inapoi________inapoi la cuprins________ inainte
Savitry
NAÍR[1]
Mudra, mâna vrăjită
Câteva
aspecte ale simbolicii gestului în dansul indian
Traducere din limba franceză de Cornelia
OLTEANU
Shiva dansând, sculptură din
templul din Muchalingam, Ganga de răsărit, India, sec. IX. |
Gesturile mâinilor joacă un rol fundamental în cultura
Indiei. Odinioară, persoana care îşi folosea mâinile în timpul unei
conversaţii îşi atrăgea o mare consideraţie. Se spune
că un rege întâlni într-o zi o tânără fată şi se
îndrăgosti de ea. Pentru a şti dacă ea este promisă cuiva,
el o întrebă, ridicând pumnul închis, cu degetul mare în sus (gest
tradiţional care desemnează “bărbatul”). Ea îi răspunse tot
printr-un gest, deschizând palma, ceea ce însemna că în viaţa ei nu
era alt bărbat. Astfel regele află că o putea lua de
nevastă.
Cuvântul sanscrit mudra, care desemnează gestica
mâinilor, acoperă un câmp semantic mult mai larg. El desemnează
totodată inelul sigilar şi pecetea şi, prin extensie, tot ceea
ce conţine noţiunea de întipărire: matriţă, sigiliu,
tipar etc. Aceste mudras sunt percepute ca nişte “peceţi”
menite să pecetluiască la un loc cele trei părţi
constitutive ale omului: spiritualul, intelectualul şi cuvântul. Mudra
simbolizează relaţia ce există între viaţa interioară
şi cea exterioară a omului şi, la fel, stabileşte paralele
între lumea umană şi cea divină. În cosmogonia indiană
lumea pământească este o replică a perechii sale divine, iar
corpul uman este forma vizibilă a divinului.
Umanul şi divinul se află astfel în relaţie
constantă. Această corespondenţă între cele două
universuri este o noţiune fundamentală a gândirii indiene. Principiul
Invizibil al divinului nu poate fi surprins decât prin intermediul simbolurilor
şi alegoriilor. Interacţiunile universurilor fizic şi metafizic
stau la baza filozofiei hinduse: orice viaţa este una şi
indivizibilă şi fiecare element este încărcat de sens.
Această coeziune este deosebit puternică în religie, artă
şi viaţa socială. Diversele moduri de viaţă, sisteme
filosofice, forme de expresie artistică şi chipuri de a adora
nenumăratele avataruri ale lui Dumnezeu, tind toate către
acelaşi scop: cunoaşterea evolutivă şi globală a
Divinului. O asemenea cunoaştere nu se atinge decât prin
experienţă individuală şi fiecare trebuie să
ajungă la ea prin propriile mijloace.
Dumnezeu este adorat în formele a nenumărate divinităţi.
Cultul care le este asociat variază după caracteristicile
fiecăreia din ele. Conform Bhagavad Gitei: “Omul devine ceea ce
venerează” şi “Eu iau forma, oricare ar fi ea, sub care credinciosul
doreşte să Mă adore”. Când cultul se prezintă ca un ritual
sau ca o rugăciune – psalmodierea unui text sau a unei formule secrete – mudras
slujesc la “imprimarea” puterii cuvintelor şi a gesturilor în reprezentarea
(murti) divinităţii.
*
Sunetele şi gesturile sunt strâns legate. Când
însoţesc unele mantras (formule verbale sacre) sau nadas
(note muzicale) repetate conform unei codificări predefinite, nişte mudras
adecvate pot face să vibreze în armonie corpul şi spiritul, fiind
atunci investite cu proprietăţi magice care îşi găsesc o
aplicaţie esoterică; ele devin un limbaj gestual secret, cunoscut
numai de iniţiaţi. Preoţii budişti au răspândit acest
tip de mudras până în Nepal, Tibet, China, Japonia, Indonezia,
Cambodgia şi în alte locuri. În toată Asia budistă, mudras
au influenţat artele iconografice, în special sculptura, punând bazele
unei tradiţii rămasă vie până astăzi.
