inapoi________inapoi la cuprins________inainte
Ce sunt
şi ce nu sunt noile media* ?
Nu ne mai situăm în drama alienării, sîntem
în extazul comunicării
(Jean
Baudrillard, Strategiile fatale)
Recunosc, sunt o ignorantă! Nici n-ar trebui să abordez
un asemenea subiect cool eu, care
editez texte pe computer doar pentru că nu mai există
alternativă (maşina de scris e deja, în birou, spre disperarea mea, o
piesă de muzeu). Până acum vreo doi ani, nici nu concepeam să
nu-mi scriu textele de mână şi abia după aceea să le culeg,
fie la calculator, fie la maşina de scris. Acum scriu direct la computer,
fiindcă mi se pare o pierdere de vreme să mă canonesc pe hârtie,
ştergând şi corectând la nesfârşit. Nu-mi rămâne decât
să constat că, în realitate, unealta asta ultramodernă ne
modifică treptat obiceiurile, mentalităţile, deprinderile
şi, în final (ceea ce e foarte grav), structurile mentale. Vechile
ritualuri ale scrisului au capitulat în faţa vitezei şi a facilităţilor
oferite de comunicarea electronică.
Un bun prieten spune că nici
nu se poate apuca de lucru dacă nu aude bâzâitul calculatorului. Mai mult,
de dragul explorării nesfârşitei lumi virtuale care se deschide o
dată cu monitorul şi dispare complet la o banală pană de
curent, el uită uneori ce are precis de făcut şi se lasă
purtat, ca un navigator postmodern ce este,
pe "valurile" oceanului
intermediatic (de ce n-aş
inventa şi eu cuvinte ori sintagme, din moment ce toţi analiştii
noilor media o fac liber,
fără să le pese dacă-i înţelege cineva sau nu?). Tot
navigând aşa şi minunându-se de ce ştie să facă
computerul, prietenul meu pierde complet noţiunea timpului şi
amână la nesfârşit lucrul mai demult început.
Am luat-o aşa pe departe,
pentru a ajunge tot la problema care mă sâcâie de vreo zece ani: noile media în arta contemporană. Acum, e
de bon ton să te numeşti artist
media (am văzut chiar pe cărţi de vizită această
denominaţie). Epoca artiştilor
vizuali (calc lingvistic nefericit al sintagmei visual artist) pare să fi apus şi ea, fără pic
de glorie, aici la noi. Cât despre revoluta denumire de artist plastic, pe aceasta o folosesc doar cei
depăşiţi total de evenimentele ultimului deceniu,
"ignoranţii" care au rămas captivi mijloacelor tradiţionale (horribile dictu). Cei ce se ţin
în continuare de artă plastică (pictură, sculptură,
grafică, arte decorative) ar fi bine să se instaleze de pe acum
într-un muzeu şi să îndeplinească ei înşişi
funcţia de exponate la care să privească, ca la brontozaurii din Muzeul Antipa, artiştii media, mai ales că,
analizând atent conceptul de artă
contemporană, se pare că aceste "specimene" de Antipa
nici măcar nu ne mai sunt contemporane.
Desigur, contemporane sunt, în
viziunea promotorilor "noului", numai arta video, arta net, instalaţia, fotografia digitală
etc.
Şi totuşi, ce e nou cu
adevărat în artă, dar mai ales, unde începe şi unde se
sfârşeşte propriu-zis arta?
Prin urmare, media înseamnă în latineşte mijloace. Sensul termenului a fost extrapolat la înţelesul de suport sau chiar de tehnică. Există cu adevărat mijloace sau suporturi
noi, cu ajutorul cărora artistul comunică mesajul său specific?
Şi dacă le numim noi, la ce
anume ne raportăm? Ce tipuri de durată ne-ar permite să
calificăm ca vechi sau noi anumite moduri de exprimare,
suporturi sau limbaje artistice?
Ceea ce voi expune în continuare,
nu are pretenţia exhaustivităţii. E doar cea mai sumară
trecere în revistă a unor limbaje uzitate în prezent.
Să încep cu fotografia. Tehnica ei, de altfel
îndelung studiată de fizicieni, a fost experimentată pentru prima
oară la începutul secolului al XIX-lea (1829) de Niepce şi Daguerre.
