inapoi _________inapoi la cuprins_________inainte
Mariana STĂNESCU
Constantin COSTACHE
TEHNICI DE COLORARE A
FURNIRULUI PENTRU MARCHETĂRIE
TEHNICA MARCHETĂRIEI
1. Generalităţi
Marchetăria este o
tehnică de decorare a lemnului realizată prin alăturarea unor
materiale – lemn de diferite esenţe, metal, fildeş, sidef, baga – care,
asamblate pe panouri, formează diferite imagini şi motive decorative.
Asamblarea acestor materiale de decorare se face cu clei animal.
O altă metodă de decorare a lemnului este cea prin
intarsie, care nu presupune o asamblare pe suprafaţă, ci o îmbinare a
elementelor respective (furnir din diferite esenţe de lemn, sidef, baga,
metal etc) cu panoul (asamblare realizată tot cu clei animal şi prin
incizarea panoului suport).
În cazul marchetăriei, apar mai rapid degradări,
datorită alăturării diverselor materiale care
reacţionează diferit la temperatură, umiditate relativă
şi lumină.
2. Istoricul marchetăriei
Metoda de decorare prin intarsie era cunoscută încă
de pe vremea egiptenilor. În mormântul lui Tutankhamon s-au găsit piese de
mobilier decorate, în marea lor majoritate, cu intarsie de pietre
preţioase, aur, fildeş etc.
În Orient – Persia, India, China, Japonia – erau create
diverse tipuri de piese, de la paviment parchetat cu lemn, până la piese
de mobilier, casete, relicvare, piese folosite în ceremoniile religioase etc.
În Roma antică se folosea o mare varietate de
esenţe de lemn, în special lemn exotic importat, tăiat sub formă
de furnir. Pliniu aminteste de piese de mobilier din lemn comun, decorate cu “o
coajă de lemn scump”.
De-a lungul timpului, în Egipt, Roma, Persia, Japonia
secolului VIII, Italia si Germania secolului XVI, au fost create numeroase
piese decorate prin intarsie şi marchetărie. La Florenţa, în
1478, existau 84 de ateliere de “intarsiatori” şi alţi decoratori de
mobilier de lemn. Giorgio Vasari se referea la perspectivele construirii
desenului pentru intarsie, având cel mai vechi subiect, Catedrala din Siena
(1503) şi uşile “Camerelor lui Raphael” de la Vatican.
În Germania secolului XVI, în atelierele de la Ausburg,
mobilierul era decorat cu ornamente şi imagini.
În secolul XVI apare şi în Anglia marchetăria cu
furnir colorat, utilizându-se o paletă restrânsă de esenţe
deschise şi închise la culoare, în principal verde şi roşu.
În 1640, Antwerpen -
Belgia, devine faimos datorită cabinetelor furniruite şi decorate cu
baga şi abanos. Marchetăria era folosită foarte mult şi de
meşterii olandezi. Pentru sfârşitul secolului XVI sunt cunoscute
cabinetele executate în atelierele din Amsterdam, unde se produceau cele mai spectaculoase
exemple de marchetărie cu ornamente florale cu furnir din lemn de
trandafir şi abanos. În secolul XVIII, în Franţa, apare decorarea cu
motive geometrice, numită parchetărie. Un alt tip de desen este
arabescul, inspirat din modelele islamice, utilizând doar două tipuri de
lemn, unul pentru desen, şi celălalt pentru fundal.
Procesul de marchetărie şi intarsiere era scump
şi necesita timp pentru cunoaştere şi învăţarea
tehnicilor. Diverse tipuri de esenţe de lemn exotic erau importate, apoi
tăiate sub formă de furnir de diferite grosimi, în funcţie de
perioadă, apoi asamblate pe suportul de lemn cu clei de origine
animală, şi, în final şlefuite şi finisate cu shellac sau
ceară.
Un pas important în prelucrarea materialelor care compun
marchetăria (tăierea furnirului pe desen) l-a constituit descoperirea
traforajului, la mijlocul secolului XVI (înainte de această dată erau
tăiate cu dalta). La mijlocul secolului XIX a început utilizarea
traforajului mecanic, care permitea acoperirea unor suprafeţe mai mari cu
furnir.
La sfârşitul secolului XIX, traforajul a devenit o
extrem de populară şi accesibilă formă de decorare a
mobilierului.
