inapoi________inapoi la cuprins________inainte
PLATON ŞI ARTA
CONTEMPORANĂ
Iată, acum încerc să vorbesc despre frumuseţea figurilor,
dar nu cum ar putea să o înţeleagă mulţimea, de exemplu ca
frumuseţea de fiinţe şi de imagini pictate, mă refer la
ceva rectiliniu, circular, figurile plane şi solide generate cu ajutorul
compaselor, riglelor şi echerelor, dacă mă înţelegi. De
fapt, afirm că aceste figuri nu sunt frumoase în sens relativ ca altele,
ci sunt mereu frumoase în sine, prin însăşi natura lor şi
posedă calitatea de a oferi anumite plăceri proprii…[1]
Sublimele rânduri de mai sus au
atras atenţia la începutul acestui secol unui artist ca Mondrian, iar
aparenta sa detaşare de realitate face parte din matriţa sa
neoplatonică, în funcţie de care adevărul se ascunde în
interiorul multiplicităţii experienţelor sensibile,
concepţie filosofică ce privilegiază reprezentarea abstractă,
devenind secantă la moralismul său calvinist şi pregătind
în acelaşi timp terenul către întoarcerea spre filosofiile orientale.
Mondrian pleacă de la Platon şi se reîntoarce prin el la
rădăcinile îndepărtate ale lui Platon, ce
îmbrăţişează Chaldeea, Egiptul şi India.
-Toate podoabele de pe cer,
de vreme ce ele sunt podoabe ale vizibilului, să fie socotite cele mai
frumoase şi mai precise dintre cele din lumea vizibilului…[2]
Astfel, desfăşurarea
constelaţiilor cereşti, considerate ca podoabe superioare ale
vizibilului, este compoziţia abstractă prin excelenţă.
Ne îndreptăm spre ideea
că efortul lui Platon în sensul reîntoarcerii către tradiţii,
este asemănător aceluia de la începuturile acestui secol. Spre
exemplu, căutările în zona artei negre îl conduc pe Brâncuşi
spre Egiptul antic, pe Modigliani sau Picasso spre arta primitivă. Pentru
Platon, reîntoarcerea însemna reapropierea de adevăr, de formele şi
culorile primare.
Lăsăm de o parte
aluziile exegeţilor la modele secolului al IV-lea î.e.n. care
semnalează un fel de revival arhaicizant, pentru că Platon este
străin de mode tocmai prin încorporarea eticii în conceptul ce desemna
Frumosul. Canonul egiptean pe care îl admiră şi pe care îl propune
neîncetat ca principiu călăuzitor se dovedeşte în ochii
noştri, ai contemporanilor, extrem de inventiv în sensul cel mai rafinat
al creaţiei, creaţie extinsă într-un spaţiu de timp
măsurabil în mii de ani. Creativitatea acestei arte teiste în care canonul
este dogmă mai poate fi asemuită doar cu cea bizantină care, de
asemenea, nu va fi niciodată stagnantă, dacă nu într-o lume
căreia îi va deveni străină De altfel, adevărata
creaţie, din toate timpurile, se demonstrează mai mult acolo unde
canonul este mai strict.
Platon încearcă să
stăvilească în secolul al IV-lea î.e.n. începutul aventurii unei arte
care va străluci din ce în ce mai mult prin meşteşug, prin
transformarea pietrei sau a bronzului în carne, aventură ce se va opri
doar odată cu reapariţia canonului, de data aceasta bizantin şi
nu întâmplător cu coordonate neoplatoniciene. Datorită hegemoniei politice a Macedoniei asupra
Greciei, proiectul lui Platon rămâne suspendat: Alexandru cel Mare va
trebui imortalizat iar Hercule va transpira după fiecare muncă…
Dar imitaţia se
dovedeşte ca o acţiune foarte periculoasă pentru ordinea lumii
şi din pricină că tinde să anihileze limitele. Platon a
izgonit imitatorii din cetate, nicidecum creatorii, aceştia din urmă
fiind unicii în stare să stăvilească imitaţia.
Pericolul înfricoşător al imitaţiei îl obligă pe Platon,
pentru a salva limitele, să rişte până la a-l sacrifica pe
Homer. Gesturile şi chipurile zeilor au fost multiplicate şi ele
până la desfrâu şi încă nu s-a terminat…
Dacă clădirile
greceşti, romane iar apoi cele ale Evul Mediu au fost proiectate pe
principiul triunghiului şi al pătratului şi dacă Renaşterea
a preluat necondiţionat ideea celor cinci corpuri tridimensionale
neregulate, idee ce cuprindea şi simbologia cosmică a acestora,
atunci Platon este intermediarul unei culturi geometrice, dezvoltate pe
pământ cu câteva milenii înaintea sa.
