inapoi_________inapoi la cuprins________ inainte
Unele
consideraţii privitoare la legendele cosmogonice româneşti
Olivian DULEA
De-a lungul
timpurilor, mulţi cercetători s-au aplecat asupra studiului
legendelor cosmogonice româneşti din diferite perspective, fie ca specialişti, fie ca simpli editori ori
culegători de astfel de texte. Bogdan Petriceicu Haşdeu[1],
Simion Florea Marian[2],
Elena Niculiţă-Voronca[3],
Nicolae Densusianu[4], Tudor
Pamfile[5],
I. Aurel Candrea[6], Nicolae
Cartojan[7],
Ovidiu Papadima[8], Aurel Cosma[9],
Marcel Olinescu[10], Tony Brill[11],
Mircea Eliade[12], Gheorghe
Vlăduţescu[13],
Octav Păun[14], Mihai
Coman[15],
Adrian Şuştea[16],
Romulus Vulcănescu[17],
Andrei Oişteanu[18],
pentru a enumera doar pe cei mai importanţi, au încercat să facă
lumină în acest subiect incitant. Desigur, aşa cum se întâmplă
de obicei, nici unul dintre aceştia nu poate avea pretenţia de a
spune ultimul cuvânt. Alte şi alte contribuţii se adună în ceea
ce pare a fi deja un „dosar” al legendelor cosmogonice româneşti. În acest
„dosar” încercăm să înscriem şi contribuţia de
faţă.
În demersul
lor, cercetătorii care s-au ocupat de acest subiect au încercat să
găsească originea acestor legende sau sensul lor filosofic. Sunt
acestea perspective importante care au dus la rezultate interesante. Abordarea
filosofică a dorit să arate modul de gândire şi concepţiile
despre lume şi viaţă a creatorilor acestor legende. Perspectiva
să-i spunem etnologică a căutat asemănări cu alte
legende de acest fel, în tentativa de a indica locul de baştină al
acestor legende. În acest din urmă caz, asistăm la expunerea unor
serii de ipoteze sau concluzii contradictorii de la specialist la specialist.
Pe baza aceloraşi izvoare, Romulus Vulcănescu susţine că
originea dualismului cosmogonic românesc trebuie căutată în fondul
mitologic dacic[19], iar Tudor
Pamfile înclină să le considere de origine bogomilică[20].
Simion Florea Marian le apreciază a fi „de provenienţă
bogomilică sau mai bine zis manicheică”[21],
iar Mircea Eliade le consideră reminiscenţe ale patrimoniului
religios al populaţiilor vechi, „protoistorice”, din Europa de sud-est[22].
Nicolae Cartojan consideră ca centru de răspândire al acestor legende
Iranul[23].
Nu vom intra în detalii, pentru a urmări demonstraţiile acestor
cercetători români, care de cele mai multe ori reiau opiniile unor
specialişti străini ce s-au ocupat de legendele cosmogonice dualiste.
Ceea ce am arătat este ilustrativ pentru seria de controverse ce au
apărut de-a lungul deceniilor în această chestiune. Acest fenomen ar
trebui să ne dea de gândit. Poate că s-a cerut prea mult de la metoda
comparativă, poate că aceasta are limitele ei, poate că este
nevoie de o abordare mai puţin pretenţioasă, care să nu
încerce imediat să dea răspunsuri tranşante, dar care să ne
ducă mai departe, din etapă în etapă. Dacă o analiză a
legendelor cosmogonice dualiste luate pe întreg sau doar pe cele două
motive fundamentale (extragerea materiei prime a lumii din apele primordiale
şi crearea lumii prin colaborarea a doi demiurgi opuşi) nu a dus la
rezultate general acceptate, să încercăm să analizăm
şi să comparăm legendele după momentele Creaţiei.
Altfel spus, să vedem care este succesiunea momentelor Creaţiei, în
ce fel s-au combinat acestea, şi, mai ales, care sunt tipurile legendelor
cosmogonice româneşti, pentru că tipologia acestor este mult mai variată
decât lasă să vadă unii autori, care se preocupă doar de
variantele „dualiste”. Nu putem analiza cosmogonia românească numai din
perspectiva „dualistă” doar pentru că majoritatea legendelor culese
sunt de acest fel. Riscăm astfel să lăsăm deoparte elemente
care pot schimba rezultatele cercetării. Contaminarea unor tipuri de
legende cu alte tipuri nu poate fi observată decât prin compararea şi
analizarea tuturor momentelor Creaţiei. Fiecare moment al legendei este un
motiv în sine, legenda cosmogonică românească nereducându-se doar la
cele două motive menţionate mai sus, utilizate de Nicolae Cartojan,
Mircea Eliade sau Romulus Vulcănescu. Prin aceste încercări, se cade
tocmai în ceea ce critica V. I. Propp, când afirma că subiectul[24]
nu este o unitate, ci un complex format din mai multe motive[25].
Mergând pe urma metodei savantului rus, vom studia legendele cosmogonice
româneşti prin determinarea, mai întâi, a elementelor constitutive ale
legendelor, comparându-se apoi variantele legendelor între ele, după
aceste elemente[26]. Vom
observa, la fel ca şi Propp în cazul basmelo[27],
că, uneori, se schimbă numele unor personaje, însă
funcţiile îndeplinite de acestea rămân constante. Practic, legendele
noastre, ca şi basmele analizate de Propp, sunt alcătuite dintr-o
serie de funcţii, înţelese ca fapte săvârşite de un
personaj, bine definite din punctul de vedere al semnificaţiei faptei
respective în desfăşurarea acţiunii. Astfel, funcţiile
personajelor sunt părţile componente fundamentale ale basmului[28].
În continuare, vom putea vedea modul în care au fost contaminate unele tipuri
de legende cu altele, iar în perspectivă, să găsim tipurile
„originale”, care s-au format sau au pătruns din exterior în spaţiul
locuit de români.
Aceasta fiind
metoda, să vedem care este materialul asupra căruia am aplicat-o. De
la bun început trebuie să spunem că cea mai mare parte a legendelor
cosmogonice pe care le cunoaştem în spaţiul românesc sunt supuse, pe
bună dreptate, criticii. Este vorba de cele culese, cu precădere, în
a doua jumătate a secolului al XIX-lea şi începutul secolului XX.
