inapoi________inapoi la cuprins________inainte
Despre tabăra de creaţie
Elena Popescu-Pillat
Tabăra de creaţie
din cadrul simpozionului “Tradiţie şi Postmodernitate” nu poate fi
făcută cunoscută în paginile acestei publicaţii în
aceeaşi manieră ca surata ei teoretică, respectiv cursurile de
vară; şi acest lucru se datorează unei cantităţi insuficiente
de informaţie concretă.
|
Am putea, pentru început,
să facem cunoscută tema taberei – “Simbolurile, vehicule ale
comunicării vizuale” şi obiectivul foarte bine definit al
organizatorilor – stabilirea unui dialog între formele culturale
tradiţionale şi cele moderne şi valorificarea, în contextul
culturii postmoderne, a moştenirii formale tradiţionale. Apoi, am
putea enumera artiştii participanţi, observând că ei provin din
varii zone ale artei, deşi tabăra se va încheia cu o expoziţie
de grafică:
Ion Atanasiu Delamare
(grafician), Angela Bocu (pictor), Mircea Enache (sculptor), Mirela Hagiu
(grafician), Victoria Pastuh (artist decorator), Emilia Persu (pictor), Marian
Petre (sculptor) Octavian Popescu-Pilat, (pictor), Olga Popescu (pictor)
şi Constantin Aurelian Popovici (grafician).
Cantitatea insuficienta de
informaţie concretă se datorează, firesc, tocmai tipului de
manifestare despre care încercăm să vorbim. În acest caz dialogul s-a
desfăşurat într-un cadru restrâns: un prim şi permanent dialog a
fost cel vizual şi a avut loc între artişti şi materialul pus la
dispoziţia lor de către organizatori (informaţii tipărite,
o excursie şi o expoziţie de documentare), de către spaţiul
muzeului (varietatea de forme şi simboluri decorative ale
construcţiilor vechi din lemn) şi de către natura
însăşi…
Dialogul verbal, cu caracter
zilnic şi uneori cu funcţie explicativă, în special între
artişti şi criticul Corneliu Antim, a punctat eficient diferitele
etape ale înţelegerii şi transpunerii pe hârtie (cu minimum de mijloace
– creion, tuş, culori de apă) a simbolurilor străvechi, în
maniera proprie fiecărui artist.
Practic, expoziţia
finală – considerată o reală reuşită, un răspuns
pozitiv la provocarea lansată de organizatori – constituie rezultanta
acţiunii acestui dialog (mai cu seamă vizual) asupra
configuraţiei interioare a fiecărui artist. Unitatea şi
coerenţa expoziţiei dovedesc disponibilitatea spirituală a
participanţilor, datorită căreia creaţiile lor au reflectat
unitatea şi coerenţa materialului documentar prezent la fiecare pas
în muzeu.
În cele ce urmează
propunem o scurtă radiografie a unei zile de tabără la muzeul
satului vâlcean.
Ora 9 dimineaţa,
încă răcoare, încă stropi de rouă în iarbă; profesori,
cursanţi, artişti încep să intre pe poarta muzeului; putem bea o
cafea tare sau o ciocolată delicioasă de la „tonomatele” ce
flanchează intrarea în şcoală.
Hanul şi-a deschis
uşa groasă din lemn şi ne aşteaptă cu micul dejun. În
curând se va auzi “clinchetul” uriaşului clopot din ceramică ce
vesteşte începutul primelor ore de curs. Până atunci, pe
băncuţele de sub nuc se mai poate bea o cafea, se poate trage în
piept un aer nesperat de curat.
Artiştii se
îndreaptă spre căsuţele lor: singuri sau într-un grup de
doi-trei, artiştii şi-au ales câte o căsuţă cu
prispă; acolo se lucrează, acolo este atelierul deschis, acolo unde
ochiul şi spiritul pot fi în alertă sau pot cădea în
contemplare. Se lucrează.
Spre prânz, caniculă. Un
soare nefiresc de mare, fierbinte şi persistent. Iarba uşor
pârjolită şi câţiva călugări care cosesc în tăcere
de dimineaţă până seara. Curând va mirosi a fân. În
clădirea şcolii se desfăşoară cursurile; în cele doua
pauze dintre prelegeri câţiva cursanţi s-au plimbat pe aleile
muzeului şi au cules mere căzute din pomii mult prea
încărcaţi. Pe prispa şcolii şi sub nuc apar mici grupuri de
discuţii.
În stupi albinele roiesc
fără zgomot, de o parte şi de alta a aleilor, porţi înalte
din lemn vechi, afumat, pe care sunt sculptate simboluri tradiţionale:
roata, cocoşul, spirala, crucea…pământul răcoros sau podeaua fierbinte
de pe prispă... Peste tot sunt semne, este imposibil să nu le vezi,
să nu te vadă, să nu te transforme în mesager, măcar atât
cât eşti în preajma lor.
