inapoi________inapoi la cuprins________inainte
Cei-ce-scriu şi cei-ce-lasă
beneficiu de inventar
Cosmin
MANOLACHE
Astfel, prin moarte, īncercăm să-i păstrăm
viaţa cuiva. Să-i păstrăm viaţa, nu să-l
păstrăm pe el īn viaţă! Prin moarte deci, ne gīndim la ceea
ce se poate păstra īn viaţă din propria noastră
viaţă.
(Marin Tarangul Cuvīnt despre felul de a fi al morţii)
Un memorial identitar
Există īn creaţia
lui Gabriel Garcia Marquez o povestire realmente năucitoare ce se deschide
avīnd īn prim plan nişte copii care privesc marea şi văd
īnaintīnd spre ei ceva ce nu poate fi descris. Pentru o clipă cred că
este vorba de un vapor, apoi apropierea necunoscutului le scoate la iveală
un īnecat. Evenimentul creează un prilej de joacă pentru acei copii
-lucru paradoxal să te joci cu un īnecat-, numai că aceasta se
īntīmplă pīnă cīnd sunt observaţi. Trupul inert este preluat
apoi de bărbaţii satului, fiindu-i astfel schimbat regimul de
observaţie: N-a trebuit să-i spele faţa pentru a īnţelege
că era un mort īndepărtat, venit din altă lume.(
) Marea era
blīndă şi darnică şi toţi bărbţii satului
īncăpeau īn şapte bărci. Astfel īncīt atunci cīnd l-au
găsit pe acel īnecat le-a fost deajuns să se privească unii pe
alţii ca să-şi dea seama că nu dispăruse nici unul
dintre ei. (
) Şi īn timp ce bărbaţii cercetau să vadă
dacă nu lipsea cineva din satele vecine, femeile au rămas să-l
spele şi să-l aranjeze pe īnecat. (
) Şi-au dat seama
că-şi purta moartea cu trufie, căci nu avea chipul singuratic al
altor īnecaţi ai mării şi nici īnfăţişarea
sordidă şi nevoiaşă a īnecaţilor īn fluvii. Dar numai
după ce au terminat să-l cureţe au īnţeles ce fel de om era
cu adevărat. Şi atunci li s-a tăiat respiraţia. Căci
nu numai că era cel mai īnalt, cel mai puternic, cel mai viril şi cel
mai bine făcut din cīţi văzuseră vreodată, ci şi
bărbatul care, deşi privit, nu īncăpea īn īnchipuirea lor,
făcīndu-le să se frece la ochi. [MARQUEZ 1978: 64-75]
Urmează seria unor
scenarii ce sunt vehiculate de imaginaţia debordantă a femeilor.
Acestea īncearcă să-şi īnchipuie cum trebuie să le fi fost
viaţa dacă īnecatul ar fi trăit īn satul lor. Dintr-o dată
musafirul devine pricina disputelor dintre femei şi bărbaţi.
Neīnţelegerile sunt cauzate de amploarea pe care o luaseră
funeraliile ce i se pregăteau īnecatului. Găsim aici o reconstituire
a vieţii atunci cīnd īn afară de trupul mortului nu deţinem nici
o altă informaţie: o provocare īn materie de microistorie; o
descoperire a Celuilalt īn orizontul morţii; o stoarcere a tăcerii
şi o provocare a īnchipuirii. Trupul este aici depozitarul unor semne
care, alăturate şi puse īntr-o lectură adecvată, vorbesc,
comunică o identitate care se cere re-constituită. Īntr-un eseu
despre acest gen de tăcere care comunică, situaţia īnecatului
lui Marquez este comentată īn felul următor: La
īnmormīntările obişnuite cei vii conduc ceremoniile. Acum īnsă
situaţia era răsturnată: cu taina tăcerii lui mortul
conducea liturghia
Ce este mai tulburător: musafirul tăcut care nu
spune nici un cuvīnt, sau cel care spune prea multe cuvinte? Misticii şi
poeţii ştiau că tăcerea e casa noastră dintru īnceput
Tao Te Ching spune că ceea ce are nume e mama a zece mii de
lucruri, lumea familiară a vieţilor noastre zilnice, dar ceea
ce nu are nume e īnceputul cerului şi al pămīntului. [ALVES
1998: 41]
Confruntarea cu această
faţă a alterităţii evident provoacă nelinişti.
Noul personaj, īnecatul, este introdus destul de repede īn mediul īn care
ajunge prin forţa hazardului. Comunitatea se străduieşte să-i
creeze o identitate pentru ca ei să-l poată accepta ca pe unul de-al
lor şi i se fac cele de trebuinţă pentru un īnecat
părăsit, apoi are loc despărţirea: l-au aruncat
fără ancoră, ca să se īntoarcă dacă ar fi vrut
şi cīnd ar fi vrut, şi toţi şi-au ţinut
răsuflarea īn timpul fracţiunii de secole cīt a durat căderea
corpului īn abisuri. N-au avut nevoie să se privească unii pe
alţii ca să-şi dea seama că nu mai erau īntregi, şi
nici nu vor mai fi vreodată. Posibilitatea īntoarcerii ţine īn
primul rīnd de ritualul funerar consumat prin care īnecatul este introdus īn
memoria colectivă, īn identitatea socială a comunităţii.
Este de observat că īn orice condiţii s-ar produce moartea,
despărţirea de răposat reclamă o minimă biografie,
ştiută şi prin urmare evocată, ori construită sau
schiţată pentru a i se lăsa o urmă, un gaj pentru intrarea
mortului īn memoria colectivităţii, pentru o re-īntoarcere a
lui īn pomenirile, altfel reflecţii asupra morţii, pe care cei
rămaşi īn viaţă i le fac.
Acest gen de relaţie
cristalizată īn forma reflecţiei ultime, deşi īn multe dintre
cazuri, prin obişnuinţa folosirii ei care uneori presupune chiar
uitarea sau alterarea semnificaţiilor implicate, fiind doar mimată
printr-o legitimare socială ce o recomandă ca pe un fapt religios
marcat de necesitatea comunicării, se transformă īntr-o relaţie
de exteriorizare a interiorităţii, generatoare de
identităţi virtuale, proces invers celui pe care īl presupune
instaurarea habitusului[1] [BOURDIEU 1980: 88]. Astfel,
identitatea reală (subiectivă) este supusă unei obiectivări
care face ca punctul de referinţă să devină mai vag,
deşi īnarmat cu pretenţia de a produce un discurs recapitulativ
şi hrănit cu strategiile sintezei.
Textul de faţă
īşi propune īn primul rīnd o prezentare selectivă a unei
colecţii de epitafuri, considerate ca schiţe biografice ori ca urme
plecīnd de la un īndemn care īn cercul restrīns al călătorilor, cu
actualizările evidente, sună cam aşa: Cīnd ajungi īntr-un
oraş străin nu ezita să-i vizitezi w.c.-ul public, piaţa
şi cimitirul. Astfel īl vei īnţelege mai bine. Īndemnul, ca o
consecinţă a unor diverse experienţe de călătorie,
pare a fi īndreptăţit, şi luīndu-l īn considerare doar ca pe o
lege fără de care un călător ideal ar putea reclama
privarea de o anume tradiţie īn materie, nu-l vom pune īn discuţie
dată fiind puterea lui revelatorie evidentă īn acest sens, cīt vom
īncerca să interogăm unul din cele trei locuri recomandate ca
fiind apte pentru o comunicare concisă, rezumativă. Este vorba de
cimitir, mai precis de epitafuri.
Epitafurile pe care le punem
acum īn atenţie au fost selectate din colecţia (335 texte)
constituită ca urmare a derulării proiectului Arca lui Noe de la
neolitic la Coca Cola şi acoperă zone ale căror
reprezentări ne-ar putea īndreptăţi să īncercăm o
tipologizare şi cīteva concluzii (Brădet Argeş: 9;
Bucureşti: Bellu ortodox: 17, Bellu catolic: 17, Reīnvierii: 24, Ghencea
militar: 1; Cluj Cimitirul Central: 26; Cugir Alba: 40; Densuş
Hunedoara: 6; Iaşi Eternităţii: 40; Mizil Prahova: 74;
Moeciu de sus Braşov: 5; Nămăeşti Argeş: 2;
Negreni Cluj: 2; Ohaba de sub Piatră Hunedoara: 9; Sighişoara
Mureş: Cimitirul Cetate: 7 şi Podei: 44; Simeria Hunedoara: 7). De
folos ne-a fost studiul Marijei Stanonik care dezvăluie o preocupare
serioasă īn privinţa acestei teme. Aflăm aşadar că īn
Slovenia existau publicate īntr-un ziar religios, Zgodnja Danica,
epitafurile morţilor din jurul anului 1849. Dar mai īncurajatoare ne pare
a fi informaţia referitoare la existenţa unor colecţii
impresionante de epitafuri. Cea la care a lucrat Stanonik şi colaboratorii
săi, numără 900 de texte, la care se adaugă epitafurile
slovene din Austria, ridicīnd numărul la 1187.
Ar mai fi de făcut o
precizare privitoare la folosirea subtitlului beneficiu de inventar.
