inapoi _________inapoi la cuprins_________inainte
Mihai CAMILAR
Pătul
din Bucovina |
Civilizaţia înseamnă transformarea materiilor
oferite de natură de către omul care îşi exercită
îndemânarea, de-a lungul veacurilor. Orice comunitate omenească s-a dezvoltat
având drept bază unele resurse locale capabile să îi asigure
existenţa. Valorificarea resurselor locale a fost definitorie pentru
dezvoltarea comunităţilor tradiţionale, determinând implicit
şi dezvoltarea unor relaţii interumane.
Pădurea din spaţiul
carpato-danubian a fost sute de ani inepuizabila sursă de materie
primă pentru apariţia şi dezvoltarea multor
meşteşuguri specifice. De aceea, în spaţiul românesc se poate
vorbi de o adevărată „civilizaţie a lemnului”, reflectată
atât în arhitectura ţărănească, cât şi în arta
prelucrării lemnului în forme artistice atât de necesare omului din aceste
locuri, începând din timpuri ancestrale şi până în zilele noastre.
Faptul că teritoriul
românesc a fost înzestrat cu păduri întinse, ocupând cândva aproximativ
70% din suprafaţă, explică din plin apariţia unei
civilizaţii a lemnului, civilizaţie dezvoltată de-a lungul
veacurilor. Folosirea lemnului ca materie primă încă din cele mai
vechi timpuri este dovedită şi prin reducerea simţitoare a
fondului forestier, exploatarea susţinută fiind o realitate ce
demonstrează interesul pe care această materie primă l-a
suscitat în diverse domenii: arhitectură, unelte şi obiecte casnice,
unelte agricole, mijloace de transport etc.
Subiectul studiului de
faţă se va referi în mod deosebit la domenii de strictă
necesitate, în care îndemânarea s-a convertit cu vremea într-o admirabilă
tehnică şi artă a lemnului, supunând materialul unor procese de
prelucrare genială, creând o mare diversitate de forme ce au fost
imortalizate în lumea satului românesc, regăsite astăzi în mare parte
în atmosfera tăcută a muzeelor. Între aceste creaţii artistice
din lemn, construcţiile, în primul rând cele ce aparţin arhitecturii
populare, la care se adaugă şi tipurile categoriale din sfera ocupaţiilor
tradiţionale, ocupă un loc aparte.
Chiar dacă cele doua
mari ocupaţii tradiţionale carpatice, agricultura şi
creşterea animalelor, au fost legate inseparabil de pădure, ridicarea
adăpostului ca o necesitate vitală a suscitat încă din cele mai
vechi timpuri un interes şi o preocupare aparte. Meşteşug
străvechi, legat de cele dintâi trepte ale civilizaţiei rurale, acest
domeniu a reclamat chiar de atunci efortul suprem şi încununarea unui
spirit inventiv ce avea să dureze una dintre cele mai originale
arhitecturi populare din Europa. Măiestria de a construi în lemn sau
pământ, dezvoltată şi amplificată de-a lungul anilor de
meşterii de pe aceste meleaguri, multitudinea elementelor de cultură
populară tradiţională, alături de generoasa
prezenţă a istoriei locale sunt dovezi ce conduc către o
aplecare atentă şi asupra originalelor creaţii arhitectonice
ţărăneşti de orice fel, subiect ce impune o tratare
exhaustivă de viitor. Acest lucru poate fi motivat de faptul că
domeniul arhitecturii în lemn a cunoscut o vastă cuprindere, mereu
îmbogăţită de faptele varietăţii, de invenţie,
sub comanda factorului economic şi supus iminent eroziunii timpului.
Se poate afirma că
nici un alt gen de artă nu s-a legat sau implantat mai pregnant în mediul
local ca arhitectura ţărănească.
Acoperit odinioară cu
păduri întinse şi sălbatice, teritoriul de formare al poporului
român a oferit omului cu multă generozitate lemnul, dar de preţ, cu
admirabile calităţi de protecţie împotriva intemperiilor,
uşor de transportat şi de prelucrat. Din această realitate
geografică a decurs şi răspândirea copleşitoare numeric a
construcţiilor din lemn din ţinuturile de deal şi munte.
