inapoi_________inapoi
la cuprins_________inainte
Deschiderea Atelierelor de Vară «Tradiţie şi
Postmodernitate» – ediţia 2003 La prelegerile susţinute de Aurora
Târşoagă şi Roxana Rădvan. Duminică, în vizită la bisericile
de la Măldăreşti, Mariţa şi Cozia. |
Tradiţie şi
memorie culturală
Ediţia
2003 a Atelierelor de Vară
„Tradiţie
şi Postmodernitate”
Aşa
cum deja ne-am obişnuit, şi în anul 2003, Muzeul Satului de la Bujoreni,
gazdă perfectă prin pitoresc, onestitate formală şi
încărcătură spirituală, a primit cea de a VI-a ediţie
a programului “Tradiţie şi Postmodernitate” şi a II-a
„Atelierelor de Vară”.
Deschiderea
a avut loc pe data de 11 august în prezenţa domnilor Dumitru Stancu,
vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Vâlcea, Mircea Gutău,
viceprimarul municipiului Râmnicu Vâlcea, Mihai Sporiş, preşedintele
Comisiei Judeţene pentru Cultuă, Eugen Deca, directorul Muzeului Judeţean
Vâlcea şi Gheorghe Dican, preşedintele filialei Vâlcea Uniunii
Artiştilor Plastici, a coordonatorului general al programului şi
director al Fundaţiei HAR, Alexandru Nancu şi a partenerilor din
Suedia Italia şi Lituania. Au participat profesori şi
specialişti români şi străini, cursanţi şi
invitaţi – tineri absolvenţi, masteranzi şi studenţi în ani
terminali ai universităţilor de arhitectură, arte, filozofie
şi sociologie, reprezentanţi ai presei centrale şi locale dar
şi un public cel puţin la fel de numeros ca în anii trecuţi.
Debutul secţiunii
teoretice a simpozionului a fost programat pentru ziua următoare,
discursurile de deschidere ale profesorilor Alexandru Nancu şi Augustin
Ioan fiind urmate de trei lansări de carte: Mit şi simbol în
Vechiul Testament (editura „Arheip”) de Florin Mihaescu şi Zece
arhitecţi de zece şi Arhitectura sacră contemporană
(editura „Noi media print”) de Augustin Ioan, de lansarea CD-ului Atelierele
de Vară Tradiţie şi Postmodernitate–ediţia 2002
şi de vernisajul expoziţiei Visări levantine a artiştilor
plastici Ion Atanasiu Delamare, Emilia Persu şi Alexandru Nancu – curator
criticul de artă Luiza Barcan. Expoziţia, înainte de a fi
găzduită de spaţiile culei Bujoreanu, a fost prezentată la
Institutul de Cultură şi Cercetare Umanistică din
Veneţia.
Cocktailul
ce a urmat a fost foarte bine venit, un prilej de destindere, de revedere a
vechilor cunoştinţe în ceea ce-i priveşte pe profesori şi
specialişti şi de introducere a cursanţilor în atmosfera
densă şi totodată incitantă ce avea să domnească
pe întreaga perioadă a şcolii de vară; s-a băut bere
bună şi s-a discutat mult…
Următoarele
două zile au fost destinate aproape în exclusivitate profesorilor
străini din Suedia, Lituania si Italia, datorită timpului limitat pe
care aceştia l-au avut la dispoziţie.
Sesiunea de
comunicări a fost deschisă de profesorii Alexandu Nancu şi
Augustin Ioan care au prezentat şi explicat scopurile şi
perspectivele Atelierelor de Vară “Tradiţie şi Postmodernitate”.
