inapoi_______inapoi la cuprins_______inainte
Spaţiul
liturgic ortodox – spaţiu al anticipării eshatologice
Marian MARICARU
Citindu-l pe
M. Eliade am înţeles că în toate religiile lumii întemeierea
sanctuarului într-un loc anume îşi
are legitimitatea într-o “ierofanie întemeietoare”. Din această
perspectivă “locul” este ales de zei iar sanctuarul nu face decât să
menţină, să prelungească ierofania care consacra
spaţiul acela. Aici se pot lansa mai multe întrebări de felul:
spaţiul sacru este un spaţiu care este el însuşi sacru sau a
primit sacralitate prin contaminare de la ceea ce este sacru în chip propriu
prin sine sau este vorba de spaţiul în care are loc întâlnirea omului cu
sacrul (spaţiul rămânând în continuare la fel ca orice spaţiu
profan, ţinând doar loc de cadru, ori, în altă variantă, mediind
el însuşi întâlnirea cu sacrul); se reduce spaţiul sacru la limitele
sanctuarului?[1] Pe de
altă parte se punea problema mitului eternei reîntoarceri: acelaşi
istoric al religiilor considera că omul încearcă să refacă
prin excelenţă în spaţiul sanctuarului paradisul pierdut, starea
de perfecţiune originală din care s-a căzut. Dincolo de
întrebările lansate mi-am dat seama că totuşi Eliade a
căzut în capcana în care cad fenomenologii religiilor în general –
generalizarea, în încercarea de a surprinde esenţa fenomenului religios.
Dar acest fenomen s-a arătat din nou mult mai complex: chiar propria mea
credinţă, creştinismul ortodox, era alta! Dacă mai toate
religiile privesc înapoi la un illo tempore, la reîntoarcerea în
paradisul pierdut, la starea originală arhetipală, perfectă,
iată că religia mea (şi a majorităţii poporului
nostru; chiar şi a tinereţilor lui Eliade) priveşte către
viitor, către finalitatea care, este adevărat, era cuprinsă
virtual în starea originală care însă nu era perfectă –
dovadă căderea –, dar era mai bună decât după cădere,
însă cu mult mai proastă decât starea finală, spre care tindeau
şi cei din Eden, dar nu au ajuns, şi spre care tindem şi noi
acum. Prin urmare sanctuarul Ortodox este un spaţiu al anticipării
finalităţii în care întregul spaţiu (mai puţin Iadul) ar
trebui să devină sacru pe măsura îndumnezeirii omului, o mare
catedrală în care este prezent Dumnezeu, un trup cosmic al lui Hristos
îndumnezeit prin participare. Cele spuse de Eliade se potrivesc foarte bine
însă religiilor panteiste, idolatre sau deiste (din păcate
creştinismul apusean este în general deist – mai ales cel protestant – de
unde şi legitimitatea afirmaţiei lui Nietzsche în contextul locului
şi timpului său “Dumnezeu a murit” – a murit prin izolarea lui în
transcendent, omul urmând să devină zeul/supraomul imanentului), dar
nu pan–en–teismului ortodox (= totul în Dumnezeu; formulă
inspirată de afirmaţia Sfântului Apostol Pavel care vede finalitatea întregii creaţii
şi a lucrării lui Hristos întru “ca Dumnezeu să fie totul în
toate” prin energiile necreate divine (I Corinteni 15, 28) numite în
Scriptură fie “slava”, fie “puterea”, fie “lumina” lui Dumnezeu – ca spre
exemplu în renumitul text al Sfântului Apostol Petru din a II-a sa
Epistolă, capitolul 1, versetele 3 şi 4: “Dumnezeiasca Lui putere
ne-a dăruit toate cele ce sunt spre viaţă şi spre bună
cucernicie, făcându-ne să cunoaştem pe Cel Ce ne-a chemat prin slava
Sa şi prin puterea Sa. Cu aceasta, El ne-a
hărăzit făgăduinţe mari şi de mare preţ, ca
prin ele să vă faceţi părtaşi dumnezeieştii
firi...” (s.n.). Dumnezeieştii firi nu-i era părtaş nici
Adam în Eden, dar tindea spre aceasta; unii Părinţi se pare că
merg până acolo încât să afirme că oricum n-ar fi putut ajunge
în mod deplin până ce nu S-ar fi făcut om Însuşi Dumnezeu, care
este modelul îndumnezeirii creaţiei, Logosul (a doua Persoană a
Sfintei Treimi, numită prin relaţie cu Tatăl Fiu şi prin
relaţie cu creaţia Logos/Raţiune Supremă a ei) întrupat
“prin Care şi pentru Care s-au făcut toate” (Coloseni 1, 16), El
fiind modelul, proiectul şi finalitatea întregii creaţii.
