inapoi________inapoi la cuprins_______inainte
Despre semnificaţiile scrierii
Valeriu PANTILIMON
Zeul
Thot inscripţionând numele faraonului Seti I în arborele sacru «Ished» (Karnak,
Egipt, sec.XIII î.Hr.). Divinitate sapienţială şi prin
excelenţă lunară a panteonului egiptean, Thot era considerat
întemeietorul şi patronul activităţilor intelectuale
(scrierea, ştiinţa numerelor şi a calculării timpului dar
şi astronomia, magia şi artele secrete). Cu aproape un mileniu mai
târziu, grecii aveau să-l identifice cu zeul olimplian Hermes numindu-l
şi Trismegistos (=de trei ori cel mai mare). |
Modurile de comunicare între oameni sunt diverse şi fiecare în
parte implică nuanţe specifice, pe măsura mesajelor transmise.
Enunţarea exactă şi expresivă a unui subiect presupune
cumularea mai multor mijloace complementare[1].
Obişnuite sunt cele ce ţin de sunet şi imagine, pe care le
întâlnim la tot pasul. Comunicarea verbală şi vizuală
depăşeşte mijloacele de expresie percepute de celelalte
simţuri. Dezvoltarea acestor mijloace, vorbirea şi scrierea, se
întemeiază pe fireasca nevoie de comunicare.
A fi împreună, a locui împreună sunt cauze mai presus de teama
de forţele incontrolabile din natură, care să motiveze
apariţia societăţilor. Societăţile arhaice şi
tradiţionale, ce se consideră organic cuprinse în lumea Creaţiei
s-au format în jurul relaţiei de comunicare cu divinitatea. Toate încep cu
un zeu creator care le arată modalităţile de vieţuire
socială, dăruindu-le coduri de existenţă. Asocierea în
grupuri are ca mijloc de legătură comunicarea, care s-a produs prin
exprimarea şi dezvoltarea unor coduri ce interpretează mintal
simţurile, ca o prelungire firească şi conştientă a
acestora. Întemeiate pe memorizare şi simbol, rezultatele acestui tip
social sunt profund ritualizate. Operele din perioadele arhaice, bazate pe
coduri şi ritualuri spirituale proprii, transmit mituri pe care se
întemeiază şi se desfăşoară existenţa lor.
Este greu de aproximat cât a durat hegemonia acestui mod de comunicare
orală a memoriei. Istoricii consideră că istoria începe cu
apariţia unor coduri vizuale. Îi numim pe sumerieni ca întâiul popor
istoric, deoarece au lăsat documente scrise, impunând o cale ce se
continuă prin alfabete diverse şi tehnici de imprimare, a căror
ultimă consecinţă este cartea electronică
contemporană.
Acest eveniment, apariţia alfabetului, ce marchează trecerea
de la cultura orală la cea vizuală, este înregistrat în mitologie.
Cea mai cunoscută este transmisă şi de Platon, în fabula
egipteană în care zeul Thot şi Faraonul dezbat tema dependenţei
de semnele scrise în contra cultului memoriei. În fabula amintită de
Platon, Faraonul, cel care se opune introducerii alfabetului, îi spune zeului
Thot[2] că
oamenii, depinzând de semne, se vor îndepărta de exerciţiul memoriei.
Acesta singur este mijlocul personal al fiecărui individ de a se relega de
momentul creaţiei, de origine, singura cale de a se salva spiritual.
Totuşi, Thot reuşeşte, prin mijloace ce ţin de propria lui
iscusinţă, să impună aceste semne. O altă reprezentare
mitologică asemănătoare, dar în tradiţia Greciei antice,
este cea a Mnemosynei, a Memoriei, Originea, din care se nasc Muzele.
Popoarele care au întârziat în adoptarea noului cod de comunicare
vizuală, continuând cultul transmiterii mesajelor prin memorizare
orală, se vor integra în istoria culturii cu greutate şi uneori cu
pierderea identităţii.
Sunt bine cunoscute reprezentările vizuale din perioadele arhaice,
desene care imită elemente din natură, aşezate pe suporturi
diverse, incizate, pictate sau sculptate. Diferenţa acestor simple imagini
faţă de primele alfabete, coduri vizuale care înregistrau şi
transmiteau memoria, este radicală.
