inapoi________inapoi la cuprins________inainte
ĪN AFARA SPAŢIULUI
exterioritate şi vizibilităţi
(prima parte)
Cosmin Manolache
Istoria unui loc
Povestea care urmează
fusese precedată de īncercarea de a pune īmpreună cīteva considerente
teoretice asupra spaţiului prin care ar fi trebuit să evaluez
posibilităţile de relaţionare individ-spaţiu. Pīnă
la urmă a rezultat doar o punere īn dialog, avīnd pe de o parte un
text-inventar īn care se găsesc referinţe ce acoperă o arie
preponderent literară, pe de altă parte un spaţiu real,
generator de narativitate, un demers mai degrabă eseistic pentru a
dezvolta ipoteza potrivit căreia prin narativitate spaţiul poate construi/genera/formula
identităţi. La prima strategie de instrumentare a cazului am
renunţat forţat, motivul fiind acela al insuficienţei datelor,
care, atītea cīte sunt, acoperă o singură perspectivă dintre
cele patru necesare, īn cazul de faţă, unui studiu orientat
antropologic.
Punctul de plecare a fost un
loc, unde istoriile, create de categoriile diverse de indivizi care l-au
frecventat, s-au organizat īntr-o intertextualitate, uneori incontrolabilă
şi poate mai uşor abordabilă cu ajutorul literaturii. Cazul de
la care am pornit poate fi rezumat astfel:
Īn nord-vestul
judeţului Teleorman, īntre localităţile Siliştea
Gumeşti şi Balaci a fost īnfiinţată īn 1998
mănăstirea Sf. Pantelimon. Este momentul cīnd locaţia noii
mănăstiri īnregistrează astfel o a treia etapă īn istoria
de cincizeci de ani a sitului. Locul cu pricina fusese destinat īn anii 40
unei unităţi militare de aviaţie. Destinaţia cazonă a
construcţiilor este deturnată la sfīrşitul anilor 50, la mai
puţin de douăzeci de ani de la īnfiinţare, printr-un eveniment
rar īntīlnit pe timp de pace. Comandantul unităţii fuge cu un avion
de vīnătoare īn Austria luīnd cu el drapelul unităţii.
Rezultatul a fost desfiinţarea unităţii militare prin īncălcarea
unuia dintre cele mai importante prevederi ale regulamentelor militare:
drapelul reprezintă identitatea şi onoarea unei unităţi
militare, iar dispariţia acestuia atrage după sine desfiinţarea
unităţii īn cauză.
Īntre timp apar alte trei
unităţi militare, vreme īn care locul celei desfiinţate este
luat de un orfelinat care va funcţiona acolo pīnă la mijlocul anilor
80, cīnd va fi mutat la Roşiori de Vede. Din acest moment şi
pīnă īn 1998 clădirile rămase libere ca urmare a
transmutării orfelinatului rămīn īn pază militară,
rezultatul fiind deteriorarea prin nefolosinţă dar şi prin
īnstrăinarea de către militarii-paznici ai dotărilor. Astfel
că sobele, caloriferele, instalaţiile termice, ferestrele, parchetul,
tīmplăria sunt achiziţionate la preţuri mici sau prin schimb
avantajos de către sătenii din Siliştea Gumeşti. Īn acest
interval de timp spaţiul fostului orfelinat devine un loc tocmai bun
pentru abandonul cīinilor, călugării spunīnd că o vreme, chiar
după īnfiinţarea mănăstirii, acolo īşi
găsiseră adăpost īn jur de două sute de cīini vagabonzi.