Creştinul îşi caută originea şi finalitatea care este Dumnezeu
Însuşi în Care se odihneşte cu adevărat prin energiile necreeate
dumnezeieşti de toate cele naturale ale lui. Spre această finalitate
privind a creat Dumnezeu lumea spune
Sfântul Maxim Mărturisitorul. Spre ea privind trăiesc creştinii.
Acesta este şi motivul pentru care întregul spaţiu eclesial-liturgic
este o imagine a eshatonului pe care vrem să-l anticipăm,
să-l pregustăm, din care ne hrănim încă de aici.
Mergând mai
departe am tras concluzia că interpretarea otodoxă a spaţiului
sacru are o cheie şi anume faptul că spre deosebire de Vechiul Testament,
deschizându-se porţile harului, ale sfinţeniei, accesibilitatea la
sacru, creştinismul vede prin prisma dictonului “omul sfinţeşte
locul”. Dar nu orice om, ci omul sfânt, prin care este prezent Dumnezeu. Prin
urmare nu este nevoie de o ierofanie dată în mod magistral de Dumnezeu,
care indică locul fie şi numai prin vis sau printr-o minune, aşa
cum mai cred încă unii, ci Trupul lui Dumnezeu-Omul (Hristos) poate alege
în sinergie teo-antropică locul ce va fi sfinţit, pentru că
Dumnezeu vrea să Se arate pretutindeni şi nu doar într-un loc ca în
Legea Veche: Cortul Sfânt unic ori Templul din Ierusalim la dărâmarea
căruia evreii au rămas semiparalizaţi din punctul de vedere al
spaţiului sacru, al jertfelor etc. Totul este ca locul să fie bun
pentru noi oamenii. De aceea în Ortodoxie exisă slujba de târnosire a
lăcaşului pe care o face îndeobşte arhiereul prin care
lucrează Însuşi Dumnezeu, epifania întemeietoare fiind
însăşi prezenţa Trupului lui Hristos acolo – Biserica în plenitudinea
ei, cler şi popor – şi mai ales moaştele şi Euharistia,
prelungirea Întrupării şi Învierii lui Hristos, extinderea
îndumnezeirii creaţiei începută cu firea umană a Lui.
Titus
Burckhardt spune în lucrarea sa Principii şi metode ale artei sacre
că “pentru popoarele sedentare, arta sacră prin
excelenţă (s.n.) este construirea unui sanctuar, unde Spiritul
divin, prezent fără a fi văzut în univers, «va
sălăşlui» într-o manieră directă şi, ca să
spunem aşa, personală. Sanctuarul, spiritual vorbind, se
situează întotdeauna în centrul lumii şi tocmai asta îl face un sacratum
în adevăratul sens al termenului: în acest loc omul se sustrage
indefinităţii spaţiului şi timpului, de vreme ce Zeul se
arată omului «aici» şi «acum»”. Deci s-ar putea spune mai de
grabă aşa: un spaţiu devine prin consacrare/târnosire centru al
lumii pentru că hic et nunc Dumnezeu este prezent, poate fi
“văzut, pipăit” (Epistola I a Sfântului Apostol Ioan).
