapun, aducând în prim plan şi impunând privirii, motivul ales. Un
trunchi scorburos de copac, aracii din grădina de la Zimnicea, locul natal
al pictoriţei, plăcile de beton abandonate în mijlocul
Bucureştiului, dintre care iarba se zbate să iasă la
lumină, foişorul din grădină nu sunt simple motive, cu o
oarecare expresivitate, pe care artista se străduieşte să o
transpună plastic. Fiecare dintre aceste subiecte, incitante pentru ochiul
şi sensibilitatea pictorului, devine organism viu, încercat de
experienţe dramatice pe care încearcă să le comunice. De aici
molipsitoarea nelinişte a tablourilor Floricăi Peia, neliniştea
propriei fiinţe, transferată asupra fiinţelor şi naturii
din imediata apropiere.
Percepţia
acutizată a realului este, cum semnalam şi cu alte ocazii, o
trăsătură a ultimei generaţii de pictori. La Florica Peia
ea se manifestă însă diferit, pentru că nu subiectele aflate în
tangenţă cu socialul reprezintă preocuparea ei. Şi
deocamdată nici portretul n-a intrat în sfera de interes a artistei.
Tumultul interior, răsfrânt asupra imaginilor reprezentate de protagonista
expoziţiei de la Art Jazz Club, se regăseşte la nivel
plastic în tuşele agitate, în pensulaţiile largi, în aşternerea
generoasă a pastei pe suport. Grafica dezvăluie un mare rafinament
şi la nivelul desenului. Tehnica frescei şi cromatica ei
specifică se regăsesc, cu precădere în aceste lucrări.
Se poate deja vorbi despre o
sinteză în pictura Floricăi Peia. Pe de o parte, e descifrabilă
experienţa picturii religioase, de sorginte bizantină, cu regulile ei
stricte de reprezentare, cu disciplina interioară pe care o impune, pe de
alta lecţia modernităţii îşi spune şi ea cuvântul.
Îmbinarea e fericită pentru că artista subordonează unor
structuri clare, echilibrate, libertatea ei de percepţie şi
reprezentare a lumii.
Pictura Floricăi Peia
exaltă o dublă poetică: a fragmentului, capabil să evoce
ansamblul şi a neliniştii capabile să opereze mutaţii în
structura materiei vizibile.
Luiza BARCAN
inapoi
________inapoi la cuprins