Sintagma este specifică limbajului juridic, iar ramura īn care este
vehiculată este aceea a dreptului succesoral. Semnificaţia poate pune
īn discuţie orice moştenire. Se pleacă de la premisa că
succesorul trebuie să opteze: poate accepta moştenirea dar o şi
poate refuza. Explicaţia este simplă. Se poate īntīmpla ca succesorul
să moştenească un pasiv, respectiv să se găsească
īn pierdere ca urmare a acceptării, astfel că, pentru a se evita
situaţiile de acest gen, va fi comandat un beneficiu de inventar care
presupune o evaluare a moştenirii. Este de fapt ceea ce ne propunem īn
primul rīnd, o intersectare cītuşi de puţin lămuritoare cu cei-ce-scriu
şi cei-ce-lasă aceste inscripţii epigrafice īn urma
confruntării cu moartea. O prezentare şi o evaluare minimală.
Istorie şi practici
Primele observaţii īn
perspectivă diacronică le-am putea face asupra prezenţei
problemei morţii īn epopeea lui Ghilgameş. Moartea lui Enkidu,
prietenul său, este răvăşitoare şi de natură a
sugera īntrebări inevitabile asupra vieţii şi morţii. O
atestare mai veche, din cīte se pare, a unor reflecţii
asemănătoare poate fi reperată īntr-una din piramidele egiptene
unde textul este suficient de revelator: You live, to wake up again,/ you
die, to live again. [STANONIK 1999: 74] Este o perioadă īn care
epitafurile sunt o obişnuinţă şi trebuie să avem īn
vedere īn primul rīnd Antichitatea romană cunoscută fiind
rigurozitatea juridică a imperiului care ne poate oferi o mulţime de
dovezi, īn primul rīnd arheologice, privitoare la reglementările
succesorale de care, inevitabil, ar trebui să conexăm gustul
pentru epitafuri.
Īntr-o direcţie mai
curajoasă hermeneutic am putea plasa chiar Sfīnta Scriptură,
cunoscută īndeobşte sub denumirea de Vechiul şi Noul Testament.
Īn textele scripturistice, īndeosebi īn cele vetero-testamentare īntīlnim
moartea ca pedeapsă divină īnsoţită de proorociri,
negocieri şi bineīnţeles expierile necredincioşilor, īn sensul
acesta putīnd plasa cărţile Vechiului Testament sub semnul
consemnării acelei lumi sortită unei experienţe plenare a
morţii. Īn contrapunct, īnsă, ni se oferă Noul Testament,
noutatea fiind rezolvarea problemei umanităţii, rezolvarea
morţii.
*
Evident, orice loc poate
comunica. O seamă īntreagă de legende, credinţe şi
superstiţii integrează spaţiul īn imaginar aplicīndu-i o serie de
reconvertiri, īnnobilări, uzurpări, registrul fiind atīt de vast
īncīt nu ne gīndim ca această problemă să facă obiectul
studiului nostru. Interesul nostru se īndreaptă spre
posibilităţile de comunicare ale mormīntului. De aceea ne-am propus
circumscrierea problemei prin fixarea cītorva repere.
Ne-am oprit apoi, īn acest
survol, la sec. XII francez [ARIES 1996 I: 319-320], respectiv la zidul
exterior al bisericii Auvillard a cărui inscripţie,
neīnsoţită de imagine, o identificăm cu ceea ce este īnregistrat
ca mormīnt-epitaf, inventariat de Aries alături de mormīntul
vertical şi mural şi cel orizontal, īntins pe sol. Ne-am īndreptat
atenţia asupra primului, explicabil, opţiunea noastră fiind
motivată de prezenţa exclusivă a textului īn dauna imaginii, care
vreme īndelungată a lipsit chiar şi īn societăţile īn care
portretul defunctului nu era deloc străin riturilor funerare.
Īn primul rīnd este
necesară o descriere a mormīntului-epitaf. Aries īncearcă
să-i sintetizeze specificitatea fixīndu-i şi un reper temporal: Aşadar
foarte vechi, aceste mici inscripţii funerare īncetează de a mai fi
curente de-abia la sfīrşitul secolului al XVIII-lea; ele sunt gravate pe
piatră sau aramă, fixate pe zidurile sau stīlpii bisericilor,
capelelor, galeriilor, osuarelor, fără modificări semnificative
īn afara limbii, stilului, lungimii epitafului şi caracterului grafiei.
Istoria mormīntului-epitaf se confundă cu aceea a inscripţiei
īnsăşi.
Eptaful revine īnsă, iar
momentul coincide cu dispariţia sarcofagului anonim, astfel că moda
textelor cioplite īn piatră, care īncetase īn perioada
paleocreştină, reapare, fapt datorat renaşterii gustului antic
pentru epitafuri. Reperul este evident -stilul epigrafic al
Antichităţii- dar aceasta se īntīmplă abia după sec. XV,
resorturile acestei resuscitări ţinīnd īn special de necesitatea
afirmării unei relaţii individuale cu moartea, o afirmare a
identităţii. Acest moment gazduieşte o altă
coincidenţă: testamentul religios devine o obligaţie.
Inscripţiile sunt diferite ca formă şi este de semnalat pentru
această resuscitare cazul mormintelor clericilor ale căror
texte sunt definite prin concizie, īn celelalte cazuri fiind vorba de o
retorică biografică destul de abundentă.
Pīnă atunci īnsă,
īn Franţa sec. XII-XIV epitafurile sunt doar nişte fişe de
identitate care crează variaţii pe tema lui Aici zace
şi inventariază breasla ori starea socială din care făcea
parte defunctul, īncheierea textului fiind consacrată īn general unei
scurte rugăciuni īn genul Fie ca Domnul să-i ţie sufletul. Amin.
Īn sec. XII, imaginarul morţii nu prezintă derapaje din care să
rezulte o abundenţă de reprezentări. Aceleaşi morminte ale
clericilor ne ajută īn īncercarea de a tipologiza cumva receptarea
morţii şi intenţia cu care sunt afişate reflecţiile:
astfel că īnregistrăm texte īn care trecătorul este interpelat
pentru a lua aminte asupra morţii, īn conţinutul mesajului
regăsindu-se īn general ecouri ale textelor paulinice. Īn fapt, scopul
acestei interpelări este de stabilire a unei relaţii, textul avīnd
rolul de transforma trecătorul īntr-un intercesor pentru defunct. Este
explicabilă astfel alegerea ca loc de veci situri care sunt atīt
frecventate cīt şi īncărcate de sacru, tocmai pentru că
favorizau astfel de intersectări şi posibilităţi de
mijlocire a rugăciunii pentru sufletul defunctului [ARIES 1996 I:
295314]. Īn subsidiar, prezenţa textelor de o anume factură, cum
sunt cele īn cauză, poate fi pusă şi pe seama intenţie de
catehizare īn orizont eshatologic, proiecţia acestui tip de mesaj avīnd
astfel o anvergură şi o elocuţie sporite.
Abandonăm spaţiul
francez pentru a ne mai apropia un pic de spaţiul nostru, dar poposind
deocamdată īn Boemia. Avem īn atenţie un text cunoscut īndeobşte
sub titlul convenţional Plugarul şi moartea aparţinīnd
lui Johannes von Tepl, un cărturar de la anii 1400. Textul reprezintă
un dialog care emană o tensiune teribilă. Un bărbat rămas
văduv cere socoteală morţii pentru pierderea soţiei sale, o
consoartă neprihănită şi mamă exemplară. Retorica
dezvoltată de soţul căzut īn deznădejde ni se
dezvăluie ca un sit arheologic īn care vom descoperi unele dintre formele
pe care inscripţiile funerare le vor căpăta, intervalul temporal
īnsă, pentru a reveni la epoca noastră, avariindu-le, fiind vorba mai
exact de o mutaţie a discursului din registrul spiritualizat (memento
mori/ contemptus mundi) īn cel patetic, accesibil oricui este dispus
să se transforme īntr-o instanţă a durerii. Iată de
această dată o deplasare de accent din registrul īnalt, al mesajelor
conţinătoare ale unor ecouri apostolice, īn zona oarecum
inferioară īn care sunt vehiculate sentimentele familiale şi iubirea
conjugală. Este semnul evident că reflecţiile asupra morţii
vor cīştiga teren, fapt important pentru conturarea unei Ars moriendi
ale cărei prime evaluări īnregistrează o evidentă
vulgarizare.