Creştinismul prin excelenţă – şi în mod magistral Ortodoxia
– este o religie a lui Dumnezeu venit printre oameni, aici şi acum. Din
perspectiva Sfinţilor Părinţi consacrarea spaţiului
eclesial se plineşte tocmai prin aşezarea moaştelor în centrul
spiritual-material al bisericii: sfânta masă[2]
în jurul căreia are loc adunarea ospăţului euharistic în care ne
hrănim tocmai cu trupul lui Dumnezeu, Îl mâncăm pe El, devenind
astfel şi noi dumnezei, noi înşine centre ale cosmosului.
Moaştele sunt tocmai Dumnezeu în forma pipăibilă material aici
şi acum. În moaşte şi în pâinea şi vinul euharistic este
prezent în maximum de intensitate Însuşi Hristos. Aceste elemente naturale
– trupul omenesc, pâinea şi vinul
– se prefac în trupul Lui anticipând finalitatea, telosul
potenţial al întregului cosmos şi nu numai al bisericii (care
îşi ia de aici legitimitatea de spaţiu sacru, îndumnezeit şi
îndumnezeitor, în care “umblă” şi “lucrează” Dumnezeu şi
azi printre oameni). După expresia Sfântului Nicolae Cabasila
moaştele (trupurile îndumnezeite ale sfinţilor) sunt Însuşi
Trupul (Carnea) şi Sângele lui Hristos stând înaintea ochilor noştri
(chiar şi spre mustrarea necredinţei dar mai ales) spre contemplarea
de viaţă-mişcare dătătoare, theorie cu sens
mistagogic, de ridicare spre împlinirea acestui telos, anume a
mişcării nemişcate în Cel Ce Se mişcă nemişcat,
la theosis. Creştinul se mişcă sinergic, conlucrând cu Dumnezeu,
spre îndumnezeire – spre a deveni
moaşte, trup şi sânge al Lui –
împărtăşindu-se în orice mod de El, dar mai ales prin
Însuşi Trupul şi Sângele Său prin care anticipează
finalitatea, ieşirea din istorie, din “aici” şi “acum”, din
spaţiu şi timp în eshaton, în transcendent. Pe măsura
creşterii duhovniceşti creştinul se
împărtăşeşte tot mai deplin din finalitatea creaţiei.
Aşa cum spune Calist Catafighiotul, mintea umană are un mod propriu
de a pofti ceea ce îi este pus înainte[3].
De aici încă o dată centralitatea moaştelor în Biserică
şi în biserică (sanctuar). Atâta timp cât toată viaţa
liturgică, şi prin ea modul de vieţuire de toate zilele (prima
fiind model şi paradigmă, arhetip, dar şi izvor pentru a doua)
are în centru moaştele putem vorbi de centralitatea moaştelor ca
teofanie dătătoare de sens axiologic şi telos. Dar nu
orice parte la întâmplare a creaţiei este îndumnezeită ci materia
primă a vieţii: pâinea, vinul (şi apa care se amestecă în
vin şi care se face “apă a Vieţii”) care sunt obţinute de
om din roadele pământului/creaţiei dăruite de Dumnezeu dar pe
care omul şi-a pus la rândul său amprenta umanizatoare prin prelucrare
şi pe care le oferă ca pe sine însuşi lui Dumnezeu Care i le
întoarce îndumnezeite, Acesta oferindu-Se pe Sine omului în ele. Dincolo de
valenţele antropologice şi
ecologice ale acestei realităţi teologice, ea ne vorbeşte
despre valoarea materiei atât de desconsiderată de viziunile deiste,
dualiste şi chiar de cele panteiste (spre exemplu de emanaţionismul
neoplatonic) şi despre vocaţia îndumnezeirii ei prin om şi a
omului prin ea! De aici valoarea şi rolul mistagogic al întregului
spaţiu (foarte material dar care te conduce la spiritualizare) al templului
creştin. Moaştele, Euharistia sunt materie, iar materia este partea
creaţiei cea mai contestată de unele cosmologii, iar alţii au
vrut să o dovedească drept unică realitate. În biserică
însă ea capătă valenţe pnevmatofanice şi teofanice
fiind înţeleasă ca sim-bolon deplin fie pentru ochi
trupeşti, fie pentru cei duhovniceşti, fie pentru ambii (fiecare caz tocmai numit – în parte – dar mai ales
cazul moaştelor) având reverberaţii finale în nous, cardia
prin noemele formate şi prin har care ambele modelează în final omul,
îndumnezeindu-l tot – suflet şi trup –, aşa cum arată Sfântul
Grigorie Palama citând pe Sfinţii Vasile cel Mare, Maxim
Mărturisitorul şi, în final, Macarie Egipteanul[4]:
mintea unită în inimă unifică întregul om în Dumnezeu, astfel
încât prin inimă –“cel dintâi organ trupesc al minţii”[5]
– harul îndumnezeitor pătrunde şi în suflet şi în trup punând
stăpânire pe ele şi generând “fericita pătimire” a
îndumnezeirii. Dar până aici omul are nevoie de a contempla (şi) din
făpturi pe Ziditorul şi finalitatea creaţiei (aşa cum o
revelează icoanele, moaştele şi mai presus de toate Euharistia).