Platon vede în arta egipteană
corpurile geometrice primordiale fără adaosuri de sentimente sau de
transpiraţie. Vede proporţiile reduse la scară ale
divinităţii, vede simetria. La antici, conceptul de simetrie, care
presupune şi măsura şi frumosul, nu are o raţiune
decorativă sau de facilitare a citirii imaginii. Conceptul de simetrie
face parte dintr-o inteligentă înţelegere a ordinii Universului, noi
făcând parte din această ordine.
Criteriul de simetrie
reprezintă o predispoziţie a lumii în care trăim. Simetria
fiinţelor, de exemplu, depinde de faptul că punctele
realităţii sunt analizate de puncte similare ale creierului nostru,
legate câte două, realizându-se astfel o viziune tridimensională.
Putem să înţelegem de ce ne place simetria, calitatea formală
prin care apreciem arta arhaică.
A iubi simetria înseamnă a distinge între fiinţă
şi nefiinţă. Fiinţa tinde să aibă forme
simetrice, dreapta şi stânga. Noi suntem foarte sensibili la lateralizare
şi judecăm drept frumos ceea ce este simetric. Borrow susţine
că acest comportament estetic ar fi un subprodus al luptei pentru
supravieţuire şi că artiştii construiesc inconştient
operele lor pe necesităţile ancestrale ale omului primitiv pentru
care, într-un scenariu confuz, obiectele simetrice se deosebesc de cele asimetrice,
însufleţite şi neînsufleţite, în vederea semnalizării
prezenţei unui eventual agresor. Pe acest elementar imperativ biologic
omul ar fi constituit o elaborare culturală, criterii estetice care îl
poartă spre o determinată preferinţă în a-şi dispune
plantele în grădină sau spre un determinant mod de a-şi construi
arhitectura, în sfârşit, spre artă[3].
În Renaştere, perspectiva a
devenit un cult în sensul efortului de a corecta sensibilul şi de a putea
apropia artele figurative de ştiinţă. În secolul trecut,
Constable revendică acest concept prin următoarele cuvinte: Pictura este o ştiinţă
şi ar trebui considerată ca un mod de a cerceta natura. De ce deci
să nu considerăm pictura ca pe o ramură a filosofiei naturii iar
operele să-i reprezinte experienţele?[4]
Creatorul contemporan s-a eliberat
de îngrădirile impuse
înaintaşilor (referinţa este direcţionată spre tabuurile
acumulate în timp în urma fiecărui strat cultural, tabuurile
transformându-se în criterii indispensabile operei de artă).
Posibilităţile creatorului contemporan de a atinge sursele pure ale
tradiţiei sunt majore. Şi prin cumul de experienţe şi prin
detaşare, el este privilegiat dar oricum îi rămân de
depăşit prejudecăţi şi îngrădiri contemporane.
Legea compensaţiei echilibrează câştigurile şi pierderile
într-o ecuaţie ce va fi evaluată de următorii.
Cu Cezanne, Picasso şi
Mondrian s-au manifestat (ne limităm la secolul nostru) rupturile decisive, rupturi care se
dovedesc mai curând reîntoarceri.
Dacă grilele se dovedesc stagnante, dacă
artistul, spune Platon, ar trebui
să se conformeze regulilor scrise şi codificate în tratate şi
dacă o lege l-ar împiedica să caute, artele ar fi total pierdute
şi nu ar mai apărea niciodată[5].
Nu trebuie considerat că
depăşirea regulilor propuse sau impuse de înaintaşi implică
şi depăşirea formelor. În acest sens, cităm o frază
sintetică şi densă a lui Francastel: Noile forme nu le pot abate pe cele vechi; ele trăiesc doar prin
vecinătatea acestora[6].
Astfel, formele noi sunt
născute din cele vechi.
Continuăm să ne rotim în
jurul aceluiaşi argument şi ne oprim la o altă nuanţă,
de data aceasta legată de zgomotul
produs de către critica de artă contemporană în ce priveşte
noile forme.
