inapoi________inapoi la cuprins________inainte

 

 

ĪN AFARA SPAŢIULUI

 – exterioritate şi vizibilităţi

 

(prima parte)

 

Cosmin Manolache

            

 

 

 

 

 

Istoria unui loc

Povestea care urmează fusese precedată de īncercarea de a pune īmpreună cīteva considerente teoretice asupra spaţiului prin care ar fi trebuit să evaluez posibilităţile de relaţionare individ-spaţiu. Pīnă la urmă a rezultat doar o punere īn dialog, avīnd pe de o parte un text-inventar īn care se găsesc referinţe ce acoperă o arie preponderent literară, pe de altă parte un spaţiu real, generator de narativitate, un demers mai degrabă eseistic pentru a dezvolta ipoteza potrivit căreia prin narativitate spaţiul poate construi/genera/formula identităţi. La prima strategie de instrumentare a cazului am renunţat forţat, motivul fiind acela al insuficienţei datelor, care, atītea cīte sunt, acoperă o singură perspectivă dintre cele patru necesare, īn cazul de faţă, unui studiu orientat antropologic.

Punctul de plecare a fost un loc, unde istoriile, create de categoriile diverse de indivizi care l-au frecventat, s-au organizat īntr-o intertextualitate, uneori incontrolabilă şi poate mai uşor abordabilă cu ajutorul literaturii. Cazul de la care am pornit poate fi rezumat astfel:

      

Īn nord-vestul judeţului Teleorman, īntre localităţile Siliştea Gumeşti şi Balaci a fost īnfiinţată īn 1998 mănăstirea Sf. Pantelimon. Este momentul cīnd locaţia noii mănăstiri īnregistrează astfel o a treia etapă īn istoria de cincizeci de ani a sitului. Locul cu pricina fusese destinat īn anii ‘40 unei unităţi militare de aviaţie. Destinaţia cazonă a construcţiilor este deturnată la sfīrşitul anilor ‘50, la mai puţin de douăzeci de ani de la īnfiinţare, printr-un eveniment rar īntīlnit pe timp de pace. Comandantul unităţii fuge cu un avion de vīnătoare īn Austria luīnd cu el drapelul unităţii. Rezultatul a fost desfiinţarea unităţii militare prin īncălcarea unuia dintre cele mai importante prevederi ale regulamentelor militare: drapelul reprezintă identitatea şi onoarea unei unităţi militare, iar dispariţia acestuia atrage după sine desfiinţarea unităţii īn cauză.

Īntre timp apar alte trei unităţi militare, vreme īn care locul celei desfiinţate este luat de un orfelinat care va funcţiona acolo pīnă la mijlocul anilor ‘80, cīnd va fi mutat la Roşiori de Vede. Din acest moment şi pīnă īn 1998 clădirile rămase libere ca urmare a transmutării orfelinatului rămīn īn pază militară, rezultatul fiind deteriorarea prin nefolosinţă dar şi prin īnstrăinarea de către militarii-paznici ai dotărilor. Astfel că sobele, caloriferele, instalaţiile termice, ferestrele, parchetul, tīmplăria sunt achiziţionate la preţuri mici sau prin schimb avantajos de către sătenii din Siliştea Gumeşti. Īn acest interval de timp spaţiul fostului orfelinat devine un loc tocmai bun pentru abandonul cīinilor, călugării spunīnd că o vreme, chiar după īnfiinţarea mănăstirii, acolo īşi găsiseră adăpost īn jur de două sute de cīini vagabonzi.