Sfântul Maxim
Mărturisitorul vine să întregească cele spuse mai sus
arătându-ne rolul creaţiei în mijlocirea relaţiei cu Dumnezeu
(şi de aici rolul artei adevărate în general şi în special a
celei bisericeşti, de cult – care, deci, cultivă relaţia
cu Absolutul – şi a tuturor elementelor mistagogice din locaşul de
cult): “… căci de fapt Cuvântul ca Dumnezeu stă la mijlocul acestor
lumi (cea materială, sensibilă respectiv cea spirituală,
inteligibilă), pe cea inteligibilă făcând-o să
licărească tainic în cea sensibilă prin chipuri (s.n.) (mai
corect “prin icoane”; după Sfinţii Părinţi lumea
întreagă, cosmosul este o “icoană” a lui Dumnezeu, însă “icoana”
Lui deplină este omul, el fiind o sinteză a întregii creaţii,
fie ea sensibilă, fie inteligibilă, un microcosmos; în chip
desăvârşit “icoană” a lui Dumnezeu este Dumnezeu-Omul,
adică Persoana lui Hristos, căci “cine M-a văzut pe Mine, L-a
văzut pe Tatăl din Ceruri”; pe de altă parte creaţia
materială, lumea sensibilă este “icoană” a creaţiei
spirituale, a lumii inteligibile; n.n.), iar pe cea sensibilă
învăţându-ne să o înţelegem ca aflându-se în cea inteligibilă
prin raţiuni”. Scolia la acest text ne lămureşte astfel: “cel ce
înţelege lumea văzută, contemplă pe cea inteligibilă.
Căci închipuindu-şi cele inteligibile le modelează prin
simţire (le îmbracă în figuri prin simţuri) şi
schematizează în minte raţiunile văzute. El strămută
în faţa simţurilor în chip felurit fiinţa lumii spirituale
şi în faţa minţii compoziţia felurită a lumii
sensibile. El înţelege lumea sensibilă prin cea inteligibilă,
transferând prin raţiuni simţirea (conţinutul simţirii) în
minte, şi pe cea inteligibilă prin cea sensibilă, împletind
mintea cu simţirea în vreme ce contemplă figurile”[6].