Neexistând o rigurozitate ştiinţifică în culegerea acestora,
formele originare au fost pervertite de culegători într-un mod care nu mai
permite cercetătorului modern analizarea variantei „pure”, aşa cum o
cunoşteau sătenii secolului al XIX-lea. Culegători ca Simion
Florea Marian, Elena Niculiţă-Voronca, Tudor Pamfile ş.a. nu dau
decât puţine date despre informatorii ţărani (în cel mai bun caz
numele şi satul în care locuiau), lipsind chestiuni esenţiale, ca:
vârsta, educaţia, obârşia, raportul cu lumea exterioară satului,
eventual ocupaţia, elemente care pot indica rolul individului în
modificarea patrimoniului povestirilor sau influenţa posibilă a
mediului exterior satului. Cu deosebire în cazul chestionarelor lui Haşdeu
sau Densusianu, legătura cu fondul original sătesc dispare aproape cu
desăvârşire, datorită faptului că, în colectarea
materialului folcloric, s-a procedat la enunţarea unor întrebări-tip,
care nu permiteau decât răspunsuri evazive, frânturi de credinţe
populare, toate trimise prin corespondenţă, iar pe de altă
parte, informatorii aparţin unor categorii deseori rupte de mediul arhaic,
fiind învăţători, soldaţi, ofiţeri, preoţi,
elevi, studenţi. În aceste situaţii, libertatea individului în
modificările aduse legendelor este mare. În cazul lui Tudor Pamfile, de la
care avem cele mai multe variante ale legendelor cosmogonice româneşti,
acesta menţionează uneori doar judeţul de unde provine legenda,
alteori şi numele satului şi a informatorului, care de obicei este un
intelectual. În alte cazuri, legendele sunt preluate din alte articole sau
lucrări publicate anterior. Mai trebuie adăugat că Pamfile
povesteşte legendele aşa cum le-a înţeles sau cum au ajuns la
el, uneori la a treia sau a patra „,mână”. Cu un astfel de material
cunoscut, nu este de mirare că un specialist precum Jordan Ivanov afirma
că variantele legendelor cosmogonice româneşti sunt, evident, de
origine străină[29].
Un ultim element care lipseşte din toate colecţiile de material
folcloric este legătura între „rit şi mit”, adică rolul ritual
al legendelor cosmogonice: când erau spuse, de către cine şi în ce
scop. O oarecare relaţie încearcă să o pună în
evidenţă Simion Florea Marian, când afirmă că legenda
cosmogonică dualistă românească trebuie legată de ritualul
funerar al curăţării unghiilor defunctului, gest
asemănător „curăţării” unghiilor Satanei de către
Demiurg, care creează Pământul cu particulele scoase de sub unghiile
Necuratului[30]. Desigur
că această atribuire este lipsită de vreun fundament[31].
Revenind la
chestiunea materialului folcloric pe care îl avem la dispoziţie[32],
trebuie să ne mulţumim cu variantele cunoscute, să acceptăm
limitele lor şi, prin compararea celor culese în copilăria etnologiei
româneşti cu cele adunate prin respectarea normelor moderne, să
prevenim, pe cât posibil, neajunsurile apărute.
Înainte de a
trece la analiza propriu-zisă, trebuie să prezentăm câteva
opinii privind tipurile generale ale miturilor şi legendelor cosmogonice,
pentru a le putea compara apoi cu situaţiile de la noi. După Charles
H. Long[33],
miturile cosmogonice, prezente în aproape toate culturile tradiţionale, se
pot clasifica, după structura lor simbolică, astfel: Creaţie din
nimic; Creaţie din Haos; Creaţie dintr-un
Ou cosmic; Creaţie din Părinţi primordiali;
Creaţie printr-un proces de emergenţă; Creaţie
în urma unui plonjon (aşa-numitele mituri de tip earth-diver).
Rare sunt
cazurile în care un anumit mit aparţine unei singure categorii. De cele
mai multe ori, ele apar combinate, o anumită structură simbolică
dominând.
Creaţia
din Haos se diferenţiază de Creaţia din nimic prin
aceea că, în primul caz, avem o materie primordială, negativă
sau confuză: apă nesfârşită, un monstru, sau doar
calităţi ca rece, steril, întuneric etc. După Creaţie, Haosul
nu dispare, ci continuă să existe în stare latentă, atacând din
timp în timp ordinea instaurată prin Creaţie[34].
Creaţia din Oul cosmic se regăseşte cu precădere în
miturile din Polinezia, Africa, India, Japonia. Unele opinii sugerează
că simbolismul oului are de-a face cu problema antagonismului sexual.
Condiţia Oului primordial denotă o stare de perfecţiune,
Creaţia realizându-se prin separare, prin ruperea acestei stări[35].
În cazul Creaţiei din Părinţii primordiali, apariţia
unei progenituri a acestora apare ca un fenomen involuntar sau fortuit,
însă această progenitură va fi agentul separării
Părinţilor, din acest moment începând, de fapt, curgerea timpului[36].
Miturile de emergenţă descriu apariţia Cosmosului prin
simbolismul gestaţiei şi al naşterii. Cel mai proeminent simbol
este pământul văzut ca Mamă primordială. În interiorul
acestei se află seminţele care vor da naştere lumii[37].
În cazul miturilor de tip earth-diver, apa acoperă totul. Un erou
cultural se scufundă în Apele primordiale, încercând să aducă
deasupra pământ, nisip, noroi sau o altă substanţă
materială, capabilă de a sta la baza Ordinii. După câteva
tentative nereuşite (în unele cazuri, mai multe animale încearcă pe
rând), eroul reuşeşte să aducă deasupra apei
puţină materie din care poate fi modelată lumea sau
Pământul. În continuare, aceste particule se măresc, dând
naştere lumii actuale. În cadrul unor culturi, apare un antagonism între
două fiinţe primordiale, care creează împreună lumea[38].
