inapoi ________inapoi la cuprins________inainte
Roxana
Radvan, Joakim Striber, Roxana
Savastru, Suzana Dan, Dan Savastru
TEHNICA LASER DE MARE PRECIZIE
PENTRU RESTAURAREA
OBIECTELOR DE ARTA
Institutul National de
Cercetare & Dezvoltare pentru Optoelectronica INOE
Centrul pentru
Restaurare prin Tehnici Optoelectronice CERTO
Platforma Magurele,
P.O.Box MG 5, Bucuresti, Romania
E-mail: radvan@inoe.inoe.ro, web page:http://inoe.inoe.ro/
Bujoreni, August 2002. Specialiştii de la Institutul Naţional de Optoelectronică prezintă tehnicile laser folosite pentru restaurarea obiectelor de patrimoniu. |
Cuvinte cheie: curatare laser,
system de marcare, laser cu emdiu solid activ YAG:Nd, dioda laser, artefact,
stabilitate cromatica
Abstract. Lucarea prezinta un studiu comparativ a regimurilor de curatare cu laser aplicate suprafetelor policrome cu diferite caracteristici, inclusive pe hartie colorata sau printata cu diferite densitati, precum si pe suprafete metalice. Testele sunt realizate sub microscop cu o tehnica de mare precizie, utilizand un laser cu mediu solid activ YAG:Nd
Lungimea de unda folosita cu precadere in experimente este cea din regimul fundamental de functionare a laserului (1064 nm). In paralel s-au efectuat experimente la 532 nm, in spoecial in cazurile ceva mai dificile, unde rezultatele obtinute utilizand radiatia la 1064 nm nu au fost satisfacatoare.
O parte semnificativa a lucrarii prezinat
cateva rezultate obtinute la curatarea unor timbre. Rezultatele experimentale
demonstreaza ca eficienta curatarii depinde de culoarea substartului, varsta
cernelei, calitatea hartiei si a culorilor.
Experimenetle au fost realizate pe un
microscop specializat, dotat cu un laser cu YAG:Nd, proiectat in cadrul
proiectului Eureka E 2094!. Echipamnetul are o serie de accesorii : sistem
de preluare a imaginii si de inregistrare a intregii operatii, precum si
inserarea acestora intr-o baza de date digitala.
INTRODUCERE
Laserii pulsati sunt in atentia multor
restauratori din centre moderne de cercetare in domeniul restaurarii si
conservarii, din ateliere, ca o tehnica noua si ca urmare multor avantaje,
precum si din cauza contraindicatiilor.
Lucrarea de fata prezinta o
tehnica care a urmarit asigurarea preciziei de operare, eliminand toate
riscurile din timpul procesului si, nu in ultimul rand, pentru studiul
curatarii suprafetelor pictate sau repictate. Pana in
present, un numar mic de cercetari au fost destinate curatarii hartiei scrise
sau tiparite, mai mult in domeniul deconatminarii si a indeparatrii depunerilor
de praf [1, 2]. Exista in bibliografia de specialitate, doar cateva lucrari
destinate curatarii hartiei relativ noi, mai noua de 50 de ani, care este mult
mai putin rugoasa decat cea veche sau decat pergamentul, cu o coeficient de
reflectanta si un grad de alb superioare.
De asemena, caracteristicile cerenlurilor
moderne schimba problematica unui experiment.
Teste comparative de curatare au fost
effectuate pe timbre realtiv noi, din acelasi tip de hartie, cu o policromie
sau simpla sau mai complicata. Structura celulozei si absorbtia hartiei sunt
similare pentru cazurile selectate.
Rezultatele experimentale au relevant
concluzii importante in privinta
interactiei radiatie infrarosii (1064 nm) cu
hartia. Experimentul a urmarit indepartarea stratului superfical de cerneala de pe
suprafete deja tiparite. Interventia este cu mult mai complicata cand
substratul contine multe culori si diferite tipuri de pigmenti.
MONTAJUL EXPERIMENTAL
Montajul experimental contine un laser
pulsat cu YAG:Nd care emite la 1064 nm, un microscop optic, un sistem laser
pentru marcare si un sistem video de preluare a imaginii in format compatibil
IBM PC. Acest montaj a fost utilizat pentru curatarea unui timbru stampilat.
Durata pulsului este de 10 ns. In paralel, atunci cand rezultatele in regim
fundamental nu au fost satisfacatoare, s-au efectuat teste utilizand a doua
armonica a laserului cu YAG :Nd – 532 nm.