Exemplele amintite sunt
importante pentru că oferă rezumativ o perspectivă
diacronică, evoluţia unui fapt religios al cărui parcurs a
īnregistrat re-aşezări ale discursului despre moarte. O stare de
lucruri diferită de situaţia noastră care ne dezvăluie un
decor pestriţ, o aglomeraţie de detalii şi culoare fixată
pe un interval de timp cu mult mai scurt, asemenea unei antologii. Este de
ajuns să facem o vizită unui cimitir oarecare şi
observaţiile ar īnregistra mirări nebănuite, altfel un
bilanţ īn ordinea firescului. Vom constata o diferenţă
considerabilă īntre ei, Occidentul, unde valorizarea
morţii prin textul funerar se poate confunda mai tīrziu cu un imaginar
poetic cum este cel al Pleiadei, şi noi, Orientul, un
spaţiu īn care comunicarea cu lumea de dincolo se consumă īn primul
rīnd prin oralitate. Diferenţa īntre reflexele tradiţionale ale
morţii şi cele īn care se recunosc inflexiuni urbane, vechi de un
secol şi jumătate, trebuie să dea seama printre altele şi
de o anume fascinaţie mimetică, a cărei acţiune s-a produs
prin inversare, noi fiind performerii unei preluări prin filiera
livrescă (mai sus amintiţii romantici) a unei sensibilităţi
ce la ei pare să fi devenit īntr-atīt de excedentară cīt
să fi trecut pe palierul superior al artei, al unei exploatări mai
fertile. Astfel că, īn īncercarea de a deconstrui blocul textual prin care
comunică lumea viilor şi cea a morţilor, trebuie să
distingem discursurile ce sunt angajate, īn cazul nostru, īntr-o sincronie
oarecum destabilizatoare, generatoare de inadecvări. Traseul multora
dintre textele īn cauză este, printr-o presupunere nu foarte
riscantă, acela al evaziunii din genul de cerc literar de la
sfīrşitul sec. XIX īn care amatorismul şi democratizarea
sensibilităţii sunt evidente, grupări probabil īntr-un
număr suficient cīt să aibă forţa necesară
declanşării unei mode ale cărei rezultate pot fi lecturate pe
multe dintre crucile cimitirelor noastre.
Arhitectura pīntecului
infinit
Īn Maramureş, cimitirul,
ca simbol al morţii, este spaţiul īn care au loc transformările
fizice. Expresiile cele mai des īntīlnite īi pun īn posesie o serie de
funcţii corporale care se referă īn primul rīnd la acţiunea de a
īnghiţi, de a consuma trupurile morţilor fără a face
diferenţă, cimitirul fiind valorizat poetic drept un sac
fără fund, un pīntec infinit [KLIGMAN 1988: 145]: Vai
săracii fraţii mei/ Ţintirimu-i plin de ei./ Īncă nu s-o
umplut bine/ Pīnă s-o umple cu mine./ Foc te bată lut cernit/
Multă lume-ai īndiţīt/ Şī tăt nu te vezi hrănit./
Īncă nu te-ai umplut bine/ Pīnă ti-i umple cu mine.
Īn fond, mormīntul este un
hotar care desparte două lumi īn acelaşi timp constituindu-se īntr-o breşă
care permite comunicarea şi reglează schimburile simbolice prin rituri
funerare īntemeind astfel cimitirul ca un spaţiu special, cu un rol bine
precizat, dotat cu funcţii clare [DRĂGAN 2000: 141]. Observaţia
este foarte importantă pentru că anunţă īn fapt o
restructurare a spaţiului simbolic, īn fapt o trecere de la amplasarea
mormintelor pe domeniul familial la gruparea lor īn bloc, se pare după un
obicei ce-şi are originea īn Orient, scopul fiind acela de a reduce
breşele din spaţiul locuit. Schimbarea aceasta, atestată īn
jurul sec. XII, coincide cu finalizarea procesului de sedentarizare a celor
vii, datorat printre altele şi stabilizării comunităţilor
săteşti prin trecerea de la culturile pe curătură la cele
practicate īn asolament [DRĂGAN 2000: 155-157].
O dată stabilite
limitele cimitirului prin consacrarea unui spaţiu fix, se dezvoltă un
ţesut arhitectural specific. Īn general, acesta copiază structural
arhitectura spaţiului urban, īntīlnind astfel cimitire compacte, omogene
(Sighişoara: Podei), eclectice (Bucureşti: Bellu ortodox), rarefiat
(Iaşi: Eternităţii; cimitirele săteşti), īnghesuit
(Cluj: central). Imaginea morţii este domesticită, adunată,
prin alăturarea mormintelor īntr-un spaţiu special destinat care
poate deveni chiar loc de promenadă ori prilej pentru clasicul memento
mori. Această domesticire a morţii este marcată de o serie
de gesturi simbolice dintre care unele forţează chiar o apropiere
fizică īntre cele două lumi, eludīnd mijloacele tradiţionale
prin cuvīntul scris şi rostit , īn sensul īn care cei vii comit chiar
transferul unor obiecte din mediul familial īn cavou. Astfel de schimbări
se regăsesc de tonalitate şi īn epitafuri:
1. Nu ştiu unde sīnt acum,
ştiu că sīnt bolnavă/ şi īmi aştept soţul şi
copiii să mă vadă şi să īi/ văd, dar ei ştiu
unde sīnt, la lumina soarelui, la/ adăpostul pomilor şi trecerea
muritorilor,/ pentru faptele mele bune pe care le-am făcut./ Doi copii
doctori luptă pentru sănătatea/ oamenilor cu atīt mai mult cu
cīt au văzut/ pierderea mamei lor la cea mai bună vīrstă/
Să nu se bucure şi ea de cele bune/ Marina, am adus şi casa
şi maşina aici ca/ Īnvierea Domnului şi Sf. Paşti să
le aştepţi/ aici la mormīnt./ N-am ajuns prin citit om/ Am ajuns
prin muncă domn./ Labor omine vincit improbus/ Munca stăruitoare
īnvinge totul. [BUCUREŞTI- REĪNVIERII].
Prezenţa epitafurilor īntr-un
număr considerabil, īnsă, trebuie pusă şi pe seama
dorinţei de afirmare a identităţii individuale ca mijloc de
detaşare din noianul de morminte. Epitaful, īnsă, deşi
pecetluieşte mormīntul cu semnele identităţii, nu-l poate
absolvi definitiv de impersonalizare, moartea rămīnīnd aceeaşi pentru
toţi, iar mormīntul, īn unele cazuri fiind receptat ca o breşă
care pentru lumea de dincolo nu mai contează, un dincolo īn care ceea
ce trece capătă o cu totul altă valoare ce nu scapă
totuşi aproximărilor, ca tatonări ale sacrului:
2. Solemn şi hīd/ Şi
rece monument/ Claustru templu/ Dar de blocuri terne/ Eu dorm adīnc/ Acestei
lumi absent/ Dar dincolo de/ Somnul ce se-aşterne/ Īn greu-mi sarcofag
incandescent/ Străfulgeră podoabele eterne. [BUCUREŞTI BELLU CATOLIC].
Epitafurile, preluīnd īn
tăcere rolul, altfel important, de a cinsti pe morţi laolaltă,
avīnd astfel o reafirmare a relaţiilor sociale prin contemplare, īn acest
caz avīnd de a face cu o proximitate de ordin topografic [KLIGMAN 1998: 147],
credem că s-ar cuveni a fi luate īn considerare īn acelaşi registru
cu bocetele care au forţa de a stīrni tristeţe nu numai celor ce
participă īnmormīntare unui anume răposat, ci deopotrivă sunt
deplīnşi şi ceilalţi adormiţi din neam realizīndu-se astfel
o solidaritate a neamului printr-o proximitate de această dată de
ordinul rudeniei. Prin epitaf se prelungeşte forţa de a acţiona
asupra memoriei şi sensibilităţii trecătorilor dincolo de
momentele fixe ce ţin de īndeplinirea riturilor funerare, interpelări
ce vor īnlocui rostirea rituală a lui amin şi Dumnezeu
să-l odihnească! Epitafurile sunt valorizate īn registrul
permanenţei, spre deosebire de parastase şi pomeni, ca mijloace de
gestionare a comunicării dintre vii şi morţi, amintind de un
obicei speculat īn ficţiune de Borges, īn Evaristo Carriego, fiind
marcate atīt de un clasicism local, o tradiţie retorică
inexpugnabilă, cīt şi de evanescenţa lecturii lor: Căruţa
rămīne pe loc, şi pe o latură a ei se află o inscripţie.
Clasicismul mahalalei a decretat acest lucru şi, cu toate că
această amprentă expresivă suprapusă pe expresiile vizibile
de rezistenţă, formă, destin, īnălţime, realitate,
confirmă acuzaţia de palavragii cu care conferenţiarii europeni
ne gratulează, eu n-o pot ascunde, fiindcă este subiectul acestei
īnsemnări. [BORGES 1999 I: 83-84]
Elogiul familiei
Accentul deplasat, īn
Franţa de prin sec. XVI, din registrul elevat, īn care nu aveau loc decīt
faptele eroice şi meritele recunoscute oficial, īntr-o zonă slabă
cum este cea a sentimentului de familie, a iubirii conjugale [ARIES 1996 I:
314-316] are echivalent şi īn cazul nostru, este drept, intervalul īn care
poate fi īncadrat fiind destul de mare, de la sfīrşitul sec. XIX pīnă
acum. Această colonizare a mormīntului pe care o comite sentimentul
de familie, ca o uzurpare īn drepturile de reprezentare a morţii, īn cazul
nostru o īntīlnim coabitīnd deopotrivă cu reprezentări de
nuanţă naţionalist-romantică, social-militantă,
sfīrştiul sec. XIX recomandīndu-se de la sine ca o perioadă īn care
preluările culturale au suferit de multe ori lipsa unui discernămīnt,
de altfel explicabil, date fiind diferenţele de mentalitate existente
īntre spaţiile denumite şi atunci Orient şi Occident.