Cercetătorul
Aram M. Frenkian[39] împarte
modurile de Creaţie în două categorii mari, fiecare având mai multe
sub-categorii:
A. Creaţii
care pornesc de la o realitate preexistentă sau de la o materie
primă: Creaţie prin asamblare, care este de mai multe feluri:
Creaţia prin construcţie, Creaţia prin modelare,
Creaţia prin ţesere şi Creaţia prin fabricare;
Creaţie prin masturbaţie; Creaţie
prin scuipare; Creaţie prin lacrimi, transpiraţie,
meditaţie fierbinte; Creaţie prin uniune sexuală; Creaţie
prin sacrificiu; Creaţie prin Oul cosmic; Creaţie prin germinaţie
şi creştere; Creaţie prin emanaţie;
Creaţie prin oglindire sau reflectare;
B. Creaţii ex
nihilo sau magice: Creaţie prin zgomote:
strigăt, râs, şuierat; Creaţie prin gesturi: cântec,
dans; Creaţie prin transformare; Creaţie prin Cuvânt;
Creaţie prin gândire.
După
opinia marelui savant român, modurile de Creaţie din prima mare grupă
sunt legate de dualism şi de materialism[40].
Prin cea de-a doua mare categorie, gândirea umană depăşeşte
materialismul, ajungând la un „monism spiritualist”[41].
Revenind,
după acest lung periplu, la legendele cosmogonice româneşti[42], trebuie
menţionată aici şi clasificarea modurilor de Creaţie
făcută de regretata Tony Brill[43].
Conform acesteia, avem următoarele tipuri: Creaţia spontană,
prin autogenerarea unor personaje sau elemente ale naturii; Creaţia
prin autometamorfozare, printr-un proces de autotransformare a unor
elemente în altele, fără intervenţie din afară; apare
rareori în textele folclorice româneşti; Creaţia iniţială,
prin acţiune creatoare, în urma căreia elemente ale naturii,
fiinţe sau lucruri au căpătat, din chiar momentul Creaţiei,
forma actuală.
Să vedem
acum cum arată aplicarea metodei lui V. I. Propp în domeniul nostru. Avem
următoarea succesiune a momentelor Creaţiei[44]:
a) momentul pre-cosmogonic; b) apariţia personajelor cu rol
în Creaţie; c) întâlnirea acestora; d) decizia
cosmogonică; motivaţia acesteia; e) actul creator, uneori în
mai multe etape; f) momentul post-cosmogonic; g) tentativa
Diavolului; h) mărirea Pământului până la întinderea
actuală.
Să le
analizăm pe rând. Primul moment (a) lipseşte în câteva cazuri. Acolo unde
apare, însă, momentul pre-cosmogonic este descris ca Haos:
„apă mare”, „întuneric şi mare nesfârşită”, „apă
şi întuneric”, „văzduh şi apă”.
În două
cazuri, o legendă din Moldova[45]
şi o variantă răspândită în diferite variante în Moldova,
Muntenia şi Transilvania[46],
înainte de Creaţie apare ca pre-existent „un petic de pământ”. Aceste
legende ne pot induce în eroare la o privire rapidă, însă o
analiză atentă ne poate indica din ce categorie fac parte. În ambele
cazuri ni se povesteşte cum Dracul, frate cu Dumnezeu, a încercat
să-l înece pe acesta împingându-l în apă de pe acel petic de
pământ. Dar în orice direcţie l-ar fi împins, pământul se mărea
în acea direcţie, Dracul eşuând în tentativa sa. Avem aici, de fapt,
un fragment dintr-o legendă cosmogonică, ce cuprinde momentele f-h din clasificarea
noastră[47].
În câteva
variante ni se spune că, la început, nu exista nimic. Din acest nimic au
apărut Demiurgul şi asistentul/asistenţii săi.
Într-o
altă legendă apare descris un alt moment pre-cosmogonic, unic între
legendele româneşti, cum, dealtfel, este întreaga legendă din care
face parte. Aflăm că, mai întâi, atârna în aer, purtat de vânt, un
munte, din vârful căruia ieşea foc[48].
Vom numi această din urmă legendă în cele ce urmează,
varianta „atipică”.
Momentul
apariţiei Demiurgilor (b) apare reliefat într-o serie de legende.
Dumnezeu a
apărut dintr-un vârtej de spumă, într-o serie de variante din Moldova
şi Bucovina[49], pe o
frunză, în variante din Oltenia şi Muntenia[50],
„din duh şi foc” într-o variantă din Moldova[51],
dintr-un „cariu” ce s-a transformat în fluture[52],
ori cu chip de porumbel[53]
sau a apărut pur şi simplu „pe apă”, în cazul diverselor
variante din Bucovina[54].
Dar, în majoritatea variantelor, Dumnezeu apare ca pre-existent.
Diavolul s-a
ivit fie dintr-un vierme într-un vârtej de spumă, cum apare în variante
din Moldova[55], fie ni se
spune ambiguu că „Diavolul mai întăi să se fi făcut
răţoi”[56], ori,
într-o formulă şi mai ambiguă, ni se spune că era cu trei
rânduri de aripi[57]. Dintr-o
legendă din Muntenia, reiese că Necuratul a apărut din gândul
lui Dumnezeu[58]. Într-o
variantă din Transilvania, Diavolul apare la baza Arborelui lumii,
ieşit din ape când Dumnezeu şi-a aruncat baltagul[59].
Într-o altă variantă, din Ţara Haţegului, Nefârtatul a
apărut din Şarpele cosmic ce s-a ivit odată cu Arborele lumii
din apele primordiale[60].
Asemănarea dintre cele două variante este evidentă.