Acelaşi
sfânt vorbeşte despre nevoia “icoanelor” pentru minte şi simţuri
în vederea urcuşului la cele de dincolo de minte şi simţuri, la
cele supra-naturale, supra-mentale şi supra-sensibile. Dacă mintea şi
simţurile nu primesc în ele “icoanele” celor de dincolo, ale Celui de
dincolo şi a finalităţii existenţei create, dacă nu va
şti de binele de mai presus de lumea aceasta, omul nu va putea depăşi ispitele ce-i vin de la lumea
care-l zăpăceşte înghiţindu-l ca într-o fundătură
cu plăcerile şi frumuseţile ei nedepline. De aici şi modul
de reprezentare chiar în iconografie a sfinţilor din perspectiva
eshatologică oferită prin excelenţă de Apocalipsă:
“şi nu va mai fi nevoie de lumina soarelui sau a lămpii, căci
Însuşi Domnul Dumnezeu va fi lumina lor” (22,5), adică sfinţii,
lucrurile nu lasă umbră, ci lumina le vine din interior, fiind vorba
de lumina necreată dumnezeiască şi îndumnezeitoare a acelui
şi va fi atunci “Dumnezeu toate în toţi” (I Corinteni 15, 28). “…Nu
este cu putinţă minţii să străbată la cele
spirituale înrudite cu ea fără contemplarea lucrurilor sensibile,
aşezate la mijloc, iar aceasta nu se poate face fără lucrarea
simţurilor care o întovărăşeşte şi care e
înrudită cu lucrurile sensibile, pe drept cuvânt dacă se
lipseşte (lipeşte? n.n.) de înfăţişările celor
văzute… (după ultima virgulă fraza devine prolixă, prin
urmare nu o vom continua, n.n.)[7].
Trebuie
adăugat în acest loc faptul că Părinţii văd o
vocaţie a omului pentru fericire, plăcere, dar plăcerea cea
desăvârşită, spirituală sau mai bine zis
supra-spirituală. Sfântul Dionisie Areopagitul spune undeva că
păcătosul de fapt în plăcerea păcatului Îl caută pe
Dumnezeu, mulţumindu-se doar cu un surogat de plăcere[8].
Se vorbeşte despre plăcerea negrăită pe care o aduce în suflet
şi trup venirea energiilor dumnezeieşti şi despre fericita
fiinţare spre care am fost creaţi. Maria Egipteanca – desfrânata
din Alexandria devenită sfântă – mărturisea că ani de zile
a crezut că “în desfrânare stă viaţa“ şi că prin
urmare se dăruia de multe ori pe degeaba, însă mai apoi a cunoscut ce
înseamnă îndemnul “gustaţi şi vedeţi că bun este
Domnul” (Psalmul 33,8). Iar Apostolul Pavel îndeamnă să “nu vă
umpleţi de vin în care este desfrânare, ci vă umpleţi de Duhul” în
care este adevărata beatitudine, beţie (beat, beata,
lat.=fericit, fericită).
Sfântul Maxim
vorbeşte despre ceea ce Părintele Stăniloae numea “sublimarea
afectelor” şi a simţurilor. Dacă omul are cinci simţuri ce
sunt ca nişte porţi prin care intră cele sensibile în minte
lipind-o pe aceasta prin afecţiune de cele gustate, atunci trebuie să
practicăm paza simţurilor fie prin tăierea de către minte a
înfăţişării acestora de la primul contact prin simţuri
cu lucrurile care ne vatămă, reducându-se mintea doar la contemplarea
raţiunilor duhovniceşti din lucruri, aşa cum recomandă
Sfântul Maxim[9], fie prin
împărtăşirea de simţiri ce nu ne trag în păcat, ci mai
degrabă conduc (mistagogic) mintea prin simţuri la cele înalte, la
Împărăţie, provocând din nou contemplarea, aşa cum se
petrece în spaţiul liturgic ortodox care face apel la aromate, haine
(pentru a acoperi mai toate zonele trupului, sau cu scop mistagogic), icoane,
postul simţurilor tactil sau gustatil, muzică. Prin acestea Împărăţia/Eshatonul,
Însuşi Dumnezeu inundă templul drept-credincioşilor.
Dacă
Hristos spune că “cine M-a văzut pe Mine, L-a văzut pe
Tatăl din Ceruri”, totuşi, cum de nu L-au recunoscut şi iudeii
şi romanii care îl pălmuiau şi ceilalţi care nu L-au
văzut pe Tatăl prin El? se întreabă Sfântul Simeon Noul Teolog.