Cei doi inovatori aplică lovitura de graţie reprezentării
realiste a chipului uman (în portretul de şevalet, de pildă) şi
a naturii, în general. De supărare, artiştii, plastici pe vremea
aceea, îşi iau şevaletele şi se mută în aer liber,
urmărind disoluţia formelor în lumină. Aşa apare curentul
numit impresionism şi, decurgând din el, continuându-l sau contestându-l
vehement, toate experimentele plastice ale sfârşitului de secol al XIX-lea
şi ale începutului de secol XX. Urmează revolte succesive, culminând
cu avangarda istorică. Aceasta e prima mişcare
negaţionistă, care-şi propune să desfiinţeze inclusiv
suporturile tradiţionale şi chiar reuşeşte o vreme,
până când, epuizând subiectele de contestat, se epuizează şi ea,
lăsând în urmă un şir nesfârşit de texte-manifest şi
un tip de atitudine. În acest timp, fotografia se dezvoltă independent ca
limbaj.
Instalaţia, considerată în prezent, în România mai ales, un
nou medium, datează cel
puţin de pe vremea lui Duchamp (şi dioramele baroce tot un fel de
instalaţii erau). Duchamp este, într-o accepţiune largă, primul
"instalator" din artele plastice (Fântâna,
fraţilor, n-o să vă vină să credeţi, a fost realizată în 1917).
În 1933 încep experimentele de la
Black Mountain College (Carolina de Nord), adică primele manifestări
"supărate", de tipul happening
din care a derivat apoi performance-ul. Cu aceste ocazii
(cam îndepărtate de acum, cel puţin pentru artiştii numiţi
contemporani) se desfiinţau nu doar suporturile tradiţionale, ci
chiar convenţiile şi clişeele de receptare (John Cage şi-a
instalat pianul, în vederea unui mare concert, într-o piaţă
supraaglomerată iar când a venit momentul spectacolului s-a aşezat în
faţa pianului unde n-a cântat nimic timp de vreo jumătate de
oră, sub privirile siderate şi orizontul de aşteptare total
înşelat al publicului prezent.). După acest performance, ca şi după instalaţia lui Duchamp, artiştii mai pretins sau mai
sincer nervoşi n-au făcut decât să reia la nesfârşit o
poveste care, oricum, n-a avut haz decât o dată. În opinia mea, că
tot veni vorba de ceea ce s-a numit cândva artă
alternativă, fiind acum considerată singura formulă
acceptabilă pentru un adevărat open-mind,
îl suspectez de sinceritate doar pe Joseph Beuys, un traumatizat autentic care
a încercat să-şi exhibe cumva o suferinţă, probabil
devoratoare.
De performance s-a ocupat şi Salvador Dali, deşi nimeni nu
spune acest lucru astăzi. Fără să ştie că
promovează "arta viitorului", excentricul Dali se deda la
acţiuni aflate în perfect acord cu temperamentul şi nevoia lui de
insolit (bibliografie obligatorie: Jurnalul
lui Salvador Dali). Şi totuşi, istoria artei moderne îl
consemnează pe Dali ca pictor.
Am tendinţa să-i cred
sinceri pe toţi acei artişti care realmente protestau împotriva unei
stări de lucruri inacceptabile, împotriva unei nedreptăţi
flagrante sau pur şi simplu se aflau într-o profundă criză
existenţială. În Occident şi în general în societăţile
postindustriale, fenomenul are motivaţii reale. Nu e loc aici să
dezvolt ideea că mai toate avangardele artistice au ca suport o ideologie
de stânga, drept pentru care e ridicol să identificăm astăzi
spiritul neoavangardist de pe plaiurile mioritice cu "elitele
democratice" postdecembriste, nărăvite să dezavueze orice
formă de manifestare "tradiţională", considerată
anacronică, ba chiar reacţionară şi, prin urmare,
nocivă.
Au analizat oricum acest aspect alţii mai deştepţi
decât mine.