În
privinţa numărului fiinţelor primordiale, acesta este de obicei
doi, Demiurgul propriu-zis (Dumnezeu sau Iisus Christos, în rare cazuri)
şi „asistentul” său: Diavolul (de cele mai multe ori), îngerul Andrei[61], arhanghelul Gabriel
(într-un singur caz[62]),
ariciul sau broasca. Uneori apare doar Demiurgul, iar alteori apar trei
personaje: Dumnezeu, Satana şi Arhanghelul ori Sfântul Petru sunt cazurile
cele mai des întâlnite. Întotdeauna, însă, cel de-al treilea personaj nu
are nici un rol în evenimentele ulterioare, putându-se concluziona că este
vorba de o adăugire târzie, sub influenţa, probabil, a legendelor
despre vizitele pe pământ ale lui Dumnezeu însoţit de Sfântul Petru
sau un înger. În cazul legendei atipice despre care am amintit mai sus, apar
patru personaje: doi „necuraţi”, o Mamă primordială a acestora
şi Dumnezeu[63]. Dumnezeu
reiese ca pre-existent, însă nu apare efectiv decât în a doua parte a
legendei. Mama primordială a fost prima fiinţă, ca s-a ivit din
focul ieşit din munte, iar cei doi Diavoli au fost născuţi de
această Mamă prin îngurgitarea a două bucăţi de fier.
Momentul c
al Creaţiei, întâlnirea Demiurgilor, nu este, de asemenea,
relatată în toate variantele, însă se subînţelege din textul
legendei. Uneori fiinţele primordiale sunt prezentate ca fraţi, ca
într-o variantă din Moldova[64],
sau se menţionează doar că înotau sau se plimbau pe apă, în
văzduh ori deasupra apei. În alte câteva cazuri apare un „mijloc de
locomoţie”, care este luntrea (având ca vâslaş pe îngerul Andrei[65])
sau trăsura de foc având ca vizitiu pe „Belazabute”[66].
Această legendă are o structură uşor diferită şi
ambiguă. Ni se spune că vizitiul „Belazabute” a căzut din
trăsură, ivindu-se un foc mare, după care Dumnezeu a creat marea
din scuipat, făcând apoi patru peşti, pe spinarea cărora a
aşezat pământul. Credem că avem un alt exemplu de
combinaţie a legendelor, fiind cunoscute variante în care Dumnezeu
creează marea prin scuipat, acest episod fiind combinat aici cu legenda
cosmologică a aşezării pământului pe spinarea unui/unor
peşti, pe spinarea lui Iuda Iscarioteanul sau pe nişte stâlpi. În
legenda atipică, Dumnezeu se întâlneşte, mai întâi, cu unul dintre
cei doi Diavoli, la invocarea ultimului, care cere ajutor la crearea
pământului[67].
Decizia
cosmogonică (momentul d) vine, aproape întotdeauna, din partea lui
Dumnezeu. Foarte rar, Diavolul este cel care doreşte crearea
Pământului, aşa cum apare în câteva variante din Bucovina[68].
Într-o variantă din judeţul Suceava[69] şi o alta din Bucovina[70],
atât Dumnezeu, cât şi Diavolul doresc să realizeze Creaţia. În
cazul acestei din urmă legende, Diavolul este şi cel care ştie
că pământ se găseşte în apele primordiale. Într-o
variantă din Muntenia[71],
de asemenea Necuratul este cel care ştie unde se găseşte
pământ. O credinţă din Muntenia ne spune că broaştele
sunt cele care i-au arătat lui Dumnezeu că sub ape este pământ[72],
iar alte două legende, una din Oltenia[73]
şi alta din Muntenia[74]
ne spun că Dumnezeu a trimis-o pe broască pe fundul mării
să vadă dacă „nu cumva a fi niscaiva pământ pe acolo” (T.
Pamfile). Într-o altă variantă din Muntenia, în locul lui Dumnezeu
apare Hristos, secondat de Sfântul Petru, care nu are rolul de a transmite
broaştei cererea lui Iisus, de a-I spune cum se face pământul[75].
În cazurile legendelor de tip earth-diver, Dumnezeu îşi trimite
„asistentul” (Diavolul, arhanghelul Gabriel, broasca) după pământ,
nisip sau moloz, cerându-i, de regulă, să-l aducă în numele
Domnului. Motivul pentru care Dumnezeu doreşte pământ este nevoia de
odihnă. Decizia cosmogonică în cazul legendei atipice este luată
de unul dintre diavoli, care scoate lut din fundul mării, invocându-l apoi
pe Dumnezeu pentru a-l ajuta să mărească turtiţa de
pământ[76].
Actul creator
(momentul e) cunoaşte mai multe variante. În cazul unei legende
puse în scris de către un povestitor popular[77]
din Muntenia, Dumnezeu creează marea din scuipat, acesta fiind primul act
creator. În continuare, Dumnezeu îşi aruncă inelul în apă,
cerând Diavolului să îl aducă. Acesta se supune şi îl aduce în
gură, dar odată cu inelul, aduce şi puţin pământ, din
care Dumnezeu face o turtiţă pe care o măreşte, creând,
astfel, Pământul. Un al treilea act creator rezultă prin aruncarea
inelului de către Dumnezeu pe cer, apărând Soarele. O variantă
din fostul judeţ Tutova (Moldova)[78]
spune că Dumnezeu, după ce l-a alungat pe Belazabute, care se
răzvrătise, a scuipat, creând astfel marea. Apoi a creat
pământul, pe care l-a aşezat pe spinarea a patru peşti[79].
Aceeaşi modalitate de creare a mării prin scuipat apare într-o
altă variantă din Muntenia[80].
Aici, însă, apare şi crearea Cerului din suflarea lui Dumnezeu, iar
marea apare din greşeală, Dumnezeu dorind să îl scuipe pe
Diavol, care, însă, se fereşte, scuipatul căzând şi
transformându-se în Apele primordiale. Credem că elementul după care
Dumnezeu dorea să-l scuipe pe Diavol este o inovaţie târzie, în primul
rând pentru că nu mai apare în alte variante cunoscute, în al doilea rând
pentru că Creaţia prin scuipat este o modalitate obişnuită
de Creaţie[81] , iar în al treilea rând
pentru că, în cele ce urmează, legenda mai cunoaşte o
adăugire ulterioară, prin evocarea faptului că Diavolul „cade”
în apă până pe fundul mării după crearea acesteia, ca
şi cum nu ar şti să înoate, pentru ca mai apoi să urce înot
până la Dumnezeu, cu mâinile pline de nisip, cu gândul de a i-l arunca în
ochi. Din acest nisip Dumnezeu va face Pământul deja la mărimea
actuală, fără a mai trece prin etapa intermediară a
„turtiţei” (un alt argument al transformărilor moderne ale legendei).