După masa de prânz de la
han, unde hangiţele roiesc în jurul nostru iar doamna Vali se
încredinţează că totul
merge ca pe roate, o scurtă siestă la umbră sau o plimbare
înainte de începerea cursurilor, sau chiar o bere înainte de a merge la lucru,
sunt bine venite;
Deşi este foarte cald,
se lucrează din nou. Pe prispă este umbră şi chiar
răcoare. Criticul Corneliu Antim îşi face rondul obişnuit pe la
fiecare căsuţă; gesticulează, încuviinţează,
zâmbeşte, este ironic. Apoi se întoarce la lucrarea sa. Ceva sau cineva a
deformat o banală bucată de sârmă. Pare un peşte, chiar
este un peşte care trebuie colorat şi, de ce nu…. expus.
Pe măsură ce
canicula se topeşte aerul îşi recapătă vigoarea şi
prospeţimea; se apropie cina, finalul cursurilor, dar şi plecarea.
Mâine trebuie panotată expoziţia. Până atunci, însă, ne întâlnim
la foişor sau, mai bine, la piscina domnului Popescu, patronul pensiunii
Supca, poate facem şi-o baie…
inapoi________inapoi la cuprins________inainte
previous________back to contents ________next
About the Art Camp
Elena
Popescu-Pilat
art
critic
The
creation camp within “Tradition and Post-modernism” Symposium cannot be
presented in the same manner as its theoretical fellow section, the summer school,
due to insufficient amount of actual information. We may start, for the
beginning, to present the theme of the summer camp – Symbols, vehicles of
visual communication and the soundly defined objective of the organisers –
setting up a dialog between the traditional and modern cultural forms and using
the traditional formal heritage within the post-modern culture. Then, we may
enumerate the artists, noting that they come from various areas of art,
although the camp shall be concluded with a graphics exhibition:
Ion
Atanasiu Delamare (drawer), Angela Bocu (painter), Mircea Enache (sculptor),
Mirela Hagiu (drawer), Victoria Pastuh (artist decorator), Emilia Persu
(painter), Marian Petre (sculptor) Octavian Popescu-Pilat, (painter), Olga
Popescu (painter) and Constantin Aurelian Popovici (drawer).
The lack of
actual information is, naturally, due to the very kind of manifestation about
which we are trying to speak. In this case the dialog took place in a quite
restricted framework: a first and permanent dialog was a visual one and
unfolded between the artists and the material made available by organisers
(printed information, documentation trip and exhibition), by the museum (the
great variety of decorative forms and symbols of old wooden constructions) and
by nature itself…
The verbal
dialog, on a daily basis and, sometimes, with explanatory function, mainly
between artists and the art critic Corneliu Antim, has efficiently marked the
various stages of understanding and transposing on paper (with minimum of means
– pencil, ink, water colours) of ancient symbols in each artist’s own manner.
Practically, the final exhibition – considered a real success – is the result
of the impact of this dialog (mainly visual) on each artist’s inner
configuration. The unity and coherence of the exhibition prove the spiritual
availability of the participants, due to which their creation reflected the
unity and coherence of the visual material available in the museum.
We propose
hereafter a short radiography of a day in the summer camp at Bujoreni Village
Museum
Nine
o’clock in the morning, still cool outside, still drops of drew in the grass;
teachers, students, artists are entering the museum; we may drink a strong
coffee or a delicious hot chocolate at the stands that flank the school door.
The inn has
opened its thick wooden door and is waiting for us to have breakfast. Soon the
huge bell will “ring”, announcing the beginning of the first lectures. Till
then, on the benches under the nut tree, one can drink another coffee or deeply
breathe the strong air. The artists are heading towards their little houses:
each artist or group of two or three artists has chosen a porched house; out
there some working is going on, there are the open studios, where the eye and
the spirit are either alerted or fallen into contemplation.
Towards
midday, heat reigns. A huge, persistent and hot sun. The grass is slightly
burnt and several monks are mowing in a perfect silence. Soon, a scent of hay
will fill the air. In the old school lectures are going on; during the two
breaks several students were strolling on the paths of the museum and were
picking up apples fallen from the too burdened apple trees. On the school porch
and under the nut tree small discussion groups may be seen. In the beehives the
bees are swarming silently, on both sides of the alleys, tall gates made of
old, smoked wood carry traditional symbols: the wheel, the rooster, the spiral,
the cross… signs are everywhere, it is impossible to miss them, to fail seeing
them or they seeing you; you become a messenger at least as long as you are
among them.
After
lunch, at the inn where landladies are swarming around us and Mrs. Vali ensures
that everything goes well, a short siesta in the shade or a walk before
classes, or even a beer before going to work are most welcome. Although it is
very hot, the artists are back to work. Corneliu Antim, the art critic, takes
his usual walk by each house; he gestures, nods, smiles, he is ironic. Then he
returns to his work. Something or somebody has deformed an ordinary piece of
wire. It looks like a fish… it is a fish which must be painted and, why not,
exhibited.
As the heat melts down,
the air regains its freshness; dinner is close, but so are the end of lectures
and time to say good bye. Tomorrow the exhibition must be set up. Till then
though, we can meet at Supca tower or, better, at the pool of Mr. Popescu,
Supca’s owner, maybe we take a bath…
previous________back to contents ________next