Īn 1998, aflat īn trecere
prin zonă, episcopul locului sesizează locul părăsit
şi propune Patriarhiei solicitarea terenului şi a clădirilor
abandonate, prin apel la Ministerul Apărării Naţionale. Prima luare
īn proprietate are loc īn 1998, apoi, īn 2000 şi īn 2001 sunt
obţinute terenurile şi clădirile altor două
unităţi militare. Discursul monahilor asupra acestui moment
calchiază legenda meşterului Manole. N-am reuşit să
obţin date privitoare la negocierea terenului şi a spaţiilor
construite. Interesul pentru această chestiune de detaliu se leagă de
un anume mod de relaţie cu spaţiul, o practică des
īntīlnită īn Europa īn ultimii ani. Este vorba de fenomenul numit squating,
care presupune ocuparea unui loc părăsit spre refolosire,
recontextualizare etc. Squating-ul este practicat de regulă de
comunităţi de interese şi poate fi privit uneori ca un act
politic, īn sensul relaţiilor de putere īn care este implicată
respectiva comunitate. Fiecare astfel de comunitate are un set de reguli,
şi chiar şi ocuparea unui loc presupune un număr de etape
ce trebuie respectate pentru ca negocierile cu autorităţile ce pot
dispune de spaţiul pus īn discuţie să aibă succes. Aceasta
este o altă componentă a unui studiu aprofundat īn ceea ce
priveşte locaţia mănăstirii Sf. Pantelimon.
Aceasta este īn mare istoria
locului din perspectiva vieţuitorilor mănăstirii Sf. Pantelimon.
Īn urma a două documentări de teren īntreprinse la
mănăstire am sesizat un discurs despre identitate prin categorizare
īn ceea ce priveşte relaţia cu Celălalt. Am īn vedere
aici militarul şi localnicul. Apelul monahilor la fragmente
de trecut parţial verificabile, şi ca atare discutabile,
semnalează inventarea unei ficţiuni a altului prin care se
īncearcă legitimarea mănăstirii şi construirea unei legende
de īntemeiere generatoare de identitate.
Una dintre istoriile cu
valoare de legendă de īntemeiere are ca personaj un paralitic aflat
īncă īn viaţă. Povestea lui poate fi rezumată şi cu
ajutorul cifrelor. Acesta, acum īn vīrstă de 52 ani, a paralizat īn
urmă cu 32 de ani şi de 20 de ani nu a fost scos din casă. Cu
alte cuvinte, nu mai are nici un reper spaţial īn afară de propria-i
cameră. Pe cīnd īn locul actualei mănăstiri īncă mai
funcţiona orfelinatul, directorul instituţiei sociale era fratele paraliticului.
Povestea spune că directorul i-ar fi propus fratelui său să
vină să locuiască la orfelinat unde īi poate pune la
dispoziţie o cameră cu cele mai bune condiţii. Răspunsul a
fost negativ şi īnsoţit de o afirmaţie prevestitoare: Poate
cīnd s-o face mănăstire ! Povestea a fost preluată de
călugări, apoi s-a creat o relaţie de prietenie īntre
vieţuitorii mănăstirii şi paraliticul generator de
identitate, poveste care este de ţinut sub observaţie īn special
pentru progresia pe care o poate avea, ţinīnd seama de faptul că
personajul cheie este deseori īntrebat dacă nu crede că trebuie
să treacă īn starea monahului de vreme ce pe locul acela
mănăstirea a apărut deja, pentru ca astfel
prevestirea/promisiune să īnchidă cercul poveştii.
Interesantă este
şi poziţia localnicului īn construcţia propriei
identităţi, care devine chiar mai complexă. Īn primul rīnd,
silişteanul se confruntă cu o identitate consacrată literar de
Marin Preda. Apoi apar modelele marginalului cu care a venit īn contact īn
ultimii cincizeci de ani: militarul, orfelinul, monahul.
Īn ceea ce priveşte ultima categorie, dificultăţile de
relaţionare se explică prin faptul că īn zonă nu au
mai existat mănăstiri de mai bine de o sută de ani, astfel
că monahul se re-construieşte şi este re-construit īn imaginarul
local care-l sancţionează cu stigmatul unei marginalizări de
gradul doi: marginal, o dată prin caracterul de castă impus de
regulile mănăstireşti, iar a doua oară, prin procesul unei secularizări
īndelungate īn urma căreia nu mai poate fi reperat īn memoria
colectivă, fiind valorizat ca membru al unei aşa-zise secte a
monahilor.