Controlul continuu al spotului laser este
facut cu un sistem de diagnosticare
SPIRION LBA 300 care permite vizualizarea diagramei spot. Fluenta laser
a fiecarui spot este calculata automat. Echipamentul ofera posibilitatea selectarii fluentei laser de operare intre 0.4 J/cm2 si
11 J/cm2, fie prin variatia energiei/puls, fie prin
reglarea diametrului spotului laser de lucru.
Doua regimuri de lucru din domeniul mentionat au fost utilizate cu precadere, cu rezultate bune. Cele doua regimuri sunt notate in continuare astfel : R1 – regimul de aproximativ 3.5 J/cm2, R2 – regimul de aproximativ 0.8 J/cm2. Diagramele spot pentru cele doua regimuri sunt prezentate mai jos (fig.2, fig.3).
Fig.1 Reprezentarea schematica a montajului
experimental
Regimul R1 are urmatorii parametrii:
fluenta laser 3.5 J/cm2, diametrul spotului laser 50 mm, deviatia standard a spotului laser mai
mica de 10 % (la 200 de pulsuri),
Regimul R2 are urmatorii parametrii:
fluenta laser 0.8 J/cm2, diametrul spotului laser 100 mm, deviatia standard a spotului laser mai
mica de 10 % (la 100 de pulsuri).
Caracteristicile optice ale echipamentului
sunt: distanta de lucru 107 mm, marrea optica intre 16 x si 50 x, campul de
observare intre 33 mm si 3.5 mm, precizia de pozitionare pe planul obiect – 10 mm, precizia de pozitionare in planul
obiect (profunzime) - 5 mm.
Regimul R2 caracterizat de o fluenta mai
scazuta si de un diametru mai mare al spotului laser ceea ce ofera
posibilitatea acoperiri mai rapide a unei suprafete, atunci cand natura
culorilor substartului nu necesitati anumite valori ale fluentei.
Distibutia energetica a spotului
laser in sectiune transversala Regimul de lucru R1 |
Distibutia energetica a spotului
laser in sectiune transversala Regimul de lucru R2 |
|
|
Fig.2 Fig.3
STUDII DE CAZ
Trei timbre cu varste diferite si
distributie diferita a culorilor, atat din punct de vedere cantitativ, cat si
caliativ, aufost selectate pentru analiza. Din punctul de vedere al
distributie/structurii cromatice, cele trei cazuri sunt complementare. Toate sunt acoprite pe o buna parte a
suprafetei cu mai multe culori amestecate, chiar si cu auripigment care da
stralucire imaginii si complica adesea procesul de curatare.
Acest tip de pigment – utilizat pentru efecte decorative –
datorita compozitie si structurii
sale, nu patrunde in hartia support. Gasirea regimului optim de lucru
implica gasirea regimului care sa asigure succesul operatiei pe straturi
fragile.
Proba 1 (foto. 1)
este un timbtu tiparit in Romania intr-o serie de mare tiraj dedicata marilor
pictori. Dimensiunile timbrului sunt 4 cm x 5 cm, si reprezinta a reproducere dupa “Iarna la Barbizon” de Ioan Andreescu. Timbrul are o rama decorativa aurie. Stampila postala
este plasata central si acopera partial imaginea.
Regimul de lucru pentru acest timbru a
fost foarte diferit de alte cazuri. Din cauza aderentei foarte scazute a
auripigmentului, doar o fluenta foarte mica a fost eficienta, mai mica chiar de
0.5 J/cm2.
Foto 1 – Timbru “iarna la Barbizon” –
inainte de curatare
Fluenta laser scazuta a fost eficeint in
acest caz si datorita calitatii medii a tipariturii. Rezultatele obtinute
treptat dupa 4 spoturi preluate prin microscop (marirea 50 x) and prezentate in
imaginile din Foto 2 a-c.
a) b) c)
Foto 2. Timbru “iarna la Barbizon”
– a,b,c –
detalii dupa actiunea succesiva a spoturilor laser.
Suprafata prezentata in detaliu este de
aproximativ 1 mm x 1,5 mm, plasata in mijlocul timbrului si pe marginea dintre rama aurie si imaginea propriu-zisa.
Zona selectata este tiparita cu auripigment
cu o foarte slaba aderenta la hartie.
Proba 2 este presentata in foto 3 - a,b. Suprafata
curatata a timbrului este aproximativ 3
mm x 4 mm. Acest caz prezinta un test dificil din cauza deforamrii plastice a
hartiei de-a lungul liniei stampilei Experimentul a necesitaat mai mult de 700 pulsuri laser.
a) b)
Foto 3 - a, b.
a) b)
Foto 4 – a,b. Timbrul inainte is dupa cuaratare –
detalii.