Īn 1998, aflat īn trecere prin zonă, episcopul locului sesizează locul părăsit şi propune Patriarhiei solicitarea terenului şi a clădirilor abandonate, prin apel la Ministerul Apărării Naţionale. Prima luare īn proprietate are loc īn 1998, apoi, īn 2000 şi īn 2001 sunt obţinute terenurile şi clădirile altor două unităţi militare. Discursul monahilor asupra acestui moment calchiază legenda meşterului Manole. N-am reuşit să obţin date privitoare la negocierea terenului şi a spaţiilor construite. Interesul pentru această chestiune de detaliu se leagă de un anume mod de relaţie cu spaţiul, o practică des īntīlnită īn Europa īn ultimii ani. Este vorba de fenomenul numit squating, care presupune ocuparea unui loc părăsit spre refolosire, recontextualizare etc. Squating-ul este practicat de regulă de comunităţi de interese şi poate fi privit uneori ca un act politic, īn sensul relaţiilor de putere īn care este implicată respectiva comunitate. Fiecare astfel de comunitate are un set de reguli, şi chiar şi ocuparea unui loc presupune un număr de etape ce trebuie respectate pentru ca negocierile cu autorităţile ce pot dispune de spaţiul pus īn discuţie să aibă succes. Aceasta este o altă componentă a unui studiu aprofundat īn ceea ce priveşte locaţia mănăstirii Sf. Pantelimon.

Aceasta este īn mare istoria locului din perspectiva vieţuitorilor mănăstirii Sf. Pantelimon. Īn urma a două documentări de teren īntreprinse la mănăstire am sesizat un discurs despre identitate prin categorizare īn ceea ce priveşte relaţia cu Celălalt. Am īn vedere aici militarul şi localnicul. Apelul monahilor la fragmente de trecut parţial verificabile, şi ca atare discutabile, semnalează inventarea unei ficţiuni a altului prin care se īncearcă legitimarea mănăstirii şi construirea unei legende de īntemeiere generatoare de identitate.

Una dintre istoriile cu valoare de legendă de īntemeiere are ca personaj un paralitic aflat īncă īn viaţă. Povestea lui poate fi rezumată şi cu ajutorul cifrelor. Acesta, acum īn vīrstă de 52 ani, a paralizat īn urmă cu 32 de ani şi de 20 de ani nu a fost scos din casă. Cu alte cuvinte, nu mai are nici un reper spaţial īn afară de propria-i cameră. Pe cīnd īn locul actualei mănăstiri īncă mai funcţiona orfelinatul, directorul instituţiei sociale era fratele paraliticului. Povestea spune că directorul i-ar fi propus fratelui său să vină să locuiască la orfelinat unde īi poate pune la dispoziţie o cameră cu cele mai bune condiţii. Răspunsul a fost negativ şi īnsoţit de o afirmaţie prevestitoare: Poate cīnd s-o face mă­năstire ! Povestea a fost preluată de călugări, apoi s-a creat o relaţie de prietenie īntre vieţuitorii mănăstirii şi paraliticul generator de identitate, poveste care este de ţinut sub obser­vaţie īn special pentru progresia pe care o poate avea, ţinīnd seama de faptul că personajul cheie este deseori īntrebat dacă nu crede că trebuie să treacă īn starea monahului de vreme ce pe locul acela mănăstirea a apărut deja, pentru ca astfel prevestirea/promisiune să īnchidă cercul poveştii.

Interesantă este şi poziţia localnicului īn construcţia propriei identităţi, care devine chiar mai complexă. Īn primul rīnd, silişteanul se confruntă cu o identitate consacrată literar de Marin ­Preda. Apoi apar modelele mar­ginalului cu care a venit īn contact īn ultimii cincizeci de ani: militarul, orfelinul, monahul. Īn ceea ce priveşte ultima categorie, dificultăţile de relaţiona­re se explică prin faptul că īn zonă nu au mai existat mănăstiri de mai bine de o sută de ani, astfel că monahul se re-construieşte şi este re-construit īn imaginarul local care-l sancţionează cu stigmatul unei marginalizări de gradul doi: marginal, o dată prin caracterul de castă impus de regulile mănăstireşti, iar a doua oară, prin procesul unei secularizări īndelungate īn urma căreia nu mai poate fi reperat īn memoria colectivă, fiind valorizat ca membru al unei aşa-zise secte a monahilor.