3. Producerea furnirului
Până la începutul secolului XIX, furnirul a fost debitat
cu fierăstrăul manual. Astfel, furnirul era tăiat cu o grosime
de 2 foi pe centimetru, iar pentru bucăţi mai mici erau tăiate
şi 3 foi pe centimetru.
Au existat invenţii pentru debitarea mecanică (în
1638 în Anglia şi în 1799 în Franţa) dar nu au fost puse în practică
pe scară largă până în 1806, când Marc Brunnel a obţinut
patentul pentru o maşină de tăiat furnir. În 1810 el
inventează un fierăstrău cu pânza circulara pentru tăiat
furnir.
La mijlocul secolului XIX, odată cu perfecţionarea
motorului cu abur, producţia de furnir a căpătat amploare.
COLORAREA LEMNULUI
1. Istoricul colorării lemnului
Furnirul colorat, folosit pentru intarsie şi
marchetăria tipică atelierelor din Quattrocento (secolul XV), s-a
păstrat destul de puţin, deoarece materialele utilizate pentru
colorarea furnirului erau puţin durabile. Această pierdere a culorii
nu este datorată numai procesului de îmbătrânire, dar şi
imprudenţei unor restauratori care au redus primele straturi de culoare
prin şlefuirea furnirului.
Arta colorării lemnului e cunoscută din Grecia
şi Roma antică. Exista un număr de texte scrise (de exemplu
scrierile lui Plinius), în care se făcea referire la popularitatea
tehnicilor de colorare a lemnului. Ele constau în fierberea lemnului în
băi de coloranţi. Aceste tehnici au fost dezvoltate de meşterii
romani pentru a imita diverse esenţe de lemn, scumpe şi rare. Odata
cu căderea Imperiului Roman, tehnicile s-au pierdut şi, abia în
Renaştere şi, în special la sfârşitul secolului XIV, utilizarea
lemnului colorat a devenit din nou populară (a fost reînviată în
Italia, răspândindu-se apoi şi în ţările vecine).
Prin urmare, marchetăria devine o tehnică
folosită pentru a exprima în lemn variate subiecte din natură şi
din arhitectură, mai târziu beneficiind de tehnica perspectivei, descoperită
de Brunelleschi. Meşterii foloseau diferite tipuri de furnir colorat
pentru a obţine efecte realiste. De multe ori, rezultatele experimentelor
cu diverse tipuri de coloranţi şi esenţe de lemn, ofereau o
alternativă mai ieftină decât utilizarea lemnelor colorate natural,
scumpe si rare.
Reţetele vechi din secolele XV şi XVI foloseau
încă o varietate de materiale, cum ar fi lemnul, fildeşul sau cornul.
Reţetele au devenit mai detaliate în instrucţiuni în secolele XVII
şi XVIII. Tehnologia colorării căpăta o
importanţă deosebită şi se dezvoltă în atelierul lui
David Roentgen, în secolul XVIII. Aici, culoarea dorită era aplicată
pe furnir numai după repetate încercări de penetrare a culorii în lemn.
În secolul XIX, reţetele erau încă cele tradiţionale, dar deja
includeau ultimele cunoştinţe de chimie ale momentului respectiv.
Atunci când lemnul colorat natural nu era disponibil,
colorarea artificială s-a dezvoltat cu succes în multe ateliere, în
special în Franţa. Reţetele, de multe ori împrumutate din industria
textilă, erau ţinute secret, dar multe detalii pot fi găsite în
unele referinţe istorice ale acelei perioade, cum ar fi “L’art du
Menuisier” a lui Roubo şi “Enciclopedia sau dicţionarul
ştiinţei artei şi meseriilor” de Diderot, apărute în a doua
jumătate a secolului XVIII.
Lemnul cel mai potrivit pentru colorare este cel deschis la
culoare şi cu pori închişi, cum este arţarul. Pentru culori
închise, se prefera stejarul, nucul sau parul. Lemnul trebuia să fie
foarte atent preparat pentru colorare, pentru a se evita apariţia unor
eventuale pete. O altă parte a preparării este fierberea lui în
apă sau imersarea în apa cu alaun (folosit ca mordant care ajuta la
fixarea culorii).
