inapoi_________inapoi la cuprins________inainte
Creaţie de
icoane şi obiecte de cult la Bujoreni
Luiza BARCAN
Am
dorit ca artiştii invitaţi în cadrul taberei de creaţie incluse
în programul „Atelierele de vară Tradiţie şi Postmodernitate”
să fie tineri şi entuziaşti, să fie ataşaţi
proiectului şi să contribuie prin talentul, imaginaţia şi
îndemânarea lor la împodobirea lăcaşului. O parte dintre ei au
participat şi la cursuri, spre a înţelege mai bine problematica
şi obiectivele programului. Astfel, la Muzeul Satului Vâlcean,
încăperile şi pridvoarele caselor de lemn s-au transformat temporar
în ateliere de creaţie unde lemnul, sticla, culorile, uneltele pictorilor,
sculptorilor şi gravorilor s-au întâlnit pentru a da naştere unor
obiecte de cult realizate în spiritul tradiţiei, dar şi cu aportul
creativităţii fiecăruia dintre artişti.
Au
pictat icoane, pentru biserica care în acest timp prindea formă chiar
lângă ei, artiştii Mihai Coman şi Gabriel Chituc absolvenţi
de artă monumentală, Suzana Dan, Dumitru Gorzo şi Alexandru
Rădvan absolvenţi de pictură (toţi trei la clasa
profesorului Florin Mitroi). Mihai şi Gabriel, ca specialişti în
artă bisericească, au pictat icoana de hram şi pe cele
împărăteşti, precum şi alte câteva icoane cu sfinţi
importanţi ai cultului ortodox. Suzana Dan a realizat icoane pe lemn
şi pe sticlă după izvoade, alegând acele reprezentări care
se potrivesc cel mai bine viziunii şi stilului ei iar Dumitru Gorzo, originar
din Maramureş, din satul Ieud, a pictat ca înaintaşii săi,
iconarii pe sticlă din această zonă istorică, chiar şi
atunci când a folosit ca suport lemnul. Alexandru Rădvan a redat pe
sticlă scene din Vechiul Testament mai ales, adaptând viziunii lui asupra
chipului uman, portretele eroilor biblici. Tot icoane a realizat şi
graficianul Mircea Nechita, maramureşean ca şi Gorzo, însă
originar din Ţara Lăpuşului. El s-a folosit însă de
tehnicile xilogravurii şi linogravurii, spre a realiza, ca în bisericile
transilvănene, icoane pe hârtie. Reprezentările lui Mircea Nechita
respectă parţial sugestiile iconografice tradiţionale, dar
autorul le adaugă şi notele particulare ale viziunii lui, îmbinând
elementele sacre cu cele profane.
Aspecte
din expoziţie. În dreapta, doua piese de mobilier – iconostas şi
tetrapod – realizate de Cătălin Udrea şi Virgil Scripcaru. |
Mircea
Nechita a fost secondat, pe parcursul taberei, de fiul lui, de Vlăduţ
– neastâmpăratul, care a făcut eforturi să imite gesturile
tatălui şi să fie tot timpul în centru atenţiei. La un
moment dat, când joaca lui a depăşit răbdarea lui Mircea, acesta
i-a aplicat o scurtă corecţie în camera de sus a casei în care lucra.
Din casa alăturată, auzind cele câteva pălmuţe aplicate la
fundul copilului, care a ripostat supradimensionat, ca orice
năzdrăvan, Suzana a exclamat: ”Cred că de vreo o sută de
ani, nici un copil n-a mai fost bătut în casele de aici!”. Amănuntul
acesta nu e pur şi simplu pitoresc şi amuzant. În acele zile, cu toţii
am avut sentimentul că Muzeul n-a mai fost muzeu, căpătând
dintr-o dată viaţă şi integrându-se în prezentul cel mai
concret. În camerele cu obiecte vechi, nemişcate din locul lor, au intrat
oameni care au creat, au râs, au făcut schimb de idei, şi-au
lăsat amprenta trecerii. Trebuie spus că Vlăduţ a devenit
mult mai înţelept de la incidentul cu pricina, amuzându-ne în fiecare
seară, la cină, cu poreclele şi caracterizările făcute
fiecăruia dintre noi.
N-a fost el
însă cel mai tânăr dintre participanţii la Ateliere, ci un alt
băieţel, Ioan, fiul familiei Scripcariu. Ioan a exersat din plin
mersul de-a buşilea şi apoi în picioare, prin iarba bogată de la
muzeu. Virgil Scripcariu, tatăl lui, absolvent de sculptură la clasa
profesorului Vasile Gorduz, împreună cu Cătălin Udrea, fost
student al aceluiaşi maestru, şi cu Toma Gabor au lucrat în lemn
mobilierul de cult al bisericii: un tetrapod (Cătălin Udrea), un
iconostas (Virgil Scripcariu) şi un tron arhieresc (Toma Gabor).
La vernisajul prilejuit de închiderea programului toate
aceste icoane şi obiecte de cult au fost expuse chiar în incinta bisericii
care urmează să fie introdusă în cult (târnosită) atunci
când îşi va afla amplasamentul definitiv.
Icoane realizate de Suzana Dan Icoane de Gabriel Chituc şi Adriana Scripcariu
(dreapta). Icoane de Mircea Nechita. Icoane de Dumitru Gorzo. Icoane realizatede Mihai Coman. Lucrări de Alexandru Radvan Desene de Valeriu Pantilimon. |
inapoi_________inapoi la cuprins________inainte