Un alt aspect care pune faţă īn faţă identităţi ţine de sărbătoare şi socialitate. Stareţul mănăstirii are experienţa īntemeierii unei alte mănăstiri, īndatorire dusă la capăt cu succes, fapt care i-a atras un număr considerabil de admiratori/fii duhovniceşti. Ataşamentul faţă de stareţul mănăstirii devine vizibil la hramurile noii mănăstiri – este vorba despre hramurile celor două paraclise –, evenimente care intermediază contactul localnicilor cu prahovenii şi dīmboviţenii-creştini practicanţi, care prin pelerinaje regularizează contactul cu mediul monahal luat ca un īntreg, ca o reţea.

Observaţii interesante se pot face şi īn legătură cu spaţiul propriu-zis īn care este amplasată noua mănăstire. Arhitectura poartă semnele identitare cazone. Modul de structurare a spaţiului specific se apropie īnsă de cel monastic, cele două medii avīnd īn comun izolarea de exterior, īnchegarea īn jurul unui centru. Spaţiul cazon īnsă este deconstruit o dată prin reinvestirea clădirilor (biserica este īntr-o fostă sală de mese, sala de mese īn clădirea fostului cinematograf, porcăria este lipită de fosta uzină termică, fostul hangar de avioane  a devenit siloz), apoi īn discuţie intră şi de­construcţia fizică pentru recuperarea materialelor refolosibile la construcţia unei biserici adevărate, după ce procesul de deconstrucţie fusese īnceput īnainte, prin trecerea dotărilor īn casele localnicilor. Pe līngă toate acestea ar mai trebui spus faptul că, urmare a īnfiinţării mănăstirii, autorităţile locale ale aşezărilor cu care se īnvecinează au cerut īn cīteva rīnduri schimbarea destinaţiei respectivului sit, fiind propusă o reconsolidare a clădirilor pentru īnfiinţarea unui penitenciar.

Īnregistrarea unei singure perspective asupra istoriei locului este īnsă insuficientă pentru a instrumenta cazul – un caz care poate provoca discursuri interdisciplinare, gīndindu-mă īn primul rīnd la antropologie şi imaginar –, astfel că īn continuare voi īncerca să rămīn doar pe un tărīm teoretic-ficţional, favorabil desfăşurării unui joc al ipotezelor ce pot fi angajate īn cercetările ce vor urma.

 

Spaţiul povestitor: ficţiunea altului

Īn cartea sa consacrat㠓Spaţiului literar”, Maurice Blanchot īl arhivează printre alţii şi pe Borges, īn textul pe care i-l dedică, afirmīnd bănuiala că acesta a primit infinitul de la literatură, iar mai apoi că adevărul literaturii ar fi eroarea infinitului. Cea din urmă afirmaţie conţine īn sine cīteva posibilităţi pe care Blanchot găseşte de cuviinţă să le exploateze mai departe: omul, măsura şi locul, īntre aceste repere formulīndu-se perspectivele spaţiului īntr-o gramatică a imaginarului.

Īntre finit şi infinit apar cīteva categorii marginale care valorizează spaţiul prin măsurile folosite. Reperele progresive exploatate de Blanchot sunt: cel ce rătăceşte/caută la nesfīrşit, cel aflat īn īnchisoare, ca şi cel ce comite prin ficţiune dubluri perfecte ale realităţii/lumii/spaţiului. Undeva, la limita care stabileşte diferenţa dintre real şi ireal, cred că ar trebui plasate categoriile care au construit identitatea spaţiului pe care l-am luat īn discuţie.