Coloranţii erau aplicaţi în diverse moduri, cum ar
fi:
- superficial, ca nuanţă;
- pentru piesele mari, în câteva straturi calde, care
penetrează lemnul câţiva milimetri;
- pentru furnir, prin imersare în baie caldă de
colorant; în acest caz, culoarea penetrează până în adâncime. Aceasta
a fost esenţială pentru marchetăria secolului XVIII.
Tratamentele ulterioare sunt menţionate doar în trecere,
în ghidul pentru colorare, Ceara de albine, uleiul de măsline şi
verniurile erau recomandate. Cele mai importante substanţe colorante erau:
alaunul, soluţiile caustice (de potasiu, apa de var), soluţiile acide
(acid acetic, acid azotic, acid sulfuric) şi sărurile metalice cum ar
fi sulfaţii de fier şi cupru (pentru care, de cele mai multe ori,
datele sunt inexacte în sursele istorice).
Există similarităţi între reţetele din
diverse ţări, dar şi câteva particularităţi. De
exemplu, în Anglia, în 1685 Salmon sugera un amestec de indigo şi
urină pentru a colora lemnul în albastru (lemn care în prealabil a fost
fiert în apă de alaun) şi un amestec de pilitură de cupru
şi acid azotic, pentru a colora lemnul în verde.
În Franţa, Roubo, în 1774, sugera un amestec de indigo
şi acid sulfuric, pentru a colora lemnul în albastru, şi un amestec
de indigo şi colorant galben (sau colorant albastru pe lemn galben) pentru
a colora lemnul în verde.
În Italia, Bonanni, în 1786, sugera un amestec de “argint
viu”, sulf şi clorură de amoniu pentru a colora lemnul în albastru,
sau un amestec de verdigris, litarga, argint viu şi urină pentru a
colora lemnul în verde.
În Anglia, în 1796, pentru colorarea în albastru se folosea
indigoul sau cuprul, şi un amestec de verdigris şi acid acetic pentru
a colora lemnul în verde.
Fără îndoială, reţetele din secolul XVIII
includ o mare varietate de ingrediente, atât naturale, cât şi artificiale.
Asemenea tehnici produceau diferite culori ce pot fi şi astăzi
admirate în piesele de artă decorate prin tehnica marchetăriei.
Conservatorii şi restauratorii trebuie să
cunoască şi să înţeleagă aceste materiale pentru a
putea păstra culorile ce au supravieţuit până astăzi.
2. Moduri de colorare
Colorarea lemnului se poate face prin mai multe procedee:
- colorare chimică: culorile obţinute nu
sunt date de materiale colorante propriu-zise, ci de acizi sau compuşi
chimici incolori sau puţin coloraţi care reacţionează cu
compuşii lemnului.
- prin colorare cu ajutorul coloranţilor: o
impregnare superficială ce se face cu materiale colorante foarte variate.
- colorarea prin capilaritate: este o impregnare
completă, materia colorantă infiltrându-se în toată masa
lemnului (este dificilă, necesită aparatură specială,
şi de aceea nu mai este folosită).
Cea mai des întâlnită este cea cu ajutorul
coloranţilor. În afară de materia tinctorială trebuie să se
ţină cont şi de solventul utilizat, existând coloranţi
solubili în apă, alcool sau în esenţă de terebentină. Prin
acest procedeu, colorantul pătrunde în lemn, aproximativ 2 milimetri
adâncime, permiţând obţinerea unor bune rezultate.
Coloranţii de apă sunt cel mai des întâlniţi,
uşor de folosit şi economici. Ei dau cele mai frumoase şi durabile
nuanţe. Trebuie menţionat faptul că esenţele de lemn
deschis la culoare sunt mai potrivite pentru a obţine culori clare.
De-a lungul timpului, procedeele de colorare au suferit
modificări, mai ales odată cu progresul realizat în producţia de
coloranţi sintetici. Este regretabilă constatarea că uneori,
pentru a obţine culori diversificate, se utilizează prea mult, în
procesul de restaurare, coloranţii sintetici, în locul materialelor
colorante naturale.
a. Colorarea chimică
Marea majoritate a pieselor vechi sunt decorate cu furnir în
tonuri calde, predominând roşurile şi brunurile, existând în unele
locuri şi tonuri reci de gri şi verde. Lemnul de culoare închisă
trebuie, de obicei, albit pentru a se
obţine nuanţa cât mai apropiată de cea dorită.