Alfabetul transcrie imagini coerent formulate, cu valoare
simbolică, idei închegate în propoziţii şi nu doar
exclamaţii simple sau rituale. Semnele acestor alfabete sunt imagini
(pictograme). Rostul lor este de a reprezenta într-o imagine desenată, uşor
de recunoscut, o formă vizuală cu valoare de cuvânt. Pictograma poate
semnifica obiectul sau acţiunea pe care o produce acesta. Semnul ce
imită stilizat un ochi are sens de substantiv (ochi/ochiul), dar şi sens de verb – verbul ce
denotă acţiunea de a vedea. Uneori, semnul primeşte
şi un sens atributiv (demn de văzut, interesant) ori,
în sensul mitologic sacru, devine semn al divinităţii
atotvăzătoare.
Apariţia alfabetului aşează prima frontieră între
stadiul oral şi cel vizual al culturii. Apare astfel o nouă
specializare, probabil cea mai civilizată dintre întreprinderile umane.
Această tentaţie şi pasiune se dovedeşte a fi o putere tot
mai însemnată în lumea culturii, putere ce se exercită prin
deţinerea şi transmiterea informaţiilor.
Producerea pictogramelor grupate în alfabete are la bază un demers
relativ simplu: reproducerea obiectului vizibil pe un suport. Pe lângă
faptul că pictogramele erau tot mai numeroase, felul în care se transmite
un mesaj anume cu ajutorul lor este greoi. Cu toate că este mai uşor
să redai forma unui obiect, acesta nu poate referi în mod neambiguu
acţiunile, ce presupun o altă structură formală.
Din vorbire a trebuit izolate fonemele, pentru a nota cu ajutorul unor
semne corespunzătoare acestora, cuvinte. Pictograma izola elemente din
natură, simplificându-le, elemente pe care apoi le interpreta în spiritul
unui cod simplu, însă dificil de recunoscut de către
necunoscători. Este drept, şi mesajele aveau o mare simplitate, ele
transmiţând idei fundamentale. Însă, pentru cineva din afara acelui
spaţiu cultural, codul era greu de desluşit. Aceste coduri erau
cunoscute de relativ puţini oameni şi transmiterea lor în primele
epoci istorice necesita o structură socială stabilă,
coerentă, care să se poată apăra spre a le putea transmite.
Unele dintre acestea s-au pierdut, cunoscătorii nemaiavând cui să le
predea (cazul liniarului A din Creta). În dezvoltarea lor, alfabetele se
modifică şi îşi reduc semnele componente. Uneori, din cauza
transferului de la o populaţie la alta, unele pictograme îşi
schimbă semnificaţia. Cu cât se înaintează în istorie, cu atât
se scrie mai mult, mesajele diluându-se până la derizoriu.
Transformarea care uşurează transmiterea de mesaje este
trecerea de la pictogramă la grafem. Ca instrument, alfabetul este mult
mai suplu ca notaţie, însă obligă cititorul la cunoaşterea
limbii în care se scrie, faţă de pictograme, care pot fi
înţelese de orice văzător interesat şi inteligent.
Alfabetul este o convenţie vizuală; probabil mulţi ne
amintim de nedumerirea pe care o aveam în perioada de învăţare a
literelor, când se căuta o legătură raţională între
sunet şi imagine: litera O, un cerc, era teoretic justificată, ca
reprezentare a sunetului rotunjit care este o, dar D, jumătatea
dreaptă a cercului, nu are nici o raţiune pentru a fi reprezentarea
grafică a dentalei d.
În noua etapă de evoluţie a scrierii, se cunosc alfabetele
silabare din Mesopotamia şi cel egiptean, reformat după invazia
hiscoşilor[3], şi
cele din bazinele Mediteranei: fenician, grec, latin; cele din urmă, tot
mai simple, capabile să transmită cele mai suple nuanţe ale
vorbirii.