Göran
Andersson, director de proiecte la societatea Timmerdraget din Torsta, Suedia
şi Gunnar Almevik, rectorul Universităţii Vocaţionale de
Meşteşuguri Tradiţionale Dacapo din Mariestad, Suedia sunt
pentru a doua oară oaspeţii atelierelor de vară, fapt ce dovedeşte
interesul pe care îl manifestă specialiştii suedezi pentru
moştenirea culturală românească în sensul păstrării
vechilor tradiţii şi meşteşuguri. Prelegerile lor au fost
relative la cercetarea detaliată a construcţiilor tradiţionale
din bârne în cadrul unui workshop desfăşurat în câteva ţări
europene, respectiv la încercarea de a reînvia şi păstra vechile
meşteşuguri şi tehnici.
Lars-Eric
Jönsson, specialist în conservare la departamentul de Etnologie al
Universităţii din Lund, Suedia a vorbit despre conceptul de
patrimoniu, despre funcţia şi scopul politic al patrimoniului,
problematizând asupra dimensiunii acestuia în contextul unei
societăţi caracterizate prin diversitate culturală şi
formală. Tot referitoare la moştenirea culturală a fost
interesanta prelegere a tinerei Eva Löfgren, membru în consiliul Institutului
pentru Conservare al Universităţii din Gothenburg, care a abordat
problema restaurării şi conservării locuinţelor suedeze
construite în anii ’60 şi a includerii sau nu a acestora în patrimoniul
naţional.
Următorul
invitat suedez a fost Ulrich Lange, director de cercetare la Muzeul
Naţional Etnografic din Stockholm, care a susţinut o prelegere despre
peisaj, privit ca patrimoniu cultural-istoric şi despre
posibilităţile valorificării rezervelor culturale iar Björn
Olofsson, inspector în conservarea arhitecturii la Muzeul Regional din
Jamtland, a ridicat problema conservării arhitecturii rurale în Suedia.
În
atmosfera cu totul specială creată de multitudinea de imagini şi
informaţie referitoare la arhitectura, artefactele şi
meşteşugurile de pe alte meleaguri, expunerea doamnei Georgeta Iuga,
profesor la Academia de Arte şi Meserii Tradiţionale din Baia Mare,
Maramureş, despre meşterii şi meşteşugurile
maramureşene la început de secol XXI, a constituit o întoarcere
firească la tradiţia autohtonă.
Pleiada
profesorilor străini a fost închisă de către arhitectul şef
al Muzeului Satului din Vilnius-Lituania, dr. Rasa Bertasiute, cu o prelegere
legată de studiul arhitecturii din lemn din perspectiva tehnicilor de
construcţie, a formei, funcţionalităţii şi mediului
şi de Dr. Ing. Ecole Gialdi de la Resource Group Integrator, Italia, care
a adus cursanţilor la cunoştinţă noi metode de protejare a
obiectelor de patrimoniu împotriva insectelor şi fungilor – VELOXY,
“metoda fără oxigen” şi BIOSTOP metoda utilizării
radiaţiilor ultraviolete.
După
plecarea invitaţilor străini (profesorii din Suedia şi Lituania
urmând a se îndrepta spre Maramureş), etnologul Şerban Anghelescu de
la Muzeul Ţăranului Român a vorbit auditoriului (în permanenţa
alcătuit nu doar din cursanţi ci şi din profesorii
programaţi să-şi ţină cursurile în zilele
următoare) despre Organizări tradiţionale ale spaţiului
cotidian, ritual şi imaginar. După prânz, în caniculara
jumătate a zilei, la adăpostul răcoroasei săli de
clasă cu vechi băncuţe de lemn, Carmen Tănăsoiu
şi Simona Pauncev, conservator şi, respectiv, chimist la Muzeul
Naţional de Artă al României au menţinut viu interesul
auditoriului cu o temă mai puţin familiară cursanţilor: Aplicaţiile
scanner-ului performant în conservarea obiectelor de patrimoniu; Digitizarea
manuscriselor vechi în realizarea unui facsimil prin scanare.