 O altă referinţă care pune īn dilemă calitatea de loc a unui spaţiu, cum este cel unde s-a īnfiinţat mănăstirea Sf. Pantelimon, este Marc Guillaume care vorbeşte despre ficţiunea literară pură ca fiind instrument ce ajută īntr-o anumită măsură stabilirea unor date īn traseul formulării unei identităţi de persoană sau loc. Marele avantaj al ficţiu­nii ar fi acela că are multă libertate, ea poate exploata fără greutate, fără responsabilitate…

Desigur, construirea unui discurs identitar presupune conexiuni ce nu pot fi exploatate eficient numai prin punerea īntr-o serie de raporturi de ase­mănare, ca īntr-un laborator ce īţi cere să răspunzi la o sumă de parametri. Īndrăzneala lui Guillaume, de altfel lăudabilă, este de a formula acea inventare a ficţiunii altului, pornind de la īnlocuirea obiectului cu o ficţiune menită să ţină īn viaţă ideea obiectului dispărut. O acţiune compensatorie, dar care, prin schimbarea registrului, operează modificări asupra datelor identitare ale obiectului īn cauză. După schimbarea Vechiului Regim, locul suveranului este luat de eroul absolut al ficţiunilor lui de Sade. Prin aderare la punctul de vedere exprimat de Guillaume, am ales, ca termen de comparaţie pentru spaţiul pe care īl am īn vedere, o poveste a lui Italo Calvino. Īn deschiderea itinerariului prin Oraşele invizibile, el angajează īn narativitate īndoiala, ca instrument al ambi­guităţii, dinlăuntrul căreia urmează să fie generată ficţiunea asupra spaţiului ca domeniu/interfaţă a alterităţii: Nu ­ştim dacă Kubilai Han credea tot ce-i spunea Marco Polo cīnd īi descria oraşele vizitate īn timpul misiunilor sale, dar e neīndoielnic că īmpăratul tătarilor continua să-l asculte pe tīnărul veneţian cu mai multă curiozitate şi atenţie decīt pe oricare dintre solii sau exploratorii săi. [Calvino 1979:5]

Toată această istorie este īncadrabilă īntr-un exotism real, populat cu sălbaticii şi barbarii ce-şi aşteaptă observatorii europeni. Atlasul Marelui Han are toate atributele unui meta-ghid, īn care istoria lumii este īnregistrată cu precizie. Alături de īmpăraţii şi regii de pretutindeni, apar planurile tuturor oraşelor, palat cu palat, stradă cu stradă. Nu lipsesc nici aşezările posibile, astfel că atlasul conţine şi forme care īncă nu şi-au găsit oraşul. Cītă vreme aventurile exploratorii ale lui Marco Polo nu cad īn categoria inferioară a turismului, cītă vreme există locuri necunoscute invitīnd la itinerarii fictive, exotismul poate subzista īn limitele rezonabilului. Alteritatea are astfel şansa de a rămīne īn proximitatea rarităţii.

Abia după ce Pămīntul va fi fost străbătut de la un capăt la celălalt iar raritatea va fi fost epuizată de sens, exotismul va face saltul de la starea naturală, denumită abia īn secolul XIX, la cea de modă. Īmpotriva acestui turism aflat īn căutarea exoticului şi īmpotriva explorării unor ţinuturi deja cunoscute şi-a manifestat dezgustul Victor Segalen īn Eseul despre exotism: Realitatea altului este redusă prin colonizare sau asimilare culturală. [Guillaume 2002: 34].

Tocmai īmpotriva acestei rarităţi, cum redefineşte alteritatea, ­Guillaume găseşte un mijloc de combatere. Este vorba de aşa-numita inventare a ficţiunii altului.  Un Altul simbolic, fictiv, īnsă căruia īi va fi necesar ca fundament de construcţie un suport real. Turismul nu va mai implica transgresarea spaţiului, ci va fi unul istoric, graţie construcţiei conştiente a unui trecut hibrid. Provocarea, semnalată de Guillaume īntr-unul din dialogurile despre alteritate purtate cu Baudrillard, vizează modul īn care realul este modificat atunci cīnd căutarea alterităţii nu a fost abandonată [Guillaume 2002: 34-35].