De această dată,
identificarea indivizilor pe poziţii clare, īntr-un trup textual bine
precizat, ne apare ca intenţie vădită doar īn măsura īn
care se doreşte/ urmăreşte o anume etichetare. Epitafurile
posedă ingredientele necesare construirii unei identităţi
nemuritoare, deşi rece. Intenţionalitatea dă
identităţii inflexiunile specifice habitusului prin acţionarea
unor resorturi de natură psihologică: Formarea
identităţii pune īn joc procese de reflecţie şi de
observaţie simultane, procese active la toate nivelurile
funcţionării mintale, prin care individul se judecă el
īnsuşi īn lumina a ceea ce descoperă a fi modul īn care alţii īl
evaluează īn comparaţie cu ei īnşişi şi prin
intermediul unei tipologii per care ei o consideră ca semnificativă;
īn acelaşi timp, individul judecă modul lor de a gīndi īn lumina
felului său personal de a se percepe, īn comparaţie cu ei şi cu
categoriile care, īn ochii săi, sunt investite cu prestigiu. [ERIKSON
1972: 18]
Iată cīteva mostre de epitafuri care credem că
justifică afirmaţia privitoare la intervalul de timp avansat de noi:
3. Spune, mămică,
spune,/ Ce mister e cealaltă lume?/ De mult dintre noi ai plecat/ Şi
īncă nu te-ai īnapoiat! [IAŞI ETERNITĂŢII].
4. Scumpa şi buna mea
mamă,/ Ai fost bună ca pīinea./ Fiecare a rupt cīte-o bucată/
Şi ţie ţi-a rămas doar.../ această cruce/ Care este
ridicată de fiica ta/ LENNY şi SAHAC TOMASIAN/ NEW YORK USA. [IAŞI
ETERNITĂŢII].
5. Odihna voastră este
rana sufletului nostru. [CUGIR ALBA].
6. Ai fost o soţie atīt de
bună/ Şi o fiică atīt de dulce/ Că mii de lacrimi nu
ne-ajung/ Omagii a-ţi aduce./ Cum am plecat eu din lume,/ Că şi
mie mi-a fost jale,/ C-am murit tīnără floare./ Tare mi-a fost lumea
dragă,/ Īnsă moartea nu īntreabă./ Moarte! Nu ţi-a fost
milă de mine/ C-am trăit zile puţine,/ Şi-am lăsat īn
urma mia/ Doi părinţi cu jale grea,/ Şi de soţul meu iubit/
Dureros m-ai despărţit/ Rămīnīnd şi sora mea/ Plecată
de-acasă şi ea?/ Şi cumnaţii, socrii mei,/ Greu m-ai
depărţit de ei;/ Şi de moş şi de bunică/ Care
m-au crescut de mică/ Rămīnīnd casă īntristată/ Cu dor de
mine lăsată./ Eu vă rog pe voi părinţi/ Cīte zile mai
trăiţi,/ Rugaţi-vă lui Dumnezeu/ Pentru blīnd sufletul meu.
(decedată la 23 ani) [DENSUŞ HUNEDOARA].
7. Dragi părinţi ce
m-aţi născut/ Crud destin aţi mai avut,/ Căci īn zarea
dimineţii/ Aţi pierdut odorul vieţii. [DENSUŞ HUNEDOARA].
8. AI FOST FRUMOSĂ DE ANIMA
FIGURA/ CASTĂ BLĀNDĂ VIRTOSĂ DIN NATURĂ/ SOŢIE MODEL
MAMĂ INCOMPARATĂ/ INSPIRAI AMOR MELANIE ADORATĂ/ MORTE
CRUDĂ ĪN A TINEREŢEI FLORE/ TE SMULSE FERICIREI FĂRĂ CRUTARE/
SOCIU COPIL MAMĂ SORĂ FRAŢI SI CONSĪNGI DESOLAŢI/ PLĪNG A
TA PERDERE ETERN INCONSOLAŢI/ 1893 MELANIE ŞI ULYSSE BOICESCU. [BUCUREŞTI BELLU
ORTODOX].
9. Doi gemeni tu ai avut,/ Īn
război ţi-ai pierdut./ Ai plīns mult şi ai lăcrimat,/
Linişte nu ţi-ai aflat,/ Pīnă īn mormīnt te-ai băgat. [CUGIR ALBA].
10. Īmpăratul
acordeoniştilor din/ toate timpurile. Cel mai iubit/ dintre soţi si
taţi. Odihneşte-te/ īn pace. Amin. (Florian Florian)
[BUCUREŞTI REĪNVIERII].
11. E mort
Dănuţă, soţul tău,/ Pe veci te-a părăsit./
Subt pămīnt e-acuma el/ Cu o placă acoperit. [SIGHIŞOARA PODEI:
1963].
12. Trecătorule! Nu face te
rog sgomot/ īn jurul leagănului de veci al/ scumpului nostru
īngeraş!/ Lasă fetiţa să doarmă şi pe/
mămica ei să vegheze şi să plīngă. [MIZIL PRAHOVA: 1936].
13. Tată, soţ de ce-ai
plecat/ Şi pe noi toţi ne-ai lăsat?/ Am rămas pui mici/ Pe
lume cu un nume Sumedoiu. [MIZIL PRAHOVA: 1979].
14. Credeam că eşti
nemuritor,/ Că moartea nu te poate-nvinge,/ Dar eu m-am īnşelat amar/
Şi inima acum īmi plīnge./ Şi i-ai lăsat pe toţi plīngīnd
īn urmă,/ Nu te-ai gīndit că e păcat./ Nu ne-ai lăsat decīt
o dramă/ Cu un cadavru īnecat. [MIZIL PRAHOVA: 1995].
15. Cu lacrimi m-am născut
pe lume/ Şi tot cu lacrimi am murit./ Dar am lăsat īn urmă un
nume/ Copiilor ce i-am iubit. [SIGHIŞOARA PODEI: 1978].
16. Liviule,/ Ai coborīt īn
tainicele subterane/ ale morţii şi stai acolo culcat,/ liniştit,
printre maci īnfloriţi,/ udaţi de lacrimile noastre. [SIGHIŞOARA PODEI:
1981].
17. Iubita mea mi-ai distrus
inima. [BUCUREŞTI-
REĪNVIERII].
18. Din viaţa noastră
din nainte/ am rămas eu orfan plīngīnd,/ Iar tu pierdută prin
morminte. [BUCUREŞTI-
REĪNVIERII].
Verşuri şi Menarzi
O categorie interesantă
a epitafurilor ar putea fi aceea care, credem, abandonează retorica
oficiată de cei abilitaţi de familie să construiască
defunctului o nemurire terestră, menită să-i menţină o
aureolă publică. Preocupările se deplasează īncet spre un
produs mixt īn care coabitează mai multe discursuri. Genul acesta
īncearcă să recompună biografia defunctului apelīnd la elemente
multiple şi producīnd astfel un text īn care variaţia, abundenţa
de referinţe sunt principala regulă. Acest gen biografic scurt
aminteşte cumva de verşuri, textele funerare ce rezumă
viaţa defunctului īn cīteva strofe, acestea īnsă fiind reperabile īn mediul
rural şi performate, spre deosebire de epitafuri, oralitatea făcīnd
diferenţa. Textele īn cauză capătă şi ele o lungime
considerabilă ce preia astfel şi o funcţie decorativă:
19. Īn chipul cel grăit de
Tine Doamne,/ mi-am trăit zilele īn muncă şi osteneală/
multă!... Şi cīnd ceasul chemării mele din/ lume a sunat,
despărţindu-mă de averea/ agonisită, iată, am
dăruit-o spre folosinţă/ obştească, ca să-mi fie
această faptă de/ iubire către aproapele, seară de
īnălţare la Tine,/ Īmpărate al cerului!.../ TASE DUMITRESCU/ +
16 mai 1921/ Donatorul Liceului din Mizil [MIZIL PRAHOVA: 1921].