Această „joacă de-a răzbunarea” mai este sugerată într-o
serie de legende, fiind evidentă interpolarea târzie, ce nu are nimic de-a
face cu raportul de conlucrare Demiurg - Asistent sau Fârtat – Nefârtat,
aşa cum transpare din toate legendele în care apar cele două
fiinţe. În alte două variante, una răspândită în Moldova şi
Muntenia[82], iar
cealaltă în Oltenia[83],
de asemenea transformările moderne sunt evidente, prin aceea că
Dumnezeu însuşi plonjează în apele primordiale, pentru a aduce
pământ[84]. O
reminiscenţă a „asistentului” Demiurgului a supravieţuit în
cazul primei variante, menţionându-se că, după un prim plonjon,
Dumnezeu a cerut celorlalte animale (?) să aducă pământ pentru
realizarea lumii. O altă excepţie este o legendă din Moldova[85],
în care Diavolul plonjează din iniţiativa sa, iar pământul scos
îl pune pe un „păienjeniş”, care însă se rupe. În această
situaţie, Dumnezeu se oferă să-l ajute, făcând
Pământul.
În restul
cazurilor, Dumnezeu îl trimite pe celălalt personaj (Diavolul, arhanghelul
Gabriel sau broasca) după pământ, nisip sau moloz, cerându-i, de
regulă, să-l aducă în numele Domnului. Plonjorul (atunci când
acesta nu este broască, caz în care obţine de prima dată
materialul dorit) obţine pământ mai ales la a treia încercare, când
îi rămâne „sub unghii” (în alte variante reuşind a cincea, a
şaptea sau a noua oară). În câteva cazuri, Diavolul încearcă
să îl înşele pe Dumnezeu şi să păstreze pământ
numai pentru el, luând o parte în gură. Când, însă, Dumnezeu
creează pământul, pământul din gura Diavolului se
măreşte, silindu-l pe acesta să scuipe. Astfel au apărut
munţii[86]. Este
semnificativ faptul că tentativa de înşelare a Divinităţii
apare numai când plonjorul este Diavolul. În cazul broaştei, aceasta aduce
mâl sau pământ în gură sau pe tulpini de urzică (?).
Cerul apare în
urma suflării lui Dumnezeu, într-o legendă tip earth-diver din
Muntenia, cu Diavolul ca plonjor[87].
Legat de
acţiunea propriu-zisă de creare a Pământului, în cazul
Creaţiei în urma plonjonului, Dumnezeu îl face singur, din pământul
adus de Diavol, Gabriel sau broască. Însă, în cazul unor variante
având ca plonjor broasca, Dumnezeu, la aflarea veştii că pe fundul
mării se găseşte mult pământ, porunceşte apelor
să se retragă. În ceea ce priveşte legendele în care apare
„asistentul” este îngerul Andrei, ca vâslaş, Dumnezeu face pământul
din mâlul lipit de corabie. În două variante, una din Oltenia[88]
şi alta din Muntenia[89],
Dumnezeu, unic Demiurg, creează pământul din scuipat. Într-o
variantă din Moldova, Dumnezeu, de asemenea singur Creator,
realizează Pământul ca o minge, lăţindu-l apoi[90].
Într-o legendă din fostul judeţ Tutova[91],
Dumnezeu, apărut din „duh şi foc”, a creat mările dând o ploaie
mare, iar din cenuşa rămasă în urma focului a creat
pământul.
Varianta
biblică a Creaţiei apare destul de rar, în primul rând în
Transilvania[92].
Această variantă este, însă, mai des întâlnită la megleno-români[93]
şi macedo-români[94].
Într-o
ultimă categorie sunt cuprinse legendele în care Dumnezeu creează
Pământul prin ţesere, având ca „asistent” ariciul. Demiurgul pune pe
arici să-l ajute la măsurarea pământului, dându-i un ghem de
aţă, însă acesta greşeşte, voit sau întâmplător,
măsurând prea mult, astfel că Pământul iese cu
„bătătură” mai multă decât ar fi trebuit.
Într-o serie de
legende, legenda cosmogonică de tip earth-diver este
continuată de cea în care ariciul este singurul care ştie cum poate fi
rezolvată problema Pământului mai mare decât Cerul. Este, evident, o
juxtapunere modernă, întrucât prima parte a legendei nu are nici o
legătură cu cea de-a doua.
Urmează
episodul misterios al odihnei lui Dumnezeu (momentul f). Un element
important ni se pare faptul că episodul odihnei apare numai în variantele
în care este prezent Diavolul ca plonjor. Şi dacă în cazul lipsei
acestui moment din unele variante, se poate trage concluzia că este vorba
de modificări moderne[95],
ce se pot observa şi în cazul altor momente din aceste legende, în ceea ce
priveşte legendele în care „asistentul” lui Dumnezeu este broasca, lipsa
episodului odihnei din toate variantele impune concluzia că este o
particularitate ce ţine de structura legendei.
În unele
cazuri, alături de Dumnezeu se culcă şi Diavolul şi, când
apar trei personaje, se odihnesc toate trei. Nu vom discuta aici chestiunile
legate de motivaţia odihnei lui Dumnezeu, în care M. Eliade vedea dovada
unui deus otiosus[96].
Când Dumnezeu
pare să doarmă, apare momentul g, Diavolul încercând să-l
înece, rostogolindu-l. Nu reuşeşte altceva decât să
mărească pământul, care se întinde către cele patru
direcţii, în care Diavolul îl împinge pe Demiurg. Într-o variantă din
zona Rădăuţi[97],
în timpul nopţii, pe când Dumnezeu pare că doarme, Diavolul
creează un şarpe, care îl sfătuieşte pe Necurat să îl
înece pe Dumnezeu.
Ultimul episod,
h, apare doar în cazul lipsei episodului anterior, în cazul legendelor
de tip earth-diver cu Diavolul în rol de „asistent”. În cazul legendelor
în care apare îngerul Andrei ca vâslaş[98],
Dumnezeu îi cere acestuia să tragă pământul în cele patru
direcţii cardinale, mărindu-l. Episodul h lipseşte
şi în cazul legendelor cu broasca în rol de plonjor. La fel şi în
situaţia în care ariciul primeşte rolul de „asistent”.