Revenind la cazul care mă interesează, cred că īntr-o poziţie oarecum asemănătoare celei a Marelui Han se găsesc localnicii din Siliştea Gumeşti. Īntre cele două spaţii, satul cu o vatră, cu ierarhii şi legi neīntrerupte, este elementul stabil care se construieşte identitar privind dincolo, spre ne-locul unde ceea ce se construieşte nu durează, unde istoria nu se īncheagă, iar identitatea spaţiului se compune din fracturi. Īn cazul de faţă, discursul identitar se cere a fi orientat īn sensul unei bipolarităţi individ-spaţiu prin arhivarea memoriei ambilor termeni.        

 

Īnapoi, īn irealitatea imediată

Cunoaşterea Celuilalt īnseamnă şi cunoaşterea unui număr de contexte activabile de cel supus observaţiei, unul dintre ele fiind spaţiul. Un Celălalt care oricīnd poate exista līngă Noi, dar care poate angaja relaţii spaţiale diferite presupune, īn principiu, ca orice context spaţial să gliseze īn registrul metafizic, al relaţiei dintre individ şi lume.

Identificarea trebuie fixată nu reflectīnd la reprezentarea abstractă a sinelui de către sine, ci trebuie plecat de la relaţia concretă dintre un eu şi o lume. Aceasta din urmă, străină şi ostilă, ar trebui logic să altereze eul. Or, raportul adevărat şi original īntre termenii evocaţi, īn care eul se dezvăluie ca Acelaşi prin excelenţă, se produce sub modalitatea locuirii īn lume [Levinas 1999:21].

Formularea problemei īn termenii lui Levinas conduce pe un teren aparţinīnd deopotrivă filozofiei şi psihologiei, şi unde cele trei repere – omul, măsura, locul – promit un spaţiu posibil, al microutopiilor. Ocuparea unui loc, ca īnceput al locuirii, este de regulă un act controlabil. Societăţile tradiţionale aveau prescripţii clare īn legătură cu locul unde īţi ridicai o casă. Cu atīt mai mult, cīnd era vorba de o mănăstire, mai ales pentru că de multe ori locul unui astfel de lăcaş al rugăciunii trebuia să fie amplasat cīt mai departe de aşezările deja existente, argumentul fiind acela că apropierea de Dumnezeu este condi­ţionată la un anumit nivel de spaţiul gol, lipsit de frămīntările ce pot fi generate de cetate sau vatra satului, un spaţiu asimilabil deşertului biblic şi căutării, un no man’s land, unde măsura locuirii trebuie negociată cu un model de spaţiu īncadrabil ordinii metafizice.

Īn volumul Meşterul Manole dedicat temei jertfei zidirii, Ion Taloş are īn vedere 12 tipuri de loc unde poate fi ridicată o construcţie: unde acceptă spiritul care a salvat de la īnec copilul celui ce vrea să construiască; pe locul unde cade o secure, ciocan sau arc; unde se opreşte copacul aruncat īn apă; pe locul unde este găsit un crucifix; pe locul unde cade zăpada īn dricul verii; pe locul unde este găsită o icoană sau o statuie; unde se aşează păsări; unde staţionează vaci, boi şi mīnji; pe vechi ruine; pe locuri ştiute numai de crescători de vite; unde e mutat īn chip miraculos materialul adunat pentru con­strucţie; unde indică un glas misterios. Acest inventar este acoperit de legende ce provin din  īntreaga Europă. Īn acest spirit, al comunicării cu o altă lume ce poate fi accesată prin extaz, iluminare sau transă, am găsit că poate fi interpretat fragmentul īn care Carlos Castaneda povesteşte primele īntīlniri cu Don Juan, mentorul său, necesare cercetă­rilor asupra folosirii plantelor halucinogene de către indienii yaqui: Mi-a evidenţiat faptul că eram foarte obosit de stat pe podea şi că cel mai potrivit lucru era să găsesc un ‘loc’ (sitio) pe verandă, unde pot sta fără să obosesc. (…) Am aşteptat să-mi explice ce īnţelegea printr-un ‘loc’, dar el nu făcu nimic īn acest sens. M-am gīndit că poate voia să-mi schimb poziţia, aşa că m-am ridicat şi m-am aşezat mai aproape de el. Protestă, explicīndu-mi foarte clar că printr-un ‘loc’ se īnţelegea un punct īn care omul se poate simţi mulţumit şi puternic, īn mod natural. Lovi cu palma locul pe care stătea şi-mi spuse că acela era locul său, adăugīnd că-mi dăduse de rezolvat o enigmă şi că va trebui să mă descurc singur. (…) Am insistat şi argumentat că nu aveam nici o idee despre ce voia cu adevărat, deoarece această problemă nu avea nici un sens pentru mine. Atunci el īmi sugeră să mă plimb pe verandă pīnă cīnd īl voi găsi. (…) Indicaţia generală era de a simţi toate ‘locurile’ posibile, pīnă cīnd voi putea determina fără nici un dubiu care este cel bun. [Castaneda 1995:17]