20. Īntemeietorul şi
conducătorul Asociaţiei pe ţară a expulzaţilor şi
refugiaţilor transilvăneni şi directorul ziarului Ardealul din
Bucureşti Organul de luptă a refugiului ardelenesc īmpotriva
Dictatului de le Viena şi pentru reīntoarcerea romīnilor pe
pămīntul strămoşesc al Ardealului de Nord (1940 1946) de
Iustin Iliescu
Tu eşti
stīlp ce nu se-ndoaie/ Şi porţi īn suflet tricolorul/ Ca un erou
luptat-ai veşnic/ Unit să vezi īntreg poporul.// Ardealul nostru te
cinsteşte/ Cu patimă şi cu iubire/ Poeţii īţi
īnalţă imnuri/ De glorie şi preamărire// Avīnd īn dreapta
pe Gicuţa/ Care a luptat şi ea fierbinte/ Cu tine-alături ca
să duceţi/ Īntr-una steagul īnainte.// Nezdruncinata ta
voinţă/ Ai infiltrat-o tuturora/ Că s-or īntoarce IAR la vetre/
Şi īn curīnd va bate ora.// Īn timpul greului refugiu/ Ai fost mereu un
stīlp de pază/ Şi prin ziarul tău Ardealul/ Tribun cu
conştiinţa trează.// Ionel, viaţa ta e lupta/ Pentru īntregile
hotare/ Şi īn Dictatul de la Viena/ Lovit-ai fără de
cruţare// Ai fost mereu fără de seamă/ Curajul tău
proverbial/ Īl preamăreşte toată ţara/ Şi-l cīntă
liberul Ardeal.// Prin Asociaţia condus-ai/ Īntreaga oaste cu
credinţă/ Refugiaţii şi-expulzaţii/ I-ai dus spre
marea biruinţă// Fii mīndru că ţi-ai dat obolul/ Din plin
şi lupta ta rămīne/ Eşti demn urmaş lui Mureşanu/ Ce-a
scris Deşteaptă-te romāne./ (epitaful lui Ionel Mureşanu). [BUCUREŞTI BELLU
CATOLIC].
21. Te rog fierbinte să nu
plāngi/ O suflet mult iubit/ Dacă din lumea celor vii/ pe veci eu am
pierit// Ştiu că ochii tăi frumoşi/ Nam să-i mai
văd, dacum/ După cum ştiu că al tău gānd/ Mă
vansoţi la drum// Dar gānd şi ochişorii mei/ Să nu mii
osteneşti/ Te rog din suflet să nu plāngi/ Să nu te
ofileşti// O dulce amintire doar/ Păstrează-mi liniştit/
Atīt īţi cer să nu te plīngi/ O suflet mult iubit.// Căci a muri
este firesc/ O dată ce te-ai născut/ Gīndeşte-te la viitor/ Iar nu
la ce-a trecut./
Īnc-o
primăvară dulce, īnco iarnăncărunţită/ Īnco
vară călduroasă īnco toamnă ofilită/ Īncun an ce fu
prezinte īn trecut acum dispare/ Şi apropie de moarte pe cel mic şi
pe cel mare./ Trist e vai că se duc anii, căci cu ei īntr-o
clipită/ Sboară părţi din viaţa noastră īn
vecia-i neclintită// Eri! abizul fără viaţă, dureros
şi vecinic rece/ Azi şi mīine! amăgire, o iluzie ce trece/ Ne
arată īmpreună că ce e nimic se face/ Şi că viaţa
carncepe-īn nimic se va preface./ Căci cīnd secole trecut-au şacest
an īntr-o clipită/ Va sbura cu-a noastre zile īn vecia neclintită.//
Ah mi-e groază dastă clipă care spune omenirei/ Cāt de
mică-i este viaţa cāt de mare-i taina firei,/ Care-i spune
cănainte-i stă prăpastia songhită/ Şin nou haos
să prefacă lumea din haos eşită./ Trist e vai cānd se duc
anii, căci cu ei īntr-o clipită,/ Se duc părţi din
viaţa noastră īn vecia neclintită.// Ca şi gāndul ce se
pierde īntr-o lume nezărită/ Ca şi frunza ce dispare sub o
pulbere de vīnt/ Ca şi pasărea ce zboară către zarea
infinită/ Ca şi unda ce se duce spre un ţărm necunoscut/
Tot aşa şi anu acesta a sburat īntr-o clipită/ Şi cu el
sa dus o lume īn vecia neclintită./ George Mumuianu 25 aug 1932. [BUCUREŞTI BELLU
ORTODOX].
La antipod se află
refuzul de a-ţi circumscrie viaţa cu un text care s-o rezume,
soluţia găsită fiind destul de comodă prin preluarea unor
texte cunoscute, producţii poetice care explorează tema morţii.
Intenţia poate fi pusă sub semnul unui mimetism pur şi
simplu, aceasta neexcluzīnd totuşi ipoteza preluării-empatie
īn care cel care comandă epitaful īşi recunoaşte sensibilitatea
versificată. Acţiunea este similară celei īncepută de un
personaj borgesian straniu, Pierre Menard, care īşi propusese să
re-scrie Don Quijote: Este o adevărată revelaţie
confruntarea lui Don Quijote de Menard cu cel al lui Cervantes. Acesta, de
exemplu, a scris:
adevărul, a cărui mamă este istoria,
adversar al timpului, depozit de īntīmplări, martor al trecutului, exemplu
şi aviz a ceea ce este prezent, advertenţă a ceea ce
reprezintă viitor. Scrisă īn secolul şatesprezece,
redactată de ingenio lego al lui Cervantes, această enumerare este
un simplu elogiu retoric al istoriei. Īn schimb, Menard scrie:
adevărul,
a cărui mamă este istoria, adversar al timpului, depozit de
īntīmplări, martor al trecutului, exemplu şi aviz a ceea ce este
prezent, advertenţă a ceea ce reprezintă viitor. Contrastul
dintre stiluri este, de asemenea, trăit. Stilul arhaizant al lui Menard
străin, īn cele din urmă suferă de o oarecare afectare. Nu
acelaşi lucru se petrece cu cel al precursorului său, care
mīnuieşte cu toată libertatea spaniola curentă din timpul
său. [BORGES 1999 I: 287]
Ironia este fină şi
amendează proiectul ineditului autor al lui Quijote. Revenind la textele
noastre trebuie să facem observaţia că, de această dată,
autorii cu care ne confruntăm chiar abandonează parţial modelul,
īnlăturīnd carnea dar păstrīnd scheletul, astfel că vom avea de
īnfruntat īn lectură o colecţie de simulacre. Această
categorie a menarzilor am numit-o şi reciclare a poeziei culte:
22. Nu de moarte ne-a fost
frică/ cīt de veşnicia ei. [CUGIR ALBA].
23. Tu ai plecat,/ Pe calea
neīntoarsă,/ Şi ai lăsat neprihănit/ Doar chipul tău
acasă./ Tu printre īngeri te desfeţi/ Şi stele lucitoare,/ De
sus, de-acolo tu priveşti/ La ce-ai mai drag sub soare. [IAŞI
ETERNITĂŢII].
24. Fericirea mi-a fost
scurtă,/ Loc īn lume n-am avut./ Voi cei dragi rămaşi īn
urmă/ Nu uitaţi ce aţi pierdut. [OHABA DE SUB PIATRĂ
HUNEDOARA: 1974].
25. Un vis frumos mi-a fost
viaţa/ Cīt am trăit pe-acest pămīnt/ La 14 ani s-a stins lumina/
Şi zac de tīnăr īn mormīnt. [SIMERIA HUNEDOARA: 1986].
26. Aş vrea să mor īn
toamnă/ Cīnd plouă şi e vīnt/ Şi numai crizanteme/
Să-mi plīngă pe mormīnt. [CUGIR ALBA].
27. Din codru rupi o
rămurea,/ Ce-i pasă codrului de ea?/ Ce-i pasă lumii-ntregi/ De
moartea mea? [CUGIR
ALBA].
28. Aici, īn groapă şi
īn sicriu/ va trece o jale şi-un pustiu./ După un timp cine vă
spune/ că a mai fost un om pe lume? [SIGHIŞOARA PODEI: 198019941996].
29. De n-ai avut īn
bezne-afunde,/ un fiu ca fiul meu,/ tu nu poţi, omule, pătrunde,/ ca
să-nţelegi ce foc ascunde./ Īn veci sufletul meu. [SIGHIŞOARA PODEI:
nedecedaţi].
30. N-am vrut să plec/ De
līngă voi,/ Să trec īn nefiinţă./ Eu m-aş īntoarce
īnapoi,/ Dar nu e cu putinţă. [BUCUREŞTI- REĪNVIERII: 1991].
31. Floare albă, floare
albă,/ Nevăzută īn mīna cui/ Te-a luat ca să te ducă/
Īn grădina nimănui. [BUCUREŞTI- REĪNVIERII].
Interesant este
că unul dintre autorii preferaţi de familiile care
comandă epitafuri este George Coşbuc, altminteri autor al unor texte
care, dimpotrivă, a persiflat tema producīnd o parodie prin cīteva texte
īn genul epigramistic: PE MORMENTUL MEU: Ăsta e mormentul meu!/
Aşi fi vrut să fie al tău!; UNUI MINCINOS: Aici zac eu mort!
Creştine/ Crede-mă, căci epitaful/ Nu-i făcut de mine!;
UNUI LENEŞ: Domne, piatra asta-i grea!/ Dar nu-i grea, că stă
acuma/ Ea pe mine, ci-i grea numa,/ Că nu pot sta eu pe ea. [COŞBUC
1893: 32].
Univers, Iisus şi
biologie
Cel mai frecventat echivalent
al morţii este sfīrşitul. De el se leagă cele mai multe
dintre expresiile durerii. Spectrul sfīrşitului atinge tot, precum o
otravă:
32. Aici s-au sfīrşit
toate/ drumurile, bucuriile, speranţele şi/ necazurile. Şi aici
vom fi/ īmpreună īn veşnicie aşa/ cum am fost īn
viaţă. [IAŞI ETERNITĂŢII].