Un alt aspect care pune
faţă īn faţă identităţi ţine de
sărbătoare şi socialitate. Stareţul mănăstirii
are experienţa īntemeierii unei alte mănăstiri, īndatorire
dusă la capăt cu succes, fapt care i-a atras un număr
considerabil de admiratori/fii duhovniceşti. Ataşamentul
faţă de stareţul mănăstirii devine vizibil la
hramurile noii mănăstiri este vorba despre hramurile celor
două paraclise , evenimente care intermediază contactul localnicilor
cu prahovenii şi dīmboviţenii-creştini
practicanţi, care prin pelerinaje regularizează contactul cu mediul
monahal luat ca un īntreg, ca o reţea.
Observaţii interesante
se pot face şi īn legătură cu spaţiul propriu-zis īn care
este amplasată noua mănăstire. Arhitectura poartă semnele
identitare cazone. Modul de structurare a spaţiului specific se apropie
īnsă de cel monastic, cele două medii avīnd īn comun izolarea de exterior,
īnchegarea īn jurul unui centru. Spaţiul cazon īnsă este deconstruit
o dată prin reinvestirea clădirilor (biserica este īntr-o fostă
sală de mese, sala de mese īn clădirea fostului cinematograf,
porcăria este lipită de fosta uzină termică, fostul hangar
de avioane a devenit siloz), apoi īn
discuţie intră şi deconstrucţia fizică pentru
recuperarea materialelor refolosibile la construcţia unei biserici adevărate,
după ce procesul de deconstrucţie fusese īnceput īnainte, prin
trecerea dotărilor īn casele localnicilor. Pe līngă toate acestea ar
mai trebui spus faptul că, urmare a īnfiinţării
mănăstirii, autorităţile locale ale aşezărilor cu
care se īnvecinează au cerut īn cīteva rīnduri schimbarea destinaţiei
respectivului sit, fiind propusă o reconsolidare a clădirilor pentru
īnfiinţarea unui penitenciar.
Īnregistrarea unei singure
perspective asupra istoriei locului este īnsă insuficientă pentru a instrumenta
cazul un caz care poate provoca discursuri interdisciplinare,
gīndindu-mă īn primul rīnd la antropologie şi imaginar , astfel
că īn continuare voi īncerca să rămīn doar pe un tărīm teoretic-ficţional,
favorabil desfăşurării unui joc al ipotezelor ce pot fi angajate
īn cercetările ce vor urma.
Spaţiul povestitor:
ficţiunea altului
Īn cartea sa consacrată
Spaţiului literar, Maurice Blanchot īl arhivează printre
alţii şi pe Borges, īn textul pe care i-l dedică, afirmīnd
bănuiala că acesta a primit infinitul de la literatură,
iar mai apoi că adevărul literaturii ar fi eroarea
infinitului. Cea din urmă afirmaţie conţine īn sine cīteva
posibilităţi pe care Blanchot găseşte de cuviinţă
să le exploateze mai departe: omul, măsura
şi locul, īntre aceste repere formulīndu-se perspectivele
spaţiului īntr-o gramatică a imaginarului.
Īntre finit şi infinit
apar cīteva categorii marginale care valorizează spaţiul prin
măsurile folosite. Reperele progresive exploatate de Blanchot sunt: cel ce
rătăceşte/caută la nesfīrşit, cel aflat īn īnchisoare,
ca şi cel ce comite prin ficţiune dubluri perfecte ale
realităţii/lumii/spaţiului. Undeva, la limita care
stabileşte diferenţa dintre real şi ireal, cred că
ar trebui plasate categoriile care au construit identitatea spaţiului pe
care l-am luat īn discuţie.