Proba 3 (foto 5) are dimensiuni medii (4 cm x 5 cm). A
fost aplicat regimul R1 pentru cuartarea grosiera (279 pulsuri laser), si regimul R2 regimes pentru detalii si o a
doua scanare a suprafetei (20 pulsuri laser). Nuamrul redus de pulsuri de la a doua scanre asuprafetei se datoraeza eficientei ridicate
cu spotul cu suprafata largita. Urma galbuie a a ramas vizibila in special pe
zona netiparita a hartiei. Trebuie remarcat are o tenta galbuie originala.
a) b)
Foto 5 a, b – Timbrul 5 inainte si dupa curatare
Zona tiparita cu negru a fost foarte
sensibila la curatarea cu laser. Spotul laser a fost foarte atent pozitionat pe
suprafata, in special in zonele cu cerneala neagra (cu mare absorbanat) si in
vecinatatea lor (foto 6- a,b).
a) b)
foto. 6 a, b – Detalii pe proba
3, inainte si dupa curatare.
Proba 4 (foto 7) – Prezentul
experiment analizeaza si tipul de degradare care a aparut la suprafta unei
icoane metalice de secol XIX.
Dimensiunile icoanei sunt de aproximativ
22.7 cm x 18 cm, 1 cm grosime. Pictura, observata la microscop prezinata o
larga retea de cracluri generate de imbatranirea naturala a
materialelor. Ferecaturile icoanei nu sunt din metale nobile, ci dintr-un
aliak\j Cu-Zn si o foarte mica cantitate de argint, aliaj numit alpaca
sau argint german. Icoana a fost
curatata prin doua metode: prin curatare
cu laser cu Nd:YAG laser si prin metode traditional- in principal chimice.
Foto 7 – a. – Icoana –
imagine de ansamblu ; b – detalii ale icoanei in zoenle curatate cu laser, c-
detaliu.
Procedura laser a fost aplicata pe intreaga
suprafata. Tehnica a fost foarte eficienta in indepartarea depunerilor chiar de
la prima scanare.
CONCLUZII
Pentru curatarea cu laser pe hartie,
regimurile de lucru sunt puternic dependente de tipul hartiei, tipul de
culoare, absorbanta hartiei si caliatatea stratului superficial.
Daca stratul superficial este mai
rezistent decat substratul, indepartarea ambelor straturi deodata este foarte
posibila si distrugerea lor poate sa fie iminenta. Este recomandabil sa se
determine regimul optim cat mai apropiat de regimul R2 deoarece acesta ofera
atat o curatare mai rapida, cat si o
mai buna eficienta curatarii din punct de vedere calitativ si al reducerii
riscurilor. Experimentul efectuat cu 532 nm genereaza un contrast mai redus ( a
se obseva in foto 2-c).
Experiemntele pe icoana metalica au aratat
ca eficienta regimului selectat este puternic dependent de natura depozitelor
accumulate pe suprafata obiectului, de natura stratului de protectie, gradul de negru al substratului si de
rugozitatea suprafetei metalice.
Bibliografie:
1.
Wolfgang
Kautek, Simone Pentzien, Mathias Rölling, Pascale Rudolph, Jörg Krüger,
Claus Maywald – Pitellos, Helmut Bansa,
Heinz Grösswang, Eberhard König, “Near UV laser interaction with contaminants
and pigments on parchment: laser cleaning diagnostics by SE - Microscopy, VIS-,
and IR- spectroscopy", Journal of
Cultural Heritage – Lasers in the Conservation of Artworks LACONA III, 1, S233 – S240, (2000);
2.
Sportun,S., Cooper, M. & all, ”An investigation into
the effect of wavelenght in the laser cleaning of parchment”, Journal of Cultural Heritage – Lasers in the Conservation of
Artworks LACONA III, 1, S225 –
S232, (2000);
3.
Radvan,R,
Popescu,N., Dan, S. ”Whiteness behavior of artwork’s various materials after
cleaning process using Nd:YAG laser beam”, ROMOPTO’2000
SPIE Conf., Bucharest, Romania2000;
4. Radvan, R., Savastru, R., Savastru, D., “Optical method for real-time position control in experimental equipment for local irradiation and system for precise and discrete local irradiation”, SPIE 3573, pg.425-428,1998.
inapoi ________inapoi la cuprins________inainte