inapoi________inapoi la cuprins________inainte
Moştenirea
culturală a lemnului
Göran ANDERSSON / Peter SJÖMAR,
Suedia
Cunoştinţe şi
metode
Artefactele sunt foarte
importante ca sursă când urmează să studiem condiţiile
istorice ale edificării construcţiilor. Ne lovim adesea de o
insuficienţă a izvoarelor care fie lipsesc cu desăvârşire,
fie sunt fragmentare. In studiile etnologice contemporane artefactele par
să piardă teren în favoarea interviurilor şi a descrierilor
scrise care sunt informaţii mult mai uşor de obţinut. În istoria
arhitecturii studiile se referă adesea la contexte şi arareori sunt
cercetate minunatele urme ale manufacturii.
Împreună,
construcţia şi materialele folosite oferă informaţii de
altă natură decât izvoarele scrise. Obiectele, construcţiile în
cazul nostru, sunt dovada materială a gestului creator. Sunt semnele unei
epoci marcate de anumite forme de gândire, de anumite sentimente, idei, nevoi,
cunoştinţe şi de o anume măiestrie. Cu alte cuvinte, putem
învăţa ceva despre generaţiile anterioare de constructori într-o
împrejurare istorică concretă.
Putem presupune că,
dacă reuşim să înţelegem construcţiile ca pe rezultate
ale unei munci şi ale unei tehnici de construire, vom putea emite
judecăţi mai sigure despre tipul de gândire, ideile şi
condiţiile premergătoare.
Munca este un aspect
neglijat de istoria arhitecturii. Ştiinţa este arareori
interesată de meserii. Intenţiile noastre în cazul proiectului Construcţii
de lemn în societatea premodernă-cunoştinţe şi metode
sunt de a pune noi întrebări construcţiilor, materialelor,
artizanatului, uneltelor şi maşinilor. Împreună cu o nouă
categorie de interpreţi ai moştenirii culturale,
meşteşugarii, vrem să cercetăm ce anume face ca lucrurile
să arate astfel, cum sunt ele făcute şi să interpretăm
cauzele care determină creaţia umană.
Conservarea
construcţiilor şi workshop-urile
Conservarea unui monument
sfârşeşte întotdeauna într-o activitate de construcţie. Ambele
sunt la fel de importante şi de provocatoare pentru că astfel noi
intervenim în istorie. Casele nu pot fi conservate doar pe hârtie şi nu
există “medicamente pentru conservare” care să poată fi
“pudrate” deasupra clădirilor şi peisajelor noastre. Credem că
în activitatea de conservare sunt de urmat două direcţii:
înţelegerea sensului construcţiei, a materialelor şi a metodelor
de lucru şi dobândirea informaţiilor despre istoria edificiului.
Industrializarea
societăţii europene a schimbat metodele de construcţie. Modul
tradiţional de a construi a fost înlocuit cu un sistem de producţie
tehnologizat. În Suedia există o ruptură totală cu tipul tradiţional
de construire şi nu există nici un fel de continuitate, nici o
tradiţie încă vie. Credem că această situaţie e
similară în majoritate ţărilor europene. De aceea e foarte greu
să găsim meşteri capabili să construiască în stil
tradiţional sau premodern şi care să fie în stare să
efectueze lucrări de conservare cu aceleaşi materiale, unelte sau
tehnici cu care au fost ridicate aceste edificii istorice. Consecinţa
imediată este dificultatea de a conserva edificii istorice din lemn
respectând logica materialului. O mare problemă o pune şi lipsa unor
meşteri capabili să facă analize detaliate şi
interpretări ale monumentelor istorice. Încercăm să punem în
evidenţă că măiestria în exercitarea meşteşugurilor
presupune un sistem de cunoştinţe diferit de cel necesar
abordărilor ştiinţifice. Dimpotrivă, cunoştinţele
tradiţionale sunt dezvoltate prin aplicaţii practice ale
meşteşugurilor şi pot fi transferate în contexte efective de
lucru la care oamenii participă. În concluzie principala ţintă
este dezvoltarea modalităţilor de antrenare a meşterilor în
prelucrarea tradiţională a lemnului şi implicarea lor în
interpretarea modului de execuţie a monumentului. Edificiile europene
premoderne din lemn dovedesc mari similarităţi. Ele sunt un
patrimoniu comun. În acest program, meşteri, arhitecţi şi
etnologi lucrează împreună la restaurarea monumentelor din toate
ţările participante la programul nostru.