O altă referinţă care pune īn dilemă calitatea
de loc a unui spaţiu, cum este cel unde s-a īnfiinţat
mănăstirea Sf. Pantelimon, este Marc Guillaume care vorbeşte
despre ficţiunea literară pură ca fiind instrument ce ajută
īntr-o anumită măsură stabilirea unor date īn traseul formulării
unei identităţi de persoană sau loc. Marele avantaj al
ficţiunii ar fi acela că are multă libertate, ea poate
exploata fără greutate, fără responsabilitate
Desigur, construirea unui
discurs identitar presupune conexiuni ce nu pot fi exploatate eficient numai
prin punerea īntr-o serie de raporturi de asemănare, ca īntr-un laborator
ce īţi cere să răspunzi la o sumă de parametri.
Īndrăzneala lui Guillaume, de altfel lăudabilă, este de a
formula acea inventare a ficţiunii altului, pornind de la
īnlocuirea obiectului cu o ficţiune menită să ţină īn
viaţă ideea obiectului dispărut. O acţiune compensatorie,
dar care, prin schimbarea registrului, operează modificări asupra
datelor identitare ale obiectului īn cauză. După schimbarea Vechiului
Regim, locul suveranului este luat de eroul absolut al ficţiunilor lui de
Sade. Prin aderare la punctul de vedere exprimat de Guillaume, am ales, ca
termen de comparaţie pentru spaţiul pe care īl am īn vedere, o
poveste a lui Italo Calvino. Īn deschiderea itinerariului prin Oraşele
invizibile, el angajează īn narativitate īndoiala, ca instrument al
ambiguităţii, dinlăuntrul căreia urmează să fie
generată ficţiunea asupra spaţiului ca
domeniu/interfaţă a alterităţii: Nu ştim dacă
Kubilai Han credea tot ce-i spunea Marco Polo cīnd īi descria oraşele
vizitate īn timpul misiunilor sale, dar e neīndoielnic că īmpăratul
tătarilor continua să-l asculte pe tīnărul veneţian cu mai
multă curiozitate şi atenţie decīt pe oricare dintre solii sau
exploratorii săi. [Calvino 1979:5]
Toată această
istorie este īncadrabilă īntr-un exotism real, populat cu sălbaticii
şi barbarii ce-şi aşteaptă observatorii europeni.
Atlasul Marelui Han are toate atributele unui meta-ghid, īn care istoria lumii
este īnregistrată cu precizie. Alături de īmpăraţii şi
regii de pretutindeni, apar planurile tuturor oraşelor, palat cu palat,
stradă cu stradă. Nu lipsesc nici aşezările posibile,
astfel că atlasul conţine şi forme care īncă nu şi-au
găsit oraşul. Cītă vreme aventurile exploratorii ale lui Marco
Polo nu cad īn categoria inferioară a turismului, cītă vreme
există locuri necunoscute invitīnd la itinerarii fictive, exotismul poate
subzista īn limitele rezonabilului. Alteritatea are astfel şansa de a
rămīne īn proximitatea rarităţii.
Abia după ce
Pămīntul va fi fost străbătut de la un capăt la
celălalt iar raritatea va fi fost epuizată de sens, exotismul
va face saltul de la starea naturală, denumită abia īn secolul XIX,
la cea de modă. Īmpotriva acestui turism aflat īn căutarea exoticului
şi īmpotriva explorării unor ţinuturi deja cunoscute şi-a
manifestat dezgustul Victor Segalen īn Eseul despre exotism: Realitatea
altului este redusă prin colonizare sau asimilare culturală.
[Guillaume 2002: 34].
Tocmai īmpotriva acestei rarităţi,
cum redefineşte alteritatea, Guillaume găseşte un mijloc de
combatere. Este vorba de aşa-numita inventare a ficţiunii altului. Un Altul simbolic, fictiv, īnsă
căruia īi va fi necesar ca fundament de construcţie un suport real.
Turismul nu va mai implica transgresarea spaţiului, ci va fi unul istoric,
graţie construcţiei conştiente a unui trecut hibrid. Provocarea,
semnalată de Guillaume īntr-unul din dialogurile despre alteritate purtate
cu Baudrillard, vizează modul īn care realul este modificat atunci cīnd
căutarea alterităţii nu a fost abandonată [Guillaume 2002:
34-35].