Creatorul contemporan există
dar nu totdeauna acolo unde se crede că este localizat – îndeobşte nu
în centrul câmpului comercial şi nicidecum în centrul spectacolului
politic. În momentele de criză culturală, cum ar fi de exemplu
perioada pe care o parcurgem, se profită de golul rămas pentru a-l
umple cu mediocrităţile momentului. Şi aici tot Francastel
răspunde: Sensul şi destinul
unei forme nu se fixează decât de- lungul generaţiilor. Prezentul nu
are nici o realitate, nici individuală, nici istorică[7]. Oricum, teoriile legate de artă
sunt o literatură în sine, în cel mai bun caz de erudiţie dar
mediocră, literatură mereu şi punctual contrazisă. Şi
nici nu poate fi altfel, din moment ce ea este aplicată creaţiei,
acolo unde “legile” sunt individuale. Se salvează doar acei teoreticieni sau istorici care se opun
în permanenţă impunerii paradigmelor în cultură. Cele mai citate
tratate de pictură, spre exemplu, sunt concluziile unor experienţe
individuale care nu numai că nu folosesc urmaşilor, dar le sunt
piedici. Evidenţa faptului că literatura de artă nu este
niciodată depăşită , dar teoriile mereu, nu este luată
în consideraţie. Gravitatea faptului iese în evidenţă mai ales
în şcoli şi universităţi, instituţii unde circulă
încă teorii de la începutul secolului, în urma experienţelor
fără acoperire. Nu sunt luate doar cu beneficiu de inventar, ci pe
baza acestora sunt interpretate opere de pe întreg parcursul istoric al
culturii estetice.
*
Sintetizând conţinutul
teozofiei la care a aderat Mondrian, lumea este concepută ca un tot
unitar, susţinut de legi determinate şi principii matematice, în care
contrariile tind să se unească spre o armonie cosmică. Un
exemplu este chiar acela pe care Mondrian îl realizează în toată
opera (în cea de a doua parte a vieţii): coeziunea dintre principiul
masculin şi cel feminin, dintre
spirit şi materie, coeziune care este de fapt esenţa
unităţii Universului.
Iniţiatul ajunge, cu ajutorul
unor studii progresive de cunoaştere, la viziunea acelei pure
realităţi divine, din care religiile, separat, nu revelează
decât un aspect izolat. Simbolul acestei teozofii este steaua cu şase
colţuri, adică două triunghiuri suprapuse care sintetizează
unitatea prin întrepătrunderea dintre spirit şi materie. Contemplarea
are un rol important: religiile şi filosofiile orientale la care se ajunge
constituie o componentă fundamentală a teozofiei contemporane,
împreună cu sincretismul creştin şi doctrina
neoplatoniciană.
Din toate scrierile lui Mondrian
reiese echivalenţa spirituală a umanităţii, impunerea
abstracţiunii în pictură, care are importanţa unei religii
pentru că este fondată cu scopul distrugerii
tragicului, în sensul depăşirii contrariilor: orizontal şi
vertical, masculin şi feminin, individual şi universal. Şi aici
Platon este prezent: Trebuie spus că
aceste plăceri derivate din cunoaştere nu sunt amestecate cu durerile
şi că nu aparţin deloc majorităţii oamenilor, decât
doar celor foarte puţini (Filebo,
52 b) sau: …orice plăcere, chiar mai
mică, poate fi mai dulce, mai adevărată şi mai
frumoasă decât una mare şi una redusă, mai mult decât una
abundentă, numai să fie privată de durere (Filebo 53 c).
Un alt aspect fundamental al artei
sale este ritmul imaginii create, ce trebuie să corespundă cu
ritmurile cosmice, aceasta fiind o altă reîntoarcere la Egipt, prin
Platon.
Mondrian scrie: Pentru a exprima ritmul liber este necesar
să ne folosim de mijloace de asemeni simple ca linia dreaptă şi
culoarea primară, iar raportul de poziţie, sau mai bine raportul
ortogonal, este indispensabil pentru a exprima imuabilul, în opoziţia
caracterului variabil al raporturilor de dimensiune[8].
Nu este hazardată
afirmaţia noastră legată de convingerea că Mondrian[9]
sintetizează, în concluzia operei sale, esenţa
spiritualităţii umane, revendicate la timpul său de Platon.
Mondrian a crezut, la fel cu toţi artiştii care s-au apropiat de
Platon, că: Odată…sufletul era
înaripat în întregime)[10].