33. M-am născut īn
astă lume/ Ca oricare muritor./ Am luptat să am un nume,/ Să-mi
creez un viitor./ Cīnd credeam c-am reuşit/ Zilele mi s-a sfīrşit. [IAŞI
ETERNITĂŢII].
34. Iluzii,
speranţă, idealuri, fericire,/ Nu se nasc īn falsa sufletului
nemurire,/ Se nasc,cresc şi trăiesc pe pămīnt,/ Iar la moarte se
sting īn mormīnt./ Lacrimile mele nu se mai termină pentru tine,/ Nimic nu
te uită şi nimic nu te va uita. [IAŞI
ETERNITĂŢII].
35. La noi sunt codri verzi
de brad/ Şi cīmpuri de mătasă,/ La noi atīţia fluturi sunt/
Şi-atīta jale-n casă. [SIGHIŞOARA PODEI: 1995].
Găsim important de
semnalat ideea de īnsoţire pe ultimul drum la care participă īntr-un
efort de anamneză toată natura fizică şi memoria
celorlalţi. Golului creat i se opune īntīlnirea a tot ceea ce există,
bocetele (Ale mortului din Gorj), ca expresie de formă
diferită de cea a epitafului, fiind un exemplu indubitabil de
reflecţie şi invocare. Mortul are nevoie la drum de cele ale gurii: un
cuptor de pīine şi unul de mălai, nouă buţi de vin şi
nouă de rachiu, o văcuţă grasă; pentru
vădeală şi gătire sunt necesare un văluşel de
pīnză şi unul de peşchire; călătoria din ţara
cu dor īn cea fără dor nu se poate face fără un car
cărător cu doi boi trăgători; apoi mai sunt cele nouă
răvăşele arse-n cornurele pentru a da de ştire
neamurilor sale despre moartea ce l-a ajuns [BRĂILOIU 1981: 109-114].
Moartea capătă prin oglindire o geografie care o calchiază pe
cea a vieţii şi de aceea este nevoie de elemente echivalente pentru
a-şi face cunoscut spaţiul care este bănuit doar.
Un alt īnsoţitor, cu
totul special, este bradul, unul anume căutat pentru a uşura trecerea
defunctului īn cealaltă lume, acestuia alăturīndu-i-se mai departe
şi regnul animal, vidra pentru trecerea apelor şi lupul care-l va
ajuta pe mort să străbată pădurile.
Īn cazul nostru, crucea preia
rolul bradului schimbīnd astfel perspectiva morţii dintr-una la care
participă īntreaga natură īntr-o extincţie spiritualizată,
abstractizată. Este īndeajuns să-ţi iei crucea şi
să purcezi pe un drum. Elementele creaţiei se estompează īn
decor lăsīnd locul de această dată lui Iisus Hristos. Raportul individ-univers
este īnlocuit de unul direct, persoană-persoană, prin
renunţarea la intercesiunea regnurilor vegetal şi animal.
O situaţie similară
īntīlnim şi la Johannes Von Tepl al cărui text se deschide cu
provocarea Morţii printr-un blestem ce invocă īntreaga natură:
De vrăjmăşie să fii īncolţită şi
fără odihnă toată suflarea scīrbă să-ţi
poarte! Pămīnt, cer, soare, lună, stele, mare, apă, munte, cīmpuri,
văi, livezi, hăul cel negru al iadului, tot ce are viaţă
şi fiinţă din rărunchi să te blesteme! [VON TEPL
1997: 15]. Schimbarea perspectivei este foarte des īntīlnită īn textele
funerare pe care le avem īn vedere, fie că este vorba de morminte ale
clericilor ori de cele ale oamenilor de rīnd:
36. Īn toate cu D-zeu [CUGIR
ALBA].
37. De ce-ai plecat?.../ Nici
D-zeu nu ştie!.../ Ştim doar atīt,/ Că n-are să mai vie. [CUGIR
ALBA].
38. fiţi gata
īntotdeauna că/ nu ştiţi cīnd Fiul Omului vine [CUGIR
ALBA].
39. Trăi, lucră, īn
plină viguare,/ Mulţumit da sorţi favoare./ Vezu
dorinţelei realizate/ Fiind de sus bine-cuvīntate/ Muri adorīnd pe
Creator,/ Īn sufletu-i profund cugetător! [NĂMĂEŞTI
ARGEŞ].
40. Sufletele noastre le
predăm ţie/ Mīntuitorule Is. Hristoase şi tuturor/ care doresc
venirea ta le zicem la/ revedere īn veşnica fericire. [SIGHIŞOARA
CETATE: 1975].
41. Al cerului părinte
cu mīna sa a scris,/ Că viaţă, fericire īn lume sunt un vis./
Trecut-am din viaţă ca roua īntrun minut,/ Şa mea
ţerină dorme īn ăst morment tăcut./ Dar trebue a spune
căn lume cāt am stat,/ Un Dumnezeu, o patrie, etern am adorat./ Şi
sufletumi la ceruri atunci cānd a sburat,/ Lăsaiu o mumă īn lacrimi
şun frate īntristat./ O, voi, ce īncăn lume remasaţi
trăitori,/ Aduceţi-ve-aminte că sunteţi muritori,/
Căci numai fapta bună sun nume cu iubire/ E tot ce după morte
trăescen omenire. [BUCUREŞTI BELLU ORTODOX: 1877].
42. Revelaţie-fragment/
Cīnd doruri se spulberă ca frunza-n furtună,/ Cīnd visuri se nasc īn
durere şi pier,/ Din īnsăşi durerea ce-n suflet s-adună/
Renaşti cărarea ce suie la Cer./ Viaţa e aspră-n durerea ei
surdă,/ Durerii geneza īi este izvor./ Da-i singura cale! Şi nu e
absurd/ Cīnd tot universul e-un vast purgator,/ Cīnd lumea-ţi oferă
diverse criterii,/ Plutind rezemate pe umbre de vīnt./ Cu inima cugetă-n
ceasu-nvierii,/ Căci ULTIMA CALE e-n PRIMUL CUVĪNT./ Sionică [SIGHIŞOARA PODEI:
1978].
43. Doamne,/ Īn lume cīt am
stat,/ Pe tine te-am prezentat. [SIGHIŞOARA PODEI: 1975].
44. Ia seama! Fiu al
jertfei,/ Prin lumea care treci,/ Să-nveţi din tot ce piere,/ Cum
să trăieşti īn veci. [SIGHIŞOARA PODEI:
nedecedaţi].
45. Cīt am trăit/
Pe-acest pămīnt,/ La bine şi la greu,/ M-a ajutat doar Dumnezeu./ De
aceea eu īi mulţumesc,/ Cu El īn cer/ Vreau să trăiesc. [SIGHIŞOARA
PODEI: nedecedată]
46. Tu ai creat şi
stăpīneşti universul/ Ai dat viaţă văzutelor şi
nevăzutelor/ Nu te-am negat, nu am fost contra ta/ Gīndul şi fapta
ne-a fost spre vrerea ta/ Venim la tine spovediţi pentru a ne judeca/
Pentru ceea ce am greşit/ Doamne izbăveşte-ne. Amin. [BUCUREŞTI BELLU
CATOLIC: 1996].
47. Tu suflet bun/ Te-ai dus īn
ceruri/ Acolo sus la Dumnezeu/ Plecarea ta vom regreta-o/ Şi lacrămi
vom vărsa mereu. [BUCUREŞTI BELLU CATOLIC: 1933].
Imaginarul morţii
īnsă nu se limitează la relaţia persoanăpersoană
cum arătam mai īnainte. Un exemplu de melanj imagistic este epitaful unui
preot din Iaşi care ne deschide spre o altă perspectivă:
48. T
F Sf. Duh .. Logos (M.I.H.) ... Sf. Har EMC= E=mc2
hn
Planck Einstein
Geneza 1,3, Ps. 32,6,9, Ioan
I Levi Civita
1-18 Avacum 3,4, Iezechiil I, 27-2
EPITAF
Am
trăit pe-acest pămīnt/ Cu Hristos mereu īn gīnd,/ Liturghii slujind/
Şi de el m-am īmpărtăşit./ Am trecut an de an/ Prin basme,
idile şi roman./ Pīnă tragedia a venit/ Şi viaţa s-a
sfīrşit./ Sufletul la Dumnezeu s-a dus/ Cum Scriptura a spus./ Prin M.I.H.
o să vie/ Īntemeind nouă īmpărăţie,/ Ierusalimul cel
ceresc/ Unde sufletele se-mpărtăşesc,/ De liturghia
cerească şi de har/ Primite de la Dumnezeu īn dar./ Apoc. 22, 3-6. [IAŞI
ETERNITĂŢII].