Pentru ca un ritual să fie eficace, mudras
trebuie executate corect şi precis. Trecut în arte, acest principiu de
fidelitate în imitaţie a devenit un element esenţial al dansului,
sculpturii şi iconografiei. Sculptura se inspiră din poziţiile
dansului iar dansul, la rândul său, împrumută liber gesturi şi
atitudini din artele iconografice. Şi astăzi, felul în care zeii sunt
reprezentaţi în dans este o reflectare a imaginii lor, aşa cum se
vede ea pe zidurile templelor.
Este mai ales cazul lui Çiva[2]
Nataraja (Regele Dansului) reprezentat în general cu patru braţe. Una din
mâini ţine o mică tamburină (simbol al creaţiei), o alta
foc (simbol al distrugerii), o a treia are palma îndreptată în sus (semn
al liniştii), iar a patra este deschisă şi întoarsă în jos
(semn al protecţiei). În coregrafia contemporană Çiva este
reprezentat şi cu alte atribute, între care un cerb, un trident, un
craniu, un al treilea ochi, o semilună ori zeiţa Ganga, care
simbolizează fluviul cu acelaşi nume. El este
înfăţişat de asemenea cu o podoabă din şerpi, cu
frasinul sacru deasupra frunţii, călcând în picioare demonul
Apasmarapurusha, sau călare pe un taur. Orice mudra care evocă
oricare din aceste atribute poate fi luată, după contextul ei, ca o
referire la Nataraja.
În gândirea hindusă, Dumnezeu a creat dansul, dar
acesta a fost codificat şi transmis oamenilor prin înţeleptul pe nume
Bharata, autorul unui Nâtya Shastra (lit: tratat normativ de dans), între anii
3 aChr.- 5 pChr. Acest text a rămas până în zilele noastre principala
lucrare de referinţă pentru toate artele dramatice. El conţine
un evantai larg de mişcări care pot fi executate cu toate
părţile corpului. Texte ulterioare au îmbogăţit
această listă şi au creat astfel un vast repertoriu de mudras,
care rămâne la baza tuturor dansurilor practicate astăzi.
Alături de nenumăratele forme semiclasice şi
populare există şapte varietăţi clasice ale dansului care
s-au dezvoltat în regiuni diferite şi care oglindesc
particularităţile locului. Acestea sunt: Bharata Natyam, originar din
Tamil Nadu, Kathakali şi Mohini Attam din Kerela, Kuchipudi din Andhra
Pradesh, Odissi din Orissa, Kathak din nordul Indiei şi Manipuri din
Manipur. Fiecare din aceste dansuri cuprinde două elemente, unul pur
ritmic şi altul narativ sau expresiv. În dansul ritmic mudras nu au
decât o funcţie estetică şi vin să completeze
mişcările dansatoarei. Piciorul bate tempo-ul şi fiecărui
pas îi corespunde un gest. Acompaniamentul muzical rămâne instrumental
şi ritmic.
Dansurile narative sunt însoţite de texte mistice sau
de poeme cântate. Mudras au aici rolul de a ilustra cuvintele. Mâinile
agile ale dansatoarei pot evoca zborul unei păsări, un râu ce
coboară coasta muntelui, lupta zeilor cu demonii, schimbarea
anotimpurilor, unirea sau despărţirea iubiţilor. Pentru
interpretă aceste dansuri sunt ocazia de a-şi scoate în
evidenţă calităţile de actriţă sau mim, dând
viaţă prin gesturi şi expresii vii diferitelor personaje ale
istoriei care vin deseori din marile poeme epice, Râmâyana şi Mahâbhârata,
sau din imnuri, mituri ori legende.
Deşi graţia expresiei, frumuseţea
mişcării şi forţa dinamică sunt evidente în dansul
indian, nu ele constituie esenţialul. Chintesenţa acestei arte
rezidă în reconceperea vizuală şi expresivă a sensului
religios al vieţii.
*
Dansul narativ nu se poate înţelege dacă nu
eşti în prealabil iniţiat de un maestru recunoscut,
deţinător al tradiţiei orale. Lui îi revine să aleagă
un discipol care, la rândul său, va perpetua această tradiţie.