Arta video,
adică imprimarea analogică sau digitală pe un suport
(peliculă, bandă magnetică, disc/sistem magneto-optic, disc
optic, RAM, RIM) a unor scene reale, desprinse din viaţă, cu tot cu
mişcare şi sunet din mediul ambiant , derivă din experimentul
fraţilor Lumiere care în 1895 fac prima demonstraţie, proiectând un
film pe peliculă de celuloid. Istoria cinematografiei e însă şi
mai veche. Evoc numai alte două momente: în 1674, Millet de Charles
realizează pe plăci de sticlă primele imagini dispuse într-o
succesiune care sugera mişcarea, spre a fi proiectate cu "lanterna
magică", iar în 1832 Ferdinand Plateau construieşte
Phantoscopul, un disc care avea desenate pe el 16 mişcări ale
corpului. Rotit, acest disc dădea senzaţia unei înlănţuiri
de mişcări.
Până în prezent, nu s-a întâmplat nimic nou în domeniu, cu
excepţia sofisticării tipurilor de filmare şi a suporturilor.
Marea "descoperire" a sfârşitului de secol XX e filmarea
digitală. Revoluţia, dacă există, e doar tehnică,
presupunând numai lărgirea accesului, şi facilităţilor, cât
timp principiul rămâne acelaşi. Pe de altă parte, cinematografia
se dezvoltă independent de artele plastice (a şaptea artă).
Genuri derivate din arta cinematografică (filmul documentar, filmul de
animaţie, video-clipul sau spotul publicitar, prezente acum pe toate
canalele de televiziune) presupun astăzi o specializare aparte, fiind
rodul muncii unei echipe bine sudate de profesionişti ai domeniului. Nici
un artist plastic, oricât de vizual
sau de media ar fi devenit între
timp, nu va reuşi să obţină rezultate egale cu ale unei
astfel de echipe, din nici un punct de vedere, nici estetic, nici ca imagine,
nici ca mesaj. Aceasta e, pur şi simplu, altă meserie şi nu are
cum să concureze şi nici să înlocuiască limbajul plastic.
Cu mici excepţii, camera video în mâna unui plastician convertit la
progres e o unealtă profesională în mâna unui amator dornic de
senzaţii tari, desigur dacă n-o foloseşte doar în scop turistic.
Probabil că nu întâmplător, facultăţile de film şi
acum chiar cele de artă plastică, au secţii separate, în care nu
se învaţă modelaj, desen, studiu după natură etc, ci
tehnici multimedia. Poate că de abia de acum încolo, să apară
adevăraţii artişti media
sau vizuali, cum vă sună
mai bine. Oricum, domeniul în care aceştia fac carieră e cel al show
bussines-ului şi nicidecum cel artistic propriu-zis.
Fotografia reprezintă
astăzi, la rândul ei, un alt limbaj, e drept că mai nou decât
pictura, sculptura sau grafica, dar la fel de contemporan, în cele din
urmă ca şi suratele ei năpăstuite acum. Mă întreb cum
s-ar simţi spiritele progresiste de astăzi, imaginându-şi
că peste o sută, două de ani, când cine ştie ce
invenţie va mai zdruncina din temelii concepţia despre arte, ceea ce
fac ei acum se va numi tradiţie
şi va fi pus la coşul de gunoi al istoriei.
Înainte de a trece în revistă
şi arta multimedia, cea mai tare
la ora actuală şi, în ordine cronologică, cel mai nou medium, vreau să mai observ un
lucru de bun simţ. Experimentul în artele plastice, adică tot ceea ce
ţine de avangardă şi transavangardă, nu a însemnat invenţie, ci preluare şi interferare
de limbaje. Ca şi cum, dintr-o dată, artele plastice au vrut să
evadeze din cuşca propriilor forme de expresie (suporturi, tehnici)
şi au intrat pe domeniul altor arte: teatru, dans şi muzică
(pentru performance, living art, sound poetry etc), film
(pentru video art), fotografie
(pentru intervenţiile de tip colaj
şi instalaţie).