Pentru a da un răspuns se apelează la înseşi vorbele lui Mesia
spuse contemporanilor că, întrucât s-au despărţit de Legea lui
Moise “care vorbea despre El”, de aceea nu mai au ochi spirituali ca să-L
recunoască (Legea Veche fiind “pedagog către Hristos”, cf. Galateni
3, 24); la fel, Sfântul Simeon explică faptul că pe Dumnezeu Îl
poţi vedea prin cele materiale numai dacă ai şi ochii spirituali
deschişi. Am amintit acestea toate pentru a sublinia rolul mistagogic al
întregului lăcaş de cult, care dacă în Legea Veche Îl
preînchipuia pe Hristos[10],
în Legea Harului şi a Adevărului Îl actualizează între noi nu
prin chipuri şi forme cât prin “vederea nevăzută”, prin harul
care dacă nu cuprinde inima/mintea, raţiunea şi simţurile creştinului, aceste sim-boluri
(spre deosebire de orice înţelegere contemporană, simbolul este o
realitate, un lucru din lumea aceasta prin care este prezentă efectiv o
realitate din lumea spirituală şi mai ales Însuşi Dumnezeu) nu
ne pot revela nimic mai mult decât unora dintre contemporanii lui Iisus (aici
merită accentuat faptul că şi icoana este izvorâtoare de har,
Dumnezeu şi sfinţii Săi lucrând prin aceste ferestre prin
energiile necreate!). Sfântul Maxim spune: “Dar precum fără trup
însufleţit mintal nu ar fi lucrat Cuvântul în chip dumnezeiesc cele ale
trupului, la fel nici Duhul Sfânt nu lucrează în Sfinţi
cunoştinţele tainelor, fără puterea cea după fire,
care caută şi cercetează cunoştinţa. Deci ori de
căutau, ori de căutau cu stăruinţă, ori de cercetau,
ori de cercetau cu stăruinţă, Sfinţii aveau harul Duhului,
care mişca puterea mintală şi raţională a lor spre
căutarea şi cercetarea celor privitoare la mântuirea sufletului.
Fără Duhul nu vedeau nimic din cele duhovniceşti, fiindcă nu
poate mintea omenească să perceapă fără lumina
dumnezeiească cele dumnezeieşti şi spirituale (chiar
dacă are ajutorul mijlocitor al materiei. n.n.). …lumina
duhovnicească luminează mintea spre contemplare pentru a
înţelege cele mai presus de simţuri (deci cele de dincolo de
“icoane”, simboluri, adică arhetipul lor, n.n.)”[11].
Iar mai apoi învaţă că “mântuirea (prin mântuire
Părinţii înţeleg îndumnezeirea, n.n.) …este sfârşitul
credinţei (aceasta fiind ca o călăuză pentru noi cei orbi,
călăuză la fel ca “icoanele”, până ce credinţa va
dispărea fiind înlocuită de vederea de-a dreptul a celor până
atunci crezute, n.n.). Sfârşitul (şi cu sensul de: finalitate, scop, telos?,
n.n.) credinţei este descoperirea (vederea, revelaţia, n.n.)
adevărată a Celui crezut. Iar descoperirea adevărată a
Celui crezut este pătrunderea (perihoreza) negrăită a Celui
crezut în cel ce crede, după măsura credinţei fiecăruia
(astfel ne transformăm noi înşine în simboluri, fiind prezent
Dumnezeu în noi şi prin noi în lume prin energiile necreate; astfel de
simboluri sunt şi moaştele ce
sunt trupurile sfinţilor, adică a celor ce au ajuns la
perihoreză cu Dumnezeu şi atunci ne vom transforma noi înşine în
moaşte şi teofanie mistagogică şi pedagogică aşa
cum trebuie să fie şi icoanele şi moaştele şi
Euharistia care toate ne învaţă despre finalitatea lumii şi a
credinţei noastre, n.n.)”[12].