În cazul acestui tip de colorare, unii constituenţi ai
lemnului reacţionează cu acizi sau săruri, rezultând culoarea
dorită.
Constituenţii lemnului
Pereţii celulari ai elementelor anatomice ale lemnului
(vase, fibre, traheide etc) sunt formaţi din substanţe chimice
complexe ca: celuloza, hemiceluloza, lignina (compuşi chimici principali)
şi substanţe minerale, taninuri, acizi graşi, răşini
(compuşi chimici secundari).
Pentru colorarea chimică, cei mai importanţi sunt
compuşii chimici secundari. Aceştia determina culoarea,
rezistentă la degradarea biologică, dar şi o anumită
compatibilitate cu tehnicile de încleiere, finisare etc. Se împart în:
- substanţe solubile în apă caldă (taninuri);
- substanţe solubile în solvenţi organici
(răşini, ceruri, grăsimi, uleiuri eterice);
- substanţe minerale;
- substanţe colorante;
Dintre aceşti compuşi secundari, cei care
reacţionează cu acizii şi sărurile, pentru a da culoarea
dorită lemnului, sunt Taninurile. Se găsesc în lemn, coajă,
frunză şi fructele multor plante. Sunt componente cu gust astringent
care au, în soluţie apoasă, propietatea de a transforma pielea
crudă în piele tăbăcită. Noţiunea de tanin nu decurge
deci, din clasificarea chimică, ci din tehnologie.
Taninurile reacţionează cu clorura de fier, cu care
formează compuşi de culoare albastră verde sau chiar neagră
(în funcţie de procentul de tanin care se găseşte în lemn).
Taninurile se oxidează uşor şi se brunifică. Ele
măresc rezistenţa plantelor la atacul viruşilor şi
microorganismelor.
Substanţe folosite în colorarea chimică
1. Bicromat de potasiu
Acesta este unul din cele mai simple tratamente chimice, dar
aplicarea sa este oarecum limitată când se foloseşte singur. Unele
esenţe de lemn se închid la culoare repede şi altele rămân cu o
nuanţă galbenă, nenaturală; modificările de culoare
pot fi controlate prin spălarea cu apă, dar alte modificări nu
pot fi controlate. Bicromatul de potasiu este folosit fie ca mordant (când
ajută la fixarea colorantului), fie singur. Se prepară în apă
foarte caldă, în proporţie de 70 gr. la 1 litru de apă. Este un
oxidant energic, ce înbrunează lemnul de nuc şi dă lemnului de
stejar o nuanţă brun-roşcată. Dacă se trece un strat
de soluţie de acid pirogalic, atunci când lemnul este încă umed, va
da o nuanţă mai aprinsă (ca si cea dată de baiţ).
Trebuie menţionat că soluţia de bicromat nu colorează
lemnul ea însăşi, ci produce culoarea bruna prin oxidarea taninului
conţinut în lemn.
2. Acid azotic
Se foloseşte: acid azotic 20-30%, soluţie
saturată de NaCl şi apă caldă.
Soluţia de acid azotic se aplică cu o pensulă
de nylon, în strat subţire, după care se trece un fier încălzit
pe suprafaţa astfel tratată (modificarea culorii are loc în câteva
secunde). Corectarea diferenţelor de culoare se face cu soluţie
saturată de NaCl, urmată imediat de ştergerea cu o cârpă
înmuiată în apă caldă. În unele cazuri se observă,
după încălzirea suprafeţei tratate cu acid azotic,
obţinerea unei culori prea luminoase. Aplicarea de bicromat de potasiu,
după ce s-a încheiat procesul cu acid azotic sau aplicarea acidului oxalic
între etapa cu acid azotic şi etapa cu soluţie saturată de sare,
modifică culoarea în cea dorită.
3. Soluţie de fier în acid acetic
Se prepară soluţie de fier în acid acetic 3% cu
câteva zile înainte de utilizare (pentru a se dizolva complet fierul în acid
acetic, rezultând în final o soluţie limpede, brun- roşcat închis).
Se aplică soluţia cu o pensulă şi se trece fierul
încălzit, ca şi în cazul tratării cu acid azotic. Dacă
procesul nu este suficient de intens, se umezeşte din nou suprafaţa
lemnului, cât este caldă. Atunci când culoarea dorită este
obţinută, se spală suprafaţa cu soluţie de NaCl,
urmată de apă caldă; se usucă cu o cârpă, apoi se lasă
în aer pentru uscarea completă.