A
doua săptămână: la cursurile susţinute de Alexandru
Nancu, Cătălin Berescu şi Rodica Firănescu. Deschiderea taberei de grafică. Pregătirea vernisajului taberei de grafică. |
În ziua
următoare, arhitectul Augustin Ioan – profesor doctor la Universitatea de
Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu” din Bucureşti, a abordat mai
multe teme care au generat un dialog activ cu cei prezenţi: Arhitectura
efemeră; arhitectura săracă astăzi; Ce sunt
tradiţiile arhitecturale şi relevanţa lor în actualitate; Caracterul
arhival al arhitecturii. Ziua s-a încheiat cu o foarte interesantă
expunere despre starea deloc fericită a complexului rupestru de la Basarabi,
susţinută de arhitecta Aurora Târşoagă.
Finalul
primei săptămâni de prelegeri, dinamizate de proiecţii şi
dialog, a fost marcat de discursurile la nivel teoretic, dar şi practic,
prin prezentarea “pe viu” a unor dispozitive speciale – susţinută de
Dr. Roxana Rădvan de la Institutul Naţional de Optoelectronica (INOE)
şi de Victor Coman şi Walter Mărăcineanu, asistenţi în
cadrul CERTO-INOE, prezentări referitoare la tehnicile laser de
investigare, conservare şi restaurare a obiectelor de patrimoniu.
În
aceeaşi zi, pe la prânz, a sosit şi majoritatea artiştilor
plastici participanţi la tabăra de grafică şi desen –
parte a secţiunii practice a Atelierelor de Vară “Tradiţie
ţi Postmodernitate”, ocazie cu care profesorul Alexandru Nancu –
coordonatorul programului şi criticul de artă Corneliu Antim –
curator al taberei – au prezentat în câteva cuvinte artiştii şi
obiectivele generale. Astfel că
spre seară, când arşiţa s-a mai domolit, deschiderea taberei a
fost pentru toţi “veteranii” un prilej de continuare, la un pahar cu bere
şi o gustare în aer liber, a discuţiilor pe varii teme (discuţii
care oricum ar fi avut loc, asemeni fiecărei seri, în foişorul de la
Supca sau pe terasa restaurantului Capela), iar pentru artişti, începutul
unei experienţe deosebite, experienţă încărcată de
puternice valori spirituale.
Deşi
seara s-a prelungit, pentru unii, mult peste miezul nopţii, a doua zi
excursia de documentare în judeţul Vâlcea a demarat cu punctualitate.
S-au
vizitat bisericile de lemn din satele Mariţa, Grămeşti şi
Pietrari, dar şi cele de zid titorite la sfârşit de secol al
XVIII-lea de la Urşani şi Horez Târg. Cu toţii am fost puternic
impresionaţi atât de arhitectura cât şi de pictura murală a edificiilor.
La complexul de la Măldărăşti, unde am vizitat cele
două cule şi biserica din zid, participanţii la simpozion au
avut parte de o surpriză din partea organizatorilor: un prânz pe
iarbă, ce mai… o petrecere câmpenească în toată regula cu
grătar, ţuică şi apă rece şi dulce de
fântână. Aici, ne-am potolit foamea, dar ne-am şi odihnit pe iarba
ameţitor de proaspătă.
În a doua
săptămână de curs, ne-am bucurat pentru ultima oară de
prezenţa profesorului Radu Florescu care s-a dus la scurt timp după
aceea alături de Petre Bardaşu şi Irina Nicolau pentru a ne
privi din cer. Prelegerile sale au dezvăluit tainele arheologiei, o
ştiinţă pe cât de complexă pe atât de puţin
studiată în afara universităţii de profil. Tânărul etnolog
Constantin Petre, de la Muzeul Satului din Bucureşti, a vorbit despre Originea
şi evoluţia etnografiei româneşti. Istoricul şi
criticul de artă Luiza Barcan a destins atmosfera cu expunerea ei despre
pictura bisericilor din lemn din nordul Olteniei – Ciungetu, Brezoi şi
Copăceni – privită din perspectivă moral-religioasă.