Biserica se foloseşte şi de cuvinte ca de nişte simboluri
şi de simboluri ca de nişte cuvinte care pun în minte un
înţeles aducând şi har celui ce-l caută. Din acest punct de vedere
nu credem că exagerăm extinzând cele spuse de Sfântul Maxim
referitoare la propovăduirea Bisericii chiar dacă el se referă
la cea prin cuvânt (oricum, tot el este celebru pentru că numea întreaga
creaţie “litere” prin care ne vorbeşte Dumnezeu!) şi la toate simbolurile
din lăcaşul de cult: “(Biserica) ...întăreşte prin har
înţelegerea celor ce caută la ea cu evlavie. Căci ea cheamă
pe de-o parte pe necredincioşi (rolul misionar al cultului[13]),
dăruindu-le lumina cunoştinţei adevărate, pe de alta
păstrează pe cei ce contemplă cu iubire tainele ei, păzind
nevătămată şi fără de beteşug pupila
înţelegerii lor. Iar pe cei ce au suferit vreo clătinare îi
cheamă din nou şi le reface prin cuvânt de îndemn înţelegerea
bolnavă”.
Trebuie
însă precizat despre moaşte că ele anticipează
plinătatea îndumnezeirii din eshaton în parte, pregustativ.
Un alt element
important este faptul că în eshaton nu va mai fi nevoie de artă.
Sfinţii Părinţi arată că atunci cunoaşterea nu va
mai fi mediată de nimic creat. Scriptura spune: “acum vedem ca prin
oglindă, în ghicitură, atunci vom vedea faţă către
faţă” (I Corinteni 13, 12). Legat de lăcaş voi mai da ca
revelatoare doar această viziune a unei maici propuse spre canonizare,
maica Macaria din Rusia, adormită în Domnul în 1993[14]:
“Atunci când îngerul a vrut să-i arate ceva nou în locaşurile
cereşti, a aşezat-o în spatele său şi i-a explicat pe unde
zburau. El i-a arătat Teodosiei (acesta era numele de mirean al maicii)
cămara unde sălăşluieşte Hristos şi locul unde se
află cea mai strălucitoare lumină în cer... Doar cei mai
apropiaţi de Hristos se aflau împreună cu El înăuntrul acestor
ziduri: Maica Domnului, Sf. Ioan Botezătorul, Sf. Nicolae... Îngerul
păzitor îi arătă Teodosiei biserica transparentă,
enormă făcută în întregime din aur... Fata întrebă: “De
ce nu are biserica icoane?”... Primeşte răspuns: “De ce
să avem nevoie de icoane – auzi ea răspunsul – când noi
toţi suntem vii aici”.
inapoi_______inapoi la cuprins_______inainte
[1] Cred că un
răspuns din perspectivă ortodoxă la această problemă
este că spaţiul sacru (din nou spunem, pentru un ortodox) este ceva
din toate acestea. Lucrurile se vor lămuri în cele ce urmează.
[2] Sf. Nicolae Cabasila, Despre
viaţa în Hristos, trad. Pr. Prof. Theodor Bodogae, Editura Institutului
Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române (EIBOR), Bucureşti,
1997 pag.156-157: “De altfel, nimic nu-i mai înrudit cu lucrarea sfântă a
Tainelor lui Hristos (pentru Sfinţii Părinţi “Tainele lui
Hristos” reprezintă prin excelenţă şi exclusiv Sfânta
Euharistie, Împărtăşania şi nu oricare din ceea ce vor fi
numite în secolul al XVII-lea “cele şapte Taine ale Bisericii” prin
corespondenţă cu cele şapte sacramente ale catolicilor, n.n.)