4. Sulfat de fier
Se găseşte sub formă de cristale verzi,
solubile în apă. Dă o culoare gri până la negru, cu lemnul de
campeche şi tonuri de verde şi gri cu principalele substanţe
tanante din lemn.
Deci, prin colorarea chimică a lemnului se pot
obţine diverse tonuri de galben, roşu, albastru, brun şi gri.
Pentru nuanţe de galben se cufundă lemnul în soluţie de carbonat
de Na 2,5%, apoi se trece printr-o soluţie de sulfat de fier 0,5%. Pentru
obţinerea unor nuanţe de roşu, se foloseşte oxidul de titan
dizolvat în HCl concentrat. Albastrul se obţine cu soluţie de azotat
de cupru 1%, după care se imersează lemnul în soluţie de
carbonat de Na 2,5%. Brunul se obţine cu clorura de magneziu (se
prepară în apă caldă, în concentraţie de 1%). Se fixează
cu soluţie de sodă caustică. Nuanţele de gri se obţin
prin reacţia taninului din lemnul de stejar, castan, printr-un simplu
badijonaj făcut cu o sare de fier.
Proba de furnir colorat
S-a analizat colorantul dintr-o proba de furnir
(verde-gălbui) dintr-un Paravan olandez de secol XIX prin metoda HPLC (cromatografie
lichidă de înaltă performanţă) în laboratorul de
investigaţii de la Institutul Regal pentru Patrimoniu Artistic de la
Brussels, prin amabilitatea colegei Irina Petroviciu, chimist la Muzeul
Satului. Analiza nu a pus în evidenţă prezenţa unui colorant
vegetal, ci doar a unui tip de tanin, acidul elagic.
Deoarece, în literatura de specialitate este
menţionată reacţia acidului elagic cu sărurile de fier, s-a
încercat obţinerea unei nuanţe, cât mai apropiate de original, pe
baza acestei reacţii (pentru completarea furnirului lipsă), realizate
în procesul de restaurare.
S-au făcut soluţii de diverse concentraţii de
sulfat de fier (3%, 5%, 10%, 15% ) care s-au aplicat pe furnir de stejar
şi paltin. Proba de stejar a căpătat o culoare albastru închis,
datorită procentului mare de tanin (6%). Pentru proba de paltin, cea mai
apropiată nuanţă s-a obţinut cu soluţia de 5%,
aplicată prin imersare (furnirul colorat se şlefuieşte şi
prin imersare culoarea penetrează mai mult lemnul decât prin pensulare).
B. Colorarea cu coloranţii sintetici şi naturali
Este procedeul cel mai cunoscut şi mai răspândit.
Lemnul trebuie imersat în baie de alaun (sau alţi mordanţi), înainte
de a fi folosiţi coloranţii. Lemnele albe, cum ar fi arţarul,
sycomorul, platanul, permit obţinerea unor culori deschise (albastru
deschis, verde, galben, roşu). Frasinul, cireşul, teiul, nucul,
permit obţinerea unor culori mai închise (roşu, albastru).
Albirea lemnului. Albirea constă nu numai în decolorarea
lemnului, ci şi în eliminarea elementelor colorante naturale ale lemnului
care, în amestec cu coloranţii utilizaţi, poate modifica rezultatul
dorit. Pentru a obţine nuanţe mai delicate, procesul de colorare
începe prin decolorarea lemnului. Se poate face în diverse moduri, cel mai
simplu fiind în baie de acid acetic, lăsat timp de 10 ore. După
albire, se pot folosi atât coloranţi naturali cât şi sintetici.
Coloranţii naturali
se împart în:
- coloranţi minerali: galben de crom, ocru, albastru de Prusia.
Aplicarea lor se face prin colorare chimică, deci în urma unor
reacţii chimice între taninul din lemn şi aceşti compuşi.
- coloranţi animali: pentru lemn singurul colorant de
origine animala este cochenille.
- coloranţi vegetali: quercitron, curcuma, garanta,
santal etc.
Cei mai utilizaţi au fost coloranţii vegetali. În
prezent, un număr redus de meşteri utilizează încă culorile
vegetale, procedeul necesitând cunoaştere îndelungată. Majoritatea
folosesc culorile de anilină, mai ieftine şi mai uşor de
folosit.