O bisericuţă din
România
Dacă
ne sporim posibilităţile de a înţelege mediul în care au fost
construite edificiile noastre, nu doar cu ajutorul tradiţionalelor
cunoştinţe academice, poate vom fi capabili să
particularizăm istoria şi să fim mai familiarizaţi cu
mediul local şi cu condiţiile sociale în care au trăit acei oameni.
În
cadrul workshop-ului desfăşurat în România, în Sălaj, am
participat la restaurarea a două biserici. După prezentarea
arhitectului restaurator şi a rezultatelor investigaţiilor efectuate
de echipe diferite, am înţeles că s-au petrecut transformări
substanţiale cu una dintre aceste foarte mici biserici, construite în
secolul al XVII-lea. Unele mici reparaţii şi măsurile de
consolidare ne-au purtat cu trei sau patru decenii în urmă. A avut loc, de
asemenea, o reconstruire a acoperişului de deasupra altarului, probabil în
secolul al XIX-lea.
O
investigaţie completă a tuturor fazelor din istoria construirii
monumentului nu s-a efectuat în cadrul workshop-ului. Dar meşterii şi
arhitecţii împreună au devenit din ce în ce mai interesaţi de
calitatea şi de originalitatea lucrării şi a reparaţiilor.
În
timpul workshop-ului am avut ocazia de a vedea şi alte biserici din
zonă. Primele noastre impresii despre biserica din Baica au fost
întărite după aceste vizite. Multe dintre acele biserici erau,
dacă nu capodopere cu toate, măcar de mare calitate în ce
priveşte meşteşugul prelucrării lemnului. Chiar şi
biserica din satul învecinat, de la Racâş, care a fost de asemenea
restaurată în cadrul workshop-ului, era de mare calitate în privinţa
măiestriei execuţiei. Studiile reunite ale meşterilor
participanţi au arătat că cei care au înălţat, într-un
mod original biserica din Baica, au avut probleme cu majoritatea regulilor
elementare de construcţie a caselor din buşteni. Biserica a fost
mutată de pe deal pe locul ei actual şi probabil că în acest
timp i s-au făcut unele reparaţii necesare. În cazul peretelui despărţitor dintre naos şi
altar a fost aproape imposibil de înţeles cum au făcut ca
pereţii să se potrivească unul cu altul. Problema
“calităţii modeste” a fost, evident, scoasă din discuţie.
Calitatea modestă este în general neinteresantă pentru disciplinele
academice tradiţionale sau pentru contextul conservării. Dar ce ne
facem cu ea atunci când este identificată de meşteri? O biserică
de ţară este rezultatul posibilităţilor şi eforturilor
comune ale sătenilor. În context local şi regional trebuie să
fie interesant să ne punem întrebarea: de ce este biserica din acest sat
de o calitate relativ inferioară? Dacă e vorba despre o problemă
de resurse, ne putem întreba despre ce fel de resurse e vorba: doar
numărul redus de locuitori sau resurse sociale, economice, intelectuale?
Experienţele
noastre şi în cazul lucrărilor de restaurare şi conservare
desfăşurate în celelalte ediţii ale workshop-ului, în Lituania
şi Suedia, ne-au arătat că, din perspectiva celor deja afirmate,
de multe ori interesul focalizează asupra unor mici detalii care ne pot
duce în direcţii diferite. Sunt numeroase întrebări şi în
exemplele concrete nu găsim prea multe răspunsuri, dar punându-le
împreună şi comparându-le cu alte surse istorice putem obţine
totuşi unele răspunsuri. Munca, lucrarea istorică în cazul
nostru, e o consecinţă a conjugării resurselor naturale cu cele
umane.
inapoi________inapoi la cuprins________inainte
previous_______back to
contents
! under
construction !