Este
firească apariţia amestecului, deşi exemplul prezentat este
paradoxal, explicaţia fiind lesne de īnţeles. Ceea ce cu
adevărat poate contraria este prezenţa pe cruce a unui mesaj care
poate sugera ideea unei incompatibilităţii īntre perspectiva
creştină asupra vieţii şi morţii şi cea
ştiinţifică:
49. Fericit este cel ce
parcurge toate/ spirele fireşti ale dezvoltării/ ontogenetice./
Complexele geobiologice/ specifice Terrei se transformă/ īn complexe
geobiosociale. [IAŞI ETERNITĂŢII].
50. Īn timpul infinit, īn/
infinitatea materiei, īn spaţiul/ infinit, răsare o celulă
organică,/ ţine un timp, apoi se spulberă/ şi asta sunt eu.
[MIZIL PRAHOVA: 1996].
Modelul textului militant
Amintirea textului teplian,
mai īnainte, unde ni se īnfăţişează o moarte care atinge
absolut orice loc, orice obiect sau creaţie intrate īn patrimoniul
umanităţii ni se pare cu-atīt mai pertinentă pe cīt de
edificatoare este observaţia care īnregistrează īn orizontul
morţii, şi deci al comunicării cu lumea de dincolo,
prezenţa ideologiilor de orice fel care nu īncetează emiterea de
mesaje ori ecouri ale unui limbaj marcat de tarele istoriei. Exemplele sunt
culese din aproape toate cimitirele din care a rezultat materia colecţiei
prezentată aici selectiv, cu alte cuvinte au acoperire:
51. Aici aşteaptă
Īnvierea/ vieţii de veci/ Doctor Simion Balint/ de Budeşti
1882-1944/avocat, fost prefect şi/subprefect./ Ai luptat, ai suferit,/ Dar
ţi-ai văzut realizat/ visul sublim,/ Romānia Mare [SIGHIŞOARA CETATE].
52. luptătoare
ilegalistă/ īmpreună cu soţul iubit/ au luptat pentru victoria/
socialismului şi a păcii [CLUJ CENTRAL: 1975].
53. PATRIA. Numai īndeplinirea/
īndatoririlor justifică drepturi . [BUCUREŞTI GHENCEA MILITAR].
54. AICI ODIHNEŞTE/ DUMITRU
C. ILIE/ VECHI MILITANT, CE A LUPTAT/ ĪNPOTRIVA REGIMULUI/ BURGHEZO
MOŞERESC/ 1894-1967 . [BUCUREŞTI BELLU ORTODOX].
55. Voi munţi ce-aţi
fost/ leagăn poporului meu/ Şi leagăn doinelor noastre,/ A mea
amintire păstraţi-o mereu/ Pe culmi şi prin văile voastre. [CUGIR ALBA].
56. Iar cīnd, fraţilor, m-oi
duce/ De la voi şi-o fi să mor,/ Pe mormīnt atunci să-mi
puneţi/ Mīndrul nostru tricolor. [IAŞI ETERNITĂŢII].
57. Tu toată viaţa
te-ai trudit pentru poporul tău/ De aceea ne-ai lăsat o amintire
veşnică (familie sīrbă Iacubovici). [BUCUREŞTI BELLU
CATOLIC: 1964].
58. Dr. Ioan Zalplachta (1867
1917): Suflet nobil mare patriot polonez luptăror neobosit pentru
realizarea idealului său Alianţa Polonă Romānă. [BUCUREŞTI BELLU
CATOLIC].
Detaşare vs.
Tristeţe
O caracteristică a
cimitirelor este aceea că printre conotaţiile cele mai vehiculate se
află şi aceea a tristeţii. Observaţia trebuie conexată
unei excepţii, cimitirul vesel de la Săpīnţa, care prezintă
o unitate de viziune, de raportare la moarte. Comunitatea
maramureşană aderă astfel la o manieră atipică de
rezolvare a tensiunilor pe care le proiectează moartea. Soluţia
propune o detaşare īn care ironia, rizibilul sunt indispensabile īn
construirea unor identităţi care să supravieţuiască
celor răposaţi. Nu vom insista asupra acestui caz a cărui
abordare [MAZZONI 1999: 9 77] se recomandă dintr-o perspectivă
hermeneutică multiplă. Īn subtextul unui număr important de
epitafuri, tristeţea, ca un corolar al contemplării clipei finale
şi al incertitudinii a ceea ce poate urma, se află īn proximitatea aşteptării
morţii. Unele texte apar īnaintea survenirii morţii. Aşteptarea
poate fi tratată ca un psihism specific secolului XX īn care sunt
aglutinate temerile, incertitudinile, solitudinea ce apar cu atīt mai pregnante
īn faţa morţii, aşa cum apare şi īntr-un text al lui Samuel
Beckett: Voi fi totuşi īn curīnd complet mort, īn sfīrşit. Poate
luna viitoare. Va fi atunci luna aprilie sau mai. Căci anul de-abia a
īnceput, mii de semne mici mi-o spun. Dar poate că mă īnşel
şi că voi mai apuca Sfīntul Ion şi chiar Paisprezece Iulie,
sărbătoarea libertăţii. Dar ce spun, pe cīt mă cunosc
sīnt īn stare să ajung pīnă la Schimbarea la Faţă sau la
Adormirea Maicii Domnului. Dar nu cred, nu cred că mă īnşel
spunīnd că anul ăsta, aceste sărbători vor avea loc
fără mine. Am sentimentul ăsta, de cīteva zile mă tot īncearcă,
şi am īncredere īn el. Dar cu ce diferă el de cele ce mă
amăgesc de cīnd mă ştiu? [BECKETT 1995: 7]
Īi vom contrapune īn schimb celălalt model, polul opus cu
care avem posibilitatea unei confruntări de lectură īn oricare dintre
cimitirele noastre. Ruptura pe care moartea o provoacă īntr-o comunitate/
familie generează o efuziune sentimentală īn registrul ei tragic
īn care nu trebuie trecută cu vederea funcţia psihoigienică.
Este aici loc pentru felurite specialităţi, iar o provocare
interesantă ni se pare că este făcută īndeosebi
etno-psihologiei. Din fluxul de tristeţe pus īn circulaţie prin
epitafurile īnsă avem posibilitatea identificării contextului
morţii, a modului īn care survine, observaţii importante ţinīnd
seama de caracterul concis impus de suport pe care este cel-ce-scrie
trebuie să-l respecte. Am identificat astfel un număr suficient de
texte care dezvăluie morţile violente şi īmprejurările īn
care survin pe care am găsit de cuviinţă să le grupăm
īntr-o categorie specială:
59. Răpită dintre noi/
de un accident de maşină. [MIZIL PRAHOVA: 1961].
60. Īn urma unui groaznic/
accident de cale ferată. [MIZIL PRAHOVA: 1975].
61. M-am despărţit de
voi/ mult prea devreme/ Cīnd ceasul vieţii a bătut/ şapte
şi jumătate/ Citind poveşti necruţătoare/ moartea m-a
răpit/ Şi voi părinţii mei scumpi/ eraţi prea departe.
[MIZIL
PRAHOVA: 1979].
62. Decedaţi la groaznicul/
Cutremur din 4 martie 1977/ Īn blocul Nestor Bucureşti./ Familia
īndurerată nu vor/ uita pīnă īn clipele cīnd/ vor ajunge līngă
voi. [MIZIL
PRAHOVA: 1977].
63. Şoim avīntat spre
zările albastre,/ Spre ninse creste īnalte peste nori,/ Te-ai
prăvălit din zboru-ţi de săgeată/ La poala albă a
Vīrfului cu Dor. [MOECIU DE SUS BRAŞOV].
64. Īntru amintirea eroului
soldat... [DENSUŞ
HUNEDOARA].
65. Antonio Palma 1908-1933:
Offre preghiere e lacrime nel giorna tristissima della sua morte in un
accidente in montana. Buşteni. [BUCUREŞTI BELLU CATOLIC: 1933].
66. «Soarele şi luna/ mi-au
ţinut cununa,/ Brazi şi păltinaşi/ i-am avut nuntaşi,/
Păsărele mii şi stele făclii»/ Lucian (1957 1976)/
Student decedat īn munţii/ «Piatra Craiului». [BUCUREŞTI BELLU
ORTODOX].
O altă conotaţie a
morţii īndelung vehiculată este, alături de tristeţe, imprevizibilul.
Moartea nu te pregăteşte, ori īşi poate totuşi
dezvălui apropiata apariţie īnsă fără a avea
posibilitatea de a o īmpiedica. Epitafurile mai sus amintite sunt o bună
ilustrare a imaginii neschimbate pe care moartea o poartă indiferent de
timp sau spaţiu, aceea a rupturii, a unei pauze care uneori poartă
semnele unei violenţe aproape deloc īnţeleasă. Īntr-un basm
oriental moartea umblă prin bazar şi i se arată vizirului.
Acesta merge la bunul său prieten, califul, şi īi povesteşte
īntīlnirea neaşteptată, anunţīndu-l totodată că se
pregăteşte să plece īn Samarkand tocmai pentru a evita o
nouă īntīlnire. A doua zi califul, la rīndu-i, porneşte deghizat
īntr-o plimbare prin bazar şi are parte şi el de această
īntīlnire surprinzătoare. Moartea este interpelată şi, la
insistenţele califului, aceasta īi răspunde cum că īn ziua
trecută nu pe vizir īl căuta. Califul răspunde uşurat, ce
bine, oricum, pentru mai multă siguranţă a plecat la Samarkand.