decât mucenicii, căci numai ei seamănă cu Hristos şi la
suflet, la felul morţii şi în toate. Doar încă de pe când erau
vii Hriastos era în măduva lor, iar după moarte la fel nu le
părăseşte osemintele. El rămâne unit cu sufletul lor,
aşa cum unit şi amestecat stă şi acum cu acest pumn de
ţărână neînsufleţită, cu moaştele, aşa
că dacă Hristos într-adevăr se poate vedea şi pipăi
undeva în lumea aceasta în carne şi oase, apoi aceasta se poate vedea în
sfintele moaşte (s.n.). Pentru aceea, apropiindu-se de intrarea
bisericii cu aceste moaşte în mână, arhiereul deschide uşile cu
aceleaşi vorbe cu care intră Însuşi Hristos, arătându-li–se
aceeaşi cinste pe care numai Darurilor celor prea sfinte li se mai
arată (s.n.). Fiindcă, la urma urmei, aceste moaşte sunt
Biserica (se referă de fapt la “biserica”-locaş, n.n.) cea mai
adevărată şi altarul cel mai adevărat, pe când zidirea nu-i
decât o imitare. Se cade, deci, s-adăugăm aceste moaşte la
locaşul zidit spre a-l face pe acesta desăvârşit prin acelea,
după cum şi legea veche se desăvârşeşte prin cea
nouă (adică primirea celor desăvârşite prin primirea
Duhului şi a lui Hristos Care aduc îndumnezeirea; în formă,
literă să se primească Duhul, plinirea, finalitatea, Însuşi
Mesia Dumnezeu şi Omul Cel promis, prima parte din creaţie
îndumnezeită, n.n.)”
[3] în Despre unirea
dumnezeiscă şi viaţa contemplativă, tipărită
în traducerea Pr. D Stăniloae în Din istoria isihasmului în Ortodoxia
română, Ed. Scripta, Bucureşti, 1992, pag. 148-149
[4] În Triada a doua din cele
din urmă, partea a II-a şi a III-a (Despre rugăciune
şi Despre sfânta lumină), traducerea Părintelui Dumitru
Stăniloae, în Filocalia românească, vol. 7, EIBOR,
Bucureşti, pag. 223 şi urm.
[5] Ibidem, pag. 259
[6] Sf. Maxim
Mărturisitorul, Răspunsuri către Talasie, în Filocalia
românească, vol. III, trad. Pr. D.Stăniloae, Ed. Harisma,
Bucureşti, 1994, pag. 382, respectiv scolia 47, pag. 388
[7] ibidem, pag. 311
[8] idee preluată de la
Olivier Clement, Întrebări asupra omului, trad. Ierom Iosif Pop
şi Pr. Ciprian Şpan, Alba-Iulia, pag. 23-24.
[9] Sf Maxim, Op. cit,
pag. 311
[10] Sf. Grigorie Palama, op.
cit., pag. 335
[11] Sf. Maxim
Mărturisitorul, Op. cit., pag. 320
[12] ibidem
[13] despre această latură a cultului liturgic, a simbolurilor
din biserică, grăieşte ca nimeni altcineva modul în care
s-au convertit slavii ruşi la creştinism prin Ortodoxie (în secolul
al IX-lea): trimişii ţarului Vladimir trec porţile mai multor
cetăţi ale Europei, dar când ajung la Constantinopol şi sunt
duşi în biserica Sfânta Sofia rămân impresionaţi. Întorşi
acasă mărturisesc că au crezut că se pogorâse acolo Cerul
pe pământ. Şi aşa ţarul Vladimir hotărăşte
încreştinarea propriului popor la ritul şi dogma bizantină (de
observat legătura dintre lex credendi şi lex orandi,
propovăduirea prin artă, cultul fiind o transpunere implicită
şi explicită a învăţăturii, a dogmei; Sfântul
Grigorie, papă al Romei (+604), numea icoanele “evanghelia pentru cei
neştiutori de carte”; se pare că în Apus încă de atunci se
reducea icoana doar la latura ei istorică-pedagogică de “imagine
religioasă”, pierzându-se cea mistagogică de “ridicare la
realităţile de sus, tainice ale Împărăţiei”, şi
cea sacramentală de mijlocire a harului ). Aceasta este mărturia Cronicii
lui Nestorie scrisă în secolul al XI-lea.
[14] Ghenadie Durasov, Schimonahia Macaria
ajutătoarea celor în suferinţă, Trad. Prof. Paul Bălan,
Ed. Bunavestire, Bacău, 2001, pp. 30-31