Mordanţii
Unele materiale colorante pot fi aplicate simplu,
fără un tratament în prealabil. Alte materiale colorante
necesită aplicarea prealabilă a unui mordant, ce va fixa culoarea
naturală sau sintetică. Este mai eficace aplicarea mordantului la
cald; trebuie evitat amestecul colorantului cu mordantul (pentru a nu
precipita). Mordanţii folosiţi sunt, în general, solubili in apa,
utilizându-se alaunul de aluminiu, sulfatul de cupru, sulfatul de fier, clorura
de staniu, bicromatul de sodiu şi de potasiu.
Coloranţii folosiţi în secolele XVII şi XVIII
Coloranţii negri
Ebensiştii au dezvoltat o varietate de coloranţi
pentru a imita lemnul de abanos, deoarece, mai ales în secolul XVII, abanosul
era un material căutat şi foarte scump. O reţetă veche
(secol XV, Italia) pentru coloranţii negrii are la bază un ulei.
Cei mai mulţi coloranţi negri sunt bazaţi pe
soluţii de fier în acid acetic sau pe diferite extracte vegetale cum ar
fi: lemnul de Brazilia, coaja de nuc, ce interacţionează cu acidul
taninic din lemn. Lemnele favorizate sunt stejarul (cu conţinut natural
ridicat de tanin – 6%), nucul si parul.
Coloranţii roşii
Cei mai mulţi erau bazaţi pe extracte de lemn
brazilian, într-o varietate de soluţii, cum ar fi: alaunul, soluţiile
caustice sau alcoolul. Diferite tipuri de lemn roşu dau o varietate
largă de nuanţe de roşu. Substanţele colorante, cum ar fi
sângele dragonului, nu apar în reţete pâna la sfârşitul secolului
XVIII. La fel şi coloranţii din extract de cochenille, care erau
cunoscuţi pentru colorarea textilelor.
Coloranţii galbeni şi bruni
Sunt strâns legaţi de coloranţii roşii. În
timp ce coloranţii galbeni au fost explicit menţionaţi pentru
prima dată în surse din secolul XVIII, coloranţii bruni au devenit
populari la începutul secolului XIX. Cel mai des folosiţi erau safranul
şi ocrul.
Coloranţii albaştri
Pot fi împărţiţi în două grupe:
- coloranţi albaştri cu conţinut metalic (pe
bază de verdigris, care este un acetat dibazic de cupru, preparat din timpuri
vechi, prin corodarea cuprului cu oţet);
- coloranţi albaştri pe bază de extracte
vegetale (indigo în vitriol, în special din secolul XVIII).
Coloranţii verzi
Ca şi coloranţii albaştri, sunt bazaţi,
majoritatea, pe verdigris. Amestecuri de coloranţi albaştri şi
galbeni sunt, de asemenea, prezente în literatura de specialitate. Se mai
folosea şi sulfatul de cupru.
Exemple de coloranţi naturali:
¨ CURCUMA
Se obţine un galben luminos, dar puţin rezistent la
lumină; în timp, devine galben brun (în contact cu aerul). O soluţie
de 10% curcuma în alcool favorizează penetrarea colorantului în lemn,
rezultând un galben strălucitor.
¨ QUERCITRON
Este o substanţă cristalină, galbenă,
obţinută din scoarţă de Quercus tinctoria sau stejarul
negru (America Centrala şi de Sud, dar creşte şi în sudul
Europei). Se obţine prin extract în apa fierbinte. Necesită folosirea
de mordant (hidroxid de aluminiu pentru obţinerea culorii galbene). Prin
adăugarea de sulfat de fier, în locul aluminiului, rezultă o culoare
verde-galbui.
¨ LACUL DE GARANTA
Se obţine din rădăcina plantei Rubia
tinctoria, ce a fost cultivată în scopul colorării, din antichitate.
Este colorantul cel mai des utilizat în Europa, India şi Orientul
mijlociu.
Are în compoziîie amestec de doua antrachinone, alizarina
şi purpurina. Se foloseşte ca mordant hidroxidul de aluminiu. De la
sfârşitul secolului XIX s-a obţinut prin sinteză alizarina.