Maestrul devine o a doua familie a elevului, de la care se aşteaptă
în schimb o fidelitate absolută faţă de tradiţie şi o
supunere totală faţă de tutore. Transmiterea tradiţiilor
legate de dans se sprijină în întregime pe relaţia maestru – elev.
Câteva gesturi simbolice ale mâinilor: cap de leu, cap
de cerb, cârlig, împreunare, aripi de lebădă,
albină. |
De îndată ce eleva este stăpână pe
tehnică, degetele ei devin noi organe de expresie prin intermediul
cărora ea comunică cu spectatorii. Prin gestul nud, fără
ajutorul vreunui decor sau accesoriu, dansatoarea evocă imagini foarte
grăitoare ale lumii: un animal primejdios, o frumoasă cu ochi mari, o
grădină exotică sau o muzică produsă de instrumente
specifice. Dar aceste evocări nu prind viaţă cu adevărat
decât dacă mudra este însoţită de expresia facială
potrivită. Ochii în special joacă un rol important, căci: Unde merge mâna, acolo trebuie să
meargă şi ochiul, / Unde merge ochiul, acolo merge spiritul, /
Spiritul este urmat de expresie, / În urma expresiei vine bucuria.
Mudras se
împart în două categorii: gesturi făcute cu o mână sau cu
două. Prima cuprinde 28, de la pataka (“drapelul”) – căreia i
s-au catalogat 42 de utilizări –
până la chandrakala (“semiluna”) – căreia i se recunosc doar
două întrebuinţări. Pataka se execută cu mâna
deschisă, degetele întinse şi degetul mare lipit. Printre cele 42 de
semnificaţii diferite ale acestui mudra întâlnim: tu, eu, fiecare,
noapte, fluviu, clar de lună, cal, graţie, a apuca pe un drum, ocean,
pădure, a mătura…
Printr-o combinaţie de mudras schiţate în cursul
unui dans narativ o dansatoare poate mai întâi să mimeze întocmai fraza
povestirii, ca să îşi folosească imaginaţia după
aceea, atunci când cântăreţul repetă fraza pentru a-i dezvolta
tema. Să luăm un refren tipic, ca acesta: “Ce ţi-a
păţit inima? E grea ca o piatră!”. Când cuvintele sunt cântate
prima dată, dansatoarea le va ilustra simplu, prin mudras
“inimă”, “grea” şi “piatră”. La repetarea cuvintelor, ea este
liberă să îmbogăţească povestea, arătând cât de
blând şi iubitor era eroul înainte ca altă femeie să îi
otrăvească inima. În acest exemplu primul sens al povestirii este
destul de evident. Întreaga abilitate a dansatoarei constă deci în
capacitatea ei de a-i scoate la iveală sensul ascuns – acela în care se exprimă
aspiraţia oamenilor către regăsirea surselor divine. Tocmai în
această orientare divină îşi găseşte dansul indian
armonia unică, la care nu se ajunge decât prin forţa disciplinei
şi a concentrării. Simbolurile antrenează într-o lungă
călătorie spirituală, care a început acum mii de ani şi
continuă şi astăzi în gesturile fugare pe care le
schiţează mâinile neobosite ale dansatoarelor indiene.
Articol apărut în Le Courier de l’Unesco 6/1980
inapoi________inapoi la cuprins_______
inainte
[1] Maestru al dansului şi cântecului tradiţional hindus,
este personalitatea cu cea mai mare autoritate în domeniu cunoscută în
afara Indiei. Savitry Naír este cunoscută şi pentru studiul Marionettes
and their role in Asian Society, Pondichery, 1979 (n.red.).
[2] Çiva sau Shiva =
divinitate de prim rang a mitologiei vedice care are ca principal atribut
echilibrul între forţele universale contrare: creaţia şi
distrugerea. Fiind unul dintre cei mai vechi zei ai panteonul hindus, Çiva
alcătuieşte, alături de Brahma şi Vishnu,
triada supremă Trimurti. (n.t.)