Ridicarea adăposturilor pentru om şi animale a cerut îndrăzneală,
simţ intuitiv şi o judicioasă folosire a locului, mai ales
adaptarea acestora la terenul în pantă. Evoluţia
meşteşugului de a construi a cunoscut un proces complex de
particularizare tipologică, favorizată de o serie de factori ce au
acţionat cu pondere diferită. Mai hotărâtoare în tipologie pare
să fie ocupaţia de bază a unei zone geografice, cu nevoile
imediate de creare a condiţiilor de creştere a animalelor, de
adăpostire şi de prelucrare sau depozitare a recoltelor, ca să
amintim doar ocupaţiile ce au caracterizat civilizaţia
pastoral-agricolă din nordul Moldovei.
Iată-ne aşadar
ajunşi pe un teren cunoscut, presărat cu admirabile monumente de
arhitectură populară, de o mare diversitate de folosinţă,
fără să aibă pretenţia de a egala arta ctitoriilor medievale,
ilustrată în modul cel mai înalt prin biserici şi
mănăstiri.
Civilizaţia
cristalizată pe aceste pitoreşti meleaguri, puternică în
forţa creatoare şi caractere specifice, îşi trage seva din
însăşi structura psihică a omului şi ar fi greu de precizat
care dintre factorii obişnuiţi, creatori de civilizaţie
să-şi fi spus cuvântul.
Dincolo de
căutările specialiştilor, rămâne faptul ca Bucovina
moşteneşte una din cele mai valoroase arhitecturi populare şi
această moştenire a creat obligaţii în contemporaneitate.
Arhitectura bucovineană, înţelegând totalitatea sistemelor
constructive, se înscrie în mod organic în spaţiul istorico-geografic
şi cultural românesc. Aici, ca în orice zonă etnografică a
ţării, esenţa construcţiilor trebuie căutată în
ideea de spaţiu, întâlnindu-se în calităţile generale constructive
aproape toate modurile de exprimare în planimetrie şi a volumelor
spaţiale. Casa de locuit, grajdurile, hambarele de mare capacitate,
şurile, stânele, instalaţiile tehnice populare
ţărăneşti, bisericile şi clopotniţele din lemn,
toate îmbină, într-un admirabil echilibru al raporturilor, forme
geometrice ca: pătratul, cercul, dreptunghiul, conul, piramida sau alte
forme prismatice. Se impune admiraţiei fiecăruia deopotrivă
echilibrul proporţiilor, farmecul rustic al siluetelor caselor, admirabila
încadrare în peisajul local precum şi acel simţ practic de organizare
şi distribuire a componentelor unei gospodării, unele cu ocol
întărit, semănând cu o adevărată fortăreaţă.
Sistemul arhaic de asamblare a pereţilor prin ingenioase îmbinări de
bârne la colţul caselor, de mare efect decorativ, proporţiile între
pereţi şi acoperişuri ca şi zvelteţea şi decorul
crestat al stâlpilor de prispă sunt elemente ce vin să potenţeze
valoarea de ansamblu a arhitecturii bucovinene.
Manifestând pe întregul
areal în studiu o unitate structurală de netăgăduit arhitectura
tradiţională din acest colţ de ţară, prin
preferinţele dimensionale ca plan şi elevaţie, materiale,
sisteme de asamblare şi motive decorative, prezintă mai multe
particularităţi zonale de mare plasticitate.
Este imposibil ca în acest
cadru limitat să înfăţişăm tipologia tuturor
construcţiilor ţărăneşti din Bucovina sau, prin
extindere, din Moldova, varietatea celor de aici fiind dată prin
existenţa a şase zone etnografice distincte: Suceava,
Rădăuţi, Humor, Fălticeni, Câmpulung, Dorna. Se poate
contura o privire evolutivă în timp asupra casei
ţărăneşti care aici, ca pretutindeni, a constituit un
adevărat ax fundamental al vieţii familiale şi sociale, element
care rămâne măsura primordială a omului din această
străveche vatră de locuire românească.
Cunoaşterea vechilor
case ţărăneşti şi evoluţia lor pe verticală
sau orizontală în timp, studierea exemplarelor rămase dintr-o
epocă mai apropiată, duce la ipoteze şi sugestii dintre cele mai
importante în legătură cu rostul şi atitudinea omului în anumite
timpuri pe aceste locuri, înţelegând totodată imaginea de
cultură şi civilizaţie a satului bucovinean tradiţional
şi chiar contemporan.
Materialul perisabil din
care au fost construite edificiile ţărăneşti nu a îngăduit
să avem în prezent ca obiect de studiu decât monumente de acest fel în
zonă, având o vechime cuprinsă între 250-300 de ani.