Instalaţia nu e altceva decât colaj tridimensional, adică o compunere
de obiecte ready-made, desprinse din
contextul lor pragmatic şi reinvestite cu alte sensuri, deşi de multe
ori, trebuie spus, mesajul e înţeles doar de emiţător (artist),
receptorul rămânând să plutească într-o ceaţă
totală şi să-şi asume "ignoranţa". Cred
că sunt abuziv numite instalaţii compoziţiile tridimensionale
(obiecte plastice) realizate din materiale durabile (oţel, fibră de
sticlă, răşini sintetice etc). E vorba tot despre hulita
sculptură, executată însă în materiale foarte durabile,
obţinute după tehnologii de ultimă oră. Poate, abia aici,
se poate vorbi despre un nou medium,
în sensul de suport, fără ca însă genul clasic (sculptura)
să aibă de suferit vreo mutaţie.
Am avut surpriza, cu vreo doi ani
în urmă, să aflu că o instalaţie românească din
pufuleţi, bucăţi de hârtie jegoasă şi fragmente de
mase plastice se numeşte mixed media.
Prin urmare, ignobilele ingrediente din respectiva lucrare, chestii clasice de
mâncat sau de împachetat ar fi şi ele media.
Desigur, acceptând ca media, chiar ca
noi media, orice substanţe sau materii organice provenind din
fiinţele vii încă de la începutul lumii (sânge, salivă,
spermă, materii fecale) ori anorganice, pe care artele plastice s-au
"sfiit" să le folosească până în secolul XX şi
orice exhibare a dispreţului faţă de lume şi
viaţă, totul devine posibil: chiar şi un masacru în direct la
televiziune (11 septembrie 2001). Despre aspectele morale ale chestiunii, am
scris însă cu altă ocazie şi, oricum, nu e locul pentru ele
aici.
Şi, în final, câte ceva
despre acest domeniu al noilor "iniţiaţi", despre multimedia art, adică realizarea de
site-uri sau transpunerea digitală a unor producţii care ţin de
limbajul filmului, cu tot ceea ce derivă din el (efecte speciale,
animaţie, inserţie audio etc) căci în esenţă în asta
constă respectiva multimedia art.
Negreşit, e nevoie de gust şi de sensibilitate pentru a o profesa,
dar mai ales de o pregătire tehnică de înaltă
performanţă, ca şi în cazul filmului. Întrebarea care se pune
imediat e dacă putem înlocui arta plastică cu arta multimedia, dacă are rost o
asemenea discuţie şi, mai ales, dacă sunt artiştii media mai cu moţ decât artiştii plastici
simpli? Uitaţi de ce îmi pun eu asemenea întrebări: fiindcă în
revista Arta (serie nouă) nr.
1/2000, artistul media Alexandru Patatics, referindu-se la proiectul Format ("un proiect intercomunicaţional
pentru artă şi cultură media"), cel care conducea la
înfiinţarea canalului
multicomunicaţional www.nettime.org/nettime.ro,
afirma: Structura unui sistem cultural de
tip "insular" a fost depăşită funcţional,
începând chiar din anii 90 în Occident, odată cu răspândirea
Internetului ca o explozie
culturală universală (s.m.).
Suflul acesteia a fost resimţit
şi la noi, alimentând o motivaţie intrinsecă acţiunii
artistice de avangardă (s.m.), drept pentru care canalele de promovare tradiţionale
s-au ancrasat fără a mai putea fi puse în drepturi (s.m.).
Încerc să fac abstracţie de folosirea abuzivă a unor cuvinte
care în limba română au, totuşi, alt sens, de lipsa de proprietate
asupra termenilor adică, şi mă leg mai întâi de explozia culturală universală
pe care o produce Internetul, în viziunea domnului Patatics. Dacă
universul e alcătuit din Statele Unite ale Americii, Canada, Europa
Occidentală, Australia, Japonia
şi câteva ţări mai răsărite din Europa de Est, printre
care noi oricum nu ne numărăm, atunci domnia sa are perfectă
dreptate, căci cetăţeni ai ţărilor susnumite, şi
nu toţi, ci doar o parte a lor, folosesc computerul şi Internetul.
Mai exact, mai puţin de un sfert din populaţia globului îl
foloseşte. Apoi, conceptul de avangardă
cade ca nuca-n perete, când e vorba de arta românească contemporană.