Revenind la cazul care
mă interesează, cred că īntr-o poziţie oarecum
asemănătoare celei a Marelui Han se găsesc localnicii din
Siliştea Gumeşti. Īntre cele două spaţii, satul cu o
vatră, cu ierarhii şi legi neīntrerupte, este elementul stabil care
se construieşte identitar privind dincolo, spre ne-locul
unde ceea ce se construieşte nu durează, unde istoria nu se
īncheagă, iar identitatea spaţiului se compune din fracturi. Īn cazul
de faţă, discursul identitar se cere a fi orientat īn sensul unei
bipolarităţi individ-spaţiu prin arhivarea memoriei
ambilor termeni.
Īnapoi, īn irealitatea
imediată
Cunoaşterea Celuilalt
īnseamnă şi cunoaşterea unui număr de contexte activabile
de cel supus observaţiei, unul dintre ele fiind spaţiul. Un Celălalt
care oricīnd poate exista līngă Noi, dar care poate angaja
relaţii spaţiale diferite presupune, īn principiu, ca orice context
spaţial să gliseze īn registrul metafizic, al relaţiei dintre
individ şi lume.
Identificarea trebuie
fixată nu reflectīnd la reprezentarea abstractă a sinelui de
către sine, ci trebuie plecat de la relaţia concretă dintre un
eu şi o lume. Aceasta din urmă, străină şi
ostilă, ar trebui logic să altereze eul. Or, raportul adevărat
şi original īntre termenii evocaţi, īn care eul se dezvăluie ca
Acelaşi prin excelenţă, se produce sub modalitatea locuirii īn
lume [Levinas 1999:21].
Formularea problemei īn
termenii lui Levinas conduce pe un teren aparţinīnd deopotrivă
filozofiei şi psihologiei, şi unde cele trei repere omul,
măsura, locul promit un spaţiu posibil, al
microutopiilor. Ocuparea unui loc, ca īnceput al locuirii, este de regulă
un act controlabil. Societăţile tradiţionale aveau
prescripţii clare īn legătură cu locul unde īţi ridicai o
casă. Cu atīt mai mult, cīnd era vorba de o mănăstire, mai ales
pentru că de multe ori locul unui astfel de lăcaş al
rugăciunii trebuia să fie amplasat cīt mai departe de
aşezările deja existente, argumentul fiind acela că apropierea
de Dumnezeu este condiţionată la un anumit nivel de spaţiul
gol, lipsit de frămīntările ce pot fi generate de cetate sau vatra
satului, un spaţiu asimilabil deşertului biblic şi
căutării, un no mans land, unde măsura locuirii
trebuie negociată cu un model de spaţiu īncadrabil ordinii
metafizice.
Īn volumul Meşterul
Manole dedicat temei jertfei zidirii, Ion Taloş are īn vedere
12 tipuri de loc unde poate fi ridicată o construcţie: unde
acceptă spiritul care a salvat de la īnec copilul celui ce vrea să
construiască; pe locul unde cade o secure, ciocan sau arc; unde se
opreşte copacul aruncat īn apă; pe locul unde este găsit un
crucifix; pe locul unde cade zăpada īn dricul verii; pe locul unde este
găsită o icoană sau o statuie; unde se aşează
păsări; unde staţionează vaci, boi şi mīnji; pe vechi
ruine; pe locuri ştiute numai de crescători de vite; unde e mutat īn
chip miraculos materialul adunat pentru construcţie; unde indică un
glas misterios. Acest inventar este acoperit de legende ce provin din īntreaga Europă. Īn acest spirit, al
comunicării cu o altă lume ce poate fi accesată prin extaz,
iluminare sau transă, am găsit că poate fi
interpretat fragmentul īn care Carlos Castaneda povesteşte primele
īntīlniri cu Don Juan, mentorul său, necesare cercetărilor