Privirea atentă a
specialistului, sau chiar a amatorului, mai poate depista în teren casa
monocelulară, specifică unei epoci mai îndepărtate,
locuinţa de mare simplitate constructivă dar de o perfectă
funcţionalitate. Pe scara evolutivă a planimetriei, după o
perioadă destul de lungă în istoria arhitecturii, apar şi alte
tipuri constructive mai evoluate ce se încadrează în etapa în care formele
originale şi-au consolidat zestrea constructivă,
adăugându-şi şi una decorativă ce coincide cu perioada de
înflorire generală a artei populare din secolele XVIII şi XIX.
Remarcăm că tipul
de casă cu cea mai frecventă răspândire întâlnit aici, ca
şi pe întreg spaţiul românesc, este cel cu două camere şi o
tindă mediană. Este meritoriu de semnalat, în trecere - ca un tip
constructiv deosebit întâlnit numai în zonele etnografice Dorna şi
Câmpulung, care se suprapune celui cu tindă-cameră, pe plan asimetric
- casa cu foişor. Foişorul apare odată cu dezvoltarea planului
asimetric la casele de dimensiuni mai mari. Element de prim ordin arhitectural,
foişorul a fost conceput pentru apărarea intrării locuinţei
de intemperii, loc de desfăşurare a unor îndeletniciri de sezon,
făcând totodată o legătură între interiorul casei şi
spaţiul de afară.
Urmează perioada în
care volumele tradiţionale încep să se modifice, sub influenţa
unor factori străini lumii rurale, planurile ţărăneşti
fiind contaminate cu trăsături ţinând de noi
funcţionalităţi de origine urbană. Aceleaşi
mutaţi se întâlnesc şi la construcţiile anexe din complexele
gospodăreşti, apariţia unor noi construcţii, unele sub
impulsul de transculturaţie acestor locuri, precum şi gruparea
acestora pe spaţii mai restrânse conform unei noi
funcţionalităţi.
Modernizarea treptată
a satului românesc în general, şi în special a celui bucovinean, a impus
introducerea tot mai rapidă a unor noi elemente constructive. Decorul
schimbându-se vizibil, tehnicile şi materialele constructive
tradiţionale dispar, făcând loc unor tehnici mai rapide şi
ieftine dar totodată mai „ieftine” şi sub aspect artistic. Cadrul
tradiţional se lărgeşte, se produce o dimensionare pe verticală
şi pe orizontală a vechilor proporţii, ducând şi la o
redistribuire a spaţiului interior conform noilor cerinţe de
viaţă.
Reprezentând un mod de
viaţă depăşit, arhitectura populară
tradiţională tinde să aparţină trecutului, cedând
astfel locul unei arhitecturi noi. Noile construcţii ar putea fi
lăsate în seama aceloraşi destoinici meşteri populari.
Puternicul lor simţ de selecţie şi soluţiile date ar fi în
măsură să păstreze, în fondul ei, acea frumuseţe
constructivă inefabilă a satului românesc. Tradiţia nu
defineşte nicicum formele depăşite care sunt inevitabil
părăsite în cursul continuu al societăţii ci tocmai acel
ansamblu de valori care au rezistat şi s-au impus, în conformitate cu
cerinţele mereu noi ale vieţii şi istoriei.
Regretabil este faptul
că în cadrul unor preocupări bune au apărut în zilele noastre
unele construcţii bizare, ale căror elemente constructive şi de
decor şi-au afişat ostentativ o obârşie populară. Dar,
aproape de natură, eforturile ar fi fost uşor încununate de succes dacă
s-ar fi îndepărtat unele prejudicii aduse de şablonism sau
neajunsurile produse de ornamentaţiile de structură florală,
prost stilizate, colorate violent, a căror ilustraţie, de
factură de-a dreptul vulgară, coboară aspectul cel puţin
parţial al unei aşezări la nivelul cel mai discutabil.
Totuşi se întâlnesc
cazuri când arhitectura modernă, în mersul ei către rezolvări cu
preferinţă verticală şi raportul de volume impresionante,
prin îndrăzneală şi inedit, reuşeşte mai frecvent
să valorifice cu bune rezultate unele formule şi elemente ale
arhitecturii tradiţionale.
Tocmai de aceea şcoala
actuală de arhitectură are marea responsabilitate de a transpune arta
tradiţională în contemporaneitate într-un just echilibru între
tradiţie şi inovaţie şi nu de a aborda, într-o căutare
galopantă, modele străine acestor
locuri, acest aspect constituind şi cel mai frumos omagiu adus celor ce au
făurit în timp aceste bijuterii arhitectonice.
inapoi _________inapoi la cuprins_________inainte