Ianus 5-6 / 2002
Sacralizare şi locuire / Sanctification and
Inhabitation
CUPRINS / CONTENTS
Cadelniţă
de argint de la mânăstirea Tismana sec. al XIV-lea (M.N.A.R.). / Silver censer from Tismana monastery, Romania, 14th
century. Bujoreni,
octombrie 2002: ridicarea turlei bisericii de lemn / Bujoreni, October 2002:
building the church tower. Placa unei
xilogravuri realizată de artistul Mircea Nechita în cadrul Atelierelor
de Vară Tradiţie şi postmodernitate – 2002 / Engraving wood-plate made by the artist
Mircea Nechita at the Summer Workshop - 2002 Crucea unind
contrariile reprezentate aici prin cele 4 elemente: foc, apă,
aer, pământ. Manuscris alchimic din sec. al XVI-lea / The
cross linking the opposites: fire, water, air, earth. Alchemist manuscript from 16th century. Piatra de
la Tjängvide,
insula Gotland, Suedia, sec.al VII-lea / The
stone from Tjängvide, Gotland island, Sweden,
7th century. |
s i
m p o z i o n / s y m p o s i u m Atelierele
de vară “Tradiţie şi postmodernitate” 2002.............................. è english version ........................................... Arhitectura pentru săraci Augustin Ioan.............................................................................................. è english version ........................................... Arhitectura de urgenţă Cătălin Berescu .......................................................................................... è english
version ........................................... Creaţie de icoane şi obiecte
de cult la Bujoreni Luiza Barcan .............................................................................................. è english version ........................................... i d
e i / i d e a s Augustin
Ioan Valentin
Ilie Raportul teologic dintre Templul
iudaic şi Biserica creştină ............................. è Catedralele, bisericile parohiale,
mânăstirile şi specificitatea lor liturgică ................................................................................................. è Mit şi simbol .............................................................................................. è Numărul
şi forma ........................................................................................ è Simbolurile spaţiului .................................................................................... è Ciclurile timpului ......................................................................................... è Cosmologia şi simbolurile sale ..................................................................... è Alchimia omului perfect................................................................................ è STUDII DE CAZ: biserica de lemn din
Ciungetu, biserica de lemn din Brezoi, biserica de lemn din
Copăceni-Racoviţa ............................................ è Alexandru Nancu d o c u m e n t e / d o c u
m e n t s T i t u s B u r c k h a r d t INTRODUCERE
ÎN DOCTRINELE ESOTERICE ALE ISLAMULUI Cap.I. Despre Natura Sufismului Traducere
din limba franceză de Teodoru Ghiondea ........................................ è a t e l i e r / w o r k s h o p Radu
Florescu Sorin
Olteanu ORIGINEA ALFABETULUI.......................................................................... è Şerban Anghelescu Avertisment ............................................................................................... è Ipoteze despre geneza comportamentului
ritual ............................................ è Etologie şi etnologie .................................................................................... è Structura conflictuală a
riturilor de trecere .................................................... è Roxana Radvan, Joakim Striber, Roxana
Savastru, Suzana Dan, Dan Savastru TEHNICA
LASER DE MARE PRECIZIE PENTRU RESTAURAREA OBIECTELOR
DE ARTA ............................................................................ è Mariana
Stănescu, Constantin Costache TEHNICI
DE COLORARE A FURNIRULUI PENTRU MARCHETĂRIE ............. è c r o n i c i / c r o n i c l e s Cărţi,
artă plastică, arhitectura, muzică, spectacole Luiza Barcan ............................................................................................. è
ARHITECTURA
ORTODOXĂ ŞI TEMA IDENTITARĂ: 1900–1942 .................. è
SPAŢIUL SACRU ....................................................................................... è
LăcaşuL DE CULT
Concepţia
despre lăcaşul de cult în marile religii ............................................ è
Florin Mihăescu
SIMBOLUL,
IMAGINE A LUMII
Silviu Lupaşcu
METAFORE
ALE MORŢII ÎN AGGADOTH DIN TALMUDUL
BABILONIAN
............................................................................................ è
GROTELE
DE LA KHIRBET QUMRAN CA SPAŢII
RELIGIOASE.
HA-MOREH
LI-TSEDAKAH ....................................................................... è
IMAGINI
CARE ÎL SIMBOLIZEAZĂ PE DUMNEZEU ÎN LITERATURA
SUFI
CLASICĂ ......................................................................................... è
Anca
Manolescu
Obiect practicat, obiect interpretat:
André
Scrima şi Horia Bernea ..................................................................... è
Luiza
Barcan
CTITORII
ECLESIALE DE LEMN DIN VÂLCEA VEACULUI AL XIX-LEA
Înălţătoarea smerenie
Dimensiuni spirituale în
arhitectura bisericii Mânăstirii Cozia............................ è
INTRODUCERE
ÎN ARHEOLOGIE................................................................ è
INTRODUCERE
ÎN PROBLEMATICA GENERALĂ A RITURILOR
DE
TRECERE
Mihai
Camilar
Civilizaţia lemnului în Bucovina
Diversitate
în unitate carpatică .................................................................... è
origini şi continuitate ÎN Arhitectura
populară
bucovineană
Programele
arhitecturii populare .................................................................. è