Arta de avangardă am avut şi noi, dar, cu o oarecare întârziere
faţă de Europa, în perioada interbelică, dacă ne referim la
avangarda istorică. Dacă domnia sa se gândeşte la transavangardă, atunci e vorba fix
de altceva, adică de altă direcţie culturală, una în care
ne-am înrolat şi noi ca să fim, chipurile, în rândul lumii actuale,
sub deviza "ori postmodernism, ori nimic". Acesta e totuşi un
aspect secundar. Principalul e că s-au
ancrasat canalele de promovare tradiţionale şi nu oricum, ci
definitiv. Luând de bună o asemenea concepţie, înseamnă că
în prezent comunicarea dintre artist şi public nu se mai face prin
intermediul expunerii reale a lucrărilor, ci doar prin Internet. Asta
înţeleg eu, deşi chiar alaltăieri am fost la vernisajul pe viu
al unei expoziţii la care participau şi unii artişti media
şi din câte ştiu, asemenea evenimente au loc în întreaga lume
civilizată, fără ca protagoniştii lor să se simtă
ancrasaţi.
Iată cum o unealtă
sofisticată din punct de vedere tehnic, însă uşor de utilizat de
aproape oricine, democratică prin urmare, devine în viziunea unora
"jucăria" magică, folosită cu teribilism arogant doar de
"iniţiaţi", ca mijlocul menit să revoluţioneze
total şi definitiv orice alte modalităţi de comunicare prin
artă, considerate toate anacronice. Să vă mai spun că,
deschizând site-ul www.nettime.org/nettime.ro nu dai de nici un fel de
artă, ci numai de nişte interminabile liste, utile în fond, cu
discuţii, uneori şi pe teme de artă, precum şi de diferite
anunţuri de expoziţii, festivaluri de film, teatru, dans etc?
Insist asupra convingerii că domeniul multimedia presupune, la rându-i o specializare anume, existând
simultan cu alte modalităţi de expresie, tehnici sau mijloace de
comunicare. E doar o posibilitate din multitudinea de posibilităţi
oferite de civilizaţia contemporană. Nu ţine loc şi nu
trebuie să înlocuiască pictura, desenul, muzica, sculptura, dansul,
filmul, teatrul etc, mai ales că nici n-ar avea cum.
Voi încheia prin a spune că
mi-am asumat deja acuzaţiile venite din zona progresistă (ca şi
clasa muncitoare) a breslei artistice. Conform acesteia sunt tradiţionalistă şi, prin
urmare, reacţionară.
Că am scris despre sculptura în lemn, de pildă, e un fapt
descalificant, întrucât, spre deosebire de pufuleţi, lemnul e un medium "ancrasat". Mă
îndrept în linişte, alături de confraţii mei
depăşiţi de evenimente, spre Muzeul Antipa, ca să compunem
noi acolo o instalaţie din artişti vii şi totuşi morţi
şi, poate, în felul acesta, dacă se va realiza şi un site pe
Internet cu "lucrarea" (nu-i în
mainstream ideea?), să mai avem o şansă să intrăm
şi noi în contemporaneitate. La o adică, am putea fi expuşi
şi la Bienala de la Veneţia sau la Dokumenta, în ediţiile
viitoare, frumos ambalaţi în folii transparente.
Am o singură şi
foarte scurtă concluzie de tras: şi eu, chiar şi eu pot fi
oricând un nou medium, că doar, vorba lui Baudrillard, suntem în extazul
comunicării!
inapoi________inapoi la cuprins________inainte
previous________back to
contents _________next
!
under construction !
* Substantivul latinesc media se traduce în româneşte prin mijloace. Singularul acestui substantiv este medium, din care a derivat în româneşte substanivul mediu, având însă alt sens. Întâlnim uneori în limbajul de specialitate, cuvântul media tredus ca medii. Apare chiar sintagma noile medii, total derutantă, pentru că în româneşte medii nu înseamnă mijloace şi nici suporturi. În româneşte, cuvântul medii este singularul substantivului mediu ale cărui înţelesuri sunt: 1. natura înconjurătoare alcătuită din totalitatea factorilor externi în care se află fiinţele şi lucrurile, 2. societate, ambianţă, 3. substanţă solidă sau gazoasă în care se desfăşoară fenomenele fizice, 4. persoană trecută în stare de transă prin care se poate comunica cu spiritele şi poate servi ca intermediar între ele şi cei vii. (DEX, Bucureşti, 1998).