Tot la începutul secolului nostru,
în Nouvelle Revue Francaise (1929),
cam deplasat şi deloc la obiect, Andre Lothe afirmă: Vom saluta în Pierro della Francesca primul
cubist… (?) Pe de o parte, pentru istoric, textul este important în sensul
trimiterii făcute înspre Renaştere, motiv pentru care ne-am oprit
asupra lui. Pe de altă parte, consideraţia este cel puţin
naivă – nu poţi fi cubist sau orice altceva, dacă nu eşti
conştient de această apartenenţă şi apoi, cubism
neprogramat există cel puţin o dată în arta cicladică…
Această afirmaţie a lui Loth este un fel de a amesteca
conţinutul mai multor sertare, după care ar urma repartizarea
aceluiaşi conţinut pe întuneric…
Cubismul are rădăcini
mai vechi. Vrea să reprezinte obiectul în spaţiu, aşa cum este
şi nu aşa cum îl vedem. Cubismul, care este considerat o ruptură de către cultura
contemporană, nu este decât o reluare a refuzului lui Platon, în sensul
reprezentării perspective, refuz justificat de necesitatea
cunoaşterii integrale a realităţii. În nici un caz, cubismul nu
este o intuiţie a lui Cezanne, căci el a pledat doar pentru
reconstruirea geometrică a spaţiului, în sensul clasic. Ideea lui
Platon se materializează deci (şi nu întâmplător), în reprezentarea
bizantină. De abia aici, cubismul este anticipat, bineînţeles de pe
alte coordonate şi cu alte intenţii (Cubismul şi arta bizantină, H. Mavrodin, volum în curs de
publicare).
Compasul şi rigla folosesc
pentru a conferi o formă percepţiei.
În această lume se situează la începutul
secolului, Malevici, Suetin şi Ciasnik. Semnul suprematiştilor,
pătratul devine de acum înainte scutul, apărarea şi
protecţia împotriva realului aparent: Un
pătrat, un cerc, o cruce sunt semnele unei armonii interne regăsite.
Este o armonie diversă, nouă (?), care conţine o încărcătură de energie pură
şi dinamică. Este ideea eliberată de obiectiv şi ilustrativ[11].
Caracterul şi rigorile
formelor penetrează spaţiul şi ne apără de
acţiunea acestuia. Malevici spune că de abia acum arta a ajuns la ea
însăşi. Creatorii acestui început de secol se întorc la marile valori
platoniciene ale artei. Conceptul de Frumos al lui Platon constituie, în
amploarea şi densitatea sa, un nou punct de plecare. Artiştii
ştiu, cum scrie Schielle, că: arta
nu poate fi modernă, ea se întoarce etern la origine[12].
Kandinsky[13]
se ocupă de pictură pentru că pictura este un aspect al artei
şi este interesat de artă pentru că arta este un aspect al
spiritualităţii: Artistul
trebuie să fie orb în faţa formelor cunoscute sau mai puţin
cunoscute, surd la teoriile şi dorinţele epocii sale[14].
Cu aceeaşi acuitate, în
secolul trecut, Schiller avertizează: Artistul
este fiul timpului său, dar este grav dacă îi devine elevul sau
preferatul[15].
Pictura abstractă, atât de
ostracizată în zorii secolului, abandonează pielea naturii, dar nu
şi legile acesteia… Arta poate fi mare numai dacă este în direct
raport cu legile cosmice. Găsim aici o mare afinitate cu ideile lui
Platon. Considerăm aceasta o profesiune de credinţă a lui
Kandinsky. El mai scrie că oricât de violent ar fi “contrastul”, trebuie să se menţină în planul moral,
iar în artă, căutarea
personalităţii, a stilului (sau a unui caracter naţional) nu
numai că este inutil, dar nu are nici măcar acea mare semnificaţie
ce i se atribuie astăzi. Se înţelege că afinitatea dintre opere,
pe care mileniile o întăresc mai mult decât să o slăbească,
nu consistă în ceva exterior, superficial, ci în rădăcina
rădăcinilor: conţinutul mistic al artei[16].
Realul conţinut al operei de
artă este forma sa. Citatul care urmează ne dă măsura în
care arta contemporană este legată de spirit şi deci de latura
noastră superioară, cea care ne ţine tangenţi la universal:
Cum de multă vreme nu mai
există pe pământ urmele omului corporal, s-a încercat cu
încăpăţânare de a-l reprezenta în scară monumentală cu
sculpturi de marmură, fier, bronz sau piatră. Ca şi cum ar fi
corpul, cel ce contează la aceşti divini servitori ai
umanităţii, la aceşti martiri ce au dispreţuit fizicitatea
şi au servit doar spiritul!
Creatorul contemporan reia firul
întrerupt cu secole în urmă. Reîntoarcerea la culturile orientale
prilejuieşte găsirea aceloraşi rădăcini revendicate de
Platon.