Imaginile, dintre care unele foarte hazlii (mai ales cele cu
drăcuşorii care-i chinuiesc pe păcătoşii ajunşi
la Iad în scena Judecăţii de Apoi), au captat interesul
auditoriului.
Un foarte
interesant subiect, acela al arhitecturii în literatura tradiţională
– Legende de construcţie şi poezia construcţiilor – a
fost abordat de către Silviu Angelescu, profesor la Facultatea de Litere
din Bucureşti şi director al Institutului de Istoria Artei „G.
Oprescu”.
Deja
familiarizaţi cu conceptele fundamentale ale arheologiei, cursanţii
au aflat apoi, de la Cristian Fântâneanu, arheolog la Muzeul Judeţean Vâlcea,
care sunt metodele tradiţionale şi moderne de cercetare arheologică.
Seara zilei
de marţi s-a încheiat cu concertul
de muzică contemporană Tradiţie şi experiment susţinut
de Lucian Spinciu cu colaborarea Georgianei Gherghişan. La spectacol au
participat nu doar profesorii, cursanţii şi artiştii plastici ci
şi iubitorii de muzică din Râmnicu Vâlcea; cum locurile pe iarbă nu necesitau rezervare, au fost imediat
ocupate în ciuda atacului neobosit al ţânţarilor.
În zilele
următoare, prelegerile simbologului Florin Mihăescu s-au referit la
hermetism ca sinteză a ştiinţelor cosmologice tradiţionale
– De la astrologie şi alchimie la magie şi la influenţa
hermetismului asupra culturii medievale –, iar Olivian Dulea a vorbit
despre Ascensiunea sufletului şi lumea de dincolo din perspectivă
teologică şi populară. Tot în sfera teologică s-a
înscris şi cursul preotului Laurenţiu Bozdoc: Vederea lui Dumnezeu
la sfinţii bizantini, Sfântul Simeon Noul Teolog şi Sfântul Grigorie
Palamas.
Foarte
interesante, de mare noutate şi generatoare de discuţii nocturne a
fost expunerea profesorului Siviu Lupaşcu – Imaginarul paradiziac
şi acvatic şi Imaginarul feminităţii în religiile
abrahamice – precum şi cea a Rodicăi Firănescu de la
secţia de limba arabă a Universităţii din Bucureşti – Islamul,
religie a cuvântului; perspectiva teologico-lingvistică a lui Az-Zarkashi
(sec.XIV) asupra textului coranic.
Prelegerile
care au încheiat cursurile şcolii de vară au fost susţinute de
profesorul Alexandru Nancu, care a vorbit despre Aspecte metafizice ale
simbolicii vizuale în artele sacre şi tradiţionale şi Despre
lumină ca element iniţiatic în spaţiul eclesial
răsăritean şi arhitectul Cătălin Berescu care a
susţinut o foarte bine documentată prelegere despre distrugerile
ultimei perioade comuniste: Demolare şi ştergerea memoriei
A doua
parte a acestei ultime zile a fost destinată vernisajului expoziţiei
taberei de creaţie, la care au participat şi mulţi iubitori de
artă din Râmnicu Vâlcea. Punctul forte al petrecerii de
despărţire a fost concertul de chitară clasică
susţinut de Laurenţiu Ganea, absolvent al cursurilor Atelierelor de
Vară din acest an. Poate şi
din cauza emoţiei despărţirii, cu siguranţă însă
datorită excepţionalei interpretări, Laurenţiu a fost cu
greu lăsat să părăsească scena.
Duminică
dimineaţă Muzeul Satului de la Bujoreni părea pustiu. Nu pentru
multă vreme, însă…
Simpozionul
a continuat cu a doua şi cea mai importantă parte a secţiunii
practice, cea de conservare şi restaurare a bisericii de lemn de la
Mreneşti Creţeni, care a fost dezasamblată, restaurată
şi reconstituită pe un nou amplasament: Muzeul Satului Vâlcean de la
Bujoreni.
Elena
Popescu-Pilat
inapoi_________inapoi la cuprins_________inainte