¨ COCHENILLE
Este un colorant extras din insectele femele mature de
Dactylopius coccus, colorantul principal fiind acidul carminic. Se
foloseşte ca mordant clorura de staniu, fiind aplicat în soluţie de
alaun şi acid tartric.
¨ SANTAL
Originar din Asia. Colorantul se obţine prin macerarea
lemnului de santal-pudră în alcool. Se foloseşte ca mordant
soluţie de alaun şi prin adăugarea unei picături de
soluţie de bicromat de potasiu 5% se obţine un roşu-brun solid.
Alcaliile adăugate în locul bicromatului dau o
tentă violacee ce devine brună prin acţiunea îndelungata a
aerului.
¨ INDIGO
Este un colorant albastru din plante (de exemplu, Indigofera
tinctoria) folosit din cele mai vechi timpuri. Planta conţine o
glucozidă care, prin hidroliza acidă, dă produsul colorant
şi glucoza. Indigoul a fost obţinut prin sinteză, în 1880, de
Baeyer.
Indigoul solubilizat în acid sulfuric dă o frumoasă
culoare albastră, mai puţin rezistentă pe lemn decât pe firul
textil. Lemnul este tratat în prealabil cu soluţie de acetat de aluminiu
(ca mordant), apoi se aplica (după câteva ore) indigoul, în solutie caldă,
dar în concentraţie variabilă, în funcţie de nuanţa şi
intenstitatea dorită.
¨ LEMNUL DE CAMPECHE
Colorantul se extrage prin fierberea aşchiilor de lemn
în apă. Cu sărurile de cupru dă o culoare albastră. De
aceea, se foloseşte ca mordant soluţie de sulfat de cupru 1%;
după aproximativ 2 ore se aplică şi soluţia caldă de
lemn de campeche. Prin amestecarea sulfatului de cupru cu alaun se obţine
un albastru-violaceu. Prin amestecarea sulfatului de cupru cu sulfat de fier rezultă
un albastru-gri.
Pentru culoarea verde nu exista un colorant vegetal care
singur să dea acestă culoare, dar se poate obţine prin tratarea
lemnului cu mordant (alaun), apoi cu carmin de indigo şi lemn galben.
Campeche şi quercitronul dau împreuna cu mordant de sulfat de cupru un verde
mai albastru sau mai galben, în funcţie de colorantul predominant.
¨ SÂNGELE DRAGONULUI
Este o răşină naturală, dintr-un copac
din Asia de Est, cunoscut înca din Evul Mediu. Dă lemnului o culoare
roşie.
2. Coloranţii sintetici
Coloranţii sintetici sunt derivaţi din gudron,
numiţi şi culori de anilină (anilinele rezultă în urma
distilării gudronului). Au devenit una dintre materiile colorante cele mai
utilizate în industria lemnului. Există în comerţ numeroase produse,
având în compoziţie aniline, fiind înlocuiţi coloranţii vegetali
şi animali (se numesc baiţuri pe bază de culori de
anilină).
Există aniline solubile în apă, în alcool, iar
altele care se dizolvă numai în esenţă de terebentină.
Anilinele din aceeaşi categorie se amesteca foarte bine pentru a forma
diverse culori, dar nu se obţin rezultate bune prin amestecarea anilinelor
grase cu cele ce se dizolvă în alcool. De asemenea, nu se amestecă
anilinele acide cu cele bazice pentru că precipită unele în altele.
Dizolvarea anilinelor în esenţă de terebentina sau
în alcool se face la rece; rezultate mai rapide se obţin prin
încălzirea precaută în bain-marie, într-un recipient emailat.
Coeficientul de solubilitate a acestor coloranţi este variabil. Rezultate
mai bune dau baiţurile pe bază de coloranţi care se dizolvă
în alcool, faţă de cei care se dizolvă în apă.
Baiţurile solide sunt cele mai folosite de
ebenişti.
Coloranţii de anilină se clasifică în:
- coloranţi acizi: sunt cei care dau cele mai bune
rezultate pentru băiţuirea lemnului (au durabilitate şi
penetrează bine lemnul); sunt rezistenţi la acţiunea luminii;
- coloranţii bazici: baiţurile obţinute cu
coloranţi bazici sunt mai vii, dar au rezistenţa la lumină mai
scăzută.
inapoi _________inapoi la cuprins_________inainte