asupra folosirii plantelor halucinogene de către indienii yaqui: Mi-a
evidenţiat faptul că eram foarte obosit de stat pe podea şi
că cel mai potrivit lucru era să găsesc un loc (sitio)
pe verandă, unde pot sta fără să obosesc. (
) Am
aşteptat să-mi explice ce īnţelegea printr-un loc, dar el nu
făcu nimic īn acest sens. M-am gīndit că poate voia să-mi schimb
poziţia, aşa că m-am ridicat şi m-am aşezat mai
aproape de el. Protestă, explicīndu-mi foarte clar că printr-un loc
se īnţelegea un punct īn care omul se poate simţi mulţumit
şi puternic, īn mod natural. Lovi cu palma locul pe care stătea
şi-mi spuse că acela era locul său, adăugīnd că-mi
dăduse de rezolvat o enigmă şi că va trebui să mă
descurc singur. (
) Am insistat şi argumentat că nu aveam nici
o idee despre ce voia cu adevărat, deoarece această problemă nu
avea nici un sens pentru mine. Atunci el īmi sugeră să mă plimb
pe verandă pīnă cīnd īl voi găsi. (
) Indicaţia
generală era de a simţi toate locurile posibile, pīnă cīnd voi
putea determina fără nici un dubiu care este cel bun. [Castaneda
1995:17]
Īn cuprinzătorul volum
dedicat memoriei, istoriei şi uitării, Paul
Ricśur pune īn discuţie şi spaţiul locuit, plecīnd de la
spaţialitatea corporală pusă īn legătură cu cea
ambientală, ambele inerente evocării amintirii: Desigur, locul meu
este acolo unde se află corpul meu. Dar a te plasa şi a te deplasa
sunt nişte activităţi primordiale care transformă locul īn
ceva de căutat. Ar fi īngrozitor să nu-l găsim. Am fi noi
īnşine devastaţi. (
) Dar există o problemă a locului
pentru că nici spaţiul nu este plin, saturat. La drept vorbind, e
posibil īntotdeauna, iar uneori e chiar urgent să te deplasezi, cu riscul
de a fi acel trecător, acel plimbăreţ, acel hoinar, acel
vagabond pe care cultura contemporană dispersată īl pune īn
mişcare şi īl paralizează īn acelaşi timp. [Ricśur
2001:179]
Am putea spune, cu alte
cuvinte, că locul este īn noi, pentru a īntări bipolaritatea individ-spaţiu.
Cu o astfel de formulare nu am fi departe de discursul către Corinteni al
Sf. Apostol Pavel, cīnd le vorbeşte despre templul Duhului Sfīnt pe
care locuieşte īn noi, īnlăuntrul cărnii, unde, īn
contrapondere, există tendinţa opusă, de transformare īntr-un
loc al păcatului. Īn registrul acesta al religiozităţii mistice
pot fi identificate nu puţine puneri īn afara spaţiului.
Evident, sunt de luat īn seamă regulile care constrīng corpul la un anumit
comportament. Punctul acesta, īn care corpul şi locul tind să se
identifice, ar putea fi luat īn discuţie ca īnceput al microutopiilor, al
evaziunilor īntr-un spaţiu dincolo de spaţiu. Evadarea sau plasarea
īntr-un ne-loc.
Bibliografie:
Baudrillard, J., Guillaume,
M. Figuri ale alterităţii, Colecţia Studii,
Paralela 45, Piteşti Bucureşti, 2002.
Biblia (traducerea Gala
Galaction şi Vasile Radu) Il Cerchio, Rimini, 1990.
Blanchot, M. Spaţiul
literar, Univers, Bucureşti, 1980.
Calvino, I. Oraşele
invizibile, Univers, Bucureşti, 1979.
Castaneda, C. Don Juan
o cale de cunoaştere yaqui, Univers enciclopedic, Bucureşti,
1995.
Levinas, E. Totalitate
şi infinit, Colecţia Plural, Polirom, Iaşi,1999.
Ricśur, P. Memoria,
istoria, uitarea, Colecţia Ideea europeană, Amarcord,
Timişoara, 2001.
Taloş, I. Meşterul Manole, Minerva,
Bucureşti, 1973.
inapoi________inapoi la cuprins________inainte