Aşadar,
din analiza asupra legendelor cosmogonice româneşti, putem observa că
există trei criterii importante după care pot fi acestea clasificate:
în primul rând, după momentul pre-cosmogonic; în al doilea rând, după
modul de apariţie al fiinţelor primordiale; în al treilea rând,
după modul de Creaţie. Vom menţiona toate tipurile de legende
rezultate conform fiecărui criteriu.
După
momentul pre-cosmogonic, avem: Haosul primordial, reprezentat prin
apă nesfârşită, sau apă şi întuneric; Nimicul
pre-existent, din care au apărut primele fiinţe; Muntele ca
Axis mundi, în cazul variantei pe care am numit-o atipică.
După modul
de apariţie a primelor fiinţe/Demiurgi: Pre-existenţi; Din
apă, concomitent, sub diferite forme (porumbel/cu trei rânduri
de aripi; fluture/vierme ş.a); Din duh şi foc, într-o
singură variantă cu un unic Demiurg[99];
Diavolul ulterior lui Dumnezeu, din gândul lui Dumnezeu sau ivit la baza
Axei lumii, reprezentată de Arborele cosmic; Doi Necuraţi
născuţi de o Mamă primordială, în situaţia
variantei atipice.
După modul
de Creaţie a Universului, avem următoarele tipuri: Creaţia din scuipat;
Creaţia parţial din scuipat/parţial de tip earth-diver;
marea este creată prin scuipat, iar Pământul în urma plonjonului;
Creaţia parţial din suflare/parţial din
scuipat/parţial de tip earth-diver; într-o singură variantă[100],
Cerul este creat prin suflarea lui Dumnezeu, marea este creată prin
scuipat, iar Pământul în urma plonjonului; Creaţia earth-diver;
Creaţia prin modelare; materialul din care este creat Pământul
nu este obţinut în urma plonjonului; Creaţia prin ţesere,
când ariciul are rolul de „asistent” al Demiurgului; Creaţia prin Cuvânt,
în cazul variantelor de influenţă biblică.
Variantele ce
cuprind mai multe moduri de Creaţie (din scuipat, earth-diver sau
suflare) le considerăm contaminări moderne. Deci, modurile de
Creaţie aşa cum apar în legendele cosmogonice româneşti sunt în
număr de şase: din scuipat, prin suflare, prin modelare, prin
ţesere, în urma plonjonului, prin Cuvânt.
Rezultatele
enunţate mai sus urmează a fi utilizate ca punct de plecare într-o
cercetare ce se doreşte complexă asupra chestiunilor cosmogoniei
şi cosmologiei populare româneşti în perspectivă comparată.
Având această structură în faţă, ne va fi mult mai uşor
să comparăm legendele româneşti cu cele ale populaţiilor
vecine sau îndepărtate pentru a vedea, în ultimă instanţă,
modurile prin care fondul autohton a primit, asimilat şi modificat
elemente gândire mitică venite din exterior.
inapoi_________inapoi la cuprins________
inainte
[1] I. Muşlea, O. Bîrlea,
Tipologia folclorului din răspunsurile la chestionarele lui B. P.
Haşdeu, Bucureşti, Ed. Minerva, 1970, p. 540;
[2] S. Fl. Marian, Înmormântarea
la români. Studiu etnografic, ed. de T. Teaha, I. Şerb, I.
Iluşiu, Bucureşti, Ed. Grai şi Suflet – Cultura
Naţională, 1995 (ed. I – 1892), pp. 37-38; v. şi Idem, Insectele
în limba, credinţele şi obiceiurile românilor. Studiu folkloristic, Bucureşti,
Institutul de Arte Grafice „Carol Göbl”, 1903, pp. 122-130;
[3] E.
Niculiţă–Voronca, Datinele şi credinţele poporului român,
vol. I, Bucureşti, Ed. Saeculum I.O., 1998 (ed. I – 1903), pp. 18-19;
[4] A. Fochi, Datini şi
eresuri populare de la sfârşitul secolului al XIX-lea: răspunsurile
la chestionarele lui Nicolae Densusianu, Bucureşti, Ed. Minerva, 1976,
pp. 78-80;
[5] T. Pamfile, Povestea
lumii de demult. După credinţele poporului român, Bucureşti
– Leipzig – Viena, 1913, pp. 6-29;
[6] A. I. Candrea, Iarba fiarelor. Studii de
folclor, Bucureşti, 1928, pp. 59-64;
[7] N. Cartojan,
Cărţile populare în literatura românească. I. Epoca
influenţei slave, Bucureşti, Ed. Enciclopedică, 1974 (ed. I
– 1929), pp. 53-58;
[8] O. Papadima,
O viziune românească asupra lumii, Bucureşti, Ed. Saeculum
I.O., 1995 (ed. I – 1942), pp. 21-24;
[9] A. Cosma, Cosmogonia poporului român, Bucureşti,
Tipografia ziarului „Universul”, 1942, pp. 11-23; v. şi Idem, Originea
omenirii. Legende şi mituri, Bucureşti, Tipografia „Universul”,
1943, pp. 5-11;
[10] M. Olinescu,
Mitologie românească, Bucureşti, Casa Şcoalelor, 1944,
pp. 11-13; 45-47;
[11] T. Brill, Principiile clasificării
legendelor populare româneşti, în Revista de Etnografie şi
Folclor, an XI (1966), nr. 3, pp. 262-265; v. şi Eadem, Introducere
la vol. Legendele românilor. I. Legendele Cosmosului, ed. de T. Brill,
Bucureşti, Ed. Grai şi Suflet – Cultura Naţională, 1994,
pp. XLVI-XLVIII;
[12] M. Eliade, De la Zalmoxis la Genghis-Han, Bucureşti,
Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1980 (ed. I – Paris,
1970), pp. 87-135;
[13] Gh. Vlăduţescu, Filosofia legendelor
cosmogonice româneşti, Bucureşti, Ed. Paideia, 1998 (ed. I –
1982), 180 pp.;
[14] O. Păun, Introducere la vol. Legende
populare româneşti, ed. de O. Păun şi S. Angelescu,
Bucureşti, Ed. Albatros, 1983, pp. XVII-XIX;
[15] M. Coman, Sora Soarelui. Schiţe pentru o