La începutul secolului, Worringer
explică logica abstractului în
reprezentare, la popoarele orientale, logică ce nu constă
neapărat în superioritatea acestor popoare, ci mai curând în capacitatea obligată a acestora de
a păstra şi perpetua tradiţiile religioase ancestrale: Chinuite de ansamblul confuz şi de
jocul schimbător al fenomenelor vieţii exterioare, astfel de popoare (orientale,
n.a.) erau stăpânite de o
imensă nevoie de linişte. Fericirea pe care o căutau în
artă nu rezida în faptul de a se cufunda în lucrurile lumii exterioare, de
a se delecta cu sine însuşi în ele, ci în faptul de a scoate fiecare lucru
aparţinând lumii exterioare din condiţia sa arbitrară şi
aparent întâmplătoare, de a-l înveşnici prin apropierea de formele
abstracte şi de a descoperi astfel un punct neclintit în fuga fenomenelor[17]. Sau: Aceste forme abstracte, legice, sunt deci singurele şi cele mai
înalte în care omul se poate odihni, faţă cu imensa confuzie pe care
o oferă imaginea lumii[18].
Dar abstractul, să fie clar, poate fi extrem de pregnant şi
în esenţa unei opere profund figurative, tot aşa cum există
şi un abstract de
suprafaţă, adică o impostură. În esenţa ei, estetica este psihologia aplicată, ne
spune Jung, şi ea se ocupă nu
doar de substanţa estetică a lucrurilor ci şi, poate într-o
măsură chiar mai mare, de problema psihologică a atitudinii estetice[19]. Astfel că, tipul abstractiv foloseşte conştient abstracţiunea spre
a se apăra de influenţa magică a obiectului. Abstracţiunea
apare, de aceea, ca o funcţie care combate participarea mistică
primordială. Ea se separă de obiect pentru a distruge înlănţuirea
de el[20]. Există însă şi sistemul
de apărare prin mijlocirea obiectelor sau apărarea de rău prin
inocularea acestuia (vezi experienţa lui Pasteur).
A desena după ce impune natura sensibilă înseamnă
falsificarea acesteia. Doar imaginaţia reuşeşte să se
apropie şi să preia ceea ce natura are mai fantastic şi mai
genuin. Imaginaţia reprezintă produsul cel mai pur şi indulgent
al materiei spirituale. Noi suntem sursa, dacă am fost cândva produsul
imaginaţiei divine.
Apoi, trebuie să fim de acord cu convingerea că Naturii îi
lipseşte desenul, altfel de ce atâtea sacrificii, de ce am dedica o
viaţă pentru a o corecta?…[21]
inapoi________inapoi la cuprins________inainte
[1] Philebo, 51 c-d
[2] Statul VII 529 d
[3] J. Barrow, L’universo come opera d’arte, Rizzoli, Milano, 1997
[4] L. Maffei, A. Fiorentini, Arte e cervello, Zanichelli, ed. Bologna, 1995, p. VIII, fragment dintr-un text al unei lecţii ţinute la Royal Institution, 1836, Londra
[5] Omul politic, 299 a-c
[6] P. Francastel, Realitatea figurativă, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1972, p. 38
[7] ibidem
[8] Mondrian, Arta plastică şi arta neoplastică şi alte eseuri, 1941/1943 – Documente despre artă, New York, 1951
[9] Pentru
că acest capitol nu este obiectul unei monografii Mondrian, ne vom
mulţumi cu următoarele note biografice: Pieter Cornelis Mondrian –
pictor olandez născut în 1870 la Amersfoort. Moare în 1944 la New York,
lăsând neterminată ultima pânză Victory Boogie-Woogie
[10] Fedru, 251 b
[11] V. Rakitin, Suprematisti russi degli anii 20, Fabri Editore, Milano, 1991
[12] E. Schielle, text pe colţul unei acuarele, din 22 aprilie 1912, în închisoare, reprezentând un scaun şi un lighean.
[13] Wasily Kandinskz se naşte la Moscova în 1866 şi moare la Neuilly sur Seine în 1944
[14] Kandinsky, Lo spirituale nell’arte, Bonpiani editore, Milano, 1995, p. 57
[15] Schiller, Scrisoarea IX
[16] W. Kandinsky, op. cit., p. 81
[17] C.G. Jung, Tipuri psihologice, Humanitas, Bucureşti, 1997, p. 318, nota 11 – W. Woringer, Abstraktion und Einfulung, Munchen, 1911, p. 18
[18] C. G. Jung, op. cit., p. 318, nota 12 – W. Woringer. Idem p. 21
[19] ibidem, p. 313
[20] ibidem, p. 320
[21] Henry Mavrodin, Scrisoare apocrifă semnată J.D. Ingres, în monografia Mavrodin prezentată de E. Riccomini, 1989, Bologna.