Urmarea este simplă. Este momentul cīnd imprevizibilul poate fi
declanşat: moartea īi destăinuie califului că īntr-adevăr,
abia pentru această seară īşi dăduse īntīlnire cu vizirul
la Smarkand.
Durerea produsă de
dispariţia neaşteptată angajează un adevărat
comando emoţional menit să incrimineze destinul crud. Situaţiile
īn care despărţirile deschid de fapt singurătăţi
dificil de ameliorat atrag după sine nevoia de consolare care presupune īn
primul rīnd integrarea morţii īn viaţă ca modalitate de
reflecţie ce poate să aspire mai lesne la constituirea unei
concepţii despre lume. Īn această īntīlnire a morţii şi
vieţii īn viaţă se regăsesc formulări care uneori
īncearcă resuscitarea persoanei decedate. Este recuperată identitatea
astfel īncīt să se poate constitui un memorial de forţă şi
expresie şi mai ales uşor de accesat, or, plecīnd de la afirmarea
unor asemenea intenţii ar putea fi interogate textele lirice abundente pe
tema morţii, un teren pe care receptivitatea este foarte uşor de
asigurat[2] .
Un muzeu al
identităţilor de marmură
Epitafurile pot deveni bunuri
culturale ale unei comunităţi efective cazul satelor şi al
oraşelor mici-, ori virtuale oraşele mari şi capitala. Se
produce un schimb trup-text, al doilea rămīnīnd pentru cei-de-aici
un gaj identitar al primului. Īn sensul acesta, textele propuse de noi pot fi
reunite īn numele unei solidarităţi culturale potrivit logicii
inedite a unui muzeu al morţii īn care traseele şi descoperirile
trebuie să fie rodul surprizei, al hazardului, după cum credem
că acestea nu pot fi reduse la modele de lectură stricte. Varietatea
īn sine le recomandă ca pe o materie īn care registrele glisează
lăsīnd posibilă oglindirea unei varietăţi pe
măsură a instanţelor simbolice implicabile īn posibilele
hermeneutici.
Expresiile caută īn mod
evident comunicarea unui mesaj esenţial. Deschiderile dialogurilor
posibile īntre cei-ce-scriu/cei-ce-lasă şi cei-ce-citesc/cei-ce-moştenesc
sunt la rīndu-le breşe īn tăcerea locuită a cimitirelor. Pot fi
descoperite sinapse care definesc legăturile de familie atīt de pregnante
şi afirmate pe acest suport nemuritor, lucru care ne poate spune multe
asupra importanţei relaţiilor de rudenie, dar īntr-o măsură
de luat īn seamă apar şi raporturile individ-moarte īn care nimic nu
mai contează īn afara acestei comunicări bănuite, căutate
īn solitudine:
67. Nu mă milogesc/ Şi
nu mă aplec/ Īn faţa nimănui./ De plīng n-arăt/ la nimeni,/
Sīnt demn [IAŞI
ETERNITĂŢII].
68. Păreri de rău,
păreri de rău,/ Ecouri stinse, apocrife,/ Şi totuşi, pline
de ecou,/ Voi sunte-ţi negrele tarife/ Pe care moartea
le-afişează/ Īn propriul meu cavou. [CUGIR ALBA].
69. Ce dragă mi-a fost
viaţa!/ Şi-am vrut ca să trăiesc,/ Dar moartea
nemilosă/ Pe mine m-a ales. [CUGIR ALBA].
O īncheiere posibilă
Cu siguranţă
că se poate discuta mult mai mult pe tema inscripţiilor tombale. Prilejurile
unor demersuri se cer īnsă a fi foarte bine orientate. Sugestiile, pe care
le-am presărat īn cele cīteva locuri, vizează grile diferite de
interpretare. Epitafurile pot suscita interes atīt pe terenul antropologiei
religiosului, cīt şi īn zona etno-psihologiei, a microistoriei şi
culturii populare sau de masă (popular-culture) īn care mijloacele
de explorare basculează, evident, īn cu totul alte perspective
speculative. Considerăm că deocamdată nu se pot face
afirmaţii definitive cītă vreme nici colecţia nu este suficient
de mare pentru a oferi o diversitate pe care o bănuim a fi cu mult mai
mare şi mai interesantă. Īncercarea noastră este numai un survol
asupra unui teren care se cere a fi cercetat şi de care, īn viitor, ne vom
apropia cu mai multă atenţie.
Bibliografie:
ALVES, R.A., Cartea
cuvintelor bune de mīncat sau bucătăria ca parabolă
teologică, Sibiu, Deisis, 1998.
ARIES, PH., Omul īn
faţa morţii, Bucureşti, Meridiane, vol I-II, 1996.
BECKETT, S., Malone murind,
Bucureşti,EST-Samuel Tastet Editeur, 1995.
BORGES, J.L., Opere,
Bucureşti, Univers, vol. I, 1999.
BOURDIEU, P., Le sens
pratique, Paris, Minuit, 1980.
BRĂILOIU, C., Opere,
Bucureşti, Editura Muzicală, 1981.
COŞBUC, G., Epitafuri.
Gazeta Săteanului., Rāmnicu Sărat, nr. 2 (194), 20 feb 1893.
DRĂGAN, R., Lumile
răsturnate, Bucureşti, Paideia, 1999.
ERIKSON, E., Adolescence
et crise. La quęte de lidentité, Paris, Plammarion, 1972.
KLIGMAN, G., Nunta
mortului: Ritual, Poetică şi Cultură Populară īn
Transilvania, Iaşi, Polirom, 1998.
MARQUEZ, G.G., Fantastica
şi trista povestire a Candidei Erendira şi a nesăbuitei sale
bunici, Bucureşti, Univers, colecţia Globus, 1978.
MAZZONI, B., Le iscrizioni
parlanti del cimitero di Săpīnţa, Pisa, Edizioni ETS,1999.
STANONIK, M., Epitaphs in
slovene cemeteries, Ljubljana, Etnolog Bulletin of the slovene
ethnographic museum, 1999.
VON TEPL, J., Plugarul şi moartea,
Bucureşti, Humanitas, 1997.
inapoi________inapoi la cuprins________inainte
[1] Potrivit
lui Bourdieu, habitusul interiorizează exterioritatea supunīnd-o
propriilor sale sisteme de reguli şi redistribuită īn dispoziţii
durabile şi generatoare de practică şi reprezentări
constituindu-se astfel īntr-o categorie care lesne poate servi
necesităţilor de legitimare ale epitafului. Ca practică,
epitafurile stochează schimbul simbolic pe care lumea celor vii, īn
special familia, īl mimează īn relaţia cu lumea de dincolo.
[2] Īn Revista ilustrată
enciclopedică Gazeta Săteanului de la sfīrşitul sec. XIX
sunt semnificative textele care induc o imagine necruţătoare a
morţii. Apar poeme, necroloage, articole īn care este tratată
imaginea morţii din perspectiva sinuciderii, aceea a morţii premature
etc. Iată cīteva fragmente ale poemului Pe catafalc semnat de
Ştefan St. Dănuletz īn care durerea sancţionează moartea
unei tinere: Pe catafalcul negru feciora e īntinsă, / De
nemişcarea morţei, pe veci, este atinsă. / Ea parcă
odihneşte; nu pare că e mortă, / De şi de-acum intrat-a
pe-a veciniciei portă. /
/ La căpătīu-I arde o slabă faclă
īncă
/ Īn sala mortuară e linişte adīncă
/ Un preot dor
citeşte cun glas lenos, subţire, / Din cărţi, de vremuri
rose, cīntări de pomenire, / Pe cīnd eu, īn genunche, la patul ei de veci
/ Aştept parcă o vorbă din buzele ei reci, / Deşartă
aşteptare !-Ea va rămīne mută, / Īn negra vecinicie, de-a pururi
dispărută./
/ Dar cum vrei, Domne sfinte, să cred īn tine-acuma
/ Cān rece, nemişcată, vederei mi-arăţi luna, / Cānd eu
cerşesc atāta din mila ta o rază / Şi tu, īn loc de milă,
dispreţu-ţi laşi să cază
/ Nu, scumpa mea iubită,
tu vei rămāne mută, / Īn negra vecinicie de-a pururi
dispărută
Īntr-un supliment al Gazetei Săteanului sunt comparate
un tablou al lui Simonet numit Sinucisa, īn care un doctor execută
autopsia victimei unui suicid, şi versurile reginei-poetă
Carmen-Sylva. Tonul pedalează pe disjuncţia īntre individ şi
lumea de care se desparte: Şi ce păcat e ? dacă mor, / Din
larg de zări-doar eu sīnt dus; / No geme nici un piept de dor, / Nici
glas cu rost tremurător / No plīnge de ce nus /
/ Şi tot
cu temeri
ce nau nume / Te strīng, păhar cu lucii reci ! / Eu las, ce ma
lăsat- o lume - / Un pic, şi spulberat īn spume / Mă sfărm
de-un ţărm de veci.