Notaţia fonemelor produce noi reguli în formă şi în
conţinut – gramatica, punctuaţia, caligrafia. Odată
realizată legătura dintre sunet şi semn se ramifică un
arbore de coduri; a nota şi a transmite în spaţiu şi în timp
evenimentele, gândurile, viaţa devine o necesitate; ca efect, omul devine
producător şi depozitar de scris şi de cultură, iar oamenii
încep să creadă că se pot salva prin Cultură. Cercetarea
documentelor scrise vădeşte o bogată diversitate de expresie
formală. Sensibilităţi proprii fiecărui popor sau grup
social se vor ilustra prin inventarea şi prelucrarea formală a
alfabetelor în care se exprimă.
Capacitatea de urmă perfectă a acestor scrieri
ilustrează, pe lângă simţul estetic, şi localizarea în timp
şi în spaţiu a acestor documente. Unele sunt opere de artă prin
valoarea execuţiei şi preţiozitatea mijloacelor şi a
materialelor, evocând gusturile şi nivelul de civilizaţie ale
societăţilor care le-au produs.
Tot acest discurs despre scriere ar putea fi un elogiu adus acesteia,
dar oricare acţiune specializată pe detaliu presupune renunţarea
la întreg în favoarea unui front tot
mai îngust. Scrierea este în fond o tehnică ce a uşurat comunicarea,
dar nu a produs-o, ci a îndrumat-o într-o nouă direcţie. Această
specializare a ajuns, în unele situaţii, un scop în sine, dizolvând
mesajul în favoarea formei. Paradoxal, acest tip de cultură vizuală,
în care forma şi stilul substituie conţinutul, produce persoane care
în cel mai bun caz pot fi nişte ignoranţi utili.
În lumea arhaică, oamenii înţelegeau universul, în întregul
lui, prin mijlocirea unor mituri transmise prin memoria orală. Comunicarea
acestor mituri cumula sunetul, mişcarea, forma; este ca şi cum am
vorbi despre un spectacol total, unde rostirea se asociază coregrafiei
şi formelor vizuale. Este firesc ca poemele arhaice să fi fost
rostite într-un anumit mod care sublinia importanţa lor şi, pentru a
întări mesajul, erau însoţite de mişcări corporale
însoţite de elemente scenografice rituale.
Tehnologia în evoluţia ei a afectat aceste structuri
tradiţionale, înlocuindu-le cu altele corespunzătoare modurilor
specializate de gândire.
Teama de autodistrugere a culturilor arhaice interzicea dezvoltarea
tehnologiei sau o limita - este cazul celebru al prafului de puşcă
sau a ştampilei de tipărit-imprimat din China antică, care au
fost îndreptate spre divertisment şi decorativ[4];
justificarea acestei atitudini este că tehnologia distruge spiritul. Din
acest punct de vedere, în care tehnologia este antagonică
spiritualităţii, se poate limpede deduce că scopul acestor
culturi nu se confunda cu comodităţile existenţiale, ci salvarea
spirituală. Important de amintit este şi măsura pe care o avea
tehnologia în creştinismul primar. În scena Pogorârii la Iad, din frescele
bizantine, în jurul porţilor sfărâmate ale Iadului sunt reprezentate
împrăştiate în neant o seamă de elemente mecanice, dezmembrate,
ce constituie o parte din inventarul infernal[5].
Şi în cazul scrierilor se poate spune acelaşi lucru. O carte
nu îşi alege cititorul, care poate fi rău intenţionat sau care,
din lipsă de educaţie, se va comporta ca un ignorant. “O armă în
mâna unui copil”, cum notează Platon în a sa fabulă egipteană.
Este unul dintre motivele pentru care marii învăţaţi nu
s-au exprimat în scris ci au vorbit ucenicilor, mesajul transmis astfel fiind
nuanţat pentru fiecare dintre ei.
inapoi________inapoi la cuprins_______inainte
[1] Actorul şi oratorul
îmbină gestica, mimica şi rostirea.
[2] Thot sau Hermes
Trimegistos.
[3] Un număr de pictograme
(consoanele) primesc valoare de foneme. Acest nou cod, alfabe-tul, mult mai
simplu, este preluat şi transformat de fenicieni, care îl răspândesc
în bazinul Mediteranei.
[4] Producerea de artificii şi de imprimeuri textile,
şi nu de arme de foc sau tiparniţe.
[5] Exemplele pot continua cu
indicaţiile din Vechiul Testament, în care se precizează că
altarele de jertfă nu pot fi construite din matriale prelucrate cu
ajutorul tehnologiei.