Īn cuprinzătorul volum dedicat memoriei, istoriei şi uitării, Paul Ricśur pune īn discuţie şi spaţiul locuit, plecīnd de la spaţialitatea corporală pusă īn legătură cu cea ambientală, ambele inerente evocării amintirii: Desigur, locul meu este acolo unde se află corpul meu. Dar a te plasa şi a te deplasa sunt nişte activităţi primordiale care transformă locul īn ceva de căutat. Ar fi īngrozitor să nu-l găsim. Am fi noi īnşine devastaţi. (…) Dar există o problemă a locului pentru că nici spaţiul nu este plin, saturat. La drept vorbind, e posibil īntotdeauna, iar uneori e chiar urgent să te deplasezi, cu riscul de a fi acel trecător, acel plimbăreţ, acel hoinar, acel vagabond pe care cultura contemporană dispersată īl pune īn mişcare şi īl paralizează īn acelaşi timp. [Ricśur 2001:179]

 

Am putea spune, cu alte cuvinte, că locul este īn noi, pentru a īntări bipolaritatea individ-spaţiu. Cu o astfel de formulare nu am fi departe de discursul către Corinteni al Sf. Apostol Pavel, cīnd le vorbeşte despre templul Duhului Sfīnt pe care locuieşte īn noi, īnlăuntrul cărnii, unde, īn contrapondere, există tendinţa opusă, de transformare īntr-un loc al păcatului. Īn registrul acesta al religiozităţii mistice pot fi identificate nu puţine puneri īn afara spaţiului. Evident, sunt de luat īn seamă regulile care constrīng corpul la un anumit comportament. Punctul acesta, īn care corpul şi locul tind să se identifice, ar putea fi luat īn discuţie ca īnceput al microutopiilor, al evaziunilor īntr-un spaţiu dincolo de spaţiu. Evadarea sau plasarea īntr-un ne-loc.

                  

                            

Bibliografie:

Baudrillard, J., Guillaume, M. – Figuri ale alterităţii, Colecţia “Studii”, Paralela 45, Piteşti Bucureşti, 2002.

Biblia (traducerea Gala Galaction şi Vasile Radu) – Il Cerchio, Rimini, 1990.

Blanchot, M. – Spaţiul literar, Univers, Bucureşti, 1980.

Calvino, I. – Oraşele invizibile, Univers, Bucureşti, 1979.

Castaneda, C. – Don Juan – o cale de cunoaştere yaqui, Univers enciclopedic, Bucureşti, 1995.

Levinas, E. – Totalitate şi infinit, Colecţia “Plural”, Polirom, Iaşi,1999.

Ricśur, P. – Memoria, istoria, uitarea, Colecţia “Ideea europeană”, Amarcord, Timişoara, 2001.

Taloş, I. – Meşterul Manole, Minerva, Bucureşti, 1973.

    

 

inapoi________inapoi la cuprins________inainte