frescă mitologică, Bucureşti, Ed. Albatros, 1983, pp. 62-83;
v. şi Idem, Albina şi miracolul mierii, în Vatra, SN,
an XIV (1984), nr. 1 (154), p. 11; Idem, Broasca şi facerea lumii,
în Vatra, SN, an XIV (1984), nr. 4 (157), p. 6; Idem, Pământul
din ape, în Vatra, SN, an XIV (1984), nr. 5 (158), p. D;
[16] A. Şuştea, Legende cosmogonice
româneşti, în Vatra, SN, an XIV (1984), nr. 9 (162), p. 6; Idem,
Cântec şi descântec în cosmogeneză, în Vatra, SN, an XV
(1985), nr. 11 (176), p. D; Idem, La facerea lumii, cerul era aproape de
pământ, în Revista de istorie şi teorie literară, an
XXXVI (1988), nr. 3-4, pp. 161-169; Idem, Problema devenirii în cosmogonia
poporană, în Revista de etnografie şi folclor, an XXXIV
(1989), nr. 1, pp. 45-58; Idem, Sphaera Mundi. Paradigma filosofică a
cosmogoniei poporane româneşti, Bucureşti, Ed. Meta, 1994, 306
pp.;
[17] R. Vulcănescu, Mitologie română,
Bucureşti, Ed. Academiei R.S.R., 1987, pp. 224-253;
[18] A. Oişteanu, Motive şi
semnificaţii mito-simbolice în cultura tradiţională
românească, Bucureşti, Ed. Minerva, 1989, pp. 31-32; 267;
[19] R. Vulcănescu, op. cit., pp. 232; 234;
[20] T. Pamfile, op. cit., p. 19;
[21] S. Fl. Marian, op. cit., p. 37;
[22] M. Eliade, op. cit., p. 133;
[23] N. Cartojan, op. cit., p. 57;
[24] Cercetătorul rus se referea numai la basmele
fantastice, însă părerile sale pot fi extrapolate, aşa cum vom
vedea în cele ce urmează;
[25] V. I. Propp, Morfologia basmului, trad. de R.
Nicolau, Bucureşti, Ed. Univers, 1970 (ed. I – 1928), p. 18;
[26] Ibidem, p. 24;
[27] Ibidem, p. 25
[28] Ibidem, p. 26;
[29] J. Ivanov, Livres et legendes bogomiles, trad.
de M. Ribeyrot, Paris, G.-P. Maisonneuve et Larose, 1976 (ed. I, Sofia – 1925),
p. 324;
[30] S. Fl. Marian, Înmormântarea…, p. 37;
[31] Într-un studiu viitor, vom încerca să
reconstituim imaginar legătura dintre actul ritual şi legenda
cosmogonică românească;
[32] Menţionăm aici sursele pe care le-am
utilizat în analiza noastră, unele lucrări fiind pomenite de-a lungul
studiului, altele doar aici, toate fiind, însă, folosite: I. Muşlea,
O. Bîrlea, op. cit., p. 540; A. Fochi, op. cit., pp. 78-80; S.
Fl. Marian, Înmormântarea…, pp. 37-38; Idem, Insectele în limba…, p.
122-130; E. Niculiţă-Voronca, op. cit., pp. 18-19;
108-112; I. Dragoslav, Povestiri biblice populare, Bucureşti, Ed.
Rosmarin, 1994 (ed. I – 1908), pp. 13-16; T. Pamfile, op. cit., pp.
6-29; I. A. Candrea, op. cit., pp. 59-63; A. Cosma, Cosmogonia…,
pp. 11-23; M. Olinescu, op. cit., pp. 11-13; 45-47; Legende populare
româneşti, ed. de O. Păun şi S. Angelescu, pp. 2-4; P. V.
Ştefănucă, Cercetări folclorice pe Valea
Nistrului-de-Jos, în Anuarul Arhivei de Folclor, IV (1937), pp.
173-175; R. Vulcănescu, op. cit., pp. 245-246; Legendele
românilor. I. Legendele Cosmosului, ed. de T. Brill;
[33] Ch. H. Long,
art. Cosmogony, în The Encyclopaedia of Religion, M. Eliade ed.
in chief, vol. IV, New York, Simon & Schuster Macmillan, 1995, p. 94;
[34] Ibidem, p. 95;
[35] Ibidem, p. 96;
[36] Ibidem, loc. cit.;
[37] Ibidem, p. 97;
[38] Ibidem, loc. cit.;
[39] A. M. Frenkian, Orientul şi originile
idealismului subiectiv în gândirea europeană. Volumul I. Doctrina
teologică de la Memfis (Inscripţia regelui Shabaka), în Idem,
Scrieri filosofice. Studii de filozofie greacă şi comparată, ed.
de Gh. Vlăduţescu, Bucureşti, Ed. Ararat, 1998, p. 166;
[40] A. M. Frenkian se referă la un materialism
religios, în care speculaţiile filosofico-religioase pornesc de la obiecte
sau fenomene din natură, şi nu de celebrul „materialism dialectic” al
lui K. Marx;
[41] Ibidem, p.
167;
[42] Deşi este un subiect incitant, nu ne vom opri
aici asupra chestiunii raporturilor dintre legendele cosmogonice şi miturile
cosmogonice, aceasta fiind o discuţie ce ar necesita un spaţiu larg;
vom înţelege prin legendele cosmogonice româneşti acele texte
folclorice în proză culese în epoca modernă şi contemporană
din spaţiul fostei Românii Mari şi zonele învecinate în care
trăiesc grupuri compacte de români, alături de alte grupuri
cultural-lingvistice, legende care prezintă o viziune populară
asupra apariţiei Universului;
[43] T. Brill, Introducere la vol. Legendele
românilor…, p. XLVIII;
[44] Precizăm că ne vom referi în acest studiu
numai la momentele propriu-zise ale Creaţiei, fără să
intrăm în problema etapelor ulterioare: apariţia munţilor,
dealurilor, văilor, etc., discuţie pe care o vom lăsa pentru o
viitoare analiză; ne-a fost impusă o astfel de abordare de către
textele legendelor cosmogonice, unde deseori sunt aşezate una în
continuarea celeilalte, făcând corp comun, două sau mai multe legende
diferite ca structură sau tip; v. infra; în plus, o analiză
şi asupra acestor elemente ar fi îngreunat mult urmărirea
raţionamentului care ne-a condus de-a lungul acestui text;
[45] T. Pamfile, op. cit., pp. 17-18;
[46] T. Brill, Legendele Cosmosului, pp. 136-137;
[47] V. infra, discutarea momentelor f-h;
[48] E. Niculiţă-Voronca, op. cit., p.
108;
[49] E. Niculiţă-Voronca, op. cit., p. 33;
T. Brill, op. cit., p. 9; A. Cosma, Cosmogonia…, pp. 12-13;
[50] T. Pamfile, op. cit., pp. 7-8; T. Brill, op.
cit., p. 8; A. Cosma, op. cit.,
p. 12;
[51] I.
Muşlea, O. Bîrlea, op. cit., p. 541; este o legendă cu un
singur Demiurg;
[52] T. Brill, op. cit., pp. 9-10;
[53] Diverse variante din Bucovina, v. E.
Niculiţă-Voronca, op. cit., pp. 18-19; T. Pamfile, op.
cit., pp. 6; 14;
[54] T. Pamfile, op. cit., p. 14; E.
Niculiţă-Voronca, op. cit., pp. 18-19;
[55] E. Niculiţă-Voronca, op. cit., p.
33; T. Brill, op. cit., p. 9;
[56] E. Niculiţă-Voronca, op. cit., p.
19;
[57] Ibidem, pp. 18-19; T. Pamfile, op. cit., pp.
6; 14; legende din Bucovina;
[58] T. Brill, op. cit., pp. 9-10;
[59] Ibidem, pp. 6-7;
[60] R. Vulcănescu, op. cit, , p. 245;
[61] I. Muşlea, O. Bîrlea, op. cit., p. 540; T.
Pamfile, op. cit., pp. 7; 25; este vorba de variante din Moldova;
[62] T. Brill, op. cit., p. 134; legendă din
Transilvania;
[63] E. Niculiţă-Voronca, op. cit., pp.
108-109;
[64] T. Pamfile, op. cit., pp. 17-18;
[65] Răspândită în Moldova, v. T. Pamfile, op.
cit., pp. 7; 25; de asemenea, v. I. Muşlea, O. Bîrlea, op. cit.,
p. 540;
[66] Răspândită în Moldova, v. I. Muşlea,
O. Bîrlea, op. cit., p. 540;
[67] E. Niculiţă-Voronca, op. cit., p.
109;
[68] Ibidem, pp. 18-19; T. Pamfile, op. cit.,
p. 14;
[69] T. Pamfile, op. cit., pp. 15-17;
[70] Ibidem, pp. 12-13;
[71] T. Brill, op. cit., pp. 141-143;
[72] A. Fochi, op. cit., p. 79;
[73] T. Pamfile, op. cit., p. 24;
[74] A. Fochi, op. cit., p. 79;
[75] T. Brill, op. cit., pp. 139-140;
[76] E. Niculiţă-Voronca, op. cit., p.
109;
[77] I. Dragoslav, op. cit., p. 14-16;
[78] I. Muşlea, O. Bîrlea, op. cit., p. 540;
[79] Contaminare cu legendele cosmologice, v. supra;
[80] T. Brill, op. cit., pp. 46-48;
[81] Cf. A. M. Frenkian, op. cit., p. 146, pentru
exemple de Creaţie prin scuipat;
[82] T. Brill, op. cit., p. 131;
[83] T. Pamfile, op. cit., pp. 26-27;
[84] Cf. M. Eliade, op. cit., p. 132, unde
plonjonul Demiurgului însuşi în Apele primordiale este văzut ca
aparţinând variantei arhaice, prime, a legendei; apariţia
„ajutoarelor” lui Dumnezeu, însă, într-o lume necreată încă, impun
concluzia că avem o rămăşiţă a variantei tipice earth-diver;
nu vrem să spunem că ipoteza lui M. Eliade este greşită,
dar este clar că legenda noastră nu este o formă arhaică
nemodificată;
[85] T. Brill, op. cit., p. 138;
[86] Majoritatea legendelor pun, însă, pe seama
ariciului apariţia denivelărilor de relief;
[87] T. Brill, op. cit., p. 46;
[88] T. Pamfile, op. cit., p. 26;
[89] T. Brill, op. cit., p. 129;
[90] E. Niculiţă-Voronca, op. cit., I, p. 27;
T. Brill, op. cit., p. 130;
[91] I. Muşlea, O. Bîrlea, op. cit., p. 541;
[92] T. Brill, op. cit., p. 36;
[93] T. Pamfile, op. cit., p. 28;
[94] T. Brill, op. cit., pp. 37-38;
[95] Episodul odihnei lipseşte: într-o variantă
din Moldova, în care ni se spune, în schimb, că Diavolul se afunda
fără încetare în apă, până când, de oboseală, adormea
deasupra apei (T. Brill, op. cit., pp. 135-136); în cazul variantei
transilvănene în care Diavolul este înlocuit de arhanghelul Gabriel (Ibidem,
p. 134); apoi în varianta munteană în care Diavolul cade, într-o
primă etapă, în marea apărută din scuipatul lui Dumnezeu
(v. supra, discuţia asupra acestei variante); de asemenea, în cazul
variantelor mai sus menţionate, în care sunt alipite varianta earth-diver
cu Diavolul ca „asistent” al Demiurgului şi cea a atotştiinţei
ariciului (v. supra); sau în situaţia în care se
menţionează doar fragmente ale legendelor earth-diver cu
Diavolul ca plonjor;
[96] M. Eliade, op. cit., pp. 132-133;
[97] R. Vulcănescu, op. cit., p. 245;
[98] T. Pamfile, op. cit., p. 25;
[99] V. supra, nota 51;
[100] V. supra, nota 87.